Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@00:14:22 GMT

چگونه کرونا بر سلامت روان مردان اثر می گذارد؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۷۱۵۸

چگونه کرونا بر سلامت روان مردان اثر می گذارد؟

ایسنا/گیلان یک روانشناس، کاهش درآمد و مزایای اقتصادی را یکی از جنبه های استرس زا و اضطراب آور برای مردان دانست که در این دوران بیشتر آن را تجربه می کنند و گفت: همه مردان جامعه در بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی با فشار و تنش و استرس مواجه هستند.

جواد عینی پور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آثار و تبعات روان شناختی شیوع بیماری کرونا بر مردان جامعه، اظهار کرد: بیماری کرونا موجب تغییر سبک زندگی و شکل گیری یک سری مناسبات جدید در حوزه شغلی و اقتصادی جوامع بشری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تمهیدات خاص بهداشتی جهت مقابله با ویروس کرونا به ملزومات اجتماعی و اقتصادی منتهی شده است، افزود: در این دوران مشاغلی که نیازمند حضور و فعالیت فیزیکی هستند، تحت تاثیر قرار گرفته و یک تجدیدنظر در شیوه انجام کارها به وجود آمده است.

این روانشناس، مردان را بخش اعظمی از نیروی کارگری و فیزیکی جامعه دانست و تصریح کرد: مردان بیش از سایر گروه ها با سختی های ناشی از بیماری در محل کار مواجه هستند؛ به گونه ای که برخی از مردان حاضر شدند به زیان های اقتصادی ناشی از عدم حضورشان در محل کار تن دهند.

عینی پور، با اشاره به امکان انجام بخشی از امور به صورت دورکاری، ادامه داد: بخشی از مردان برنامه کاری خودشان را به فضای مجازی منتقل کردند و دورکاری را برگزیدند، اما بخش دیگر چاره ای جز حضور در محل کار نیافتند و ریسک بیماری را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه هر سه رویه مذکور دارای تنش و اضطراب و استرس و فشار روانی بر مردان است، خاطرنشان کرد: مردانی که ناچار به حضور در محل کار هستند، با اضطراب و استرس روزانه ناشی از ترس از مبتلا شدن به کرونا مواجه می شوند. این افراد همچنین می ترسند که حضور آنان در بیرون از خانه عامل انتقال بیماری به داخل خانه و بیمار کردن همسر و فرزندان باشد.

این روانشناس، با اشاره به تفاوت های محل کار با دورکاری در خانه، یادآور شد: محیط خانه محیطی نیست که بتوان به طور موثر امور کاری را پیگیری کرد، زیرا علاوه بر جزیره ای بودن و عدم پیوستگی، ارتباط خانوادگی با همسر و فرزندان را تحت الشعاع قرار می دهد و منجر به ایجاد تنش و فشار روانی می شود. همچنین حضور مرد در خانه انتظاراتی را برای دیگر اعضای خانواده رقم می زند و همین امر می تواند به روابط خانوادگی آسیب بزند.

عینی پور، کاهش درآمد و مزایای اقتصادی را یکی دیگر از جنبه های استرس زا و اضطراب آور برای مردان دانست که در این دوران بیشتر آن را تجربه می کنند و گفت: همه مردان جامعه در بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی با فشار و تنش و استرس مواجه هستند و لذا آسیب های روان شناختی زیادی را متحمل می شوند و به حمایت روانی و کمک مشاوره ای نیاز دارند.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش فشار روانی بر مردان به ویژه در روزهای کرونایی، خاطرنشان کرد: برنامه های حمایتی می تواند پیامدهای روان شناختی را حل کند، اما در دنیای روان شناسی نقش افکار بسیار پررنگ و اثرگذار است لذا در گام نخست باید بازسازی شناختی را انجام دهیم.

این روانشناس، با بیان اینکه افراد در بازسازی شناختی باید تعریف و تفسیر خود از وقایع پیرامونی را تغییر دهند، گفت: بازسازی شناختی به معنی خودفریبی نیست، بلکه باید زاویه دید و لنز خودمان را مثبت کنیم و وقایع را آنگونه که هست ببینیم.

عینی پور، امتحان الهی را از جمله مفاهیمی دانست که در تعالیم دینی به آن پرداخته می شود و عنوان کرد: اگر کرونا را نوعی آزمون و امتحان الهی برای جوامع بشری تلقی کنیم، در واقع خداوند می خواهد رفتار ما را در شرایط سخت و دشوار بسنجد و باید درست رفتار کنیم.

وی با بیان اینکه افراد در بازسازی شناختی باید براساس واقعیت ها عمل کنند و فراتر از واقعیت ها نروند، یادآور شد: برای مقابله با بیماری کرونا راهکارها و تدابیری وجود دارد و باید براساس همان راهکارها و تدابیر از مبتلا شدن به کرونا پیشگیری کنیم.

این روانشناس، بازسازی شناختی را فرصت استفاده از سبک زندگی جدید دانست و اظهار کرد: کرونا یک واقعیت است که در جامعه وجود دارد و سبک زندگی جدیدی را ایجاد کرده لذا باید منافع این سبک زندگی جدید را شناسایی و خودمان را با شرایط به وجود آمده سازگار کنیم. به عنوان مثال بسیاری از افراد کسب و کارهای اینترنتی خود را رونق بخشیدند و عده ای دیگر کسب و کارهای مجازی جدید را راه اندازی کردند. شاید این بیماری سال های سال ادامه داشته باشد و نمی توانیم زندگی را تعطیل کنیم.

عینی پور، با بیان ایکه مردان می توانند با تمرکز بر سبک های سالم زندگی مزایای اقتصادی جدید را تجربه کنند، گفت: سازگاری و هماهنگ شدن با واقعیت ها به کاهش تنش ها منجر می شود و به جای فکر کردن به آثار زیان بار مبتلا شدن، آثار مثبت را به زندگی تزریق می کند.

وی مردان را نیازمند تعامل موثر و مهارت های ارتباطی با خانواده و دیگران دانست و تصریح کرد: عدم برخورداری از مهارت های ارتباطی موجب تنهایی شده و می تواند عصبانیت، بدخلقی، کم حوصلگی و... را موجب شود لذا نباید تعاملات اجتماعی را فراموش کنیم؛ البته تعامل اجتماعی صرفا به معنی دورهمی و گفت وگوی حضوری با افراد نیست، بلکه باید از طریق تماس های تلفنی و مجازی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و احساس همدلی و همیاری و همدردی و درک متقابل را به یکدیگر بدهیم.

این روانشناس، نقش همسران را در مدیریت فشار روانی خانواده به ویژه مردان موثر دانست و تاکید کرد: جهت گیری های زنان در محیط خانه به آرامش یا تلاطم این فضا منجر می شود. در واقع اگر زن این واقعیت را بپذیرد که همسرش با کاهش درآمد مواجه شده و نباید مانند سابق انتظارات مالی داشته باشد و در نحوه خرید کردن بازنگری کند و در دخل و خرج خانه مدیریت داشته باشد، علاوه بر کمک به سلامت روان مرد، به آرامش فرزندان نیز کمک کرده است، زیرا وقتی فرزندان هماهنگی پدر و مادر با یکدیگر و شرایط زندگی را می بینند، خودشان نیز با ساختار خانواده و موقعیت جدید هماهنگ و سازگار می شوند.

وی همچنین از مردان خواست به سلامت جسم خود از طریق ورزش کردن بپردازند و گفت: افرادی که اهل ورزش هستند، در کنار سلامت جسم، تعاملات اجتماعی بهتر و مدیریت هیجانات کارآمدتری دارند لذا مردان سعی کنند در فضاهایی که امکان آلودگی کمتری دارد، ورزش کنند.

عینی پور، دوران کرونا را فرصت بی بدیل مطالعه دانست و متذکر شد: تحقیقات علمی ثابت می کند مطالعه کاهنده اضطراب و استرس بوده و افراد با خواندن کتب های مورد علاقه خود از فشار روانی رهایی پیدا می کنند. خوشبختانه امروزه کتاب های تاریخی و فلسفی و ادبی خوبی در اختیار داریم و می توانیم به ارتقای سطح دانش و آگاهی خود کمک کنیم.

این روانشناس، شنیدن روزانه اخبار وقایع را لازم دانست و خاطرنشان کرد: اخبار از واقعیت ها خبر می دهد و ما باید نسبت به خبر شنیده شده رفتار درست داشته باشیم. در این راستا نیازمند فرهنگ سازی و آموزش رفتارهای درست درخصوص برخورد با اخبار و وقایع هستیم تا آسیب های روانی آن متوجه ما نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا سلامت روان فشار روانی محل کار سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۷۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس‌لرزه‌های عملیات وعده صادق؛ اسرائیل سامانه‌های پاتریوت را کنار می‌گذارد

در طول دو ماه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی سامانه‌های قدیمی‌تر پاتریوت را با سامانه‌های پدافندی جدیدتر اسرائیلی از جمله گنبد آهنین تعویض خواهد کرد. 

این تصمیم دو هفته پس از حمله موشکی پهپادی گسترده ایران به اراضی اشغالی اتخاذ شده است. حمله‌ای که در نوع خود بزرگترین رزمایش برای سامانه‌های پدافندی رژیم اسرائیل به شمار می‌رود. 

به گزارش تایمز اسرائیل، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که قرار است نیرو‌های هوایی این رژیم در ماه‌های آینده با سیستم‌های دفاع موشکی قدیمی پاتریوت خود خداحافظی کرده و سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته‌تری را جایگزین کند. 

در ماه فوریه، نیروی هوایی رژیم اسرائیل اعلام کرد که شماری از سامانه‌های پدافندی پاتریوت را از مدار خارج خواهد کرد و پرسنل این نیرو برای کار با سامانه پدافندی گنبد آهنین آموزش‌های لازم را خواهند دید. 

بر اساس مقاله‌ای که در وب سایت ارتش این رژیم به زبان عبری منتشر شد، عنوان شده است که سامانه‌های قدیمی پاتریوت ظرف دو ماه آینده برای همیشه غیرفعال خواهند شد. 

فرمانده گردان ۱۳۸ پدافند هوایی ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرده است که ما در شرایط کنونی در حال کاهش دادن تعداد سامانه‌های پدافندی پاتریوت و در نهایت جمع‌آوری کلی آنها هستیم. 

سامانه پدافندی پاتریوت در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی و در بحبوحه جنگ خلیج فارس، به تقابل با برخی موشک‌های شلیک شده از سوی عراق به سمت اسرائیل پرداخته بود. 

استفاده از این سامانه پدافندی از دهه ۱۹۹۰ میلادی از سوی ارتش رژیم اسرائیل عملیاتی شد؛ با این حال این رژیم، نخستین عملیات رهگیری خود را در سال ۲۰۱۴ و علیه یک پهپاد پرتاب شده از سوی حماس از نوار غزه انجام داد.

پس از آن از این سامانه علیه برخی پرتابه‌های سوری نیز استفاده شد. در جریان جنگ کنونی غزه نیز شاهد به کارگیری سامانه پدافندی پاتریوت بوده‌ایم که در اغلب موارد رهگیری‌ها بر اساس شناسایی نادرست صورت گرفته‌اند.

اکنون ارتش رژیم اسرائیل از اراده خود برای جایگزینی سامانه‌های قدیمی‌تر پاتریوت با سامانه پدافندی جدید اسرائیل خبر داده است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • ماه بر سلامتی کدام عضو بدن ما تاثیر می گذارد؟
  • این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان
  • پس‌لرزه‌های عملیات وعده صادق؛ اسرائیل سامانه‌های پاتریوت را کنار می‌گذارد
  • اسرائیل سامانه‌های پاتریوت را کنار می‌گذارد
  • کودکان را از آغوش محروم نکنید/ رابطه بغل کردن با سلامت جسم و روان
  • رژیم صهیونیستی استفاده از سامانه «پاتریوت» آمریکا را کنار می‌گذارد
  • حضور تجار در «ایران اکسپو»بهترین پاسخ به ناامن جلوه دادن کشوربود
  • سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟