Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت انتقال از آموزش مخاطب محور به آموزش کاربر محور در کشور تاکید کرد و گفت: آموزش عالی در حال حاضر با حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار هیأت علمی در رشته­‌های گوناگون علمی افراد برجسته‌ای در خود دارد لازم است پلتفرم واحدی برای آموزش عالی تعریف شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در پنجمین نشست تخصصی چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی در ایران با اشاره به مباحث ارائه شده توسط سایر سخنرانان خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه تهران کرسی فرهنگ و فضای مجازی، دوفضایی شدن جهان را بر رویکرد جدیدی معطوف کرده­‌ایم که در آن جهان مجازی را ادامه جهان واقعیت تلقی می­‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌ جهان مجازی در حال حاضر در سطح پنجم وب تعریف شده که با اصطلاح Extended reality یا واقعیت گسترده مطرح می ‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه با توسعه سریع بستر وب اکنون حوزه واقعیت یکپارچه را در بستر وب تجربه می­‌کنیم،‌ تأکید کرد:‌ این سطح از توسعه به جایگاهی می ‌رسد که تمام دارایی‌هایی جهان فیزیکی قابلیت انتقال به جهان مجازی پیدا کند به گونه‌ای که حس تفاوت میان آن دو برای بشر چندان ملموس نباشد.

وی افزود: پیشرفت فناوری در مسیری است که طی آن با ورود هولوگرام‌ها سبک جدیدی از عینیت بخشیدن به فضای مجازی و ایجاد واقعیت­‌های مجازی در حل شکل­ گیری است و سایر قابلیت‌های مجازی نیز به دنبال آن در حال پیشرفت محسوسی است. به واسطه وب تلاش شده تا قابلیت­‌هایی که در عالم واقع و از طریق دریچه چشم برای بشر محسوس و قابل درک می­‌شود، در فضای مجازی نیز بازنمایی شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: در کرسی فرهنگ و فضای مجازی تلاش بر این است که در درجه اول مقوله شناخت تقویت شود.ضعف در شناخت موجب شده که هزینه‌های ناخواسته بی شماری به وجود آمده و بهره‌‍وری را خواهد کاست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون وب‌سایت در جهان داریم که بیش از آنکه نشان­ دهنده توسعه­ یافتگی باشد، بیشتر نشان دهنده عدم شناخت است.

وی با تأکید بر اینکه مناسب بود بستر نظام آموزشی کشور تحت یک پلتفرم واحدی قرار می‌­گرفت، یادآور شد:‌ به عنوان نمونه سامانه آموزشی شاد توانسته است تبدیل به یک پلتفرم شود چنانکه در لحظه و به طور همزمان دو میلیون و هفتصد هزار کاربر بدان متصل شده و ۱۶ میلیون کاربر عضو مرتبط دارد، ضمن آنکه توانسته محتوای کلیه کتب درسی مدارس را در بستر وب تنظیم کند و از سوی دیگر یک شبکه ارتباطی و همچنین یک شبکه رسانه‌ای آموزشی است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی افزود: شبکه‌ای مثل شاد موجب تامین عدالت آموزشی خواهد شد و فاصله کیفیت آموزش را به دلیل سطح متفاوت معلمین کم می‌کند و بهترین کیفیت آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با طرح این مسأله که آموزش عالی کشور نیز نیازمند تعریف پلتفرم آموزشی واحدی است، خاطرنشان کرد: آموزش عالی در حال حاضر با حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار هیأت علمی در رشته­‌های گوناگون علمی افراد برجسته‌ای در خود دارد که متعلق به تمامی علاقه­‌مندان به آن حوزه هستند و با تمرکز بر بستر مدیریت واحد آموزشی در فضای آموزشی عالی می ­شد قدرت علم و فناوری بالایی را به دست آورد.

وی افزود:‌ آموزش و پرورش با ایجاد این پلتفرم ظرفیت گسترده‌ای پیدا کرده است که به دنبال آن تمامی دانش‌آموزان و معلمین توانسته‌­اند با قابلیت‌های جدیدی مواجه شوند. هر چند این بستر هنوز با چالش‌هایی همچون چگونگی برگزاری امتحانات و مواردی از این قبیل همراه بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید مجدد روی مسأله «شناخت» خاطرنشان کرد: وقتی تلقی فرد از فضای مجازی تولید آنالوگ است در نتیجه به دنبال تولید شخص­ محور، مکان محور و نهاد محور خواهد بود، اما اگر تلقی این باشد که فضای مجازی عبارت است از ظرفیت رقومی، قابل الگوریتم شدن و در عین حال با قابل بهره‌دهی و بهره‌وری غیر مرکزی که امکان بهره وری متمایل به بی­ نهایت را فراهم می‌کند، سرمایه گذاری در این حوزه سودمند و اثر گذار تلقی می‌کند.

وی افزود: پراکنده کردن سرمایه مالی در میان مؤسسات و حالات قبیله­ گرایی که در محیط آموزش عالی کشور شیوع پیدا کرده است، موجب شده تا ظرفیت­‌های موجود پایمال شود و یک کار را به هزینه‌های متعدد انجام دهیم. در محیط آموزشی جدید باید به دنبال پلتفرم یکپارچه قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود موثرتر استفاده کنیم.

عاملی افزود: ما در کرسی دو فضایی شدن تلاش داریم منطق ارتباطی جهان دوم به جهان اول را به خوبی الگوپردازی کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به عملکرد گوگل که دارای ارزش سرمای ه­ای در حدود یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار است،‌ تصریح کرد: امروزه گوگل فقط بودجه تحقیق و کار (Research for Work) خود که همان تحقیق برای کار است را نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار قرار داده است. این محیط محمل تمرکز سرمایه‌گذاری برای پیشرفت و توسعه کشور در همه قلمروها از جمله حوزه آموزش است.

وی افزود:‌ منطق استفاده از فضای مجازی صرفاً این نیست که بر روی قدرت مجازی شدن تمرکز کنیم و تلاش داشته باشیم لزوماً همه چیز مجازی شود بلکه برخی مواردی از جمله  امور مرتبط با تقویت خانواده، ارتباطات انسانی و ... بایستی در محیط جغرافیای قبلی خود باقی بماند، چنانکه امروز در همه کشورهای پیشرفته دنیا مسئله "تنهایی" در غوغاسالار زندگی شلوغ شهری یک امر جدی است به گونه‌ای که کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و انگلیس مجبور به تاسیس وزارت تنهایی شده اند.

دکتر عاملی ادامه داد: تنهایی‌های ناشی از ظهور خانواده‌های طلاق، خانواده‌های تک سرپرست، کهنسالان، جوانان جدا شده از خانواده خصوصاً در گروه سنی به اصطلاح ضد که خارج از هنجار ارزشی گذشته زندگی می‌کنند و در سنین ۱۸ تا ۲۲ سال قرار دارند. در شرایطی که ما با پدیده نگران کننده مسئله آفرین تنهایی مواجه هستیم نیازمند تقویت نظام ارتباطی در درون خانواده و نظام خویشاوندی هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در این مسیر تشویق به فرزند آوری و حتی بازگشت به نظام خانواده گسترده اهمیت جدی دارد. تنهایی در یک سطحی تبدیل به یک بیماری ذهنی و شناختی می‌شود که جزء پدیده‌های جدید ناشی از ارتباطات از راه دور مثل خرید الکترونیک، آموزش الکترونیک و الکترونیک شده همه مسیر زندگی است. خوب چه امری باید هوشمندی سازی شود و الکترونیک شود و چه اموری لازم نیست؟ این یک سئوال در درجه اول فرهنگی و در درجه بعدی اقتصادی و البته سئوال مبتنی بر تامین عدالت اجتماعی است.

دکتر عاملی ادامه داد:‌ یکی از اولویت­ های مهم در تحول آموزش این است که از آموزش مخاطب محور به آموزش کاربر محور منتقل شویم که طی آن کاربر از یک تولید کننده صرف تبدیل به یک کنشگر فعال شده است که با همکاری خود در فرآیند آموزش یاد می­ گیرد.

وی افزود: در نگاه به بستر فضای مجازی باید بر رویکرد دو فضایی تأکید داشت و توجه کرد که نگاه تک بعدی به فضای مجازی و تلاش برای آنکه همه چیز را به فضای مجازی متصل کنیم دچار اشکال خواهد شد و در این میان عنصر بسیار مهم توجه به بحث کیفیت زندگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در دستور کار قرار دارد تا برای هر یک از حوزه­‌های آموزش عالی، ‌وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان یک پلتفرم اختصاصی تعبیه کنیم که اجتماع آنها برای ایجاد یک شهر علم در بستر مجازی مفید واقع خواهد شد.

وی افزود:‌ نباید فراموش کرد که محیط مجازی یک معماری سه عنصری است که عنصر موژولاریتی (modularity) آن ظرفیت شبکه‌­ای بودن را فراهم می­‌کند، عنصر لایه‌­ای بودن (Layered) آن نظم طبقه‌بندی را در فضای مجازی به وجود می‌­آورد و عنصر یکپارچه بودن (Integrated) که عناصر را به صورت معنادار کنار هم قرار می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تهران دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۲۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود فضای آموزشی رنج معلمان روستاها/علم هدیه معلم به انسان‌ها

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: دوازدهم اردیبهشت، سالگرد شهادت مظلومانه شخصیت تربیت یافته در مکتب مبارک اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)؛ استاد مرتضی مطهری که در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز معلم نامیده شده فرصتی برای نکوداشت معلمان عزیز و ارج نهادن به از خود گذشتگی‌های همه مردان و زنانی است که در دوردست‌ترین نقاط این سرزمین پهناور برای تعلیم و پرورش فرزندان ایران، از جان عزیز و عمر تکرار ناپذیر خویش مایه می‌گذارند.

آنانی که حضرت امام راحل عظیم‌الشأن (ره) از شغل آنها به عنوان شغل انبیای بزرگوار الهی یاد فرمود.

معلّم و معلمان ماندگارترین واژه‌ای که در تمام دنیا به محض اینکه نامی از آن برده می‌شود احترام برانگیز است، این همه تجلیل از مقام و جایگاه معلّم به خاطر نقش انسان سازی و تربیتی او است.

حضرت امام خمینی (ره) درباره مقام معلم می‌فرماید: «نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند و نقش معلم، بسیار حساس و مهم است و مسؤولیت بسیار زیادی دارد.

مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر حفظ و جایگاه نقش معلم در تربیت نسل‌ها می‌فرماید؛ در آموزش و پرورش، معلم کانونی‌ترین و تأثیرگذارترین نقش را در شکل‌دهی شخصیت فکری و روحی دانش‌آموزان و نسل آینده‌ی کشور دارد به گونه‌ای که حتی پدر و مادر و محیط زندگی چنین تأثیرگذاری بر دانش‌آموز ندارند.

وقتی در کنار معلمان می‌نشینی و با آنها همکلام می‌شوی، قصه شنیدنی زیاد دارند تا بیان کنند از شیرینی‌های روزگار تدریس تا برخی تلخی‌ها اما آنچه که اهمیت زیادی دارد این است که معلمان با عشق به کار خود مشغول هستند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

کردستان سرزمین فرهنگ و هنر گرچه به خاطر جنگ محرومیت‌های زیادی را به خود دیده اما هر روستا و شهرش امروز به برکت وجود معلمانی دلسوز محل پرورش انسان‌هایی بزرگ و شایسته است.

آرمان حسنی معلم نمونه کشوری

از بزرگی معلمان این دیار و زحماتشان همین بس که در ارزیابی معلمان نمونه کشوری «آرمان حسنی» از منطقه زیویه استان کردستان امسال به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شد.

با عشق تدریس می‌کنند و با علاقه یاد می‌دهند، از شوخی و خنده‌های کلاس درس گرفته تا جدیت در آموزش را بهانه یادگیری بهتر دانش‌اموزان خود می‌کنند، دردهای دانش‌اموزان را با جان و دل گوش می‌دهند و برای حل مشکلات آنها تا جایی که می‌توانند گاهی دست به کار هم می‌شوند تا دانش‌اموز خود را با انرژی بیشتری در کلاس درس ببینند.

دلسوزی خصلت اصلی معلمان است که با علاقه و انگیزه وارد این عرصه شده‌اند و امروز در دوازدهمین روز اردیبهشت ماه تلاش‌های ارزشمند آنها برای همه اقشار جامعه یادآوری می‌شود.

معلم ماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی است

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با گرامیداشت هفته معلم، معلم را مسؤول تربیت متعلم خواند و با بیان اینکه معلم ماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی است، گفت: اساس عالم هستی بر تربیت انسان قرار دارد.

هاشم ناظمی جلال، انسان و جامعه امروزی را نیازمند وجود معلمان خواند و اظهار داشت: حیات طیبه با حضور معلمان وارسته ایجاد می‌شود.


وی به موضوع هفته گرامیداشت مقام معلم پرداخت و با اشاره به شعار محوری این هفته در سال ۱۴۰۳ تحت عنوان «همه مدیون توایم» و «مدرسه قوی، ایران قوی»، روزشمار این هفته را از تاریخ ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت؛ «نور مطهر»، «فرزانه زمان»، «ایثار به توان تو»، «محور جامعه»، «پا جای پای انبیا»، «پاک جوهران»، «آینده در دستان تو» عنوان کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه سخنان خود، برنامه‌های این هفته را بر پایه برنامه‌های ملی و همچنین بخش دیگر آن برنامه‌های استانی بیان و خاطرنشان کرد: محوریت برنامه‌های هفته گرامیداشت مقام معلم، مردمی است.

ناظمی‌جلال با اعلام این خبر که روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه همزمان با روز معلم، ۴۰ مغر از فرهنگیان استان با مقام معظم رهبری دیدار کردند، گفت: معلمان نمونه، خانواده معزز شهدا و ایثارگران، دست‌اندرکاران گرامیداشت هفته معلم و همچنین معلمان جهادگر و بسیجی، ترکیب معلمان اعزامی به دیدار رهبر انقلاب را تشکیل می‌دهند.

ناظمی‌جلال در بیان یکی از برنامه‌های مهم استان در هفته معلم، رویداد «قهرمان مدرسه» را به عنوان ابتکار حوزه روابط عمومی آموزش و پرورش استان، ادامه فرایند اجرایی این رویداد را همزمان با هفته معلم عنوان کرد و گفت: با پایان یافتن فرصت فراخوان عمومی، ۳ هزار و ۵۰۰ قهرمان پیشنهادی از سوی مخاطبان عمومی معرفی شده‌اند.

وی افزود: فرایند بررسی صلاحیت قهرمانان پیشنهادی در کارگروه‌های اجرایی رویداد قهرمان مدرسه همزمان با هفته معلم آغاز می‌شود.

معلمی شغلی آمیخته با عشق است

یکی از معلمان بیجاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من بیش از ۱۵ سال است که در روستاهای بیجار مشغول به تدریس کودکان بیجاری هستم.

پریسا هاشم زاده افزود: معلمی یک شغلی است که با عشق آمیخته شده است و من هر روز با این عشق به روستاهای بیجار می‌روم تا تدریس داشته باشم.

این معلم بیجاری با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی و امکانات روستاها معلمان را رنج می‌دهد، گفت: کودکان روستا از محرومیت‌های بیشتری رنج می‌برند و لازم است تا از توان خیرین در راستای ارتقای فضای آموزشی در روستاها بهره برد تا این دانش آموزان بتوانند با امکانات و در فضای مناسبی به تحصیل بپردازند.

هاشم زاده به اهمیت ارتقای علمی دانش معلمان تاکید کرد و ابراز داشت: به نظر من معلمی موفق و کارآمد است که با نیازهای روز دانش‌آموز و جامعه آشنا باشد.

وی خاطر نشان کرد: معلمان باید در حوزه کاری و تخصصی خود از دانش روز برخوردار باشد و همواره خود را در مسیر یادگیری قرار دهد و خود را بی‌نیاز از کسب دانش ندانند.

معلمی که عاشق کار خود باشد موفق است

یکی دیگر از معلمان بیجاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من از ابتدای دوران تحصیلی ام همواره عاشق شغل معلمی بوده امم و سعی کردم در راه رسیدن به این هدفم از هیچ تلاشی فروگذار نباشم.

محمد هاشم زاده گفت: من در حال حاضر بیش از ۱۵ سال است که به عنوان معلم فعالییت دارم و خیلی خوشحالم که توانسته‌ام گامی هرچند کوچک در راه اعتلای سطح علمی دانش آموزان بردارم.

وی ادامه داد: به نظر من معلم کسی است که برای دانش آموزان شرایطی فراهم کند تا آنان خودشان بتوانند در مورد مسائل تفکر کنند و این تفکر و انتخاب راهبرد مناسب در آینده فرد حل مسائل جامعه اهمیت بسیار زیادی دارد.

این معلم بیجاری بر لزوم ارتقای سطح فضای آموزشی در مدارس اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به اینکه جامعه همواره به سمت جلو پیشرفت دارد و فناوری‌های جدید و به روز در حوزه تعلیم و تربیت استفاده می‌شود لازم است تا سطح فضای علمی و آموزشی در مدارس شهرستان‌ها نیز ارتقا پیدا کند.

وی اعلام کرد: همچنین انتظارات والدین از معلمان با توجه امکانات مدرسه و زمانی که دانش آموز در اختیار دارد، همخوانی ندارد ودر این راستا خانواده‌ها بااید همراهی و همکاری بیشتری داشته باشند.

سه معلم نمونه در بیجار انتخاب شد

مدیر آموزش و پرورش بیجار نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر از انتخاب سه معلم نمونه در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: این افراد در مقاطع مختلف تحصیلی از میان معلمان سطح شهرستان برگزیده شده‌اند.

محسن جبار زاده گفت: انتخاب این معلم نمونه بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی از وزارت آموزش و پرورش و بر اساس شاخص‌های تعیین شده صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین امسال برای انتخاب معلم نمونه از دانش آموزان، معلمان در سطح مدرسه نظرخواهی انجام شده است.

وی اظهار کرد: در این زمینه سه نفر از معلمان در سه مقطع تحصیلی در سطح شهرستان به عنوان معلم نمونه انتخاب شد که از آنها در هفته معلم تجلیل می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش بیجار خاطر نشان کرد: معلمان چراغ راه زندگی بشریت هستند و نقش مهم و محوری در تعلیم و تربیت نسل آینده برعهده دارند و هفته معلم فرصتی مغتنم برای تقدیر از این قشر زحمت کش است.

هر ساله روز معلم با شکوه خاصی و شور و شوق زیادی از طرف دانش آموزان برگزار می‌شود و در این روز بزرگ همه قدر دان معلمان هستند همان کسانی که با عشق مشق می‌آموزند و معنای زندگی را به دانش آموزان می‌آموزند.

آنچه که مهم است و اهمیت زیادی دارد این است که مسئولین باید به دغدغه‌های معلمین بیش از پیش گوش فرادهند تا شاهد تربیت نسلی انسان ساز در جامعه باشیم.

کد خبر 6094060

دیگر خبرها

  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • کمبود فضای آموزشی رنج معلمان روستاها/علم هدیه معلم به انسان‌ها
  • رهبر انقلاب: در آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم
  • رهبر انقلاب: در مسئله آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم
  • تأمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه فضای آموزشی بوشهر
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن