Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی طغیانی گفت: وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود چون راه‌های اقتصادی درست مثل اخذ مالیات و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید را دنبال نمی‌کند لذا به سراغ استقراض از بانک مرکزی می‌رود، موضوعی که موجب افزایش پایه پولی و ایجاد پول پرقدرت می‌شود.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش نقدینگی و تبعات تورمی آن و راهکارهای مد نظر مجلس شورای اسلامی به قدس آنلاین گفت: مؤلفه‌های زیادی بر افزایش نرخ تورم تأثیرگذار است که یکی از عوامل مهم و مؤثر بر آن افزایش نقدینگی است، از این رو برای کنترل نقدینگی باید روش‌هایی به کار گرفته شود تامانع از افزایش نقدینگی شود که متأسفانه به سمت تولید حرکت نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره یکی از مهمترین مسائلی که روی افزایش نقدینگی و به تبع آن تورم تأثیر می‌گذارد توضیح داد: یکی از مهمترین عوامل و مؤلفه‌هایی که موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود بحث کسری بودجه دولت است که همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود به این معنا که اگر بودجه بدون کسری یا با کمترین کسری بسته شود قطعاً میزان نقدینگی و تورم نیز به شدت کاهش می‌یابد.

طغیانی دراین باره توضیح داد: وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود چون راه‌های اقتصادی درست مثل اخذ مالیات و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید را دنبال نمی‌کند لذا به سراغ استقراض از بانک مرکزی می‌رود، موضوعی که موجب افزایش پایه پولی و ایجاد پول پرقدرت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین باره خاطر نشان کرد: هر ۱۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت ۲ درصد تورم بر اقتصاد اضافه می‌کند، همچنین خلق پول در بانک های کشور نیز یکی از موارد مهم در افزایش نقدینگی به شمار می رود. لذا التزام بخشی به عملکرد بانک ها و جلوگیری کردن آنها از برداشت بی‌رویه از منابع و ذخایر بانک مرکزی مسائلی است که در بحث اصلاح قانون بانکداری در کمیسیون اقتصادی در دست بررسی قرار گرفته و تکمیل شده است.

مهدی طغیانی با اشاره به اینکه در سال آینده این موضوع دردستور کار مجلس قرار می‌گیرد، گفت: امیدواریم در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ این موضوع در دستور کار مجلس قرار بگیرد و بانک مرکزی موظف به سیاست گذاری بهتری در عرصه پولی کشور شد. برخورد با بانک‌های متخلفی که خلق پول می‌کنند نیز موضوع مهمی است که بانک مرکزی باید ملزم به انجام آن شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: به هر حال موضوع مهم در افزایش نقدینگی کسری بودجه دولت است که دولت را مجبور به استقراض از بانک مرکزی می کند.امیدوار هستیم با کاهش کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ با تورم پایین‌تری روبه‌رو شویم و نقدینگی نیز نسبت به امسال کمتر باشد. کنترل نرخ ارز نیز موضوع مهمی در بحث افزایش نرخ تورم است که عملاً هزینه تمام شده تولید بالا را بالا می‌برد بنابراین این موضوع نیز مهم است، ضمن اینکه ثبات اقتصادی مولفه بسیار مهمی درعدم افزایش تورم است و افزایش صادرات و تولید کشور نیز مناسب ترین راه برای ارز آوری و کمک به اقتصاد و جلوگیری از افزایش تورم بیشتر به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کسری بودجه خلق پول مشکلات اقتصادی مالیات نقدینگی بانک مرکزی مجلس شورای اسلامی نرخ تورم مهدی طغیانی مجلس شورای اسلامی افزایش نقدینگی کسری بودجه بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۷۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی

بر اساس بودجه در سال ۱۴۰۳ بانک مرکزی سودده ترین شرکت دولتی است و سهم ۲۳ درصدی از درامدهای بودجه از محل سود سهم شرکتهای دولتی را به خود اختصاص خواهد داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نگاهی به فهرست شرکتهای دولتی بر اساس سود سهام در بودجه سال 1403 نشان میدهد بانک مرکزی سهم 23 درصدی از سود سهام شرکتهای دولتی را به خود اختصاص داده و سود ده ترین شرکت دولتی میباشد.

در رتبه دوم شرکت ملی نفت قرار گرفته که 18 درصد از واریزی مربوط به سود سهام شرکتهای دولتی را به خود اختصاص داده است.

ایمیدرو 13 درصد از سود سهم شرکتهای دولتی و ملی گاز ایران نیز 6 درصد از این پرداختها را به خود اختصاص داده اند. پالایش نفت ابادان  و تهیه و تولید مواد معدنی نیز در رده های بعدی قرار گرفته اند. سازمان دریانوردی و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی نیز هر کدام سهم یک درصدی در این خصوص را روی دوش دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد