Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@04:51:11 GMT

بایدن برای پایان جنگ یمن جدی نیست

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۷۴۱۲

بایدن برای پایان جنگ یمن جدی نیست

یک تحلیلگر آمریکایی نوشت که دولت بایدن اگر به دنبال توقف جدی جنگ یمن است، باید فروش سلاح به دولت امارات متحده عربی را نیز متوقف کند.

به گزارش مشرق، «ویلیام هارتونگ» نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی از فروش سلاح به دولت امارات متحده عربی انتقاد کرد و این کشور را یکی از مسئولان فاجعه انسانی در یمن دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در وبسایت «ریسپانسیبل استیت کرافت» نوشت که جو بایدن در اولین سخنرانی خود در چهارم فوریه، تعهد داد که هر نوع حمایتی از عملیات تهاجمی در یمن و فروش سلاح به عربستان سعودی را تا مدت نامعلومی متوقف خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: دست رد محکم یمن به سینه بایدن

هارتونگ افزود: «با این حال معاملات تسلیحاتی با امارات، افزایش جنایت‌ها و عمیق‌تر شدن جنگ یمن را در پی دارد. اولویت دولت بایدن باید پایان دادن به جنگ‌ها در خاورمیانه باشد و درست نیست که دولت بایدن صرفا به لغو مجوزهای فروش سلاح اکتفا کند.»

او همچنین نوشت که اکنون زمان مناسبی برای فروش حجم عظیم سلاح به امارات نیست، چرا که این کشور نقش مخربی در جنگ یمن و لیبی دارد و پیش از این نیز سابقه داشته که سلاح‌های آمریکایی را به گروههای تروریستی داده یا از آن‌ برای سرکوب داخلی استفاده کند. امارات در کنار شبه نظامیان همسو با خود که آن‌ها را مسلح کرده و آموزش داده است، دست به شکنجه و آدم‌ربایی در یمن می‌زند و اگر جو بایدن برای پایان جنگ در یمن جدی است، پس باید صادرات سلاح به تمامی اعضای ائتلاف سعودی را متوقف کند.

او قرارداد تسلیحاتی ۲۳ میلیارد دلاری آمریکا و امارات متحده عربی  را بزرگترین قرارداد تسلیحاتی میان دو کشور دانست و گفت که علاوه بر این آمریکا تا کنون ۵۹ میلیارد دلار سلاح به امارات فروخته است. از بالگردهای تهاجمی و خودروهای زرهی و دهها هزار بمب‌های نقطه‌زن که همه آن‌ها در جنگ یمن استفاده می‌شود.

«جو بایدن» در زمان رقابت انتخاباتی و پس از پیروزی همواره مدعی شده است که به دنبال پایان جنگ یمن است، با این حال مسئولان دولت صنعاء می‌گویند که منتظر اقدام عملی هستند و با توجه به سابقه بدعهدی‌های آمریکا، اعتماد به سخنان مقامات این کشور ندارند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا جو بایدن یمن امارات متحده عربی فروش سلاح جنگ یمن فروش سلاح جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۷۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح

صنعت نفت و گاز طی سال های گذشته هدف تحریم ها قرار گرفتند و برای فروش آن ها از مبادی رسمی با مشکلات عدیده ای روبرو شدیم. هدف تحریم کنندگان این بود که از طریق مسدود کردن راه های کسب درآمدهای ارزی کشور به دولت فشار بیاورند که در مذاکرات تسلیم شود. اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و راه هایی برای فروش نفت و گاز کشور پیدا کردیم. فروش گاز کشور از طریق خطوط لوله صورت می گیرد و مشتریان ما همسایگان هستند. در همین راستا، وزارت نفت به اعمال دیپلماسی فعال انرژی به منظور ایجاد بستری برای فروش گاز کشور مبادرت کرد.  در چارچوب سیاست های وزارت نفت شاهد اقداماتی همچون بهبود روابط با ترکمنستان و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور و تلاش برای احیای خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) هستیم.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم بر اثر به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی توسط دولت فعلی حاصل شد.  سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی در خصوص دیپلماسی فعال انرژی کشور طی سال های گذشته و حل و فصل مشکلات مان با همسایگان در حوزه انرژی خاطرنشان کرد: منطقی است که باید در تبادلات انرژی خود را در منطقه بهبود ببخشیم و از این فرصت نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: موفقیت در حوزه توسعه روابط با همسایگان در حوزه انرژی بسیار کلیدی و مهم است زیرا که ارتباط با همسایگان در حوزه انرژی به کاهش هزینه های حمل و نقل، بهبود روابط سیاسی و تقویت ارتباطات مرزی منجر می شود و به لحاظ کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری به نفع ماست. به همین دلیل، دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده توسط دولت اهمیت دارد. از همین رو دولت توانست هوشمندی خوبی در زمینه از سرگیری سوآپ گاز با ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، احیای روابط مان با ترکمنستان و از سر گیری سوآپ گاز از این کشور مثبت ارزیابی می شود.

دل انگیزان گفت: برنامه ریزی برای افزایش مبادلات انرژی با پاکستان در وزارت نفت کشور اقدام درستی است. از ابتدا در چارچوب اکو ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان بنیانگذاران این سازمان مکلف بودند در بخش هایی که در حوزه های مشترک قرار دارند، رابطه تهاتری با یکدیگر برقرار کنند.

وی ادامه داد: پاکستان به دلیل برخی مشکلات در صدد است که به تقویت روابط با کشورهای همسایه فارغ از مخالفت آمریکا بپردازد. این فرصت خوبی برای تهران است که به تقویت روابط در حوزه انرژی با اسلام آباد بپردازد. در همین ارتباط، قرار شده است که پاکستان خط لوله صلح را در بخش مربوط به خودش تکمیل کند که اتفاق خوبی است.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: در برقراری روابط با پاکستان باید مراقبت کنیم که تبادلات با پول ایران و یا پول دو طرف صورت بگیرد. همچنین باید به دنبال انعقاد قراردادهای بلندمدت با اسلام آباد باشیم.

دل انگیزان گفت: کلیت دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده توسط وزارت نفت از این منظر که دولت را وارد ارتباطات مسالمت آمیز با کشورهای همسایه می کند، بسیار قابل قبول است.

وی ادامه داد: به اجرا گذاشتن سیاست هایی همچون توسعه زنجیره ارزش محصولات و صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها مثبت ارزیابی می شود. همچنین در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز باید دقت کنیم که ظرفیت خود را برای نگه داشت متخصصان در داخل حفظ کنیم و این سیاست بستری برای خروج متخصصان از کشور نشود.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح