Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که انگیزه بازگشت به برجام در تیم همراه آقای بایدن وجود دارد، گفت:‌ یکی از شعار‌های انتخاباتی وی و تیم همراهش پیش از انتخاب شدن، بازگشت به بسیاری از توافقات بین المللی بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید عباس عراقچی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه  به نظر می‌رسد که انگیزه بازگشت به برجام در تیم همراه آقای بایدن وجود دارد، گفت:‌ یکی از شعار‌های انتخاباتی وی و تیم همراهش پیش از انتخاب شدن، بازگشت به بسیاری از توافقات بین المللی بود که از آن میان به برجام هم اشاره کردند، چون به هر حال برجام یکی از دستاورد‌های دموکراتهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که در تیم مذاکراتی آقای اوباما بودند امروز در تیم بایدن هم حضور دارند و طبیعی است که انگیزه بازگشت به برجام در آن‌ها وجود داشته باشد چرا که دیدگاهی مبنی بر ناموفق بودن سیاست فشار حداکثری آقای ترامپ هم وجود دارد.

 

معاون وزیر امور خارجه گفت: سیاست ترامپ مبنی بر این که اعمال فشار حداکثری به ایران و سپس خروج آمریکا از برجام می‌تواند دستاورد‌های بیشتری برای آمریکا داشته باشد ناکام ماند و اهداف مد نظرش بدست نیامد، حال بایدن معتقد است که این سیاست‌ها باید تغییر کند.

 

وی تصریح کرد: برجام مخالفین جدی هم در آمریکا و هم در منطقه غرب آسیا دارد.

 

عراقچی افزود: پس از ورود بایدن و تیم همراهش به کاخ سفید معلوم شد که تغییر رویکرد آمریکا در قبال برجام چندان هم کار آسانی نیست، زیرا برجام مخالفین جدی در جریانات تندرو و هم کنگره آمریکا دارد و هم در منطقه رژیم صهیونیستی از مخالفین سرسخت برجام بوده و هست.

 

وی با بیان این که رژیم صهیونیستی پس از خروج آمریکا از برجام جشن گرفت ادامه داد: برخی کشور‌های منطقه مخالف برجام و برداشتن تحریم‌ها و همین طور مخالف هر گونه تعامل با ایران هستند.

 

عراقچی تصریح کرد: بعد از ۲۰ ژانویه و پس از استقرار بایدن در کاخ سفید؛ نیرو‌های بسیاری شروع به کار کردند و معلوم بود که بحث داخلی میان آن‌ها در جریان است که بعضاً برخی از این بحث‌ها در رسانه‌ها هم منعکس شد مبنی بر این که تیم وی آیا از ابزار‌هایی که ترامپ علیه ایران به کار بست باید استفاده کنند یا خیر؟ البته منطق مخالفین این بود که اگر این ابزار‌ها کارایی داشت دولت ترامپ را بهره مند می‌کرد.

 

وی افزود: مجموع بررسی‌ها نشانگر این است که دولت بایدن هنوز نتوانسته است به یک جمع بندی کامل و سیاستی جایگزین برسند.

 

معاون امور سیاسی وزیر خارجه گفت: بنا بر اظهارات جمعه شب (دیشب) بایدن، هرچند صراحتاً از بازگشت به برجام سخنی نگفت، اما اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران را در قالب ۱+۵ مطرح کرد، البته به اتهامات گذشته به ایران هم اشاراتی کرد که طبیعتاً سیاستمداران پیشین آمریکایی هم چنین بوده اند.

 

عراقچی با اشاره به ناتوانی دولت بایدن در فائق آمدن به تنش‌های داخلی خود افزود: آمریکایی‌ها هنوز سر چگونگی کنار گذاشتن اهرم‌های فشاری که دولت ترامپ علیه ایران استفاده می‌کرده است به اجماع نرسیده اند.

 

وی گفت: هیچ کس نمی‌تواند حسن نیت ایران در برجام را زیر سؤال ببرد، مذاکرات ایران با حسن نیت انجام شد. ایران پس از رسیدن به توافق، کامل پای تعهدات خود ایستاد و پایبند بود حتی تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، کماکان در برجام باقی ماند، البته هنوز هم باقی مانده ایم حتی ۱۵ گزارش از آژانس انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام وجود دارد و مؤید تعهدات ایران است.

 

عراقچی افزود: پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها وارد میدان شدند و از ما خواستند که به تعهدات برجامی خود عمل کنیم، و در ازای آن اروپایی‌ها هم به ایران کمک کنند تا از منافع برجام بهره‌مند شویم. در حقیقت صبر یک ساله ما فرصتی به اروپایی‌ها بود تا به تعهداتشان عمل کنند و از سویی دیپلماسی هم نیازمند زمان بود تا مشکلاتش را مرتفع کند.

 

وی گفت: اروپایی‌ها در تعهداتشان در طول یک سال تحمل و صبر ایران ناتوان ماندند البته برخی گمان‌ها هم اشاره به فقدان اراده در اروپایی‌ها دارد به هر حال نتوانستند آنچه مورد نظر ایران بود را تأمین کنند.

 

معاون امور سیاسی وزیر خارجه افزود: پس از گذشت یک سال دیگر امکان ماندن ایران در توافقی که طرف مقابلش به هیچ کدام از تعهداتش پایبند نباشد وجود نداشت. به این علت ما شروع کردیم بر اساس حق خودمان در برجام که در پاراگراف‌های ۲۶ و ۳۶ درج شده است به نقطه‌ای رسیدیم که در انتهای بند ۳۶ اشاره به آن دارد که اگر کشور شاکی راضی نشده باشد می‌تواند جزئی یا کامل تعهدات خودش را کنار بگذارد. این مرحله در حقیقت (Snap back) جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

 

عراقچی گفت: Snap back همان ساز و کاری است که طرفی که در برجام از نحوه اجرای تعهدات طرف مقابلش در برجام رضایت ندارد می‌تواند از آن استفاده کند و تعهدات خودش را برگرداند و با استفاده از بند ۳۶ اقدام به کاهش تدریجی تعهدات خود کند و در حقیقت Snap back ایرانی را عملی کردیم و تا الآن هم به این روند ادامه داده ایم.

 

وی افزود: علت کاهش تدریجی و پله به پله تعهداتمان در برجام این بود که کماکان هم به دیپلماسی فرصت عمل بدهیم و در این روند به جایی رسیدیم که تحقیقاً تمام تعهدات عملی خود را در برجام کنار گذاشتیم و اعلام کردیم در پایان گام پنجم تمام تعهداتی که در برجام داریم به غیر از بخش نظارت‌ها را کنار گذاشتیم.

 

عراقچی ادامه داد: هدف از کنار گذاشتن تمام تعهدات برجامی به غیر از بخش نظارت‌ها پس از خروج آمریکا از برجام؛ حفظ تعادل در برجام و متوازن سازی آن بود. واکنش ایران اقداماتی جبرانی در مقابل اقداماتی بود که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در برجام انجام دادند محسوب می‌شود. همچنین همیشه هم اعلام کرده ایم اقدامات ایران برگشت پذیرند.

 

وی افزود: به محض این که طرف‌های برجامی ما به تعهداتشان بازگردند ما هم به تعهداتمان باز خواهیم گشت و برجام را کامل اجرا خواهیم کرد.

 

معاون امور سیاسی وزیر خارجه درباره بیانیه اجماع ۳ کشور اروپایی معروف به تروئیکا مبنی بر این که ایران نقض تعهدات برجامی داشته و دیپلماسی را هم به خطر انداخته است گفت: اروپایی‌ها اصلاً در جایگاهی نیستند که از این ادعا‌ها داشته باشند و باوجود همه حرف‌های رسانه‌ای و بیانیه‌هایی که می‌دهند وقتی در جلسات خصوصی با ما صحبت می‌کنند واقعاً زبانشان بسته است. آن‌ها یک سال فرصت داشتند، ولی نتوانستند نبودن آمریکا در برجام را جبران کنند. اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که بگویند ایرانی‌ها قصوری در برجام داشته اند.

 

عراقچی افزود: این که در ۴ سال گذشته و باوجود فشار حداکثری آمریکا و فشار سنگین ترامپ برای از بین بردن برجام، هنوز برجام زنده است عمدتاً به علت سیاست‌های ایران می‌باشد و اروپایی‌ها سهمی در این باره ندارند به جز یک سهم سیاسی در شورای امنیت و وقتی جلوی آمریکا ایستادند و از Snap back آمریکایی جلوگیری کردند.

 

وی درباره اقدام راهبردی مجلس کشورمان نیز گفت: پس از تصویب این اقدام راهبردی، دولت موظف شد که اجرای نظارت‌های فراتر از توافقنامه پادمان را در میان ایران و آژانس که شامل پروتکل الحاقی هم می‌شود متوقف کند.

 

عراقچی درباره توافقنامه پادمان میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: هر کشوری که در حوزه NPT باشد با آژانس، توافقنامه پادمان را امضا کرده است. این توافقنامه میان ایران و آژانس هم کماکان برقرار است. در جریان برجام به منظور اعتمادسازی؛ ایران قبول کرد که امکان بازرسی‌های بیشتری را هم به آژانس بدهیم تا نظارت‌های آژانس را تأمین کنیم.

 

وی ادامه داد: یکی از نظارت‌های بیشتری که برای آژانس قائل شدیم؛ اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بود، به علاوه برخی اقداماتی فراتر از پیش، البته طبق اقدام راهبردی مجلس، این اقدامات فراتر که شامل پروتکل‌های الحاقی هم می‌شود باید متوقف شود که بر اساس آن، دامنه بازرسی‌های آژانس کمی محدود می‌شود، اما از میان نمی‌رود، پس خروج بازرسین از ایران تعبیر دقیقی نیست بلکه این تعابیر از سمت غربی‌ها دامن زده شده است.

 

معاون امور سیاسی وزیر خارجه تصریح کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس، توان نظارتی آژانس حدوداً ۲۰ تا ۳۰ درصد از ۵ اسفند کم می‌شود. باوجود اختلاف نظر‌های دولت و مجلس در این موضوع، وقتی چیزی توسط مجلس تصویب شود تبدیل به قانون می‌شود و دولت هم در اجرای قانون نمی‌تواند تعلل کند، پس در قدم اول غنی سازی ۲۰ درصد از سر گرفته شد، پس از ۲ ماه اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از سابق متوقف خواهد شد.

 

عراقچی گفت: طبق بند ۶ قانون مجلس، اگر در مدت ۲ ماه (تا ۵ اسفند) تحریم‌ها برداشته نشود باید این قانون اجرایی شود که البته به نظر نمی‌رسد تا ۵ اسفند از سوی آمریکا و اروپا چنین کاری انجام شود و تحریمی برداشته شود.

 

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: این اقدام ما به معنای خروج ایران از برجام نخواهد بود بلکه این اقدام همانند باقی اقدامات ما برگشت پذیر است و به محض این که خواسته‌های ما در برجام و خواسته‌های مجلس در قانون اقدام راهبردی تأمین شود ما هم اجرای پروتکل الحاقی را از سر می‌گیریم و هم باقی تعهداتی که کاهش داده ایم را اجرا خواهیم کرد؛ بنابراین ما از برجام خارج نشده ایم و ۵ اسفند هم خارج نخواهیم شد فقط تعهداتمان در برجام کاهش پیدا کرده است.

 

وی افزود: دوم این که بازرسی‌ها، کامل متوقف نخواهد شد بلکه توافقنامه پارلمان میان ایران و آژانس به قوت خود باقیست و بر اساس آن، نظارت‌ها و بازرسی‌ها تداوم خواهد داشت، البته با دامنه محدودتر.

 

معاون وزیر خارجه ادامه داد: سوم این که راه برای بازگشت طرف‌های مقابل کماکان باز است و از نظر ما راه حل این مشکل بسیار ساده بوده و از سمت ما در سطوح مختلف بار‌ها بیان شده، زیرا برای ما عمل مهم است، پس اگر آن‌ها به تعهداتشان بازگردند ما هم پس از راستی آزمایی به تعهدات برجامی خود باز می‌گردیم.

 

عراقچی گفت: ما در چند سال گذشته بسیار مدبرانه و هوشمندانه حرکت کرده ایم و در عین کاهش تعهدات برجامی، برجام را حفظ کرده ایم. اگر آن قدر تعهدات را کاهش می‌دادیم که برجام ارزش ذاتی خود را از دست می‌داد طبیعتاً برجام از بین می‌رفت.

 

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: برجام برای ما هم ارزش اقتصادی داشته و هم ارزش راهبردی و سیاسی، ضمناً امتیازات سیاسی و راهبردی برجام در ۴ سال گذشته برای ما همواره وجود داشته است ملغی شدن قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت را می‌توان ازجمله ارزش‌های راهبردی برای ما عنوان کرد و همین موضوع آمریکا را در شورای امنیت شکست داد.

 

وی افزود: بنابراین ماندن ما در برجام به علت مزایای راهبردی و سیاسی برای کشورمان بود. حالا با روی کار آمدن بایدن فرصتی وجود دارد تا برجام احیا شود وگرنه این فرصت هم کامل از میان می‌رود.

 

معاون امور سیاسی وزیر درباره آقای گِروسی و گفته‌های وی در سفرش به ایران گفت: با اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس در ۵ اسفند و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، طبیعتاً وضع جدیدی بین ایران و آژانس پدید می‌آید. آقای گروسی هم با ابراز علاقه شخصی خودش به ایران آمد تا وضع جدیدی میان ایران و آژانس برقرار شود تا به این ترتیب فعالیت‌های آژانس در ایران با کمترین آسیب همراه شود. آقای گروسی در نامه‌ای که به ایران زده صراحتاً آورده است که این اتفاقات بر اساس قانون و مصوبات مجلس انجام شده است.

 

عراقچی تصریح کرد: آقای گروسی با احترام به قانون مجلس ما و علم به این که اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران متوقف می‌شود به ایران آمده است. وی به ایران آمده تا یک نظم در روابط و وضع جدید میان ایران و آژانس برقرار گردد. شکل گیری وضع جدید یک ضرورت است که باید در مذاکرات آتی ایران و آژانس تعیین شود.

 

وی گفت: اقدامات نمادینی همچون عقب نشینی از طرح ماشه در دولت قبلی امریکا نمی‌تواند جای وظیفه آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان بگیرد و این اقدام نمی‌تواند مانع از لغو تحریم‌ها شود. اقدامی که آمریکا در شورای امنیت انجام داد و نامه‌ای را به رئیس شورای امنیت نوشت و تمام نامه‌های قبلی دولت پیش را پس گرفته است و گفت که از نظر ما قطعنامه‌های گذشته که لغو شده بودند کماکان لغو هستند و قطعنامه ۲۲۳۱ همچنان معتبر خواهد بود.

 

معاون وزیر خارجه افزود درست است که آثار عملاتی در رفع تحریم‌ها وجود ندارد، اما ضمناً بیشتر از یک اقدام نمادین می‌باشد. این اتفاق یک اقدام سیاسی قابل توجه است؛ این اتفاق از دو بعد سیاسی و حقوقی برخوردار است.

 

عراقچی ادامه داد: ارائه مکتوب توبه نامه آمریکا در قبال اشتباهاتش در برجام و علیه ایران، ارزش سیاسی و حقوقی خودش را داراست، ولی وقتی به بحث تحریم‌ها می‌رسد ارزشی نخواهد داشت. آنچه ملاک ماست؛ رفع تحریم هاست.

 

وی افزود: اتفاقات نمادینی که آمریکایی‌ها در چند روز گذشته انجام دادند از قبیل محدودیت‌های فاصله گذاری ۲۵ مایل و سه مایل در نیویورک برای همکاران ما اساساً جایگاهی ندارد، اما نامه‌ای که به شورای امنیت نوشتند از ارزش و جایگاه سیاسی برخوردار است، اما از نظر ما ملاک؛ لغو تحریم هاست و اگر این اتفاق نیفتاد (البته ظاهراً هم این طور است) حتماً اقدام ۵ اسفند ما انجام خواهد شد.

 

معاون امور سیاسی وزیر خارجه منظور از تحریم را؛ تحریم‌هایی عنوان کرد که در برجام قید شده و آقای ترامپ آن‌ها را دوباره اعمال کرده و همین طور تحریم‌هایی جدید که وی در طول ۴ سال اخیر اعمال کرد و همچنین تحریم‌هایی که فقط برچسب شان تغییر کرده است، زیرا در برجام هم قید شد و تحریم‌هایی که در برجام نام برده شده است نمی‌تواند تحت عنوان دیگری دوباره وضع گردد. به نوعی می‌توان گفت باید برگردیم به سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، قبل دولت ترامپ و همه تحریم‌هایی که در آن زمان وجود نداشت یا لغو شده بود باید دوباره برداشته شود.

 

عراقچی درباره امکان شرایط بازگشت آمریکایی‌ها به جمع ۱+۴ و تبدیل شدن به ۱+۵ گفت: در صحبت‌های اخیر آمریکایی‌ها به ۱+۵ اشاره شد و حتی بایدن هم اعلام آمادگی با ایران در قالب ۱+۵ را عنوان کرد، اما نکته‌ای که وجود دارد این که در حال حاضر دیگر ۱+۵ وجود ندارد. این واژه از ماه می ۲۰۱۸ با خروج آمریکا از برجام دیگر وجود ندارد. آمریکایی‌ها دوباره می‌توانند به جمع ۱+۴ برگردند، اما به شرطی که تحریم هایشان را بردارند؛ در غیر این، بازگشت آمریکا معنایی ندارد. در حال حاضر فقط کشور‌های ۱+۴ به علاوه ایران در برجام معنا دارند.

 

معاون امور سیاسی وزیر خارجه گفت: اروپائی‌ها کلا با توانمندی بسیار پایین و ادعا‌های بسیار بالا هستند و باوجود همه ادعا‌هایی که می‌کنند در صحنه عمل توانمندی ندارند.

 

عراقچی درباره اتخاذ تدبیر برای جلوگیری از بدعهدی آمریکایی‌ها افزود: تدبیر ما فرمایش مقام معظم رهبری است که ما به عمل آن‌ها نگاه و آن را راستی آزمایی خواهیم کرد و بعد از آن ایران عمل می‌کند.

 

وی ادامه داد: در راستی آزمایی مثلاً اگر تحریم نفتی برداشته شود نفت ما باید قابلیت خرید و فروش و حمل ونقل داشته باشد یعنی تحریم‌های مربوط به کشتیرانی، نفتکش‌ها و بیمه برداشته شود و همچنین امکان بازگشت پول حاصل از صادرات نفت وجود داشته باشد یعنی تحریم‌های بانکی هم برداشته شود.

 

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: این ساز و کار درعمل باید عملیاتی شود تا مطمئن شویم که تحریم‌ها برداشته شده است.

 

عراقچی گفت: بنا به گفته رئیس جمهور امضاء در مقابل امضاء، بیانیه در مقابل بیاینه و عمل در مقابل عمل خواهد بود و اینکه آمریکائی‌ها هر کاری انجام دهند متناسب با همان کار از ما انتظار عمل متقابل داشته باشند.

 

وی افزود: اگر آمریکائی‌ها آمادگی دارند کل تحریم‌ها را یکجا بردارند ما هم آمادگی داریم کل تعهدات خودمان را مجدد برگردانیم و اگر تقسیم بندی کنند ما هم در مقابل قسمت - قسمت خواهیم کرد.

 

معاون وزیر خارجه درباره صحبت آقای سیف در بخش دستاورد‌های بانکی برجام که اشاره به (تقریباً هیچ) بود ادامه داد: برجام در ۲۶ دی ۱۳۹۴ اجرایی شد و گفته آقای سیف مربوط به فروردین ۹۵ می‌شود یعنی کمتر از ۳ ماه از اجرایی شدن برجام؛ و این جمله را در اجلاس بانک جهانی خطاب به آمریکائی‌ها گفته بود که در طول ۳ ماه گذشته منفعت ما از برجام در حوزه بانکی تقریباً هیچ بوده است.

 

وی افزود: در آن مقطع به علت اینکه یک دوره تحریم طولانی را طی کرده بودیم بازگشت امور بانکی ما به حالت معمولی به آسانی انجام نمی‌شد و همچنین در آن مقطع بودن ایران در لیست FATF مانع بود که باید این‌ها را در نظر داشت.

 

عراقچی گفت: زمانی که تحریم‌ها لغو می‌شود بازگشت به حالت عادی زمان بر است و ما باید تدبیر کنیم تا سریعتر و با سهولت بیشتر انجام شود.

 

وی افزود: مهم این است که مانعی سر راه شرکت‌ها برای ورود به بازار ایران وجود نداشته باشد.

 

عراقچی ادامه داد: آمریکائی‌ها به میزان زیادی معتاد به تحریم شده اند، چون مهمترین ابزار آن‌ها در زمان حاضر درکنار ابزار نظامی، ابزار اقتصادی و تحریم است و دست برداشتن از این ابزار‌ها برایشان سخت است.

 

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه در دوران اوباما هم با موانع زیادی در داخل خزانه داری و دولت آمریکا مواجه بودیم گفت: در یک سالی که برجام از دی ۹۴ تا دی و بهمن ۹۵ اجرا شد تا انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دولت جدید، پیشرفت‌ها و گشایش‌های قابل توجهی در حوزه اقتصادی ایران پدید آمد که در گزارش‌های ۳ ماهه‌ای که به مجلس ارائه می‌دهیم وجود دارد.

 

وی افزود: گزارش‌هایی که در یکسال به مجلس فرستادیم بخوبی گویای گشایش‌ها در آن مقطع است البته حتماً در حد انتظارات ما نبود و بعد هم با روی کار آمدن دولت ترامپ مواجه شد.

 

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی اتخاذ تمهید برای اینکه از ناحیه مکانیسم ماشه مجدد متضرر نشویم گفت: موضع ما این است تا وقتی آمریکا تحریم را لغو نکند نمی‌تواند عضو برجام تلقی شود دقیقاً به همین علت است و آمریکا در برجام تعهداتی مبنی بر رفع تحریم‌ها دارد و یک امتیازی دارد که مربوط به اسنپ بک می‌شود.

 

وی ادامه داد: از نظر ما تا وقتی که آمریکا کامل تحریم‌های خود را برنداشته است نمی‌تواند عضو برجام تلقی شود و از آن امتیاز در برجام استفاده کند ضمن اینکه ما به طرف‌های مقابل اعلام کردیم موضوع سوء استفاده آمریکا در دوران ترامپ از مکانیزم حل اختلاف، موضوعی است که صلاحیت آمریکا را در استفاده از این حق زیر سوال برده است و باید به این موضوع در مذاکرات بعدی ما توجه شود.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر موضع ما این است که اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کرد و به برجام برگشت ایران تعدادی موضوع عمده از قبیل خسارات ۴ ساله و همچنین مکانیزیم اسنپ بک و سوء استفاده آمریکا از این حق که غیرقانونی انجام داد باید روشن شود البته باید تضمین بدهد که دیگر تکرار نشود.

 

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه حتی با بازگشت آمریکا به برجام و رفع کامل تحریم ها، موضوع ما با آمریکا تمام نشده است گفت: ما موضوعات دیگری داریم که آن‌ها را کنار نخواهیم گذاشت.

 

وی درباره محاسبه خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام و همچنین برنامه وزارت خارجه برای دریافت آن هم افزود: ما در طول ۴ سال گذشته به نوعی و در طول ۳ سال گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام به نوعی دیگر خسارت‌های زیادی دیدیم. البته این خسارت‌ها را هم ایران و هم شرکت‌های خارجی و کشور‌های دیگر دیدند.

 

معاون وزیر خارجه ادامه داد: از نظر ما این خسارت‌ها در دستور کار است، ولی پیش شرط بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌ها نیست و آن‌ها تحریم‌ها را بردارند، دوباره عضو برجام شوند، اما موضوع خسارت‌ها در دستور کار ما، کشور‌های عضو برجام و کمیسیون مشترک برجام باقی خواهد ماند.

 

عراقچی گفت: در این دوره ما خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم دیدیم البته محاسباتی را در دولت انجام دادند مثلا فروش نفت یکی از خسارت‌های مستقیم بود و خسارت‌های غیر مستقیم هم که موضوع گسترده‌ای است.

 

وی افزود: تاکنون درباره خسارت ها، محاسباتی شده است و رقم‌هایی هم اشاره می‌شود و این موضوع را کامل‌تر خواهیم کرد، ولی بحث خسارت‌های جمهوری اسلامی ایران در دستور کار باقی خواهد ماندو ما این را کنار نخواهیم گذاشت.

 

عراقچی درباره اینکه آیا تفاوت عمده‌ای بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود دارد گفت: نظر آن‌ها در اهداف هیچ تفاوتی با هم ندارند یعنی در مهار قدرت ایران هیچ تفاوتی با هم ندارند و دعوا سر شیوه‌های انجام این کار است.

 

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه گفت: دولت فعلی آمریکا معتقد است که شیوه فشار حداکثری ترامپ نتوانسته است موفق باشد، ولی از طرف دیگر تمدید دوره‌های برجام، موشک و منطقه را تکرار می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه به آقای بلینکن باید گفت آیا فکر می‌کند مواردی که ایران زیر فشار حداکثری قبول نکرد با سیاست مذاکرات آن‌ها را قبول می‌کند هم ادامه داد: بایدن در شب گذشته اعلام کرد ما به مذاکره با ایران از طریق ۱+۵ بر می‌گردیم.

 

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ما اگر می‌خواستیم به خواسته‌های غیر قانونی آمریکائی‌ها تن بدهیم در زمان ترامپ این کار را انجام می‌دادیم.

 

عراقچی گفت: ترامپ آرزو داشت با رئیس جمهور ایران یک عکس بگیرد و آماده بود یک توافق جدیدتری با ایران و با اضافه کردن ۲ کلمه امضاء کند که ما زیر بار این موضوع نرفتیم و الان هم زیر بار این مسائل نخواهیم رفت.

 

وی افزود: ما یک توافقی را بنام برجام با آمریکائی‌ها منعقد کردیم و همین برجام را نه یک کلمه و جمله کم و نه یک کلمه و جمله زیاد باید اجرا کنند و چیزی فراتر از این قطعاً نمی‌توانند بگیرند کما اینکه ترامپ با فشار حداکثری نتوانست بگیرد.

 

وی تصریح کرد: تنها تفاوت اینجاست که ترامپ اعلام می‌کرد برجام را کنار می‌گذاریم و در مورد یک توافق جدید که منطقه، موشک و دوره‌های طولانی مدت برای محدودیت‌های ایران است مذاکره می‌کنیم که به آن نرسید و دولت جدید آمریکا اعلام می‌کند اول برجام را اجرا می‌کنیم بعد به آن مسائل می‌پردازیم که در این زمینه موضع ما کاملا روشن است و نه الان و نه بعد به این مسائل نمی‌پردازیم.

 

عراقچی ادامه داد: توانمندی‌های دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست چه برسد به اینکه قابل مصالحه باشد و همچنین مسائل منطقه‌ای ما هر کدام منطق خودش را دارد و ابزاری برای مذاکره نخواهد بود.

 

معاون امور سیاسی وزیر خارجه گفت: ایران موضع خود را خیلی روشن بیان کرده است و ما فقط برجام موجود را بدون کم و زیاد آمادگی برای اجرای کامل آن داریم البته به شرط اینکه آن‌ها اول به اجرای کامل برگردند و اگر مذاکره‌ای هم باشد در مورد نحوه اجرای همین برجام است نه فراتر از آن.

 

وی درباره رفتار رئیس جمهور فرانسه هم افزود: اروپائی‌ها کلا با توانمندی بسیار پایین و ادعا‌های بسیار بالا هستند و اروپائی‌ها باوجود همه ادعا‌هایی که می‌کنند در صحنه عمل توانمندی ندارند و اروپایی‌ها خیلی روشن در این مدت اعلام می‌کردند که ما تحریمی نداریم، ولی مجبوریم به واقعیت تحریم‌های آمریکا تن بدهیم.

 

عراقچی درباره توسعه تاسیسات اتمی رژیم صهیونیستی گفت: غربی‌ها بشدت گرفتار استاندارد‌های دو گانه هستند و اگر صداقت دارند که نگران اشاعه سلاح‌های هسته‌ای هستند متحد و دوست خودشان رژیم صهیونیستی این سلاح‌ها را در اختیار دارد، تولید کرده و همه دنیا را در ابهام نگه داشته است و همچنین عضو ان پی تی هم نشده و هیچ بازرسی هم ازز ان انجام نمی‌شود.

 

وی افزود: رژیم صهیونیستی تاسیساتی دارد که سلاح‌های هسته‌ای در آنجا وجود دارد و اقدام به تولید آن می‌کنند و اگر غربی‌ها نگران اشاعه سلاح‌های هسته‌ای هستند پس باید آنجا پیگیری کنند.

 

عراقچی ادامه داد: چطور توسعه تاسیسات اتمی رژیم صهیونیستی آن‌ها را نگران نمی‌کند، ولی در مقابل مقداری افزایش غنی سازی تحت بازرسی‌های آژانس و با عنوان اینکه این موارد برگشت پذیر است شروع به شلوغ کاری می‌کنند که این برخورد‌های دو گانه یک موضوع شناخته شده در سیاست‌های غربی هاست و گریزی از این هم ندارند.

 

معاون امور سیاسی وزیر خارجه گفت: غربی‌ها نگران موشک‌های ایران هستند در حالی که می‌دانند این موشک‌ها صرفاً برای دفاع و حالت بازدارندگی است، اما در عمل خودشان بالای ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کشور‌های دیگر منطقه سلاح می‌فروشند و چطور از این‌ها نگران نمی‌شوند و چطور از یک رقابت تسلیحاتی در منطقه نگران نیستند، ولی از موشک‌های ایران که فقط برای دفاع از این سرزمین است ابراز نگرانی می‌کنند؛ کاملا مشخص است اهداف سیاسی پشت این مسئله است و این‌ها ترفند‌های شناخته شده‌ای است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سید عباس عراقچی برجام عراقچی معاون امور سیاسی وزیر خارجه گفت پس از خروج آمریکا از برجام انگیزه بازگشت به برجام میان ایران و آژانس عراقچی ادامه رژیم صهیونیستی تعهدات برجامی اقدام راهبردی عراقچی درباره پروتکل الحاقی بازگشت آمریکا فشار حداکثری برداشته شود آمریکائی ها آمریکایی ها شورای امنیت تحریم هایی عراقچی گفت دولت ترامپ تعهدات خود اروپایی ها سال گذشته بازرسی ها عضو برجام نظر ما نظارت ها وضع جدید تحریم ها خسارت ها ادعا ها غربی ها بر اساس سلاح ها برای ما ۵ اسفند یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۹۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.   به گزارش خبرآنلاین سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.   کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.   سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.   سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!   سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!   کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.   کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.   سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.   کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!   سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!