Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@23:30:20 GMT

آلودگی آب‌سردکن برخی بیمارستان ها به باکتری

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۱۹۲۳

آلودگی آب‌سردکن برخی بیمارستان ها به باکتری

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، باکتری سودوموناس یک باکتری سرمادوست است و می‌تواند در محیط‌هایی با حداقل مواد غذایی رشد کند. این باکتری مقاومت قابل ملاحظه‌ای در برابر مواد ضد عفونی کننده دارد و می‌توان حتی آن‌ها را در برخی از صابون‌های مایع، مواد ضدعفونی‌کننده و مواد شوینده نیز پیدا کرد. نشت فاضلاب به آب‌های زیرزمینی و عدم فیلتراسیون آب‌های سطحی، باعث گسترش این باکتری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به نکات گفته شده، پژوهشگران مهندسی محیط‌زیست وضعیت آلودگی آب‌سردکن‌های بیمارستان‌های مناطق مختلف را از نظر باکتری «سودوموناس آئروجینوزا» بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه در دو فصل پاییز و زمستان ۱۰۰ نمونه از ۱۰ بیمارستان در نقاط پنج‌گانه شهر تهران، برداشته شد. نمونه‌های برداشته شده، پس از انتقال به آزمایشگاه از نظر وجود باکتری سودوموناس مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که از بین نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه یک نمونه مشکوک به باکتری‌ سودوموناس آئروجینوزا و یک نمونه مشکوک به جنس آلکالیژنز فیکالیس بود. در سه نمونه نیز آلودگی به باکتری باسیلوس سوبتلیس مشاهده شد. این باکتری یک باکتری گرم مثبت است و در سطح خاک و محیط‌های آبی فراوان یافت می‌شود.

همچنین ادامه بررسی‌ها نشان داد که میزان شیوع باکتری‌های گرم مثبت در آب‌سردکن‌های بیمارستان‌های شهر تهران بیشتر از باکتری‌های گرم منفی است. این موضوع به دلیل وجود گرد و غبار در هوا و عدم رعایت بهداشت فردی مراجعه‌کنندگان است.

باکتری سودوموناس آئروجینوزا از آب‌سردکن بخش پذیرش یک بیمارستان در جنوب تهران جدا شد. باکتری آلکالیژنز فیکالیس از آب‌سردکن مستقر در کنار سرویس بهداشتی بیمارستانی در مرکز تهران و باکتری باسیلوس سوبتلیس از آب‌سرد بخش پذیرش بیمارستانی در شرق تهران جدا شد.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌گویند: رسیدگی مرتب مسئولان، خدمت‌رسانی منظم، بررسی اتطالات آب‌سردکن‌ها، کلرزنی مرتب، تاسیسات لوله‌کشی مناسب جهت آبرسانی، فیلترینگ صحیح و تجهیزات مدرن دستگاه‌های آب‌سردکن اهمیت زیادی دارد.

به گفته این محققان؛ آب‌سردکن‌های سنتی در ایجاد آلودگی ثانویه تاثیر کمی دارند، و شستشوی دوره‌ای آب‌سردکن‌های غیرسنتی ضروری به نظر می‌رسد و می‌تواند امری مهم در سلامت مصرف‌کنندگان آب آشامیدنی باشد.

در انجام این پژوهش،‌سمانه عبدی اندرابیو رضا حاجی سید محمد شیرازی؛ پژوهشگران گروه مهندسی محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و سید امیرعلی انوار و مریم عطایی؛ پژوهشگران گروه بهداشت مواد غذایی این دانشگاه، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی احتمال آلودگی آب‌سردکن‌های تعدادی از بیمارستان‌های تهران با باکتری سودوموناس آئروجینوزا» در فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، منتشر شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گادوین منشا سی سخت زلزله تروئیکای اروپایی شاهزاده لطیفه آب سردکن آلودگی بیمارستان باکتری گادوین منشا سی سخت زلزله تروئیکای اروپایی شاهزاده لطیفه باکتری سودوموناس بیمارستان ها آب سردکن آب سردکن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۱۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به تغییرات ایجاد شده در طرح مالیات بر سوداگری گفت: شورای نگهبان به برخی مواد طرح مالیات بر سوداگری از جمله ماده ۸ این طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ماده ۸ از مواد زیرساختی طرح مالیات بر سوداگری به شمار می‌رود که پایه‌های اطلاعاتی برای اجرای این طرح را فراهم می‌کند، بنابراین ماده ۸ یکی از مواد مفصل طرح است که رفع ابهام از برخی دیگر از مواد طرح نیز منوط به اصلاح همین ماده شده است.

طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنش‌های مرتبط با حساب‌های غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنش‌ها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسی‌ها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیق‌تر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنش‌ها را در این دسته از حساب‌های بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر مردم از بررسی‌ها معاف هستند.

منبع: رکنا

tags # بانک مرکزی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • ۱۵۰ بسته هرویین در معده ۲ قاچاقچی
  • کشف یک کارگاه تولید همبرگر غیر مجاز در نظرآباد