Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@07:27:35 GMT

زیان انباشته فراوان سرخآبی‌ها

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۰۵۴۹

زیان انباشته فراوان سرخآبی‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایلی که تاکنون واگذاری سهام سرخآبی‌ها را با تأخیر مواجه کرده، وجود زیان انباشته و بدهی‌های زیادی است که طی سال‌های گذشته در هر دو باشگاه تجمیع شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، وزارت ورزش و جوانان از ابتدای امسال به‌طورجدی پیگیر خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس شد و بر اساس مصوبه مورخ 18 فروردین 99 هیئت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، جلسات مستمر هفتگی جهت رفع موانع پذیرش این دو شرکت در بازار سرمایه را برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با چراغ مثبت وزیر ورزش و جوانان درباره واگذاری سریع‌تر این دو شرکت در مقاطع زمانی پایان تابستان، پایان پاییز و دهه فجر برای عرضه در بورس اعلام شد، اما هیچ خبری از عرضه آن‌ها نشد و بازهم واگذاری سرخآبی‌ها به تأخیر افتاد، درحالی‌که پیش‌ازاین وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده بود تمامی مستندسازی‌ها، گزارشات ثبت مالی، برگزاری مجامع و حسابرسی‌ها و مستندسازی املاک و دارایی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌منظور خصوصی‌سازی انجام شده است.
واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی مربوط به سال 99 نمی‌شود بلکه پیشینه آن به سال ۹۳ بازمی‌گردد که تمام مراحل برای واگذاری برند انجام شد و حتی به فروش هم رسید، اما اهلیت خریدار تأیید نشد. در سال 94 هر دو باشگاه از لیست واگذاری کنار گذاشته شدند، اما در سال 97 به لیست واگذاری بازگردانده شدند. در سال 98 نیز در قانون بودجه تکلیف شد که دو باشگاه در فرابورس به فروش برسند که این کار بازهم انجام نگرفت و قرار است در سال جاری این اتفاق رخ دهد.
امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران به‌تازگی در مورد آخرین وضعیت پذیرش سرخآبی‌ها در فرابورس، پرسپولیس را ازنظر فرآیندی جلوتر از استقلال عنوان کرده و گفته است: «جلسه پیش پذیرش و هماهنگی اولیه پرسپولیس انجام شد و تکمیل مدارک باید انجام بگیرد تا وارد هیئت پذیرش شود.»
هامونی درباره تعیین تکلیف بدهی‌های 2 باشگاه به بازیکنان و مربیان مختلف این‌طور می‌گوید: «دولت دارایی‌هایی که لازم بوده را تزریق کرده، اما اصلاح ساختار در2 باشگاه انجام خواهد گرفت که باید متناسب با بازار سرمایه باشد.»


زیان انباشته فراوان سرخآبی‌ها


یکی از مهم‌ترین دلایلی که تاکنون واگذاری سهام سرخآبی‌ها را با تأخیر مواجه کرده است، وجود زیان انباشته و بدهی‌های زیادی است که طی سال‌های گذشته در هر دو باشگاه تجمیع شده و از اصلی‌ترین اقداماتی که باید در این راستا انجام بگیرد، اصلاح ساختار مالی این دوباشگاه است.
سرخآبی‌ها زیان انباشته فراوان با سرمایه اندکی داشتند. طبق برآوردها سرمایه پرسپولیس یک‌میلیون تومان و سرمایه استقلال 10 میلیون تومان برآورد شده بود که دولت برای رفع این مشکل به استناد ماده ۱۱۷ قانون محاسبات عمومی مصوب کرد دو مجموعه ورزشی درفشی ‌فر و شهدای گمنام را به پرسپولیس و دو مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و کمپ مرحوم حجازی را به استقلال منتقل کند.
واگذاری این چهار ورزشگاه و اخذ سند تک‌برگی، سرمایه شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس را از یک‌میلیون تومان به 701 میلیارد و یک‌میلیون تومان و سرمایه شرکت فرهنگی ورزشی استقلال از 10 میلیون تومان به مبلغ ۷۱۹ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان افزایش داد.طبق آخرین اظهارات شمس معاون سازمان خصوصی‌سازی مجامع دوشرکت نسبت به سنوات گذشته در زمان مناسب برگزار شده است و پرسپولیس توسط مشاور پذیرش، اطلاعات خود را در سامانه فرابورس بارگذاری کرده است، اما استقلال در انجام این امور کمی تأخیر داشته و باید اطلاعات را در اختیار مشاور پذیرش قرار دهد تا در سامانه فرابورس بارگذاری شود.
حال باید منتظر ماند و دید که آیا انتظارها برای واگذاری باشگاه‌های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تا پایان سال جاری محقق می‌شود یا این‌که این آرزو در ماه‌ها یا شاید سال‌های بعد به واقعیت تبدیل خواهد شد؟


سهام سرخآبی‌ها در کوتاه‌مدت سودآور نیستند


اسماعیل غلامی، معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی که در جریان روند واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس قرار دارد گفت: هردوی این باشگاه‌ها با زیان انباشته‌ای روبه‌رو هستند و بدهی‌های استقلال از پرسپولیس بیشتر است، زیرا این باشگاه به علت داشتن دو نایب‌قهرمانی پاداش‌های دلاری دریافت کرده و توانسته بخشی از زیان‌ها و بدهی‌های خود را پرداخت کند، ولی با این اوصاف همچنان دارای زیان انباشته است.
وی درباره دلایل به تأخیر افتادن عرضه سهام سرخآبی‌ها افزود: فرابورس با توجه به زیان انباشته این دو باشگاه پذیرفته سهام آن‌ها را در بازار دوم پذیرش کند، اما این روند تاکنون به تعویق افتاده است. این احتمال وجود دارد که به دلیل افت فعلی بازار بورس عرضه آن‌ها با تأخیر رخ دهد، زیرا تعدادی از عرضه‌های اولیه با عدم استقبال روبه‌رو شدند.
غلامی بابیان این‌که فرابورس برای عرضه اولیه این شرکت‌ها منتظر صورت‌های مالی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است، گفت: سال مالی پرسپولیس ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ و سال مالی استقلال هم ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ است و فرابورس منتظر ارسال گزارش‌های مالی میان‌دوره 6‌ماهه است. این دو باشگاه تا پایان سال فرصت دارند تا گزارش‌های حسابرسی خود را ارائه دهند،اما پیش‌بینی می‌شود صورت‌های مالی طی روزهای آینده منتشر گردد. با انتشار این گزارش‌ها انتظار می‌رود عرضه اولیه آن‌ها توسط فرابورس انجام شود. وی با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هم انجام‌شده است، گفت: سند تک‌برگی ورزشگاه‌ها برای این دو باشگاه صادرشده که به نام دارایی برای آن‌ها ثبت و به‌عنوان افزایش سرمایه مطرح خواهد شد.
معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی بابیان این‌که بسیاری از صاحب‌نظران ورزشی مخالف عرضه سهام این دو باشگاه در فرابورس هستند، گفت: بیشتر کسانی که سهام این شرکت‌ها را خریداری کنند خیلی به دنبال سودآوری نیستند، بلکه به علت علاقه‌مندی به این باشگاه‌هاست، چون می‌دانند باشگاه‌های ما به دلیل داشتن بدهی و زیان انباشته نمی‌تواند سودی کسب کنند. سهامداران باید بدانند با خرید سهام این باشگاه‌ها در کوتاه‌مدت به سودآوری نمی‌رسند و باید نگاه بلندمدت در خرید آن‌ها داشته باشند.
غلامی درباره عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس گفت: عرضه‌های اولیه در بازار دوم فرابورس 25 درصد است که 12 درصد به مردم، 3 درصد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، 3 درصد به بازارگردان‌ها و 7 درصد عرضه ظرف دو ماه توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود. درحالی‌که وقتی بازار در شرایط خوبی نباشد و سهام عرضه‌شده مورد استقبال قرار نگیرد، در عرضه‌های بعدی ارزش بیشتری نخواهند داشت. وی بابیان این‌که قیمت برند هرکدام از این باشگاه‌ها در حدود هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: با توجه به سرمایه‌های هرکدام از باشگاه‌ها و کسر بدهی‌ها، ارزش کلی هرکدام از باشگاه‌ها در حدود هزار و 500 میلیارد تومان برآورد می‌شود. اگر این میزان تقسیم بر 700 میلیارد شود، نرخ هر سهم برای فروش 200 تومان خواهد شد.
غلامی در پایان تعیین سهامدار عمده برای سرخآبی‌ها را روش بهتری برای عرضه دانست و افزود: بهتر بود برای عرضه سهام سرخآبی‌ها ابتدا تکلیف سهامدار عمده آن مشخص می‌شد تا معلوم می‌گردید تیم در اختیار چه کسی و مالک آن کیست. سپس بلوک 50 به‌اضافه یک سهم را به فروش می‌رساندند تا در عرضه اولیه 12 درصدی به مردم برای هواداران مشخص می‌شد که سهام تیم محبوبشان را خریداری می‌کنند.

منبع: رسالت

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زیان انباشته واگذاری سرخابی ها بدهی استقلال بدهی پرسپولیس استقلال و پرسپولیس سازمان خصوصی سازی سهام سرخآبی ها باشگاه ها دو باشگاه میلیون تومان زیان انباشته برای عرضه عرضه سهام بدهی ها انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۰۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام استقلال تغییرناپذیر است

آفتاب‌‌نیوز :

۸۵ درصد سهام استقلال به بخش خصوصی واگذار و پس از شایعات ریز و درشت فراوانی که در چند روز گذشته نقل محافل بود، بعد از اولین جلسه هیات مدیره باشگاه با اعضای هلدینگ پتروشیمی تنها خبری که به بیرون درز کرد این بود، به احتمال زیاد نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر خواهد کرد...

نام این باشگاه از ابتدای انقلاب یعنی ۴۵ سال است که از تاج به استقلال تغییر کرده است و اینکه پس از چهار دهه و به بهانه واگذاری اکثریت سهام این باشگاه نام بزرگ این باشگاه هم باب میل خریداران آن تغییر پیدا کند، هرگز مورد تایید هواداران میلیونی این باشگاه نیست.

هواداران استقلال ابتدا از خریداران باشگاه محبوبشان انتظار و توقع رفع مشکلات عدیده و بزرگ باشگاه شان را دارند. از کم شدن بدهی ها، از تزریق پول و برنامه ریزی درست و حسابی برای پایان فصل و برای شروع فصل آینده و بحث‌های جانبی از جمله تغییر نام باشگاه و یا الصاق پسوند یا پیشوند بنام بزرگ استقلال هرگز شدنی نیست. البته این خبر چند ساعت بعد توسط روابط عمومی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس رد شد، اما هواداران فوتبال حق دارند از بروز چنین شایعاتی ترسیده و چندان به تکذیب‌های رسمی اعتماد نداشته باشند! در ماه‌ها یا سال‌های آینده حقیقت مشخص خواهد شد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • چه زود زنگ خطر برای استقلال و پرسپولیس به صدا درآمد؟/ رفتارهای خریداران این دوتیم ،غیرحرفه ای است
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • ادعای دقیقی: شهرداری قزوین سهام‌دار پرسپولیس شد!
  • نام استقلال تغییرناپذیر است
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال