Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - شهر زنجان براساس تعداد جمعیت به پنج سالن مدیریت احتیاج دارد تا بتواند در مواقع بحرانی و حادثه نیاز شهر را تامین کند اما در حال حاضر تنها یک سالن در اختیار مدیریت بحران قرار دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  زنجان، جوامع بشری پیوسته دست خوش حوادث طبیعی است روزی نیست خبر مربوط به انواع بحران‌های کوچک و بزرگ در گوشه و کنار جهان از جمله سیل، زلزله، رانش زمین و سایر حوادث رخ ندهد؛ کشور ما نیز جزء حادثه‌ خیزترین کشورهاست و باید با توجه به بلایای طبیعی سیستم مدیریت بحران کارآمد داشته باشد تا در مواقع حساس و حادثه غافلگیر نشود و بتواند از عهده مدیریت آن برآید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجهز بودن ساختمان بحران در برخی استان‌های کشور که بیشتر حادثه‌خیز هستند بیش از پیش احساس می‌شود و استان زنجان نیز با توجه به چند زلزله مهیب که منجر به تخریب فراوان شده مستثنی از این امر نیست.

یکی از موارد مدیریت بحران در مواقع حساس، ایجاد سالن‌های مجهز است که می‌تواند در مواقع حادثه از بروز مشکلات زیاد جلوگیری کرده و آنها را به حداقل برساند زیرا با بروز حادثه شرایط غیرقابل تحملی ایجاد می‌شود بنابراین برای مقابله با بحران‌ها باید آمادگی‌های قبلی ایجاد و فضاهای پیش‌بینی شده برای مقابله با بحران باید همیشه آماده، مجهز و موقع بروز حادثه در دسترس باشند تا بتوان از آن استفاده کرد.

همانطور که از اسم سالن بحران مشخص است سالن‌های بحران باید در مواقع بحران به داد مردم شهر برسد نه اینکه خود دچار بحران شده باشد و فقط اسم سالن بحران را یدک بکشد. در شهر زنجان چهار سالن مدیریت بحران ساخته یا در دست احداث است که فقط یک سالن در اختیار مدیریت بحران قرار دارد. یکی از این سالن‌ها در دست سازمان صدا و سیما و دیگری در دست اداره‌کل ورزش و سومی نیز در حال ساخت است و مشخص نیست چه زمانی افتتاح و قابل استفاده شود. با این وجود با توجه به جمعیت نزدیک به 500 هزار نفری شهر زنجان، این شهر نیاز به پنج سالن مدیریت بحران دارد.

با توجه به کمبود سالن مدیریت بحران و با توجه به ماهیت ساختمان‌های بحران که در موقع حادثه‌ باید به شهروندان امداد‌رسانی کنند این جای تامل دارد که این سالن‌های چند منظوره برای استفاده‌های غیر از موارد بحران در راس کارهای مسئولان قرار گرفته است.

این درست است که نباید سالن‌‌ خالی بماند و هر لحظه منتظر بحران یا حادثه‌ای باشیم ولی این سالن‌ها باید ماهیت خودشان را که امدادرسانی در مواقع حادثه است را حفظ کنند و هر لحظه در شرایط آماده باش قرار داشته باشد تا با وقوع حادثه مسئولان مربوطه غافلگیر نشوند زیرا حادثه هیچ موقع خبر نمی‌کند و باید وسایل زمان بحران مانند چادر، وسایل اولیه امداد و نجات، مواد غذایی ذخیره شود تا در مواقع بحران بتوان از آنها استفاده کرد. اما متاسفانه با وجود کمبود سالن مدیریت بحران در شهر در چند سال اخیر نیز ساخت و تجهیز سالن مدیریت بحران جدید مورد بی‌مهری و غفلت مسئولان شهر قرار گرفته و ساخت و ساز آن لاک‌پشت وار پیش می‌رود حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا امیدی به بازگشت سالن‌های بحران که در دست سازمان‌ها است به مسیر اصلی خود وجود دارد؟ چه زمانی ساختمان جدید بحران آماده استفاده‌ خواهد شد و تا زمان افتتاح اگر حادثه‌ای بروز دهد تا چه حدی تنها سالن بحران شهر زنجان می‌تواند خدمات ارائه دهد؟

برنامه‌ریزی نصب المان‌های شهدا در میادین شهر زنجان آغاز شد/ آمادگی کامل شهرداری برای برگزاری کنگره شهدا + فیلمبحران فروش محصولات کشاورزان در ایران ـ 5| "بی‌تدبیری" اشک پیازکاران زنجانی ‌را درآورد / ‌پیازهایی که در انبارها فاسد می‌شود+ فیلمگزارش تسنیم از ستاد تنظیم بازار استان زنجان/ گرانی‌ها زودتر از عید نوروز به استقبال مردم آمده‌اند

جواد اسدی مسئول مدیریت بحران شهرداری زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: سالن‌های چند منظوره مدیریت بحران برای اثرات ناشی از حوادث، بلایای طبیعی، ایجاد آمادگی جهت مقابله با حوادث غیرمترقبه، ایجاد فضای مناسب برای اجرای مراحل مختلف مدیریت بحران و همچنین اجرای برنامه‌های آموزش مستمر در مناطق شهری ایجاد می‌شود.

وی گفت: در زمان ساخت سالن‌های مدیریت بحران مقرر می‌شود که در دست شهرداری‌ها باشد اما متاسفانه بعد ساخت و تکمیل به دستگاه‌های دیگری واگذار می‌شود.

مسئول مدیریت بحران شهرداری زنجان افرود: درست است که چهار سالن‌ مدیریت بحران در شهر زنجان وجود دارد اما یکی از این سالن‌ها در اختیار سازمان صدا و سیما، دیگری در اختیار اداره ورزش،  یک سالن در حال ساخت و ساز و نهایتا فقط یک سالن قابل استفاده در دست مدیریت بحران قرار دارد.

وی بیان کرد: طبق نرم کشوری باید به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت یک پایگاه مدیریت بحران وجود داشته باشد و شهر زنجان با وجود نزدیک به 500 هزار نفر جمعیت باید پنج پایگاه داشته باشد اما تنها یک سالن در اختیار مدیریت بحران است و سالن دوم در حال ساخت و ساز است این در حالی است که با اضافه شدن سالن دوم نیز همچنان کمبود سالن وجود دارد.

اسدی به کاربری سالن مدیریت بحران در شرایط عادی اشاره کرد و گفت: در زمان عادی برای آموزش، اطلاع‌رسانی در حوزه ایمنی و مدیریت بحران، استقرار گروه‌های امدادی، ذخیره سازی کالاهای امدادی، مرکز برنامه‌ریزی و انجام مانورهای آمادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: ارائه خدمات بهداشتی درمانی، استقرار واحدهای امدادی و تیم‌های معین، دپو اقلام کمک‌رسانی، اسکان اضطراری خانواده‌ها در حوادث کوچک که می‌توان 40 خانواده در آن استقرار پیدا کنند می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مسئول مدیریت بحران شهرداری زنجان به پیشرفت سالن مدیریت بحران شرق زنجان جنب پارک بانوان اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این ساختمان در زمینی به مساحت یک هزار و 400 متر زیربنا از سال 94 آغاز شده و بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

با تمام آنچه گفته شد باید توجه ویژه‌ای از سوی مسئولان مربوطه به ساخت و تکمیل سالن‌های مدیریت بحران انجام گیرد و جزء اولویت‌های کاری مسئولان شهری باشد مخصوصا سالن‌هایی که از کاربری اصلی خود خارج شده‌اند می‌توانند با تدابیر مسئولان به کاربری اصلی خود برگردنند زیرا مدیریت بحران جزء مدیریت‌هایی است که از حساسیت بالایی برخوردار است و حادثه شرایطی را تحمیل می‌‌‌کند که باید به موقع در زمان محدود تصمیم‌گیری جدی انجام شود بنابراین لازم است که فضاها آماده باشد تا تصمیم‌گیری‌ها بهتر و عاقلانه‌تر انجام پذیرد و شرایط غافلگیری در هنگام بروز حوادث پیش نیاید.

 گزارش از فاطمه عسگری 

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سالن مدیریت بحران مدیریت بحران سالن ها کمبود سالن یک سالن بحران شهر شهر زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۵۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اکبر حسینی محراب در شورای اداری دزفول که دیشب در سالن همایش‌های فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، گفت: حتی یک کشته ناشی از تصادفات جاده‌ای به دلیل ناایمن و یا غیراستاندارد بودن جاده در خوزستان پذیرفتنی نیست و باتوجه به اینکه برخی جاده‌های استان به جاده مرگ شهرت یافته است، باید ایمن سازی این مسیر‌ها به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.


وی بر توسعه زیرساخت‌های خوزستان تاکید کرد و افزود: طرح‌هایی باید در خوزستان تعریف و اجرایی شود که گرهی از مشکل مردم باز کند و دستگاه‌های استان باید از هر اقدام نمایشی و بی ثمر پرهیز کنند.

حسینی محراب با بیان اینکه همه زیرساخت‌های طرح مسکن ملی باید پیش از بهره برداری و سکونت مردم تکمیل شود، ادامه داد: همه دستگاه‌های متولی در استان مکلف هستند پیش از واگذاری به مردم، زیرساخت‌های آب، برق، گاز، فاضلاب و آسفالت طرح‌های مسکن ملی را تکمیل کنند.

لزوم پرهیز دستگاه‌های خوزستان از کار‌های تشریفاتی

استاندار خوزستان با بیان اینکه خوزستان نیاز به مدیران قوی و با انگیزه دارد، گفت: هزینه تشریفات در دستگاه‌ها و برنامه‌های استان باید به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی با توصیه دستگاه‌های دولتی به ارتباط با مردم، اضافه کرد: مسئولان دولتی و دستگاه‌های اجرایی باید بیش از پیش ارتباط مردمی خود را تقویت کنند.

حسینی محراب می‌گوید: دستگاه‌های خوزستان باید از کار تشریفاتی خودداری کنند و تمام همت خود را صرف خدمت شبانه روزی به مردم و گره گشایی از مسایل مبتلا به استان کنند.

وی مراقبت از بیت المال را ماموریت همیشگی دستگاه‌ها دانست و گفت: مدیران و دستگاه‌های استان از هدیه دادن به مدیران بالادستی که به استان و یا شهرستان‌ها سفر می‌کنند به طور جد پرهیز کنند.

ساماندهی باغ ویلا‌های اجاره‌ای در خوزستان

استاندار خوزستان با تاکید بر حراست از اراضی کشاورزی کلاس یک و ۲ استان، گفت: همه دستگاه‌ها نسبت به حراست از زمین‌های خوب و با کیفیت استان مسوولیت دارند.

وی بر لزوم ساماندهی باغ ویلا‌های اجاره‌ای در خوزستان تاکید کرد و افزود: ضابطه‌مند بودن و ساماندهی فعالیت این باغ ویلا‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

حسینی محراب ادامه داد: خوزستان استانی فرهنگی است به همین دلیل جهت گیری گردشگری در این استان نیز باید رنگ و بوی فرهنگی و متناسب با فرهنگ اصل و هویت بومی داسته باشد.

حل مشکل اشتغال با تقویت مهارت آموزی و خوداشتغالی

حسینی محراب با انتقاد از نگاه اداری جوانان استان به اشتغال و خلاصه شدن به کار دولتی و اداری گفت: فرهنگ کار، مهارت آموزی و خوداشتغالی در خوزستان باید تقویت شود تا مشکل اشتغال در این استان حل شود.

وی استانداردسازی محصولات تولید را ضروری دانست و ادامه داد: اولویت اتاق‌های بازرگانی در خوزستان باید بازاریابی برای فروش و بسترسازی صادرات تولیدات و محصولات کشاورزی باشد.

افزایش ۷۳ درصدی اعتبار امسال خوزستان


علی اکبر حسینی محراب با اشاره به نگاه ویژه دولت به توسعه خوزستان و گره گشایی از مسایل این استان گفت: در حالی که میانگین افزایش اعتبار امسال استان‌ها در کشور نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد است، اعتبارات خوزستان رشد ۷۳ درصدی داشته است که این نشان از توجه ویژه دولت به خوزستان است.

وی با بیان اینکه اکثر شهر‌های خوزستان دارای پیست‌های موتورسواری شده‌اند گفت: احداث پیست موتورسواری و تعیین مکان برای فعالیت حرکات نمایشی موتوری و خودرویی در دزفول نیز باید اجرایی شود.

حسینی محراب، دزفول را شهر عالم پرور و نخبگانی دانست و ادامه داد: شهرستان دزفول در ۲ سفر استانی رییس جمهور دارای مصوبه‌های خوبی است که اجرایی کردن این مصوبه‌ها به طور مستمر پیگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • پیشگیری از حریق در مراتع ایلام اولویت کار دستگاه‌های اجرایی باشد
  • لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم
  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم
  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند