Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد سالاری گفت: خرید اتوبوس‌های دست‌دوم راهکار درست، مناسب و زیر بنایی برای حل مسئله حمل‌ونقل شهر تهران نیست و باید یک فکر اساسی برای این امر صورت بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار تهران پرس با تأکید بر اینکه وضعیت حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران به‌شدت بحرانی است اظهار کرد: به دولت، حاکمیت و سازمان‌ها و نهادهایی که موظف هستند نسبت به ارتقاء حمل‌ونقل عمومی اقدام کنند هشدار می‌دهم؛ اگر کمک‌های لازم صورت نگیرد حمل‌ونقل عمومی به یک بحران تبدیل می‌شود و اگر حمل‌ونقل عمومی به یک بحران تبدیل شود، اگر روزی بخواهند در کنار شهرداری هم قرار بگیرند این مشکل دیگر حل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: طی یک دهه گذشته هیچ اتوبوسی به شهرداری تهران داده نشده است که این امر به‌موجب قانون، وظیفه دولت است که به مصوبات مجلس شورای اسلامی تمکین کند و سهم خود را برای توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص حمل‌ونقل ریلی و تأمین قطارهای شهری پرداخت کند. متأسفانه این کار صورت نگرفته است.

تاکنون تعهدات دولت به حمل و نقل عمومی بر روی‌هم انباشته‌شده است

وی با اشاره به اینکه توسعه حمل‌ونقل عمومی منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود، اذعان کرد: درحالی‌که به‌موجب قانون شهرداری‌های کل کشور و سازمان‌ها نهادها ای که بتواند در کاهش مصرف سوخت اقدام کنند دولت موظف است به ازای آن از محل فروش نفت به آن سازمان‌ها و نهادها پرداخت کند اما تاکنون این تعهدات از سوی دولت بر روی‌هم انباشته‌شده است.

سالاری خاطرنشان کرد: از طرفی جمعیت‌پذیری شهر تهران نیز افزایش چشمگیری داشته است و شهرهای اقماری که سه دهه پیش یکسری کانون‌های جمعیتی کوچک‌مقیاس بودن اکنون در منطقه سرزمینی کلان‌شهر تهران به کانون‌های پرجمعیت همانند شهر شهرستان و یا حتی یک کلان‌شهر تبدیل شدند. افراد ساکن در این کانال‌های پرجمعیت برای تأمین برخی از نیازهای خود و استفاده از خدماتی که در شهر تهران ارائه می‌شود به این شهر در تردد دارند.

شهرداری تهران متأسفانه به‌تنهایی بار پایتخت بودن این شهر را به دوش می‌کشد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری تهران متأسفانه به‌تنهایی بار پایتخت بودن این شهر را به دوش می‌کشد، گفت: در این دوره علی‌رغم مشکلات جدی منابع درآمدی، بدهی‌هایی که از دوره‌های پیشین باقی‌مانده بود، ظرفیت درآمدزا طرح تفصیلی شهر تهران مصرف‌شده بود و کاهش درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: املاک و اراضی بزرگ‌مقیاس شهر تهران در دوره گذشته مدیریت شهری برای پروژه‌های بزرگ مانند اتوبان و بزرگراه فروخته‌شده بود و از طرفی رویکرد مبنی بر کیفی سازی و هویت بخشی را در شهر نهادینه کرده بودیم که اساساً با اکثر و رویکردهای گذشته مغایرت داشت ازجمله مصوبه برج باغ که بخش قابل‌توجهی از درآمد شهرداری را تأمین می‌کرد را لغو کردیم زیرا اعتقاد داشتیم این رویکرد درختان کهن‌سال و باغات را از بین می‌برد و درآمد ناشی از این امر باید برای تأمین تبعات سوء این طرح هزینه شود که درمجموع همه این موارد منجر شد که درآمد شهر کاهش پیدا کند.

متروهای باقی مانده را تکمیل و افتتاح می کنیم

سالاری در ادامه اذعان کرد: باوجوداین کاهش درآمد در حد توان و بضاعت و مدیریت شهری در این دوره سعی کردیم تعدادی از خطوط متروی که درگذشت ریل‌گذاری شده بود را تکمیل و افتتاح کنیم و آن‌ها را افتتاح کنیم همچنین ریل‌گذاری خط ۱۰ مترو را آغاز کردیم و تعداد محدودی اتوبوس با منابع کمی که در دست داشتیم در دو مرحله خریداری شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع حمل‌ونقل از تهران خیلی جدی تلقی نمی‌شود، تصریح کرد: زمانی می‌رسد که این مسئله دیگر مسئله شورای شهر و شهرداری نیز به یک مسئله ملی و حاکمیتی تبدیل می‌شود تقاضا داریم دولت درزمینهٔ توسعه حمل‌ونقل عمومی کمک کند.

دولت از صندوق ذخیره ارزی به توسعه حمل و نقل کمک کنند

وی افزود: حمل‌ونقل عمومی تهران دچار فرسودگی است و با کمبود جدی مواجه است ما اکنون باید به سمت خرید اتوبوس‌های دست‌دوم برویم و باید مدیران شهری در مذاکرات که با حاکمیت دارند آن‌ها را مجاب کنند که باوجود وضعیت کرونا و کاهش درآمد ناشی از آن از صندوق ذخیره ارزی کمک به توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی شهر تهران کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بیان کرد: من نیز از طرفداران خرید اتوبوس‌های دست‌دوم نیستم البته برخی اوقات انتخاب بین بد و بدتر است. با وجود تحریم ها حتی اگر ایران بخواهد در این زمینه هزینه کند نیز برخی از کشورها به ایران نمی‌فروشند، از طرفی ظرفیت خودروسازان داخلی هم زیاد نیست و البته اعتباری هم وجود ندارد که به این بخش پرداخت شود. خرید اتوبوس‌های دست‌دوم راهکار درست، مناسب و زیر بنایی برای حل مسئله حمل‌ونقل شهر تهران نیست و باید یک فکر اساسی برای این امر صورت بگیرد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خرید اتوبوس های دست دوم حمل ونقل عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاکانی: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تا چند روز آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در گفتگوی ویژه خبری تلویزیون درباره قرارداد شهرداری تهران با چین در حوزه واردات واگن و اتوبوس برای حمل و نقل عمومی تهران توضیحاتی داد که مهمترین بخش های آن را در زیر می ‌خوانید:

* او درباره اینکه چرا شهرداری تهران با چین قراداد بست: ۶۶ درصد رفت و آمد تهران با حمل و نقل شخصی است و ما در زیر ساخت دچار عقب افتادگی تاریخی هستیم. ما در داخل هر ظرفیتی بود دنبال کردیم و ۳ هزار اتوبوس داخلی قرارداد بستیم از ۱۱ هزار دستگاهی که تهران نیاز داشتیم. ما ۱۸۸۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۸۶۰ دستگاه آن کار می کرد الان ۲۱۰۰ اتوبوس فعال داریم که در چند روز آینده به ۲۴۰۰ دستگاه می رسد.

* ۷۲ هزار تاکسی در تهران داشتیم که فرسوده بود یا ۶ هزار ون داشتیم که برای ۱۵ سال پیش بود. در مترو نیز یک عقب افتادگی جدی داریم لذا موضوع توسعه زیرساختهای شهر از جمله مترو بود.

ادامه دارد....

کد خبر 848550 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها علیرضا زاکانی شهردارى تهران ایران و چین شهردار

دیگر خبرها

  • مخالفت ۳۰ نماینده مجلس با افزایش ۱۰درصدی تعرفه‌های تاکسی‌های اینترنتی!
  • ضرورت صدور کارت شهری برای رانندگان حوزه اتوبوسرانی تهران
  • ضرورت صدور کارت شهری برای رانندگان حوزه اتوبوسرانی
  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • «سمیع» تعیین تکلیف شود/ کمبود نیروی پلیس راهور و راننده اتوبوس مشکل مشترک کلان‌شهرها
  • مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • زاکانی: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تا چند روز آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود
  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • خروج علیه شهردار تهران
  • ورود اتوبوس‌های نو­ به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت