Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@04:31:50 GMT

آنالیز تصاویر آنژیوگرافی چشم با هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۷۵۴۷

آنالیز تصاویر آنژیوگرافی چشم با هوش مصنوعی

بر اساس آن چه دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرده است پژوهشگران این دانشگاه برای اولین بار در کشور موفق شدند با روش‌های هوش مصنوعی، تصاویرOCT آنژیوگرافی چشم بیماران دیابتی را با دقت بالای ۹۵ درصد آنالیز کنند.

دکتر رضا میرشاهی، فلوشیپ  ویتره و رتین مرکز تحقیقات چشم مجتمع بیمارستانی رسول اکرم (ص)، درباره  این خبر گفت: نتایج این پژوهش کاربردی، در مجله Scientific Reports که یکی از مجلات معتبر زیر مجموعه Nature است، منتشر شده  و جزو معدود کشورهایی هستیم که توانستیم در زمینه هوش مصنوعی در OCT  آنژیوگرافی، یک مقاله بسیار کاربردی ارائه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرشاهی با اشاره به پاندمی در حال گسترش دیابت در جهان گفت: یکی از عوارض مهم این بیماری، آسیب شبکیه چشم ناشی از قند خون بالا یا رتینوپاتی دیابتی است که در صورت بی‌توجهی، منجر به کوری افراد می شود و علاوه بر معاینات بالینی، روش‌های مختلف پاراکلینیک وجود دارد که می تواند به ما در تشخیص بهتر و دقیق تر این بیماری کمک کند.

وی با تبیین شیوه کارOCT  آنژیوگرافی شبکیه اظهار کرد: این روش تصویربرداری، یکی از روشهای نوین و غیر تهاجمی جدید است که با استفاده از امواج نور و بررسی حرکت گلبولهای قرمز، جزییات عروق شبکیه را نشان می دهد و اطلاعات مناسبی درباره تشخیص و پیش‌آگهی بیماران ارائه می کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص چرایی استفاده از هوش مصنوعی برای آنالیز تصاویر آنژیوگرافی چشم گفت: با توجه به موج وسیع دیابت و شیوع بالای رتینوپاتی ناشی از دیابت و حجم بالای مراجعه بیماران به درمانگاه های چشم پزشکی، آنالیز دقیق این تصاویر به صورت دستی بسیار مشکل است و از طرفی با توجه به رشد روزافزون مباحث هوش مصنوعی و رویکرد علوم مختلف از جمله پزشکی به این حوزه و نیز سرمایه گذاری بسیاری از مراکز تحقیقاتی بزرگ دنیا و شرکت‌های مهم فناوری مثل گوگل تصمیم گرفتیم از این فناوری برای آنالیز راحت تر و سریعتر تصاویر OCT آنژیوگرافی چشم استفاده کنیم.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایران، میرشاهی در پایان ضمن تشکر از راهنمایی و همراهی دکتر قاسم فلاورجانی، مدیر گروه و دکتر مسعود ناصری پور رییس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکاری موثر گروه تحقیقاتی این پژوهش به ویژه دکتر پاشا انوری، ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های دانشگاه این پروژه کامل تر شود و با بررسی پارامترهای مختلف OCT آنژیوگرافی در بیماران دیابتی و افراد سالم، زمینه غربالگری بیماران دیابتی از طریق هوش مصنوعی فراهم شود./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی ایران هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۷۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراهیم خالقی اظهار کرد: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم عباس نوری، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان قائم (ع) مشهد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: کلیه‌های زنده یاد نوری برای پیوند به یک بیمار نیازمند کلیه به شهر شیراز منتقل شدند.

وی گفت: کبد این بیمار مرگ مغزی نیز در بیمارستان منتصریه به بانویی۳۸ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

دیگر خبرها

  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گردشگری سلامت در ۱۴۰۲
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • فوت پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • یازدهمین سمینار آنالیز هارمونیک و کاربردها در سنندج آغاز شد
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد