Web Analytics Made Easy - Statcounter

 عادی انگاری شرایط با وجود ویروس کرونا، خطر مهلک و بزرگی برای سلامت عموم در شرایط کنونی به شمار می رود و در واقع زنگ خطر و هشداری برای کل جامعه است که ادامه روند و بی توجهی هر یک از شهروندان، گسترش شیوع و انتشار این ویروس را در پی دارد.

کارشناسان امر از ابتدای شیوع کرونا همواره عموم مردم را به رعایت پروتکل های پیشگیرانه کرونایی از قبیل ماسک زدن صحیح، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی منظم دست ها و از همه مهمتر اجتناب از دورهمی تاکید می کنند، اما اکنون ورود ویروس جهش یافته در کشور به چالش مهمی تبدیل شده که مقابله با آن در گرو همکاری و همدلی عموم مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکنون ۲۱ نفر مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور شناسایی شده که در استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان بوده و از این تعداد، ۴ نفر فوت کرده‌اند.

دکتر علی رضا رییسی در این خصوص افزود: فرض کنید ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی هست، چه کار جدیدی باید کرد، هیچ کار جدیدی لازم نیست انجام دهیم و فقط باید کیفیت کارهای قبلی را بالا بریم، یعنی رعایت دقیق و شدید پروتکل‌های بهداشتی را انجام بدهیم، زیرا کسی که ویروس کرونای معمولی داشت در یک جمع می توانست دو تا سه نفر را مبتلا کند، اما اگر به ویروس انگلیسی مبتلا باشد، ۷ تا ۱۰ نفر همزمان مبتلا می شوند.  قدرت سرایت ویروس جهش یافته کرونا بسیار بالاست. از طرفی اگر درست ماسک بزنید و فاصله را رعایت کرده و تهویه مناسب وجود داشته باشد، می توانیم از ابتلا پیشگیری کنیم.

 بر اساس آخرین وضعیت اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنج شهرستان زنجان در وضعیت کرونایی زرد قرار گرفته و سه شهرستان دیگر آبی شده‌اند که بر مبنای همین گزارش رنگ کرونایی شهرستانهای زنجان، ابهر، خدابنده، خرمدره و طارم زرد و شهرهای، ایجرود، سلطانیه و ماهنشان آبی است.

 این در حالی است طی هفته گذشته چهار شهرستان زنجان در وضعیت آبی کرونایی و چهار شهرستان دیگر زرد بودند که بر اساس جدیدترین رنگ بندی اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرهای آبی استان به سه شهرستان کاهش یافته است. که برای مساله از کاهش بی توجه زنجانی ها به پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی حکایت دارد.

در زمان حاضر از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم ۴۵ هزارو ۹۷۶ نفر رسیده است که هر چند، شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان روند نزولی به خود گرفته است، اما موارد مثبت سرپایی روند افزایشی بخود گرفته است.

با گشت و گذاری کوتاه در سطح شهر نیز می توان عادی انگاری بیماری را در سطح شهر به ویژه مراکز شلوغ مشاهده کرد، بطوریکه فاصله گذاری های اجتماعی در مراکز دولتی و خصوصی از جمله بانک ها و پیشخوان های دولتی رعایت نمی شود، دورهمی های خانوادگی و آیین های عروسی در برخی مناطق روستایی بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی تداوم دارد که بسیار نگران کننده است و در واقع خطر شیوع ویروس جهش یافته بیش از گذشته احساس می شود.

زهرا نظری از جمله شهروندان زنجانی با رعایت پروتکل های بهداشتی برای خرید مایحتاج روزمره به یکی از فروشگاه‌های سطح شهر آمده در این خصوص معتقد است، هر چند وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک زدن بیش از گذشته در بین عموم نهادینه شده، اما تعدادی افراد بی خیال هستند که به این مسائل توجهی نداشته و در واقع با سلامت دیگران بازی می کنند.

وی اضافه می کند: به نظرم برای در امان ماندن از این ویروس خطرناک که در زمان حاضر نوع جهش یافته آن نیز مسری تر اعلام شده، بجای دلواپسی و نگرانی به پروتکل های بهداشتی باید عمل کنیم و از همه مهمتر در تجمعات حضور نیابیم، که متاسفانه برخی ها به این مساله توجه چندانی ندارند.

کرونای جهش یافته در شهرهای ابهر و خرمدره با حساسیت ویژه پیگیری می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به مشاهده نخستین موارد ویروس جهش یافته کرونا در آبیک استان قزوین گفت: به دلیل تعاملات ۲ شهر ابهر و خرمدره با تاکستان و قزوین وضعیت بیماری در این شهرها با حساسیت بیشتری پیگیری می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به تمهیدات انجام گرفته در این زمینه افزود: بر این مبنا مسافران خارج از کشور نیز به دقت رصد می شوند چراکه با تبادلات شیوع این نوع ویروس نیز شتاب خواهد گرفت.

وی در ارتباط با رنگ‌بندی کرونایی مناطق مختلف استان اضافه کرد: زنجانی‌ها نباید به رنگ‌بندی کرونا اتکا کرده و این رنگ‌بندی‌ها آنان را از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل کند.

این مسوول با بیان اینکه اکنون نسبت به هفته‌های گذشته تغییر واضحی در خصوص میانگین سنی افراد مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان‌های استان رخ نداده است، ادامه داد: در برخی از استان‌ها گزارش شده بود که بین ۵ تا ۱۷ سال، میزان بستری بیماران کرونایی افزایش یافته است که خوشبختانه در استان زنجان تاکنون الگوی درگیری سنی مبتلایان تغییر معناداری ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه اکنون روند بیماری کووید -۱۹ در شهرستان زنجان خطی بوده و از لحاظ میزان بروز بیماری در میانگین کشوری است، ادامه داد: ابهر تنها شهرستان در سطح استان است که دارای روند صعودی با شیب ملایم و نیازمند توجه جدی است.

قزلباش با بیان اینکه در حال حاضر روند ابتلا به این بیماری در شهرستان‌های طارم، سلطانیه، ماهنشان و ایجرود نزولی است، اظهار داشت: این روند در شهرستان خرم‌دره ثابت و خطی و در شهرستان خدابنده نیز نسبت به هفته‌های گذشته روند کاهشی است.

وی با تاکید بر اینکه همه شهرستان‌های استان زنجان نیازمند توجه و پیگیری جدی بیماری هستند، خاطرنشان کرد: شاخص‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از جمله استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی در همه شهرستان‌ها به ویژه در زنجان و خدابنده نسبت به هفته های قبل روند کاهشی دارد، بنابراین  برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به صورت بسیار جدی باید پروتکل‌ها رعایت شود.

 

علامت روشن در زنجان بیانگر شروع موج چهارم بیماری

 استاندار زنجان  نیر در این خصوص گفت: علامت‌های روشنی در استان وجود دارد که عدم توجه به آنها به معنی آغاز پیک چهارم شیوع کرونا است که در صورت عدم ورود عملیاتی مردم و مسوولان این مهم رخ خواهد داد که فاجعه ناشی از آن را نمی‌توان پیش بینی کرد.

فتح الله حقیقی  با ابراز گله مندی از عدم اجرای مصوبات کرونایی در استان افزود: متاسفانه آنگونه که باید و شاید نظارتها انجام نمی شود و مصداق عینی این مساله در شرایط کنونی افزایش تست های کرونایی است.

 وی با اشاره به اینکه طبق شاخص های اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان وضعیت کرونا در ابهر رها شده است، گفت: برگزاری جلسات و بازدیدها موید آن است که موارد رهگیری بیماری به ازای هر نفر کاهش یافته و مشکل اصلی این است که الفبای کار رعایت نمی شود.

وی اظهار داشت: در شهرهای طارم و ماهنشان همین مساله نمود داشته  که اعداد وضعیت را بخوبی نشان می دهد و اینکه میزان موارد مثبت کرونا از ۵ به ۱۰ درصد و رهگیری ها از  ۱۱.۵ درصد به هفت درصد رسیده به این معنی که بیماری را رها کرده ایم.

استاندار زنجان ادامه داد: با روند کاهشی بیماری عادی انگاری بوجود می آید و بالعکس وقتی اوج می گیرد، همه همانند مسابقه دوی ماراتن به میدان می آیند این در حالی است که ویروس کرونا مدیریت مستمر را می طلبد و باید دستگاههای متولی امر همواره پای کار بوده و به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه نباید منتظر ماند تا ویروس نوع جهش یافته به استان به ویژه ابهر وارد شود و سپس اقدامات لازم را انجام داد اظهار داشت: اینکه گفته می شود رنگ اغلب شهرهای زنجان زرد است، چنین چیزی نیست، چرا که تعدادی از افراد بی توجه به این بیماری رها شده اند به ویژه  عده ای دیگر نیز با بی خیالی به تجمعات اقدام می‌کنند که باید شناسایی و با آنها برخورد شود.

حقیقی افزود: عدم برخورد با متخلفان بهداشتی کرونایی موجب شده وضعیت کرونایی شهر زنجان و موارد پی سی آر مثبت آن بدتر شده و نباید این افراد رها شوند، به اجبار باید در قرنطینه باشند و در صورت عادی انگاری وضعیت ناخوشایند بوجود می آید.  

وی با اشاره به اینکه شاخص های کرونایی در زنجان معنادار شده است، اضافه کرد: در زمان حاضر ویروس نوع جهش یافته به موضوع مهم روز تبدیل شده که بیشترین گروه سنی بین پنج تا ۱۷ ساله ها  را گرفتار می کند که تا کنون مواردی در استان وجود نداشته  اما در شهرهای مشاهده شده  ۱۷ درصد مبتلایان این نوع ویروس زیر ۲۵ سال بوده اند.

وی اظهار داشت: در کرونای نوع قبلی همه افراد به جزو کودکان ماسک می زدند، در حالی که در نوع جهش یافته ویروس استفاده از این نوع وسیله حفاظتی باید مورد توجه تمامی گروههای سنی باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه شدت سرایت و کشندگی این ویروس بسیار بالاست، ادامه داد: علایم نوع کرونای قبلی در فرد یک هفته بعد، نمایان می شد، در حالی که نوع ویروس یافته در مدت کوتاهی در فرد ظاهر می شود که بر اساس ماده ۶۸۸ افرادی که تهدید بهداشتی کنند، مرتکب خلاف شده و باید پاسخگو باشند.

حقیقی با بیان اینکه استان زنجان تا ۲ هفته آینده وضعیت خطرناکی به لحاظ احتمال انتشار ویروس نوع جهش یافته دارد، افزود: بنابراین باید شورای تامین در شهرستان ها بطور مستمر تشکیل شود و از طرفی این استان آمادگی لازم برای تبادل بهتر با استان های قطب ۶ کشوری را ایجاد کرده و در این راستا هماهنگی هایی شده است.

وی اضافه کرد: تیم های نظارتی در شهرستان ها نیز باید بر مصوبات و پروتکل های بهداشتی هم نظارت داشته باشند و از طرفی با تدوین طرحی از تجمع بیماران در همه مطب های خصوصی، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری جلوگیری کرده و نسبت به نوبت گیری از قبل اقدام شود.

استاندار زنجان لزوم انجام تست های سریع در مطب های خصوصی را یادآور شد و گفت: انجام چنین کاری برای مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا امکان درمان سریع و ثبت آماری در سامانه را فراهم می کند و حتی در زیرمجموعه طرح شهید سلیمانی می توان اطرافیان آنها را رهگیری کرد.

وی بابیان اینکه برای هر گونه مراسم پروتکل های عملیاتی از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهیه شود خاطر نشان کرد: هرگونه تخطی از این از این پروتکلها تخلف محسوب می شود و همچنین تدابیر ویژه برای شهرهای ابهر، خرمده و طارم برای پیشگیری از شیوع ویروس جهش یافته کرونا اعمال می شود.

زنگ خطر شیوع ویروس جهش یافته کرونا در زنجان به صدا درآمده است

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  در ایت خوصص ادامه داد: با توجه به وضعیت زرد کرونایی اغلب شهرهای استان متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت کاهش یافته و چنین شرایطی زنگ خطر شیوع ویروس جهش یافته کرونا را به صدا درآورده است.

دکتر مریم نوبرانی نیز  با اشاره به لزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای مقابله با ویروس جهش یافته کرونا افزود: با توجه به همجواری زنجان با قزوین و تایید وجود نمونه انگلیسی ویروس در این استان، شهروندان زنجانی نیز به این مهم توجه داشته باشند که ورود چنین ویروسی دور از ذهن نیست.

وی اظهار داشت: بر این اساس از عموم مردم درخواست می شود برای پیشگیری از ابتلا به این نوع ویروس همانند گذشته پروتکل‌های بهداشتی به ویژه فاصله اجتماعی را رعایت کنند، استفاده صحیح از ماسک و نوع با کیفیت آن را مد نظر قرار دهند و در این خصوص منابع علمی معتبر دنیا نیز بر این مهم تاکید دارند که به طور همزمان از ۲ ماسک استفاده شود.

نوبرانی با اشاره به اینکه این استان همسو با کشور واکسینانسیون کرونا را آغاز کرده، است، اظهار داشت: در زمان حاضر این نوع واکسن بر گروه های پرخطر از جمله کادر درمان تزریق می شود که این مهم به تدریج گسترش خواهد یافت.

 درصد کشندگی ویروس جهش یافته ۳۰ درصد بیشتر است

یک متخصص بیماری های عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان نیز در خصوص ویژگی های ویروس جهش یافته گفت: اسید آمینه ویروس جهش یافته در ۱۷ نقطه دچار تغییرات شده و از طرفی سرعت و قدرت انتقال بیماری بیشتر است و مبتلایان به کرونای جهش یافته، سریع‌تر ویروس را به دیگران انتقال می‌دهند.

دکتر احمد رضا مبین با اشاره به اینکه از طرفی ممکن است علائم بالینی در مبتلایان به کرونای جهش یافته مقداری شدیدتر باشد، افزود: این نوع ویروس افراد زیر ۲۰ سال را بیش از گذشته گرفتار می کند و بر این اساس باید این گروه سنی نیز به نسبت به پروتکل های بهداشتی توجه جدی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت سه مولفه اساسی زدن ماسک، رعایت فاصله گذار ی اجتماعی، توجه به  بهداشت دست و شستشوی مرتب در پیشگیری از ابتلا به کرونا و نوع جهش یافته آن بسیار اثر گذار است، اضافه کرد: رعایت این موارد کمتر از تزریق  واکسن نیست، و بر این مبنا باید به این مسائل بیش از گذشته توجه کرد.

 این متخصص خاطر در  خصوص  ویروس کنونی کرونا نیز  نشان کرد:  دردوران کرونا باید توجه داشت حدود ۸۰ درصد افراد که به این بیماری مبتلا می شوند، علائمی به شکل خاص ندارند، اغلب بصورت سرپایی درمان می شوند، عده ای کم، کارشان به بیمارستان کشیده و بستری می شوند و  تعدادی محدود از آنان به خاطر حال بد، در بخش آی سی یو بیمارستان ها تحت مراقبت قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بر این  مبنا ۳۰ درصد افراد بالغ و ۵۰ درصد کودکان هیچ گونه علایم این نوع بیماری را نداشته و در واقع از آن بی اطلاع هستند، یعنی به عبارتی سیستم ایمنی بدن این افراد ویروس کووید- ۱۹ را مهار می کند و از ورود آن به بدن جلوگیری می کند و نمی گذارد مشکل جدی ایجاد شود.

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان کرونا ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان زنجان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۲۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند

به گزارش خبرگزاری مهر، حکمت الله هاشمی گفت: جمعیت هلال احمر استان زنجان با مشارکت قرارگاه الکفیل ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی برای ارائه خدمات به نیازمندان در کشیدن، پر کردن، جرم گیری، برساژ و عصب کشی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموعه ۶ هزار نفری ورزشگاه انقلاب شهر زنجان خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند که از این تعداد ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر وظیفه خدمت رسانی به مراجعان را بر عهده دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه یکهزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی و بهزیستی تامین شده است، گفت: پس از انجام معاینات مورد نیاز این فریم ها تحویل بیماران نیازمند داده خواهد شد.

برپایی بیمارستان درمان و توانبخشی با ارائه خدمات رایگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان از راه اندازی بیمارستان درمان و توانبخشی در کنار خدمات دندانپزشکی خبرداد و گفت: در این بیمارستان خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان به مراجعان از ۱۲ لغایت ۱۵ اردیبهشت ماه جاری انجام خواهد شد.

هاشمی تاکید کرد: در این مدت بیان شده پزشکان عمومی و متخصص کودکان، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در بیمارستان درمان و توانبخشی بیماران نیازمند را ویزیت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی معاینه خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، این معاینات را صافی کف پا، پای پرانتزی و گودی کمر برشمرد و گفت: در صورت تشخیص پزشک برای درمان در صورت داشتن مشکل، این کودکان و نوزادان جهت درمان به مراکز درمان و توانبخشی هلال احمر استان ارجاع داده می شوند.

حضور ۵ مشاور داوطلب برای ارائه خدمات رایگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در مدت ارائه خدمات دندانپزشکی، درمان و توانبخشی پنج مشاور داوطلب جمعیت هلال احمر آماده ارائه خدمات مشاوره به مراجعان خواهند بود.

هاشمی افزود: علاوه بر خدمات بیان شده، روزانه چهار مربی هلال احمر اقدام به ارائه آموزش های امداد و کمک های اولیه به عموم مردم و علاقمندان به صورت رایگان خواهند کرد.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز به اجرای طرح مرهم زائر اشاره کرد و گفت: در این طرح داروهای مازاد همشهریان زنجانی جمع آوری و با کمک داوطلبان، پرستاران و متخصصین داروخانه ها تفکیک شد.

علی منفرد ادامه داد: این داروها در قالب اجرای طرح کاروان سلامت توزیع و مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در صورت نداشتن داروی مورد نیاز بیماران نیازمند، کد رهگیری دارویی صادر و از طریق داروخانه های هلال احمر به صورت رایگان تامین می شود.

گفتنی است، اردوی جهادی با رویکرد درمانی، آموزشی، فرهنگی و با تمرکز بر ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به جامعه هدف نیازمند، با مشارکت قرارگاه جهادی الکفیل و جمعیت هلال احمر استان زنجان در مجموعه ورزشی ۶ هزار نفری انقلاب شهر زنجان از ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار خواهد کرد و تاکنون در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و گیلان این اردوی جهادی اجرا شده است.

کد خبر 6092516

دیگر خبرها

  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تجمع دانشجویان زنجانی برگزار می شود
  • ۱۲۷۰ زائر زنجانی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • ۴۰ نفر از معلمان زنجانی با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • پاکبان پاک‌سرشتِ زنجانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد