Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@16:03:01 GMT

بسیاری از سرمایه‌ها در حال خروج از بورس هستند

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۷۳۰۶

به گزارش بورس تابناک، بازار بورس را اگرچه سرمایه‌گذارانی که با نگاه بلندمدت به بورس می‌نگرند، هنوز هم پربازده می‌دانند و بر این باورند که هفته‌های خاکستری بورس بالاخره تمام خواهد شد، اما آن دسته از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به این بازار پرنوسان که دیرهنگام وارد بورس شدند و بعد از ضرر و زیان اکنون می‌خواهند دیرهنگام هم از بازار خارج شوند، این بازار را دیگر محلی برای سرمایه‌گذاری سودآور نمی‌بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت آن است که از مردادماه سال جاری که شاخص صعودی بازار سر ناسازگاری با سهامداران تازه‌وارد گذاشت تا به امروز، بخش زیادی از سرمایه‌های مردمی که بدون بررسی وارد بازار شده‌اند، از بین رفته و اکنون آمارهای مجلس که به تازگی صحبت از تحقیق و تفحص از بورس را به راه انداخته است نیز نشان می‌دهد که دستکم ۱,۵۰۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم در این بازار ذوب شده است.

آنگونه که موسوی لارگانی به عنوان طراح تحقیق و تفحص از سازمان بورس اعلام کرده است، در حال حاضر معادل ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های مردم در بازار سرمایه از بین رفته و به گفته او، تنها در یک مورد یک شرکت کاغذی با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی طی سه ماه، تمام فرآیند پذیرش در بورس را انجام داده و با رقم ۳۲۰۰ میلیارد تومانی به مردم فروخته شده است، در حالی که این شرکت حتی دفتر مرکزی هم ندارد و اکنون سهام فروخته‌شده آن کاغذی بیش نیست.

این صحبت‌های موسوی لارگانی اگر بر مبنای اطلاعات دقیق و شفافی بیان شده باشد، خود مشکل بسیار بزرگی است که نشان از عدم برنامه‌ریزی صحیح و ضعف مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار دارد.

به موازات این گفته‌های عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اعلام کرده که از ۲۲۰ مدیر بورسی صلب صلاحیت شده که این مدیران، تخلفاتی را صورت داده بودند که اغلب به دلیل انجام معاملاتی بوده که خود در آن ذی نفع بوده اند.

حال هم مردم بی اعتماد به این بازار سرمایه، تلاش دارند تا سرمایه‌های خود را از بازار بورس خارج کنند که فارغ از اینکه این تصمیم آنها چقدر در شرایط کنونی صحیح بوده و منجر به نجات سرمایه‌های آنها می‌شود، نشان از بی اعتمادی دارد که دولتمردان در ماههای گذشته در بازار بورس به وجود آورده و دخالت‌ها و یا حتی تشویق‌هایی داشتند که بازار را به ورطه سقوط کشانده است؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که هم اکنون که بورس دارای نوسان است، مردم نباید هیجانی عمل کرده و سرمایه‌های خود را بدون هدف از بازار بیرون بکشند؛ چراکه به اعتقاد کارشناسان، علیرغم تمامی ریزش‌هایی که بورس داشته، باز هم سرمایه‌گذاری در آن در بازه زمانی درازمدت، سودآورتر از سایر بازارهای نقدشونده است.

افشین دهقان، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: اکثر سهامداران بعد از افت ۸۰ درصدی بازار بورس و پس از ناامیدی در روند خنثی ایجاد شده در بازار، به فکر جبران ضررهای بورس هستند و به همین دلیل در رمز ارزها، بیت کوین یا بازار فارکس و حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در آمد ثابت، مشغول سرمایه گذاری هستند.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از سرمایه‌ها به صورت هیجانی در حال خروج از بورس هستند و مردم هم پول خود را از بازار بیرون می‌کشند تا بلکه به سمت بازارهای موازی ببرند.

دهقان گفت: در عین حال، متولیان بازار باید مواظب زیرساخت‌های بازار باشند و بدانند اعتماد عمومی به سادگی و با مثبت‌های آینده به دست نمی‌آید، بلکه سهامداران حقیقی سرمایه‌های این بازار و حامی تولید، اشتغال جوانان و گرداننده چرخ کارخانه‌ها در کشور هستند که باید مواظب کوچ آنها به بازارهای موازی و خروج نقدینگی از کشور بود.

وی معتقد است که مدیران نباید با مدیریت سلیقه‌ای به اقتصاد داخلی ضربه بزنند؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران و سهامداران نیز باید بدانند که امنیت کافی برای سرمایه‌گذاری در برخی از بازارها وجود ندارد؛ به خصوص اینکه همچنان اعتقاد فعالان بازار سرمایه بر این است که بازار بورس ایران ارزنده‌ترین بازار در کل دنیا است و سهامداران با دید بلندمدت، با برگشت بازار، به زودی مزد صبوری خود را خواهند گرفت.

منبع: مهر

منبع: تابناک

کلیدواژه: سی سخت زلزله تروئیکای اروپایی شاهزاده لطیفه بورس شاخص بورس سهامداران بورس سی سخت زلزله تروئیکای اروپایی شاهزاده لطیفه سرمایه گذاری بازار سرمایه سرمایه ها بازار بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در رابطه با قرارداد‌های آتی تک سهم تاکنون بیش از ۳۰ نماد در بازار ابزار‌های نوین خودمان در قالب قرارداد آتی تک سهم شروع به کار کردند نکته‌ای که وجود دارد این است که omsهای متنوعی بتوانند اضافه شوند در حال حاضر دو تا از oms مجوز گرفتند به مرور که چند oms دیگر هم اضافه شوند به امید خدا ما نماد‌های پایه‌ایی که بخواهند در بازار قرارداد آتی تک سهم فعالیت داشته باشند را اضافه خواهیم کرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: فکر می‌کنم به امید خدا تا پایان سال بتوانیم به بیش از ۴۰ نماد به عبارتی حداقل نماد‌هایی که گردش بالایی دارند این فرآیند را افزایش دهیم.

گودرزی در رابطه با اهمیت قرارداد آتی تک سهم هم بیان کرد: دو طرفه شدن بازار مهم‌ترین فاکتور و عامل ایجاد این بازار است و فکر می‌کنم بازار آتی تک سهم می‌تواند کمک شایانی کند که حتی در بازار نزولی هم معامله‌گران سود داشته باشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • آینده بورس در چند پرده
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳