Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-05-01@13:45:25 GMT

قهرمانی نیم‌فصل، مزد سازش‌پذیری یحیی و دوستان

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۶۷۷۵

قهرمانی نیم‌فصل، مزد سازش‌پذیری یحیی و دوستان

سرعت بالای انتقال از دفاع به حمله در تیم پرسپولیس سبب شد تا سرخ ها پیروزی پرگلی را مقابل گل گهر به دست بیاورند.

به گزارش "ورزش سه"، با برگزاری دیدار تیم‌های گل‌گهر و پرسپولیس، پرونده‌ی نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس بسته شد. دیدار معوقه‌ی دو تیم سیرجانی و تهرانی در حالی در مجموعه‌ی تازه تأسیس شهید قاسم سلیمانی در سیرجان پیگیری شد که شاگردان امیر قلعه‌نویی در صورت کسب ۳ امتیاز، به جمع ۴ تیم بالای جدول راه می‌یافتند و شاگردان یحیی گل‌محمدی هم با کسب یک امتیاز می‌توانستند قهرمان نیم‌فصل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گل‌گهری‌‌ها در روزی که امیر قلعه‌نویی و گادوین منشا را به دلیل محرومیت در اختیار نداشتند، مطابق چند دیدار اخیرشان علی‌رضا حقیقی را هم روی نیمکت داشتند و مهرداد بشاگردی روی خط دروازه‌ی‌شان ایستاده بود. در غیاب منشا و نیمکت‌نشینی پیمان رنجبری، این رضا محمود‌آبادی بود که به ترکیب اصلی گل‌گهر راه یافته بود. بازیکنی که برخلاف پیش‌بینی‌ها، زوج یونس شاکری در خط حمله‌ی سیرجانی‌ها نبود و متمایل به سمت راست کار می‌کرد. این اتفاق باعث شده‌ بود علی‌اصغر عاشوری با آسودگی خاطر بیشتری نسبت به دیدار‌های قبلی به مرکز زمین متمایل شود و عمده‌ی زمان نیمه‌ی اول را در پست ۱۰ سپری کند و گهگاهی هم به شاکری در خط حمله اضافه می‌شد. بنابراین می‌توان گفت گل‌گهر در اکثر دقایق نیمه‌ی اول با آرایش ۱-۳-۲-۴ حمله می‌کرد. در نیمه‌ی دوم و با اضافه‌شدن عرفان افراز به‌جای رضا محمود‌آبادی، آرایش سیرجانی‌ها به همان ۲-۲-۲-۴ همیشگیشان در این فصل بازگشت.

 

تصویر ۱: آرایش ۲-۲-۲-۴ گل‌گهر؛ علی‌زاده و زنده‌روح دو نفر جلوی مدافعان هستند، صادقی و عاشوری، دو نفر جلوی هافبک‌های دفاعی، کاملاً متمایل به مرکز زمین‌اند، افراز و شاکری در رأس خط حمله‌اند، زکی‌پور از چپ و برزای از راست( در تصویر نیفتاده) کاملا‌ً از جناحین بالا آمده تا عرض لازم را در حملات تأمین کنند.

 

 

گل‌گهر در حالت دفاع با آرایش ۲-۴-۴ خطی دفاع می‌کرد و عاشوری و شاکری خط اول دفاعی آن‌ها را تشکیل می‌دادند و محمود‌آبادی و صادقی هم در دو جناح راست و چپ حضور داشتند.

 

آرایش ۲-۴-۴ خطی گل‌گهر هنگام دفاع

 


آن سوی میدان، یحیی گل‌محمدی هیچ تغییری در ترکیب برنده‌ی این روز‌های خود ایجاد نکرده بود و بازی را با آرایش ۲-۴-۴ خطی و زوج امیری-عالیشاه آغاز کرد. پرسپولیس به هنگام دفاع هم با همین آرایش دفاع می‌کرد و مطابق معمول سعی داشت با ۵ الی ۶ نفر از جلوی زمین حریف خود را پرس کند.


اضافه‌شدن علی‌زاده یا زنده‌روح( یکی از دو هافبک دفاعی گل‌گهر) به فضای بین دو مدافع میانی، منجر به ایجاد برتری عددی ۳ به ۲ گل‌گهر مقابل خط پرس اول پرسپولیس می‌شد. این مسئله در کنار توانایی بالای دو مدافع میانی سیرجانی‌ها، ابراهیمی و سهرابیان، در کار با توپ باعث شده بود تا پرس پرسپولیس در نیمه‌ی اول چندان مؤثر واقع نشود. هم‌چنین در این مسابقه برخلاف دیدار‌های گذشته، شاهد حمایت ضعیف خط دوم پرس پرسپولیس، متشکل از نعمتی، نوراللهی و پهلوان، از خط اول پرس بودیم که باعث افزایش فاصله‌ی بین خطوط پرسپولیس می‌شد. باز شدن دو مدافع میانی گل‌گهر و بالا بازی کردن آن‌ها، این فرصت را برای برزای و زکی‌پور فراهم می‌کرد تا بسیار نفوذ کنند و مطابق معمول مشارکت بسیار بالایی در حملات این تیم داشته باشند.

 

 هیت‌مپ بهنام برزای از راست به چپ؛ حضور بسیار فعال او در حملات

 

هیت‌مپ میلاد زکی‌پور از راست به چپ؛ حضور بسیار فعال او در حملات


تمامی موارد بالا باعث شد گل‌گهر علی‌رغم دریافت یک گل روی یک اشتباه در مرکز زمین، بازی پایاپایی را در نیمه‌ی اول ارائه دهد و واکنش‌های حامد لک مانع از گل‌زنی آن‌ها شود.

 


مشکل پرسپولیس در ضربات شروع مجدد
هفته‌ی پیش و در آنالیز گل‌های سید جلال حسینی با ضربه‌ی سر، به استفاده‌ی درست کادرفنی پرسپولیس از سید جلال در ضربات شروع مجدد اشاره کردیم. اما عجیب آن بود که در این مسابقه و چند دیدار گذشته( مثل دیدار با ذوب‌آهن) خود تیم پرسپولیس به‌صورت یارگیری نفر به نفر از حریفانش در ضربات شروع مجدد دفاع می‌کرد. اگر به تصویر ۵ و ۶ دقت کنید، متوجه می‌شوید که در یک صحنه یارگیری نفر به نفر سرخ‌ها باعث شده یک بازیکن گل‌گهر در تیر دورتر خالی بماند و در صحنه‌ی دیگر هم فضای بسیار زیادی درست جلوی دروازه‌ی پرسپولیس بدون پوشش خاصی ایجاد شود.

 

 یارگیری نفر به نفر پرسپولیس روی ضربه‌ی ایستگاهی و بی‌توجهی آن‌ها به یاری که در تیر دورتر آزاد است.

 

تصویر ۶: در ناحیه‌ی ۱، یارگیری نفر به نفر بازیکنان پرسپولیس اتفاق افتاده، اما ۳ بازیکن پرسپولیس که خارج از این ناحیه ایستاده‌اند، ناحیه‌ی ۲ را پوشش نمی‌دهند؛ در نتیجه در ریباند کرنر، بازیکن گل‌گهر از همان فضا شوت می‌زند که نوراللهی توپ را از روی خط دروازه بازمی‌گرداند.

 

 

گل‌گهر چگونه از هم پاشید؟
در آنالیز بازی پرسپولیس- مس رفسنجان به این مسئله اشاره شد که رفسنجانی‌ها اگرچه توانستند با تشکیل یک ساختار دفاعی مستحکم، مانع از خلق موقعیت پرسپولیس در فاز حمله شوند، اما در فاز انتقال از دفاع به حمله، شاگردان یحیی در عرض ۷ الی ۱۰ ثانیه و با ارسال ۴ الی ۵ پاس، به سرعت می‌توانستند خود را در موقعیت گل‌زنی قرار دهند. در چنین وضعیتی اگر تیم حریف، «ضد پرس» ( Counter press= یعنی تیم حریف بلافاصله بعد از از دست رفتن توپ، شما را تحت فشار قرار دهد) خوبی نداشته باشد، عملاً نخواهد توانست مانع خلق موقعیت شما شود. اغلب تیم‌های فوتبال ایران در این مسئله ضعف دارند و گل‌گهر قلعه‌نویی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال در صحنه‌ی گل اول، در دقیقه‌ی ۲۹:۱۵ پرسپولیس در مرکز زمین صاحب توپ شده و ۱۱ ثانیه‌ی بعد و با ارسال تنها ۴ پاس، نوراللهی دروازه را باز می‌کند.

 

سیرجانی‌ها البته در نیمه‌ی اول به‌لطف «Recovery run» های عاشوری، زنده‌روح، علی‌زاده، برزای و زکی‌پور، موفق می‌شدند به‌موقع به خط دفاع خود بازگردند و حداقل برتری عددی پرسپولیس در فاز انتقال سریعشان از دفاع به حمله را از بین ببرند. برای مثال، در تصویر ۷، با وجود این که دو تیم ابتدا در موقعیت بسیار خطرناک ۳ به ۳ قرار دارند، اما بازگشت سریع محمود‌آبادی، علی‌زاده و ابراهیمی در کنار جای‌گیری درست برزای، در نهایت باعث می‌شود تا ضدحمله‌ی پرسپولیس ره به جایی نبرد.( تصویر ۸) در نیمه‌ی دوم و احتمالاً به دلیل افت بدنی بازیکنان گل‌گهر، این تیم اسیر مشکلی شد که از ابتدای فصل با آن دست و پنجه نرم می‌کند. وقتی تیمی مثل گل‌گهر با دو مدافع کناری بسیار رونده، زکی‌پور و برزای، کار می‌کند( درست مشابه آرنولد و رابرتسن در لیورپول)، نیاز است تا هافبک‌های دفاعی این تیم توان هوازی و بی‌هوازی بسیار بالایی داشته باشند تا بتوانند به‌سرعت برگردند، یکی از این دو هافبک دفاعی به فضای بین دو مدافع در حالت انتقال از حمله به دفاع اضافه شود تا دو مدافع میانی کمی در عرض زمین باز شوند و بتوانند جای خالی مدافعان کناری را پوشش دهند. اما این اتفاق در تیم گل‌گهر دیده نمی‌شود و حتی در صحنه‌هایی که هافبک‌های دفاعی وظایفشان را به درستی انجام داده‌اند، مدافعان میانی در بحث پوشش ناتوان ظاهر شده‌اند. در صحنه‌ی گل دوم و سوم پرسپولیس( تصاویر ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲) این موضوع کاملاً مشخص است. هم‌چنین به‌نطر می‌رسید سیرجانی‌‌ها بعد از دریافت گل سوم کاملاً بازی را به حال خود رها کرده‌اند. اگر به صحنه‌ی گل چهارم پرسپولیس دقت کنید( تصویر ۱۳)شاهد ساختار دفاعی از هم‌گسیخته‌ی گل‌گهری‌ها هستید که فضاهای پرشماری را در اختیار تیم پرسپولیس گذاشته است.

 

تصویر ۷: ضدحمله‌ی سریع پرسپولیس و ایجاد موقعیت ۳ به ۳

 

تصویر ۸: بازگشت به‌موقع بازیکنان گل‌گهر و دفع موقعیت خطرناک پرسپولیس توسط برزای

 

 

تصویر ۹: زکی‌پور پست خود را ترک می‌کند تا روی نعمتی فشار بگذارد، اما نعمتی درست جای خالی زکی‌پور پاس خود را ارسال می‌کند.

 

تصویر ۱۰: عالیشاه در کورس طولانی خود سهرابیان را شکست می‌دهد، علی‌زاده و زنده‌روح هم تازه مشغول بازگشت به دفاع هستند.

 

تصویر ۱۱: در این صحنه، سعید الهویی، دست‌یاز امیر قلعه‌نویی، بر سر یونس شاکری فریاد می‌زند تا از همان‌جا روی شیری فشار بگذارد، اما تأخیر شاکری در اجرای این وظیفه باعث می‌شود شیری یک و دوی بلندی را با نعمتی شکل دهد.

 

تصویر ۱۲: در ادامه‌ی آن یک و دو، می‌بینید که باز هم زکی‌پور جا مانده، علی‌زاده هم برای پوشش حضور ندارد، حضور زنده‌روح در فضای بین دو مدافع میانی، به سهرابیان اجازه‌ی متمایل شدن به چپ را می‌دهد اما او هم نمی‌تواند شیری و در ادامه نعمتی را مهار کند.

 

 

تصویر ۱۳: آرایش ۲-۴-۴ گل‌گهر به هنگام دفاع که نه فشردگی طولی دارد، نه فشردگی عرضی؛ در نتیجه فضاهای بسیاری( دایره‌ها) برای تیم پرسپولیس ایجاد می‌شود، سید جلال حسینی هم با یک پاس قطری مهدی شیری را در یکی از این فضاها صاحب توپ می‌کند تا دروازه برای بار چهارم باز شود.

 

 

 

احسان پهلوان؛ ستاره‌ی پنهان این روز‌های پرسپولیس
بازیکنی که پیوستن او به پرسپولیس انتقادات زیادی را برانگیخت و در طول این نیم‌فصل هم تنها ۲ پاس گل را در دربی صادر کرده است، اما عملکردی استثنایی در فاز تدافعی داشته است. این در‌حالیست که پهلوان به عنوان هافبک چپ سرخ‌ها، نسبت به سایر بازیکنان کم‌تر در موقعیت کنش‌های دفاعی قرار می‌گیرد‌ و با توجه به جثه‌ی کوچکش، قدرت بدنی خاصی هم ندارد. با این حال او مقابل گل‌گهر، مطابق آمار مجموعه‌ی «یازده»، ۱۲ اکت دفاعی( شامل ۸ تکل، ۱ قطع توپ و ۳ بار تصاحب توپ دوم) داشت و در میان تمام بازیکنان پرسپولیس از حیث اکت‌های دفاعی در جایگاه سوم ایستاد. هم‌چنین پهلوان با ۸ تکل موفق، بیشترین تکل موفق را در میان تمام بازیکنان زمین زد و نفر دوم بعد از او، میلاد سرلک با ۴ تکل بود.
۱۵ بازی و ۳۰ امتیاز؛ یحیی گل‌محمدی و کادرش علی‌رغم تمام مشکلات مدیریتی، جدایی تأثیر‌گذار‌ترین بازیکنان، مشکلات روحی بعد از شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا و فراز و فرود‌هایی که در نتایج این نیم‌فصل سپری کردند، موفق شدند سرخ‌ها را به میانگین قهرمانی ۲ امتیاز در هر بازی برسانند و با ۲ امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان، صدرنشین نیم‌فصل شوند. این پاداش کادرفنی است که راه سازش را در برابر مشکلات برگزید‌ و به دانش خود اکتفا کرد؛ پس از وحید امیری و امید عالیشاه، دو بال چپ فوتبال ایران، یک زوج ویران‌گر ساخت و از پست ۸ تخریبی چون احمد نوراللهی، یک گل‌زن درجه‌ یک!

 

 

نویسنده: علی کمانگری

پرسپولیس تهران

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: پرسپولیس تهران یارگیری نفر به نفر دو مدافع میانی تیم پرسپولیس محمود آبادی آرایش ۲ ۴ ۴ سیرجانی ها ی پرسپولیس نیمه ی اول قلعه نویی مرکز زمین نیمه ی زنده روح علی زاده زکی پور نیم فصل باعث شد تصویر ۱ گل گهر سرخ ها صحنه ی ی درست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۶۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرخابی: مشکل سپاهان در پرسپولیس هم وجود دارد

سرمربی پیشن تیم فوتبال سپاهان می‌گوید که عملکرد مدافعان پرسپولیس در بازی‌های اخیر به گونه‌ای بوده که به طلایی‌پوشان شباهت زیادی پیدا کرده است. - اخبار ورزشی -

حسین چرخابی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره تقابل پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و پنجم لیگ برتر، اظهار داشت: بعد از برگزاری جام حذفی، 2 تیم از نظر روحی شرایط متفاوتی دارند. پرسپولیس نتوانست مقابل آلومینیوم اراک در جام حذفی برنده شود و حذف شد اما سپاهان یک مرحله بالاتر رفت. بنابراین از نظر روحی کمی تفاوت وجود دارد. ضمن اینکه ترکیب سهمیه‌های ایران در چینش جدید لیگ قهرمانان آسیا هم تأثیرگذار است. 2 تیم قهرمان و نایب قهرمان لیگ مستقیماً به لیگ نخبگان آسیا می‌روند و قهرمان جام حذفی باید در پلی آف این سطح بازی کند.

وی افزود: در حال حاضر اختلاف امتیاز سپاهان و پرسپولیس 7 امتیاز است. سپاهان و پرسپولیس نمی‌خواهند در این مسابقه بازنده باشند؛ ولی اگر شاگردان مورایس بازنده باشند، عملاً و رسماً لیگ را با اختلاف 10 امتیاز از دست خواهند داد. بنابراین این بازی، نبرد بسیار حساسی است.

سرمربی پیشین سپاهان با پیش‌بینی از روند فنی دو تیم، تصریح کرد: دو تیم از نظر سبک بازی تفاوت دارند. سپاهان علاقه‌مند است که با سرعت به یک سوم دفاعی تیم حریف برسد و با ارسال بلند یا پاس عمقی گلزنی کند اما پرسپولیس  با طمأنینه و صبورانه کارش را دنبال و تلاش می‌کند بازی مالکانه خود را به رقیب تحمیل کند. هر دو تیم با توجه به سبک بازی برای گلزنی مقابل هم کار سختی در پیش دارند. اگر مدافعان سپاهان در بخش دفاعی تجمع کنند، کار پرسپولیس سخت می‌شود. از طرف دیگر اگر سرخپوشان کناره‌ها به ویژه سمت راست سپاهان (سمتی که رضاییان در آن حضور دارد) را مهار کنند و برای آن برنامه داشته باشند، آن وقت کار برای تیم میهمان در این مسابقه آسان نخواهد بود.

چرخابی با اشاره به مشکلات بخش دفاعی سپاهان و پرسپولیس عنوان کرد: سپاهان در بازی‌های مختلف در بخش دفاعی دچار مشکل بود، جالب اینکه به تازگی چنین مشکلاتی در خط دفاعی پرسپولیس هم دیده شده است. آنها در بازی مقابل آلومینیوم با گل‌هایی که دریافت کردند نشان دادند تمرکز لازم را ندارند. به هرحال  جدال بهترین خط دفاع و حمله لیگ احتمالاً زیباست و باید دید در زمین چه اتفاقی می‌افتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داستان پیچیده بازگشت گل‌محمدی؛ مجوز تا پایان فصل صادر نمی‌شود؟!
  • واکنش یحیی گل‌محمدی به درگذشت استاد اسکویی + عکس
  • یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟ | زمان بازگشت احتمالی مشخص شد
  • پرسپولیس تردید ایجاد کرده، استقلال هوادارش را می‌کُشد!
  • چرخابی: مشکل سپاهان در پرسپولیس هم وجود دارد
  • مربی پرسپولیس هم راهی تبریز می‌شود!
  • پرسپولیس قسط سوم یحیی را پرداخت نکرد
  • استقلال برای قهرمانی باید خیلی خوش شانس باشد/ تیم نکونام اصلا فریب پرسپولیس را نخورد
  • خط دفاع پرسپولیس فقط یک تغییر اجباری دارد
  • اولین اقدام مشترک لیورپول و آرنه اسلوت: پیداکردن یک دفاع وسط مطمئن