Web Analytics Made Easy - Statcounter

«برگی از یک کتاب»  عنوان برنامه است که از طرف گروه فرهنگ، ادب و هنر شبکه جهانی جام جم  با هدف بازنمایی تاریخ تحولات ایران در دوره معاصر تقدیم علاقمندان مباحث تاریخی و بینندگان جام جم می شود .

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، یادگیری تاریخ صرفا به حافظه‌سپاری گزارش انبوهی از اطلاعات روایی درباره تاریخ کنش های سیاسی گذشتگان نیست، بلکه هدف آن برآورده کردن انتظارات جامعه معاصر از مطالعه تاریخ است و بر این اساس بر سویه‌های فرهنگی، تمدنی، علمی، ادبی، هنری و شیوه‌های زندگی اجتماعی روزمره گذشتگان باید بیشتر متمرکز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«برگی از یک کتاب »  عنوان برنامه است که از طرف گروه فرهنگ، ادب و هنر شبکه جهانی جام جم  با هدف بازنمایی تاریخ تحولات ایران در دوره معاصر تقدیم علاقمندان مباحث تاریخی و بینندگان جام جم می شود .

این برنامه به واکاوی اسناد تاریخی، ایران پژوهان و خارجیان مقیم ایران پرداخته و در هر قسمت صفحه ایی ازیک کتاب که مربوط به تاریخ معاصرایران خصوصا دوران پهلوی که عمدتا نویسنده آن غیر ایرانی بوده و یا از نزدیکان و وابستگان رژیم پهلوی بوده است خوانش و معرفی می شود .همچنین به تعدادی کتاب در مورد تحولات منطقه و جهان که نویسندگان آن غیر ایرانی هستند ، نیز پرداخته می شود. 

داوود نمایند بازخوانی این کتب را بر عهده داشته و در هر برنامه صفحه ای از قسمت های جذاب و شنیدنی را قرائت  می کند.

امیرحسین محمودی فرد کارگردان و مجری طرح درباره این برنامه گفت : «برگی از یک کتاب » یک برنامه گرافیکی 3 دقیقه ای است که پخش آن پیش از دهه فجر آغاز شد.

وی افزود : کتاب ها را اتاق فکر و پژوهشگران انتخاب می کند و دکتر جعفر روغنی به عنوان محقق و کارشناس در این حوزه ما را همراهی می کنند و در این برنامه کتاب هایی که مربوط به حکومت رضاشاه و محمدرضا پهلوی است مورد بررسی قرار می گیرد. بخشی هم مربوط به مباحث آمریکاستیزی است.

محمودی فرد خاطرنشان کرد: برگی از کتب نویسندگان خارجی که برداشت های خود را از حکومت پهلوی به تحریر درآوردند در این برنامه خوانده می شود.  علاوه بر نویسندگان و مولفان خارجی، از کتب وزراء یا نزدیکان شاه مثل کتاب خاطرات فریدون هویدا که سفیر ایران در سازمان ملل  یا خاطرات اسدالله اعلم از وزرای دربار که  درخصوص محمدرضا شاه کتابی نوشته اند ، در «برگی از یک کتاب» خوانش می شود.

در کنار خوانش این صفحه از کتاب که گوینده می خواند تصاویری هم مرتبط با آن نمایش داده می شود.

کارگردان این برنامه تاکید کرد : از آن جایی که شبکه های معاند به دنبال تحریف تاریخ معاصر  و به دنبال تطهیر حکومت پهلوی هستند ما سعی کردیم با تولید این برنامه کوتاه و انتخاب کتاب هایی که همگی نویسندگان آن خارجی و از نزدیکان شاه هستند از این تصور که این برنامه با خط فکری خاصی ، مسائل را مطرح می کند ، فاصله بگیریم و  شبهه های احتمالی را شفاف سازی و واقعیت تاریخ را برای مخاطبان به خصوص نسل جوان بازگو کنیم.

وی به عنوان نمونه به کتاب «آخرین سفر شاه»  اثر ویلیام شوکراس یا « ماموریت در ایران » نوشته سالیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران بوده اشاره کرد که برداشت های خود را از حکومت پهلوی به نگارش درآورده و در این برنامه مورد استفاده قرار گرفته است.

کارگردان « برگی از کتاب » خاطرنشان کرد : صفحه هایی که انتخاب می شود بدون هیچ دخل و تصرفی خوانده و در آخر هم کتاب و نویسنده برای علاقه مندان معرفی می شود.

تاکنون کتاب های «آمریکا در بند« نوشته پیر سالینجر ، «سقوط شاه» تالیف  فریدون هویدا ، « آخرین سفر شاه » اثر ویلیام شوکراس ، «مرگ غرب » نوشته پاتریک جی بوکانان در «برگی از یک کتاب» مورد مطالعه قرار گرفته است. 

این برنامه به کارگردانی امیرحسین محمودی فرد و تهیه کنندگی مهدی خداداد از 6 بهمن ماه  به روی آنتن رفته  و تا 15 اسفند روی آنتن شبکه جام جم بوده و از برخی شبکه های سیما نیز پخش شده است.

 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: تاریخ معاصر ایران تلویزیون جام جم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه در خانه اندیشمندان علوم انسانی نقد و بررسی می‌شود.

این نشست با حضور داریوش رحمانیان، مقصود فراستخواه، آرش حیدری و سمیه توحیدلو برگزار خواهد شد.

زمان برگزاری چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷/۳۰ به صورت حضوری در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی است.

این نشست به همت انجمن جامعه شناسی ایران و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

کد خبر 6091620 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • بازنمایی رسانه‌ای ایران در جهان بعد از حملات موشکی به رژیم صهیونیستی
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره خودنویس در نمایشگاه کتاب
  • نشر پویانما با «نخستینه های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • خلیج فارس برگی از تاریخ پر افتخار و چند‌هزار ساله ایران
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد