Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@22:56:44 GMT

جراحی موفق مغز در حالت بیداری

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۴۹۸۳

جراحی موفق مغز در حالت بیداری

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، دکتر روزبه شمس امیری جراح مغز و نخاع ، جراحی موفق مغز در حالت بیداری گفت: جراحی مغز در حین بیداری که اصطلاح علمی آن‏"Awake craniotomy" است، در تاریخ جراحی مغز، روشی شناخته شده است، ولی با توجه به پیشرفت روش‌های بیهوشی و نورومانیتورینگ‌های حین عمل طی سال‌های اخیر مجددا برای انواع خاصی از تومور‌ها که در مناطق حساس مغز قرار دارند مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  او ادامه داد:انجام این روش جراحی نیازمند دانش و تبحر در هر دو حیطه جراحی مغز و بیهوشی و همکاری بالا و هماهنگ این دو می‌باشد که همین امر باعث شده، استفاده از این روش محدود به مراکز دانشگاهی اندکی در تهران، شیراز و مشهد باشد.

شمس امیری افزود: بیمار ما آقای جوانی بود که به دلیل تشنج و بدنبال آن ضعف در اندام‌های سمت چپ به بنده مراجعه کردند، پس از بررسی‌های لازم متوجه شدیم که بیمار مبتلا به یک تومور مغزی در مجاورت کورتکس حرکتی سمت راست است که جراحی به روش‌های معمول با احتمال بالای آسیب عصبی و فلج اندام سمت چپ همراه است و ارزیابی بیمار در کمیسیون گروه جراحی اعصاب و ممفکری با همکار متخصص بیهوشی اقای دکتر بابک عقیلی به این نتیجه رسیدیم که بهترین روش برای بیمار انجام جراحی به روش "awake carniotony" است.

او گفت: برای این کار ابتدا محل دقیق باز کردن جمجمه با استفاده از سیستم پیشرفته "نوروناویگاسیون" یا ناوبری عصبی مشخص شد و پس از باز کردن جمجمه و پرده محافظ آن بیمار کاملا بیدار شده و با استفاده از ارتباط مستقیم کلامی و حرکتی و نورومانیتورینگ عصبی تخلیه تومور انجام شد و به این ترتیب، بنده در زمان تخلیه تومور کاملا مطمئن بودم که به نواحی حساس مغز آسیب نمی‌رسد؛ و در حین عمل هم در حال صحبت کرد با بیمار بودیم و از عدم آسیب کلامی هم اطمینان حاصل شد.   او گفت: به لطف خدا بیمار هم به خوبی دوره نقاهت را سپری کرد و دو روز پس از جراحی به سلامت ترخیص شد،انجام این جراحی نشان دهنده توانایی بالای گروه جراحی اعصاب و بیهوشی است.

شمس امیری افزود: امیدواریم مسولین مربوطه با حمایت‌های خود، شرایطی فراهم آورند تا این روش علمی با فراهم آوردن امکانات به روز و گروه با تجربه، برای خدمت رسانی به سایر هم استانی های، مهیا شود.   انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جراحی مغز علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیداری فرهیختگان در غرب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ نماز عبادی سیاسی جمعه در دیگر شهرهای استان نیز برگزار و خطیبان جمعه به تبیین مهمترین مسائل داخلی و خارجی پرداختند.

خطیب جمعه ساوه با گرامیداشت هفته معلم و کارو کارگر و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری / به دیدار رهبر معظم انقلاب با فرهنگیان اشاره کرد و گفت دوازده سال دوره دانش آموزی بزرگترین فرصت برای نهادینه کردن ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب به نسل نوجوان است که امروز بتواند مقابله توطئه دشمن آگاه باشد.

----------
حجت الاسلام میر صادقی امام جمعه خمین با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی ریشه در مفاسد اقتصادی، احتکار و سو تدبیر دارد گفت: مبارزه با سوداگران و برهم زنندگان امنیت اقتصادی نیازمند ترسیم نقشه روشن است چرا که جنگ اقتصادی بخشی از جنگ ترکیبی علیه نظام اسلامی است و پیروزی در این میدان نیازمند عملیاتی ماننده وعده صادق است.
---------
امام جمعه کمیجان به تحولات سیاسی منطقه و جهان اشاره کرد و گفت دنیا شاهد افول و شکست رژیم غاصب صهیونیستی است و ایستادگی جبهه مقاومت موجب بیداری و آگاهی گروه‌های مختلف جهان بویژه دانشجویان از جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیست و امریکاه شده است.
---------
حجت‌الاسلام مهدی نژاد امام جمعه شازند گفت حوادث این روز‌های دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و اعلام حمایت دانشجویان این دانشگاه‌ها از مظلومان فلسطین و انزجارازجنایات وحشیانه صهیونیست‌ها رویدادی بی سابقه را رقم زده است.
---------
خطیب جمعه زرندیه با اشاره به پیشرفت‌های ایران در بخش‌های مختلف گفت / اکنون که ملت بزرگ ایران قدردان نیرو‌های مسلح کشور بخاطر اجرای عملیات وعده صادق هستند به همین خاطر از دولت امید دارند با اجرای وعده صادق اقتصادی مشکلات اقتصادی را برطرف کند.
----------
امام جمعه اشتیان با اشاره به اعلام انزجار دانشجویان امریکا و اروپا از جنایات صهیونیست و حمایت امریکا از ان‌ها گفت: استکبار جهانی همواره در برابر بیداری ملت‌ها احساس خطر می‌کردند و هر جریانی که با بیداری ملت‌ها قد علم کرد، نظام مستکبر بدنبال خاموش کردن آنها است.
---------
حجت الاسلام سوری امام جمعه فراهان مشکلات اقتصادی و تورم را یکی از دغدغه‌های مهم مردم و جامعه دانست و گفت همانطور که کشور و بویژه نیرو‌های مسلح با عملیات وعده صادق اقتدار ایران را نشان دادند / قوای سه گانه و مسئولان ارشد کشور هم باید با اقدامات موثر و نقطه زند مشکلات اقتصادی را برطرف کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ارائه ۹میلیاردی خدمات بسیج سازندگی در اردستان
  • ۸ کاری که افراد موفق هرگز صبح‌ها انجام نمی‌دهند
  • 6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند
  • انجام نخستین عمل جراحی نخاع در خرمشهر
  • جراحی نخاعی برای نخستین بار در خرمشهر
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • برگه‌های آزمایش الکی!
  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/
  • سفر گروه فوق تخصصی جراحی ابن سینا به یاسوج
  • بیداری فرهیختگان در غرب