Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر مسمومیت بر اثر مصرف مواد اعتیادآور به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و بیشترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک، سوءمصر متادون و ترامادول بوده است.

خبرگزاری میزان - بنا بر اعلام سازمان غذا و دارو، نوشین محمدحسینی افزود: یکی از دغدغه‌های سازمان غذا و دارو بروز عوارض ناشی از مسمومیت با متادون و به دنبال آن فوت ناشی از سوء مصرف این داروست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته براساس آمار ارسالی از بیمارستان‌های ۵۷ دانشگاه کشور، در سال ۱۳۹۸و نیمه نخست ۱۳۹۹، اصلی‌ترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک، با اختلاف زیاد از دیگر عوامل مخدر و محرک، دارو‌های متادون و ترامادول بوده است؛ همچنین تریاک، شیشه، حشیش و هروئین در رده‌های بعدی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: متادون فعلا در مراکز درمان اعتیاد توزیع می‌شود

محمد حسینی خاطرنشان کرد: تعداد کل موارد مسمومیت عوامل مخدر و محرک مراجعه شده به بیمارستان‌های ۵۷ دانشگاه در کل کشور در سال‌های ۱۳۹۸ و نیمه نخست ۱۳۹۹ به ترتیب برای متادون ۱۲۳۶۱ و ۵۵۲۷، ترامادول ۷۲۷۴ و ۲۹۷۴، تریاک ۶۴۴۶ و ۲۸۹۶ و شیشه ۲۲۸۳ و ۱۰۹۹ مورد ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، توزیع متادون باید مانند سایر دارو‌ها از طریق داروخانه‌ها صورت گیرد؛ بنابراین برای پیشگیری از بروز بسیاری از مسمومیت‌ها و سوء مصرف متادون، این دارو باید تحت کنترل بیشتری به بیماران ارائه شود.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه با تلاش سازمان غذا و دارو فرآیند رهگیری و ردیابی اقلام دارویی مورد استفاده در مراکز ترک، در قالب سیستم TTAC در حال اجراست، عنوان کرد: درصورت همکاری بخش‌های مرتبط درمان اعتیاد، قادرخواهیم بود هرگونه قاچاق و تخلف احتمالی را کاملا رصد و شناسایی کنیم.

وی گفت: گرچه آموزش‌های لازم در خصوص پیشگیری از مسمومیت‌ها خصوصا متادون از طریق معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی سال‌های متمادی ارائه شده، اما به رغم آموزش‌های ارائه شده توسط سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها، همچنان مسمومیت با این دارو مشاهده می‌شود.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ تا نیمه نخست ۱۳۹۹ بیش از ۴۳ هزار و ۴۰۰ مورد مسمومیت ناشی از مصرف متادون در کشور ثبت شده است.

محمدحسینی گفت: از جمله مشکلات مبتلا به در حوزه متادون می‌توان به قاچاق این دارو و عرضه غیرمجاز آن در بازار سیاه، عرضه دارو بدون رهگیری مصرف کننده واقعی دارو، عدم نظارت مناسب به توزیع متادون در مراکز توزیع کنونی متادون و فقدان انجام بازرسی منظم، سهل انگاری مصرف کنندگان داروی متادون و عدم رعایت نکات ایمنی در نگهداری صحیح دارو، مسمومیت اتفاقی خانواده ها، کودکان و بستگان فردی که تحت درمان اعتیاد با متادون قرار دارد، مصرف اتفاقی متادون، فقدان اطلاع مصرف کنندگان از عوارض ناخواسته متادون و بی توجهی به رعایت ضوابط مربوط به تحویل شربت متادون در ظروف مقاوم در برابر کودکان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان غذا و دارو متادون ترامادول

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو متادون ترامادول سازمان غذا و دارو مخدر و محرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۲۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش

آرش محبوبی٬ رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: سبدفروشی دارو به طور قطع٬ اقدامی غیر قانونی بوده و تخلف محسوب می شود.

او بیان کرد: هنگامی که میزان نقدینگی تولیدکنندگان به دلیل انباشت مطالبات از صندوق های بیمه گر کاهش پیدا کند٬ برخی از تولیدکنندگان اقدام به فروش برخی داروها همراه با داروهای دیگر می کنند که این کار تخلف محسوب می شود.

رئیس انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: داروخانه ها داروهای سبدی را به مردم نمی فروشند و این موضوع سبب شده تا تجمع سرمایه در داروخانه ها ایجاد شود و با گذشتن تاریخ انقضای مواد دارویی سرمایه کشور از دست خواهد رفت.

محبوبی ادامه داد: باید برنامه ریزی جهت تولید دارو بهتر از گذشته انجام شود و سازمان غذا و دارو در حوزه قیمت دهی طوری تصمیم گیری کند تا تمام فرآورده ها، سود مشترکی داشته باشد و این گونه نباشد که برخی از اقلام دارویی سود کمتری داشته باشد.

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: مصرف کننده و قیمت گذار در حوزه دارو بخش دولتی است و به همین دلیل کمترین قیمت ها را در نظر می گیرد.

رئیس انجمن داروسازان تهران بیان کرد: مطالعات نشان می دهند که استفاده غیر منطقی و بی اثر برخی از داروها به همراه عدم وجود شبکه توزیع مناسب در سطح شرکت های پخش و داروخانه ها سبب عدم بهره وری در حوزه دارویی خواهد شد. 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • رشد ۳برابری مسمومیت با قارچ‌های سمی/ ۱۴نفر بستری شدند
  • مسمومیت ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ وحشی/ رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران