Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نظام پزشکی قم با انتقاد از آیین نامه ابلاغی وزارت بهداشت در موضوع شهدای مدافع سلامت،‌ گفت: با توجه به این‌که 80 درصد بار کنترل بیماری کرونا بر دوش مطب‌داران،‌ درمانگاه‌های خصوصی و خیریه است، از وزارت بهداشت می‌خواهیم جان‌باختگان این بخش را نیز همانند همکاران شان که در بخش دولتی کار می کنند شهید مدافع سلامت محسوب نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر سید حسن عادلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: متاسفانه بر اساس آیین‌نامه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت فقط کادر درمانی که در بخش پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند،‌ به‌عنوان شهید محسوب می‌شوند که این مساله باعث اعتراض پزشکان سراسر کشور شده است.

 

وی اضافه کرد: این درحالی‌است که 80 درصد مبتلایان به کرونا به‌صورت سرپایی توسط پزشکان بخش خصوصی درمان می‌شوند و بیمارستان‌های دولتی فقط بیماران بدحال را پذیرش می‌کنند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با سعه صدر و دید وسیع مسئولان وزارت بهداشت، بنیاد شهید و ایثارگران و سایر مسئولین ذیربط آیین نامه اصلاح شود و هر کسی در راه خدمت به مردم به شهادت رسیده به‌عنوان شهید راه سلامت محسوب شود.

 

دکتر عادلی اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی قم،‌ همکاران پزشکی که سن بالا و بیماری زمینه‌ای داشتند،‌ نباید در مطب‌ها فعالیت می‌کردند، ولی این پزشکان نپذیرفتند و خدمت به بیماران را انتخاب کردند.

 

وی اضافه کرد: عده زیادی در جامعه پزشکی و پرستاری به دلیل تماس مستقیم با بیماران ناقل ویروس بودند و به خانواده‌هایشان منتقل کردند و ‌تعدادی از همکاران مجبور بودند دور از خانواده باشند و نتوانند به خانواده‌ها سربزنند که این مسائل باعث فشار به جامعه پزشکی و استرس همکاران حوزه سلامت شده است.

 

وی با تقدیر از خدمات جامعه پزشکی استان در یک سال گذشته،‌ افزود: هفت نفر از پزشکان استان به نام های دکتر حسین جوهری،‌ دکتر محمد پهلوانی،دکتر تقی رزاقی ،دکتر سید اسماعیل فاتحی، دکتر عزیز کهربایی ، دکتر شریف حمیدی و دکتر افسانه بیگدلی در این راه آسمانی شدند.

 

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی قم،‌ بر اساس بازرسی های صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی قم تعداد بسیار کمی از مطب ها در روزهای پیک کرونا بدون دلیل موجه  تعطیل بودند که به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که ‌تاکنون سه پیک کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، بیان کرد: در پیک اول که همه توصیه می‌شدند در منزل بمانند، سازمان نظام پزشکی با کمک ‌بیش از 30 نفر از همکاران که تعدادی از آنها  خودشان مبتلا به کرونا بودند و یا خانم های بارداری بودند که نمی توانستند سر کار حاضر شوند، ‌طرح مطب در خانه را  طراحی و اجرا کرد.

 

وی افزود: در این طرح به مدت 45 روز به مردم خدمات پزشکی ارائه و باعث شد اضطراب جامعه کنترل شود و مردم از طریق فضای مجازی خدمات پزشکی قابل توجهی دریافت کنند.

 

دکتر عادلی با اشاره به کنترل سه پیک کرونا با همکاری مردم و حوزه سلامت، گفت: در این کنترل‌ها افراد زیادی در جامعه پزشکی از جمله پزشک، پرستار و نیروهای پشتیبانی مبتلا و حتی برخی در آی سی یو بستری شدند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با گسترش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دچار پیک چهارم نشویم.

 

وی با بیان این‌که ویروس مرز نمی‌شناسد و قم نیز در معرض خطر کرونای انگلیسی است، گفت: تا این لحظه موردی از ابتلای افراد ساکن قم به ویروس کرونای انگلیسی گزارش نشده، ولی هر لحظه ممکن است این اتفاق بیفتد.

 

دکتر عادلی به شهروندان توصیه کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شرکت نکردن در تجمعات غیر ضروری، از انتشار ویروس جلوگیری کنیم.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم تصریح کرد: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر لحظه ممکن است با شیب تند وارد پیک چهارم شویم که متاسفانه سخت‌تر از پیک‌های قبلی خواهد بود.

وی گفت: جامعه پزشکی به مسئولان استان پیشنهاد می‌کند با توجه به در پیش بودن عید نوروز قبل از رسیدن به وضعیت قرمز، محدودیت شرایط قرمز را در قم اعمال کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا سازمان نظام پزشکی وزارت بهداشت جامعه پزشکی پزشکی قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۷۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!

 استفاده از آسانسور صرفا برای راحتی در جابه‌جایی عمودی نیست. همه دانشجویان رشته‌های علوم پایه و مهندسی در درس فیزیک، اصل هم‌ارزی نسبیت عام را خوانده‌اند که حرکت شتابدار در آسانسور معادل حضور در میدان گرانشی است و زمان در حضور میدان گرانشی، کندتر می‌گذرد. این یافته اینشتین در آثار علمی‌تخیلی برجسته‌ای مانند «میان‌ستاره‌ای» اثر کریستوفر نولان نیز به‌زیبایی نشان داده شده است.

با این حال به نقل از ایسنا، استفاده از آسانسور هیچ کمکی به طول عمر شما نمی‌کند و درمقابل، انتخاب راه‌پله می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید. به طور مشخص، بالا رفتن از چند پله در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ را کاهش می‌دهد حتی اگر سابقه مشکلات قلبی داشته باشید.

دکتر سوفی پادوک(Sophie Paddock)، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آنگلیا شرقی و بنیاد بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ می‌گوید: «اگر هر دو گزینه پله‌ها یا آسانسور را دارید، به سراغ پله‌ها بروید، زیرا این کار به قلب شما کمک می‌کند. حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه‌مدت تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، و دوره‌های کوتاه بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند یک هدف دست یافتنی برای فعالیت‌های روزانه باشد».

بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ‌ومیر در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله ایالات متحده هستند، اما محققان می‌گویند که ورزش منظم می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند. متأسفانه، مطالعه جدیدی که در مجله ESC Preventive Cardiology ۲۰۲۴ ارائه شد، نشان می‌دهد که از هر چهار فرد بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر از سطوح توصیه شده فعالیت بدنی برخوردار نیست.

در ایالات متحده، بزرگسالان باید هر هفته حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشند که این میزان، معادل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع روزانه در ۵ روز از هفته است. همچنین اضافه کردن دو روز فعالیت‌های تقویت عضلانی توصیه می‌شود که در آن، همه گروه‌های عضلانی اصلی از جمله پاها، باسن، پشت، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها درگیر شوند.

جزئیات پژوهش

دکتر پادوک خاطرنشان می‌کند که بالا رفتن از پله‌ها، ورزشی آسان و قابل‌دسترس است که افراد می‌توانند در هر مکانی انجام دهند، از ساختمان آپارتمانی خود گرفته تا پارک‌های شهری. با در نظر گرفتن این موضوع، این مطالعه جدید به بررسی تأثیر بالا رفتن از پله بر طول عمر و سلامت قلب پرداخته است.

این گروه ۹ مطالعه قبلی را در مورد بالا رفتن از پله‌ها با بیش از ۴۸۰ هزار شرکت‌کننده‌ جمع‌آوری کرد. این مطالعات مجموعه وسیعی از شرایط را مورد بررسی قرار داد و درمورد تعداد پله‌هایی که شرکت‌کنندگان از آن بالا رفتند یا سرعتی که از آن پله‌ها بالا رفتند، تفاوتی قائل نشد. این ۹ گزارش شامل افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی یا سابقه حملات قلبی بود. شرکت کنندگان از ۳۵ تا ۸۴ سال سن داشتند.

به طور کلی، این مطالعه جدید نشان داد که بالا رفتن از پله‌ها با کاهش ۲۴ درصدی خطر مرگ به هر دلیلی ارتباط دارد. شرکت کنندگان همچنین ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار گرفتند. علاوه بر این، بالا رفتن از پله‌ها به این شرکت‌کنندگان کمک کرد تا از برخی از عوارض عمده بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته جلوگیری کنند.

دکتر پادوک می‌گوید: «بر اساس این نتایج، ما مردم را تشویق می‌کنیم که پله‌نوردی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. مطالعه ما نشان داد که هرچه فردی از پله‌ها بیشتر بالا برود، مزایای بیشتری دارد. بنابراین، چه در محل کار، چه در خانه و چه در جای دیگر، از پله‌ها استفاده کنید».

دیگر خبرها

  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • کارگر ستون اقتصاد و امنیت در جامعه است
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌