Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حسن عادلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: متاسفانه بر اساس آیین‌نامه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت فقط کادر درمانی که در بخش پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند،‌ به‌عنوان شهید محسوب می‌شوند که این مساله باعث اعتراض پزشکان سراسر کشور شده است.

وی اضافه کرد: این درحالی‌است که ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا به‌صورت سرپایی توسط پزشکان بخش خصوصی درمان می‌شوند و بیمارستان‌های دولتی فقط بیماران بدحال را پذیرش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز امیدواری کرد: با سعه صدر و دید وسیع مسئولان وزارت بهداشت بخشنامه اصلاح و هر کسی در راه خدمت به مردم به شهادت رسیده به‌عنوان شهید راه سلامت محسوب شود.

عادلی اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی قم،‌ همکاران پزشکی که سن بالا و بیماری زمینه‌ای داشتند،‌ نباید در مطب‌ها فعالیت می‌کردند، ولی این پزشکان نپذیرفتند و خدمت به بیماران را انتخاب کردند.

آسمانی شدن هفت پزشک قمی بر اثر ابتلا به کرونا

وی اضافه کرد: عده زیادی در جامعه پزشکی و پرستاری به دلیل تماس مستقیم با بیماران ناقل ویروس بودند و به خانواده‌هایشان منتقل کردند و ‌تعدادی از همکاران مجبور بودند دور از خانواده باشند و نتوانند به دیدار خانواده خود بروند که این مسائل باعث فشار به جامعه پزشکی و استرس همکاران حوزه سلامت شده است.

وی با تقدیر از خدمات جامعه پزشکی استان در یک سال گذشته،‌ افزود: هفت نفر از پزشکان استان در این راه آسمانی شدند.

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی قم،‌ بر اساس بازرسی های صورت گرفته تعداد کمی از مطب ها در روزهای پیک کرونا تعطیل بودند که به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

وی در ادامه با بیان این‌که ‌تاکنون سه پیک کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، بیان کرد: در پیک اول که همه توصیه می‌شدند در منزل بمانند، ‌بیش از ۳۰ نفر از همکاران که مبتلا به کرونا بودند و یا خانم های بارداری بودند که نمی توانستند سر کار حاضر شوند، ‌طرح مطب در خانه را طراحی کردند.

وی افزود: در این طرح به مدت ۴۵ روز به مردم خدمات پزشکی ارائه و باعث شد اضطراب جامعه کنترل شود و مردم از طریق فضای مجازی خدمات پزشکی قابل توجهی دریافت کنند.

موردی از ابتلای قمی ها به ویروس کرونای انگلیسی گزارش نشده است

عادلی با اشاره به کنترل سه پیک کرونا با همکاری مردم و حوزه سلامت، گفت: در این کنترل‌ها افراد زیادی در جامعه پزشکی از جمله پزشک، پرستار و نیروهای پشتیبانی مبتلا و حتی برخی در آی سی یو بستری شدند.

وی ابراز امیدواری کرد که با گسترش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دچار پیک چهارم نشویم.

 وی با بیان این‌که ویروس مرز نمی‌شناسد و قم نیز در معرض خطر کرونای انگلیسی است، گفت: تا این لحظه موردی از ابتلای افراد ساکن قم به ویروس کرونای انگلیسی گزارش نشده، ولی هر لحظه ممکن است این اتفاق بیفتد.

عادلی به شهروندان توصیه کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شرکت نکردن در تجمعات، از انتشار ویروس جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر لحظه ممکن است با شیب تند وارد پیک چهارم شویم که متاسفانه سخت‌تر از پیک‌های قبلی خواهد بود.

وی گفت: جامعه پزشکی به مسئولان استان پیشنهاد می‌کند با توجه به در پیش بودن عید نوروز قبل از رسیدن به وضعیت قرمز، محدودیت شرایط قرمز را در قم اعمال کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی قم در ادامه با اشاره به پرونده کلینیک چشم پزشکی تابان قم، گفت: رای صادر شده در سازمان نظام پزشکی بر محکومیت مسئول فنی کلینیک است که با انصراف وی از اعتراض، رای قطعی شده است.

وی افزود: مراحل قانونی رسیدگی به پرونده باید طی و میزان دیه افراد آسیب‌دیده مشخص شود.

۳۱ فروردین‌ماه سال گذشته در یکی از اتاق‌های عمل مرکز چشم پزشکی تابان، ۱۱ عمل جراحی صورت گرفت که هر ۱۱ بیمار دچار عارضه عفونت چشمی شده و گفته می‌شود ۹ نفر به‌صورت کامل نابینا شده‌اند.

انجام ۳۰ هزار ویزیت توسط پزشکان عمومی

رئیس انجمن پزشکان عمومی قم نیز در این جلسه گفت: از ابتدای شناسایی کرونا و مشکلاتی که برای آحاد مردم و جامعه پزشکی به وجود آورد، جامعه پزشکان عمومی استان افتخار داشت دوشادوش بقیه گروه‌های جامعه پزشکی تلاش کند و همت خود را به کار گیرد تا بتواند یاری‌گر مردم و بیماران باشد.

رضا ابراهیمی با بیان این‌که استان قم از حیث حضور پررنگ پزشکان عمومی در کشور نمونه بود، افزود: آمار و مقایسه با سایر استان‌ها نشان می‌داد که در سخت‌ترین شرایط حدود ۱۰۰ مطب پزشک عمومی در نقاط مختلف شهر قم فعال بود.

وی اضافه کرد: ‌بیش از ۶۰ پزشک عمومی که در مطب‌ها حاضر و به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۳۰ پزشک به مدت یک ماه از حضور در مطب دور بودند و سه پزشک عمومی نیز آسمانی شدند.

به گفته وی، در یک سال گذشته بیش از ۳۰ هزار ویزیت در سطح مطب‌ پزشکان عمومی استان که ارتباط مستقیم با کرونا داشت،‌ انجام شده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: ‌دستورالعملی برای مطب پزشکان تنظیم و ابلاغ شده تا از تجمع مردم در مطب‌ها جلوگیری شود که در این زمینه بازرسی‌ها به‌صورت مرتب انجام می‌شود و مطب‌ها نیز مکلف به رعایت فاصله‌گذاری و ایجاد سامانه نوبت‌دهی اینترنتی شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت انجمن پزشکان عمومی، بیان کرد: توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده رایگان بین پزشکان،‌ توزیع  ۱۲۰ دستگاه پالس اکسیمتر،‌ همکاری داوطلبانه با برخی نهادهای مردمی برای ویزیت رایگان در مناطق محروم شهر، تشکیل گروه واتساپی از ۲۲۱ پزشک فعال در بحران کرونا و تحلیل حدود پنج هزار تصویر گرافی و سی تی از جمله اقدامات انجمن پزشکان عمومی بوده است.

وی افزود: برگزاری ۱۲ برنامه علمی زنده ۲ ساعته با موضوع کرونا،‌ اطلاع‌رسانی آخرین پروتکل‌های موجود در زمینه کرونا و برگزاری همایشی در زمینه آخرین درمان‌های کرونا با حضور پزشکان از دیگر اقدامات می‌باشد.

کاهش ۵۰ درصدی مراجعه به دندانپزشکی در قم

رئیس انجمن دندانپزشکان قم نیز در این جلسه گفت: در یک سال گذشته از شناسایی کرونا در قم جامعه دندانپزشکی دوشادوش همکاران پزشک و عوامل حوزه سلامت آنچه که در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و اقدامات لازم را با تمام توان مبذول داشتند.

حسن کاظمی افزود: از ابتدای شیوع کرونا به همه همکاران دندانپزشک اعلام شد برای قطع زنجیره کرونا مطب‌ها تعطیل شود و همکاران با تعطیلی مطب‌ها سه ماه بیکار شدند.

وی ادامه داد: در این مدت چند کلینیک دندانپزشکی صرفا با یک دندانپزشک به فعالیت‌های خودشان ادامه و کارهای اورژانسی شهر را پوشش دادند.

وی اضافه کرد: کمترین فاصله پزشک با بیمار و بیشترین زمان درمان مربوط به دندانپزشکان است و این مساله باعث ابتلای بعضی همکاران از جامعه دندانپزشکی به بیماری کرونا شد.

کاظمی در عین حال افزود: در مطب‌های دندانپزشکی انتقال کرونا به شدت پایین بوده، زیرا به خوبی ضوابط بهداشتی رعایت می‌شود.

به گفته وی، در پیک دو و سه شیوع کرونا تعداد بیماران مراجعه‌کننده به دندانپزشکی ۵۰ درصد کاهش یافت، ولی در حال حاضر مراجعه به مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی به حالت قبل از شیوع کرونا بازگشته است.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی از جمله راه‌های انتقال آن است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌ دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور پزشکان عمومی جامعه پزشکی ویروس کرونا سال گذشته مطب ها پزشکی قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۵۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت

 مهدی زنگنه گفت: دستاوردهای بزرگ جهانی مثل ریشه‌کنی ویروس‌های آبله در سال ۱۹۸۰، ویروس وحشی فلج اطفال تیپ دو در سال ۲۰۱۵ و ویروس وحشی فلج اطفال تیپ سه در سال ۲۰۱۹، حذف کشوری بیماری‌هایی مانند سرخک، سندروم سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی و همچنین عاری شدن کشور از فلج اطفال و کنترل بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و سل نیز از دیگر نتایج آن به شمار می‌روند.
 
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: همه ساله باهدف اطلاع‌رسانی، حمایت‌طلبی و جلب مشارکت مردمی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان هفته جهانی ایمن‌سازی نام‌گذاری می‌گردد.
 
 
 وی گفت داد: امسال نیز پویشی با شعار جهانی نجات زندگی با ایمن‌سازی جهت آگاهی‌بخشی جامعه و ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • جزئیاتی از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • کارگر ستون اقتصاد و امنیت در جامعه است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟