باخ؛ به روایت یک آلمانی دیگر در جشنواره سی و ششم موسیقی فجر
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۹۹۱۸
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مخاطبان بخش بین المللی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، رسیتال پیانو (MORITZ ERNST) موریتس ارنست را بهعنوان پنجمین اجرا در بخش بین الملل در ساعت ۲۰ شنبه ( دوم اسفند) از پتلفرمهای پخش کننده اجراهای جشنواره موسیقی فجر تماشا کردند.
گفتنی است این اجرا هم مانند اجراهای دیگر این دوره جشنواره، بخاطر عالمگیری بیماری کرونا از قبل در تالار رودکی ضبط شده بود و به صورا مجازی پخش شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این هنرمند در اجرای خود با اجرای 988 ، GOLDBERG VARIATIONS، BW اثر یوهان سباستیان باخ موسیقیدان شهیر آلمانی و بنیانگذار سبک باروک در موسیقی کلاسیک دنیا از مخاطبان خود پذیرایی کرد.
گفتنی است که واریاسیونهای گلدبرگ BWV ،88 اثری مشهور از یوهان سباستیان باخ برای ساز هارپسیکورد ( نوعی ساز کلاویه ای شبیه پیانو) است که نخستین بار در سال ۱۷۴۱ در آلمان منتشر شد.
این اثر از ۳۲ قطعه تشکیل شدهاست. شناختهشدهترین اجرای آن متعلق به گلِن گولْد است.
موریتس ارنست در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و از چهارسالگی نواختن پیانو را آغاز کرد. بعد از اتمام دبیرستان، فراگیری این ساز رادر مدرسه موسیقی دتمولر ادامه داد و در آنجا موسیقیشناسی خواند و در آن دوران، جوایز متعددی نیز کسب کرد. در سال ۲۰۰۳، برای تکمیل آموزههایش نزد فویچتواگنر رفت و اندکی پس از آن، بهطور مرتب به اجرای برنامه در اروپا و سراسر جهان پرداخت. موسیقی قرن بیستم و بیست و یکم جایگاه ویژهای برای او دارد. وی تاکنون فعالیتهای بسیاری در کارنامهی هنری خود ثبت کرده از جمله همکاری با آهنگسازانی برجسته و همچنین از طرفداران آهنگسازان فراموششده و کمترشناخته شدهای چون یوهان نپوموک،فروچیو بوسونی و سموئل شایت است.
سیوششمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه
در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در بخش غیر رقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.
در بخش بین الملل این دوره از جشنواره موسیقی فجر گروههایی از کشورهای آلمان، اتریش،ایتالیا و کوبا حضور داشتند.
با توجه به همهگیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها نسبت به جشنواره های دورههای قبل تغییرات اجرایی دارد. بر اساس تقسیمبندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروهها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروهها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.
این دوره از جشنواره از تاریخ ۲۸ بهمن ماه آغاز شده و تا کنون اجرای ۲۵ گروه و هنرمند ایرانی و خارجی از طریق مجازی و از طریق پلتفرمهای سایت رسمی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال، نواک، تماشا خونه و گپ فیلم پخش شده است.
این دوره از جشنواره موسیقی فجر از روز (سه شنبه ۲۸ بهمن) آغاز شده و فردا (۴ اسفند) طی مراسم ویژه ای به کار خود پایان خواهد داد.
برچسبها بارون میشائیل فن اونگرن اشترنبرگ سباستین باخ تالار رودکی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر آلمان دفتر موسیقی جشنواره های فجر دهه فجر پروندهٔ خبری همگام با سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: تالار رودکی تالار رودکی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر آلمان دفتر موسیقی جشنواره های فجر دهه فجر اخبار کنکور سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۹۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقیهای بی سر و ته تمام میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کسری حاجیزاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقهمند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.
او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکههای مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفتوگویی انجام دادیم از نظرتان میگذرد:
کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.
مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروههای کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروههای کر و ارکسترها است. مگر میشود از هیچ سمت حمایتی از این گروهها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروههای کُر و ارکسترها شده است که بیشتر آنها تعطیل شدهاند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح میدهند یا در گروههای پاپ فعالیت کنند یا به کارهای غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت میگیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروهها میشود در نتیجه انگیزهای برای اعضای این گروهها نمیماند.
مخاطب امروز با کنسرتهای گروه کُر ارتباط برقرار میکند؟
مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمیشود. تمام تبلیغات، تمام سالنها و تمامی رسانهها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروهها ندارند، چون سالهای سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروههای کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجراهای سنتی، گروههای بانوان و دیگر گروهها هم نمیبینیم.
چه مخاطبانی جذب این کنسرتها میشود؟
متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروهها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرتها هستند. مشکل ما ریشهای است و زمان میبرد تا حل شود. آموزشهایی که در فضای مجازی داده میشود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عدهای با آموزشهای تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.
در کشورهای دیگر به چه صورت است؟
بر خلاف ایران در کشورهای اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیساها گروههای کر فعالیت داشتند و آوازهای مذهبی اجرا میکردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس میشود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص میدهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا میکنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه میشوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم میگیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.
آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟
هنر همیشه راه خودش را پیدا میکند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقیهای بی سر و ته هم تمام میشود، اما با سیاستهای گرفته شده در ارتباط با ارکسترها و گروههای کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.
انتهای پیام/