Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر قدیر رجب‌زاده روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا در مشهد گفت: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی کشور "سنسورهای تشخیص انواع آلاینده‌های مواد غذایی" را به این منظور طراحی نموده و ساخته است. 

وی افزود: امروزه تحولات سریع اجتماعی و تغییر سبک زندگی موجب ظهور روزافزون انواع آلاینده‌های غذایی همچون باقیمانده آنتی بیوتیک، آلاینده‌های آلی پایدار، فلزات سنگین، مایکوتوکسین‌ها، تقلبات، آفت‌کشهای گیاهی، پاتوژنهای میکروبی و مواد مشابه شده که آثار سوء انکارناپذیری بر سلامت انسان از جمله بروز انواع بیماریها به ویژه سرطان‌ دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی مواد غذایی، کنترل کیفیت آنها در اولویت‌ پژوهشی این موسسه قرار گرفته است. 

وی گفت: یکی از اقدامات موثر در این زمینه طراحی و ساخت انواع "سنسورهای تشخیصی" برای سنجش دقیق آلاینده‌هایی مانند باقیمانده تتراسایکلین، بی فنیلهای پلی کلره، سرب، پراکسید و نیتریت است.

دکتر رجب‌زاده "فناوری کریستال مایع" را مورد استفاده در ساخت بیوسنسورهای تشخیص تتراسایکلین و بی فنیلهای پلی کلره ذکر و بیان کرد: سنسور کریستال مایع فناوری نوظهوری برای طراحی سامانه‌های تشخیص سریع آلاینده‌ها در مواد غذایی است.

وی افزود: کریستال‌های مایع موادی با ویژگیهای ساختاری منحصر بفرد و حساس به تحریکات محیطی هستند که قابلیت استفاده با گوشی تلفن همراه را دارد و اخیرا توجهات زیادی را در سطح جهان به خود جلب کرده است. 

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به مزایای این فناوری در مقایسه با دیگر روشها اشاره و بیان کرد: روشهای دستگاهی مرسوم برای تشخیص آلاینده‌ها نیازمند هزینه زیاد، تهیه و آماده‌سازی پیچیده نمونه و افراد متخصص دارند اما بیوسنسورهای طراحی شدهنه تنها حساس و سریع هستند بلکه قابلیت استفاده توسط کاربران غیرمتخصص را نیز دارند. 

وی ادامه داد: اکثر کیتهای تشخیصی مصرفی در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع غذایی کشورمان وارداتی هستند لذا دستیابی به فناوری ساخت انواع کیتهای تشخیصی در ایران نه تنها باعث کاهش وابستگی و نقش‌آفرینی در حوزه ایمنی مواد غذایی شده بلکه به عنوان یک فناوری پیشرفته باعث خلق ارزش افزوده و ارزآوری برای کشور می‌شود. 

موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز مهم پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور سال ۱۳۸۵ به عنوان "پژوهشکده مستقل ملی" و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، فصل نوینی از فعالیتهای خود را آغاز کرد. 
سابقه فعالیت این پژوهشکده به سال ۱۳۶۰ باز می‌گردد که در ابتدا با نام "سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان" فعالیت نمود اما سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارکهای علم و فناوری، با نام "پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری" فعالیت خود را ادامه داده است. 

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشهد شرکت دانش بنیان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشهد شرکت دانش بنیان وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشهد شرکت دانش بنیان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی اخبار کنکور موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی آلاینده ها مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۱۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ازن» با میانگین ۶۲ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۶۷ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

کد خبر 848615 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها آلودگی هوا تهران شركت كنترل كيفيت هواى تهران

دیگر خبرها

  • کیفیت هوای تهران در صبح روز ۱۴ اردیبهشت
  • نمره هوای تهران در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت
  • نمره «قابل قبول» هوای تهران
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • از کوره‌های آتشین تا نوک تیز؛ مدادها چگونه ساخته می‌شوند؟
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • هوای تهران «پاک» است
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳