Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه تفریح و نشاط - سعیده اسدیان: بسیاری از خانواده همواره از نبود یک مرجع مشخص برای بررسی و ارزیابی فیلم ها، انیمیشن ها، بازی ها، کتاب ها و ... گلایه دارند و دغدغه اصلی خود را همین موضوع عنوان می کنند، مثلاً مادر یک پسر 11 ساله از اینکه فرزندش به تماشای سریال هایی با محتوای خشونت آمیز می نشیند ابراز ناراحتی می کند و یا پدری از پخش یک انیمیشن برای فرزندش و تأثیر آن بر خلقیات او پشیمان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاید خیلی از این خانواده ها از وجود یک مرجع مورد وثوق برای انتخاب مناسب سرگرمی برای فرزندان خود بی اطلاع باشد، مرجعی به نام کدومو که از اوایل سال 99 و با هدف هدایت مصرف خانواده ها شکل گرفت.
سامانه ای که پا گرفت تا والدین تنها نباشند و بتوانند با کمک تیمی از کارشناسان حرفه ای و استفاده از تجربه سایر خانواده‌ها دنیای رسانه‌ای امنی را برای بچه‌ها بسازند.
به همین بهانه میزگردی در خصوص بررسی کدومو و تاثیر آن بر سواد رسانه‌ای خانواده ها با حضور سجاد سامانی مدیر سایت «کدومو» حسین حق پناه معاون کودک و نوجوان تبیان و دکتر سعید مدرسی مشاور علمی سایت کدومو و مدیر مرکز تربیت رسانه ای باران برگزار کردیم.
آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این میزگرد است:

فارس: ایده اولیه کدومو از کجا آمد و چگونه شکل گرفت؟
مدرسی: ما برای اینکه تربیت رسانه‌ای در فضای جامعه محقق شود نیازمند این بودیم که فهم تربیت رسانه ای در سه رأس والدین، فرزندان و مربیان نهادهای تربیتی تقویت شود.
برای اینکه این اتفاق برای هر سه راس بیفتد نیازمند آموزش و تجهیز هم بودیم.
آموزش را خیلی جاها انجام می‌دادند اما خانواده در این میدان نبرد تربیتی بی سلاح بود و این نیازمندی احساس می‌ شد که باید حتما تجهیز شود.
«کدومو» یک قرارگاه تجهیز خانواده، فرزند و مربیان نهادهای تربیتی است. خیلی از کشورها از سال ٢٠٠٣ کار خودشان را در این زمینه شروع کردند و سامانه هدایت مصرف راه انداختند.
اهمیت کار اینجاست که خانواده هایی که دوره های آموزشی می‌بینند نیاز به جایی دارند که باید برای امتداد عملیات تربیتی به آنجا مراجعه کنند و کدومو دقیقاً همانجاست.

 

فارس: می‌خواهید بگویید که آموزش‌ها در حوزه سواد رسانه‌ای والدین و مربیان تا کنون کامل نبوده؟
مدرسی: قبلاً موضوع سواد رسانه ای مطرح بود اما الان ما بحث دیگری با عنوان سواد تربیتی را اینجا مطرح می کنیم.
سواد رسانه ای مبحثش رسانه و جایگاهش دانشکده علوم ارتباطات بود اما سواد تربیتی مساله اش انسان و رشد و جایگاهش دانشگاه علوم تربیتی است.
به زبان ساده‌تر هر انسانی یک مسیر رشد برای خودش دارد که برای طی این مسیر باید یک فرآیندی را بگذراند.
ما الان با یک محیط رسانه ای مواجهیم که غیر قابل کنترل شده و همزمان فرصت ها و تهدیدهایی دارد، ما می گوییم باید از فرصت هایش استفاده و در برابر تهدیدهایش حداکثر صیانت را داشت.
اینکه صدا و سیما چه برنامه هایی پخش کند، وزارت ارتباطات پهنای باند را چگونه تنطیم کند و یک اینترنت پاک ارائه دهد، اینکه وزارت ارشاد چه مجوزهایی می دهد مربوط به بخش پشتیانی می شود اما آموزش و تجهیز خانواده ها در اختیار سازمان های مردم نهاد است.

اعتقاد ما بر این است که انسان رشد یافته باید در  ٦ ساحت تربیتی به تراز خود برسد.
این شش ساحت عبارتند از عبادی و اخلاقی، زیستی و بدنی، عاطفی و اجتماعی، هنری و زیبایی شناختی، اقتصادی و حرفه‌ای و علمی و فناورانه.
حالا عرصه رسانه برای هر ٦ ساحت در قالب های مختلف مثل گیم، فیلم، انیمیشن، سینما، موسیقی و ....فرصت و تهدید دارد و این منظومه ای است که در تجهیز خانواده به آن توجه داریم.
تفاوت عمده کدومو با سایر سامانه های جهانی در نگاه تربیتی ایرانی - اسلامی آن است که می تواند در بلند مدت در فضای خانواده ریل گذاری کند.

فارس: چه مسیری طی شد تا ایده کدومو به ثمر بنشیند؟
حق پناه: برای اینکه این ایده به ثمر برسد بارها در مرکز ملی فضای مجازی صحبت کرده بودیم، در وزات ارشاد گفته بودیم هرکسی می تواند بیاید و حمایت کند اما اولین بار حوزه هنری سازمان تبلیغات نگاه علمی به مسأله کرد.
ما ١٣ کشور را بررسی کردیم تا بفهمیم نظام رده بندی فیلم های سینمایی در آنجا چگونه است، مردم چقدر نقش دارند و حاکمیت چقدر؟
و اساساً فرهنگ سازی اینکه آهای والدین! رسانه بر رشد و تربیت فرزند شما اثر جدی دارد و می تواند خیلی مثبت یا خیلی منفی باشد و شما نسبت به فرزند خود و سایر خانواده ها نسبت به استفاده از رسانه مسئولیت داری.
پدر و مادرها در یک نبرد نابرابر با غول ها و مافیاهای رسانه ای دنیا گیر افتاده اند که همه به دنبال سود و درآمد شخصی خودشان هستند و اگر با هم متحد نمی شدند و یکجا پایگاه یا قرارگاه ایجاد نمی کردند آسیب جدی می دیدند.

به عقیده ما کار تربیت رسانه ای باید به خود خانواده ها سپرده شود، مردم اگر بدانند نمایش یک صحنه از استعمال مواد مخدر و تکرار آن در سینمای ایران که طی دو سه سال اخیر خیلی زیاد شده چقدر می تواند اثر منفی رو فرزندانشان بگذارد، اگر بدانند پرنسس های دیزنی چه اثر مخربی روی دختران در مورد بدن ایده آلشان دارد، اگر به تاثیرگذاری انیمیشن های مثبت و الگوگیری بچه ها از آنها توجه کنند حتما نسبت به کدومو علاقه نشان می دهند و اصلا احساس نیاز می‌کنند.


فارس: کدومو از چه زمانی به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد؟
حق پناه: سایت کدومو از اردیبهشت ٩٩ بالاست اما مطالعات آن در حوزه جامعه شناسی، روانشناسی، علوم ترییتی، دینی و... از سال ٩٧ شروع شد.

 

فارس: برای ما بگویید که ارزیاب ها و کارشناسان کدومو چگونه انتخاب می شوند؟یعنی چه کسانی با چه معیارهایی فیلم ها و انیمیشن‌ها را بررسی می‌کنند؟

ما تعامل خوبی با مؤسسه مطالعاتی دانشگاه تهران داریم و دوره های آموزشی و نظارت بر اسناد علمی ما را اساتید مجرب این دانشگاه جلو می برند ضمن اینکه از مرکز تربیت رسانه ای باران هم کمک می گیریم.
سامانی: در فضای عملیاتی دوستانی که از همان گام اول به ما پیوستند کارشناس علوم تربیتی، روانشناسی، جامع شناسی و ... بودند.
ما شروع به تربیت یک سری ارزیاب کردیم که از یک طرف بال تربیت رسانه ای هستند و از طرف دیگر نحوه ارزیابی به شیوه کدومو را آموزش دیدند که اینها خودش مبتنی بر اسناد تربیتی و شیوه نامه کدومو بوده و الان آثاری که ارزیابی شان را روی سایت می بینیم زحمت همین دوستان ارزیاب است که عموماً یا دغدغه مند در فضای کودک و نوجوان هستند و یا پدر و مادر هستند، اولویت ما همین است که افرادی که ارزیابی می کنند والدین باشند.


فارس: تعداد نیروهای کدومو در حال حاضر چند نفر است؟
سامانی: تعداد افرادی که الان با ما در ارتباط هستند ٥٠ ارزیاب است، حدود ١٧٨ نفر هم در فراخوان جدیدمان ثبت نام کردند که در دوره آموزشی آنلاین شرکت می کنند و به زودی به ارزیاب های دیگر ملحق می شوند.
ما شبکه نویسندگانی داریم که با ما در ارتباط هستند چون ما صرفاً ارزیابی نمی کنیم  و قرار است خانواده ها را توانمند کنیم، به همین جهت این شبکه یک سری محتوا در حوزه تربیت رسانه و مصرف کودک و نوجوان منتشر می کند.


فارس: رده بندی سنی در کدومو به چه صورت است؟
سامانی: رده بندی ما از مثبت ٣ شروع می شود و به مثبت ١٨ می رسد، ما فیلم و انیمیشن را زودتر آغاز و بین ٨٠٠ تا ١٠٠٠ اثر را ارزیابی کردیم، قدم بعدی بازی های دیجیتال بود که خروجی آن روی سایت قرار گرفته، ضمن اینکه کتاب و برد گیم هم در حال اضافه شدن است.
ما فارغ از اینکه سعی می کنیم بانک جامع اطلاعاتی داشته باشیم تلاش داریم تا به روز حرکت کنیم، مثلاً انیمیشن روح پیش از اینکه روی پلتفرم ها قرار بگیرد ارزیابی اش انجام شد تا در لحظه‌ی مصرف خانواده مفید باشد.
فارس: معیارهای شما برای معرفی یک انیمیشن چیست؟ چون روح جزو انیمیشن هایی بود که حتی برای بزرگسالان هم دنیای بزرگی داشت و مفاهیم عمیقی را بیان می کرد که شاید برای افراد بزرگسال هم سنگین بود.
مدرسی: وقتی می شنویم انیمیشن ساخته می شود فکر می کنیم برای کودک است در حالی که اینطور نیست، انیمیشین یک سبک تصویر سازی است که شما آنچه وجود دارد را به شکلی فانتزی به تصویر بکشید. 
نکته بعد این است که انیمیشن هایی مثل روح لایه های انیماتیک دارد و به لایه های شناختی و اعتقادی جامعه وارد می شود که همین کار ارزیاب را سخت می کند.
روح مثال خیلی خوبی برای ساحت های تربیتی است که در ابتدای گفتگو مطرح شد.
حالا خانواده ای که می‌خواهد توانمند باشد حتماً باید از قبل آموزش دیده باشد، پیام آشکار و پنهان محصول را دریابد.
کدومو در کنار ارزیابی آموزش ها را مد نظر قرار داده است.


حق پناه: کلاً مسأله کدومو مسأله انتخاب است به همین جهت ما سعی می کنیم قبل، حین و بعد مصرف محصولات رسانه ای کنار خانواده ها باشیم.

 

فارس: به چه صورت؟
حق پناه: قبل انتخاب با رده بندی سنی که ارائه می دهیم و نشان سلامتی که در کدومو وجود دارد این همراهی را داریم.
هر محصولی که این نشان را داشته باشد بیانگر این است که خانواده ها با خیال راحت تر می توانند آن را مصرف کنند.
همچنین کادری برای هر محصول با عنوان "آنچه لازم است والدین بدانند" در نظر گرفته ایم که خانواده ها قبل از تماشای یک انیمیشن بدانندکارگردانش کیست، قبلاً چه انیمیشن هایی ساخته و قرار است در کار جدید خود از چه چیزی حرف بزند.
در حین مصرف توصیه می کنیم لینک های مورد اعتماد ما را کلیک کنند و نسخه مورد نظرشان را از آنجا تهیه کنند.
ما می گوییم با کودکان خود حین تماشای فیلم صحبت کنید، در واقع شیوه جدید فیلم دیدن یا بازی کردن را یاد می دهیم اما اصل ماجرا برای بعد تماشای یک فیلم یا انیمیشن است.
ما می گوییم فیلم، انیمیشن و ... با هم ببنید و در مورد آن گفتگو کنید.

 

فارس: بهتر نیست این گفتگو قبل تماشای انیمیشن باشد؟
حق پناه: ما نسلی را داریم که بسیار جلوتر از والدین خود در این عرصه هستند، ما بچه هایی را داریم که به دوستان خود توصیه می‌کنند و می‌گویند فلان فیلم را با خانواده نبینید!
ما این را می دانیم که بچه های ما در یک فضای رسانه ای زیست می کنند، بنابراین اگر فرصت گفتگو قبل از انتخاب رو از دست می دهیم حداقل در حین و بعد مصرف محصولات رسانه ای همراهشان باشیم.
شاید اگر کدومو قبل کرونا بود خیلی از والدینی که دغدغه داشتن در مورد آموزش مجازی بچه ها برطرف میشد، حداقل می دانستند به کجا باید مراجعه کنند.
شاید اگر کدومو بود چالش مومو که یک چالش جعلی بود و رنگ واقعیت به خود گرفت انقدر باعث آسیب و نگرانی خانواده های ما نمی‌شد.
شاید اگر کدومو زودتر از اینها وجود داشت و آموزشش را به خوبی انجام می داد و به دست خانواده ها می رساند آن پسر ١٤ ساله در لایو دچار آن آسیب ها نمی شد و اگر می شد می دانست جایی هست که خودش یا پدر و مادرش می توانند از آن مشاوره بگیرند.
کدومو با همکاری یکی دیگر از بخش های سایت تبیان سامانه مشاوره آنلاین دارد تا اگر پدر و مادر یا فرزند دچار ابهام ، مساله یا آسیبی شدند به آنها کمک کند.


سامانی: یک سری مباحث فراتر از ارزیابی است، ما تلاش داریم نحوه گفتگو با فرزند را به خانواده ها آموزش دهیم، یکی از مباحثی که ما در ارزیابی ها به آن رسیده ایم این بود که تم جادو خیلی توی فیلم و انیمیشن رواج دارد.
 اینجا کدومو چه کار می کند؟ وقتی من ارزیابی روح یا هری پاتر را می خوانم می بینم کنار آن محتوایی است که به من راهکار می دهد که در مورد این موارد چگونه با فرزندم گفتگو کنم.
ما در برخی آثار خروجی آن را در خود صفحه ارزیابی دیدیم و تلاش داریم این راهنمایی‌ها جامع تر شود.

 

فارس: کدومو تقسیم بندی موضوعی هم دارد؟
سامانی: ما موضوع بندی هایی داریم که مناسبتی ارائه می دهیم مثلاً معرفی می کنیم که ٧ انیمیشىن در مورد فلان موضوع است. 
لیست های مختلفی به عنوان وایت لیست پیشنهاد می شود، مثلاً اگر میخواهید روحیه همکاری در بچه ها تقویت شود این ٧ فیلم و انیمیشن را ببینید یا این بازی ها مناسب است، یا اگر فرزندتان تجربه جدایی پدر و مادر را دارد نباید یک سری آثار را ببیند یا اگر دید باید اینگونه برخورد شود.


فارس: معیارهای ارزیابی در کدومو شامل چه مواردی می شود؟
معیارهای ما در فیلم و انیمیشن شامل معیارهای منفی یعنی خشونت، ترس و ناهنجاری اجتماعی و معیارهای مثبت یعنی الگوی مثبت، پیام مثبت و پیام آموزشی میشود که از صفر تا پنج با جزییات امتیاز می گیرد.
نظر والدین هم کنار این نظرات می نشیند و حتی می تواند با ارزیابی کدومو متفاوت باشد، در واقع بنا هم همین است که والدین وارد شوند و به جمع بندی برسند، دیده شده ما برای یک محصولی مثبت ١٢ زده‌ایم این اما جمع بندی با نظر والدین مثبت ١٨ شده است.


فارس: در حوزه کتاب ورود نکرده اید؟ 
سامانی : فیلم و انیمیشن ما زودتر شروع شد و الان تعداد خروجی هایمان به میزان قابل توجه تری رسیده، در بازی هم بعد از آموزش ارزیاب ها خروجی های جدید روی سایت رفته، قدم بعدی که الان در حال انجام آن به صورت جدی تر هستیم بحث کتاب، برد گیم و بازی های خانوادگی است.


فارس: آیا شما در کدومو به صورت مناسبتی هم معرفی و ارزیابی دارید؟
سامانی: ما در تحریریه ای که داریم یکی از بهانه های ورودمان مناسبت هاست. 
جشنواره فجر که برگزار شد فیلم ها را دیدیم اما نه صرفاً با عینک فنی که همه جا بررسی می شود بلکه با عینک تربیتی و رسانه ای ارزیابی و روی سایت منتشر کردیم، در نهایت هم یک تحلیل جامع دادیم که مثلاً پرتکرار ترین موضوع در جشنواره امسال بحث خشونت های خانوادگی بود که اگر فرزند ما این آثار را ببیند دیگر خانواده را به عنوان محلی برای آرامش و رفع درگیری قبول نخواهد کرد.


حق پناه : قدم بعدی ما همکاری با صدا و سیما و کانون پرورش فکری است. نگاه ما این است که در کدومو کاملاً مستقل از نهادهای حاکمیتی ارزیابی ها صورت گیرد، یعنی اگر حوزه هنری سازمان تبلیغات فیلمی ساخت و اتفاقاً خیلی هم به آن علاقه داشت اما از منظر تربیتی مشکل داشت ارزیابان ما باید بتوانند آزادانه آن را هدف قرار دهند و خانواده ها را نسبت به آسیب های آن آگاه کنند.
کدومو کاملاً مردمی و دانشگاهی عمل می کند اما از جهتی که وظیفه حاکمیتی بوده که این فضای سالم و امن را برای خانواده ها پدید آورد تا بتوانند محصولات مناسب را در رسانه ها انتخاب کنند و نسبت به محصولات نامناسب هم آگاه باشند، این  حمایت را مطالبه می کنیم.

در تبیان و سازمان تبلیغات سعی کردیم این حمایت را داشته باشیم و تلاش می کنیم بقیه نهادهای حاکمیتی و یا کسب و کارهای حوزه کودک را پای کار بیاوریم تا محتوایی که منتشر می کنند مناسب خانواده ها باشد.
قرار است کدومو را خانواده ها بسازند، اگر قرار باشد ٢٠ تا کارمند تبیان آن را بسازند شکست خواهد خورد، باید خانواده ها تبدیل به ارزیاب و شبکه منسجمی از مادران و پدران کدومویی شوند که مطالبه گری کنند تا دنیای سالم تری برای کودک و نوجوان در فضای مجازی بسازیم، هرچیزی جز این محکوم به شکست است.


 فارس: الان بیشتر از بحث کتاب و انیمیشن بچه ها حضور پر قدرتی در اینستاگرام دارند، کدومو برای این داستان قرار است چه کار کند؟ چه آموزش هایی به خانواده ها می دهد؟ چرا پسربچه ١١ ساله باید خط موبایل جدا یا واتس اپ و اینستاگرام شخصی داشته باشد؟
حق پناه: در سالهای اخیر مدیران ما بارها روبان قیچی کردند برای زیست بوم امن رسانه ای کودک و نوجوان، سیم کارت امن و سالم برای کودک و نوجوان و... واقعیت این است تا وقتی ما صیانت از کودک و نوجوان را در حد شعار تبلیغاتی ببینیم به جایی نمی رسیم.
ما همه جای دنیا را برررسی کردیم، پاسخ این سوال طراحی و اجرای زیست بوم امن برای کودک و نوجوان است.
به خاطر همین کدومو فقط نباید به ارزیابی محصول بپردازد، پدر و مادر باید آنقدر توانمند شود که به کدومو بی نیاز باشد. 
فضای مجازی و اینستاگرام محتوای رسمی ندارد، بچه ها از آن آسیب می بینند و بخش مهم آن به عهده حاکمیت است که سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی را که سه سال می شود در شورای عالی فضای مجازی معطل مانده تصویب و اجرا کند.
ما تلاش خود را می کنیم اما تا وقتی زیست بوم امن فراهم نشود کودکان و نوجوانان همچنان آسیب می بینند.

ما پرسان را ایجاد کردیم که اگر پدر و مادری فارغ از محصولات رسانه ای دغدغه ای داشتند که مثلاً الان فرزندم فیلمی دیده که نباید آن را می‌دید یا عکسش را برای دوستش فرستاده و او هم تهدیدش کرده بتوانیم پاسخ و راهکار مناسب را برای والدین و آن کودک و نوجوان ارائه دهیم.
ما می خواهیم بگوییم ما هستیم! اگر صدای ما شنیده شود خیلی از پدر و مادرها به سمت کدومو می‌آیند.
بحث دیگر این است که باید قبول کنیم مسائل اقتصادی در این ماجرا موثر است و تا حل نشود کدومو شاید اثرگذاری مطلوب نداشته باشد، چون الان برخی والدین میگویند فضای مجازی ارزان ترین سرگرمی است و یا چشمشان را روی آسیب ها می بندند و یا از این آسیب ها بی خبر هستند.

 

فارس: در بخش تئاتر و موسیقی کدومو چه کار خواهد کرد؟

علت اینکه فعلاً سراغ این دو بخش نرفتیم میزان مصرف است، نسل z به نسلی میگویند که در دنیا تقریباً بین ١٢ تا ٢٥ سال است.این نسل بعد کرونا بیشترین مصرفشان فیلم و بازی است.
برای همین ما این دو حوزه را در اولویت قرار دادیم چون بیشترین آسیب و مصرف در همین حوزه  است.
استثناء در اینجا موسیقی است و متاسفانه به دلایل مختلف سلیقه موسیقی نوجوانان از لحاظ هنری و سلیقه تحت حمله قرار گرفته است.
ارزیابی موسیقی بسیار پیچیده تر از مسائل دیگر است و به همین جهت نتوانستیم به سمتش برویم اما از تمام متخصصان این حوزه درخواست  کمک داریم.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فیلم انیمیشن تبیان خبرخوب دیزنی کودک و نوجوان تربیت رسانه ای فیلم و انیمیشن سواد رسانه ای خانواده ها فضای مجازی انیمیشن ها پدر و مادر برای کودک رده بندی روی سایت آسیب ها فیلم ها حق پناه بازی ها بچه ها یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۰۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ایپس آسیا در محکومیت تهاجم وحشیانه اسرائیل به غزه

ایپس آسیا عمیق‌ترین تسلیت خود را به مردم فلسطین، به‌ویژه به خانواده رسانه‌های ورزشی، برای ده‌ها روزنامه‌نگار ورزشی از دست رفته و صدها تن از خانواده‌های آنها که قربانی بمباران اسرائیل شدند، ابراز کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نشست اتحادیه نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی آسیا همزمان با هشتادوششمین کنگره جهانی ایپس و بر اساس پیشنهاد ایران و کشورهای قطر، عمان، و عربستان ضمن ابراز تأسف از شهادت سه خبرنگار ورزشی فلسطینی، قطعنامه‌ای به اتفاق آرا به تصویب رسید که در آن از تلفات گسترده مردم در اثر بمباران تهاجمی غزه که زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی و ورزشی را نیز تخریب کرد، ابراز تاسف شد.

درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل

اتحادیه نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی آسیا عمیق‌ترین تسلیت خود را به مردم فلسطین، به‌ویژه به خانواده رسانه‌های ورزشی، برای ده‌ها روزنامه‌نگار ورزشی از دست رفته و صدها تن از خانواده‌های آنها که قربانی بمباران اسرائیل شدند، ابراز می‌کند. در این بیانیه آمده است:

ما برای پایان دادن به جنگی که جان هزاران نفر را گرفت و بسیاری دیگر را مجروح و آواره کرد، دعا می‌کنیم. وضعیت کنونی باعث تعلیق فعالیت‌های ورزشی در غزه و کرانه باختری شده و زندگی خبرنگاران ورزشی و خانواده‌های آنها را که از آوارگی، ترس و درد رنج می‌برند، تحت تاثیر قرار داده است. متأسفانه در نتیجه این وضعیت، خبرنگاران ورزشی دیگر نمی‌توانند به کار خود بپردازند.

ایپس آسیا مایل است حمایت کامل خود را از خانواده رسانه های ورزشی فلسطین و اعضای آن به ویژه ساکنان غزه اعلام کند. از دست دادن خانواده‌ها و عزیزانشان را به آنها تسلیت می‌گوییم و برای مجروحانشان آرزوی بهبودی عاجل داریم.

در پایان، ایپس آسیا بر تعهد مستمر خود به حمایت از خبرنگاران ورزشی در فلسطین تاکید می‌کند تا آنها بتوانند به کار عادی خود به شیوه‌ای ایمن در رویدادهای مختلف ورزشی بازگردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها
  • رسانه عبری: جنگ غزه شمار بیوه‌های ارتش را افزایش داد
  • حجاج استان سمنان برای نیازمندان خانه می‌سازند
  • بیانیه ایپس آسیا در محکومیت تهاجم وحشیانه اسرائیل به غزه
  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگترها ؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۸ / این کوروش افسانه است!
  • میزگرد بهره وری در حمل و نقل ریلی
  • تونی کروس تحت هر شرایطی، پاس خود را به مقصد می رساند! / انیمیشن عمر مومنی
  • دومین جایزه جوانی جمعیت استان بوشهر برگزار می شود
  • باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد