Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-06@15:21:51 GMT

کاخ پادشاهی سعودی در حالت آماده‌باش قرار دارد

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۸۰۰۱

کاخ پادشاهی سعودی در حالت آماده‌باش قرار دارد

منابع آگاه عربستانی گفتند که پادشاه سعودی به شدت نگران نوع برخورد دولت آمریکا با محمد بن سلمان است و از مشاوران و مقامات خواستار ارائه راه‌حل شده است.

به گزارش مشرق، منابع آگاه در داخل کاخ پادشاهی سعودی می‌گویند که دیوان پادشاهی و مقامات بلندپایه سعودی در حالتی شبیه آماده‌باش برای مقابله با اقدامات سیاسی آمریکا علیه محمد بن سلمان به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه ویکی‌لیکس سعودی، فشارهای دولت آمریکا، موجب شده است تا پادشاه سعودی دو روز پیش در نشستی از تمامی مقامات و مشاوران بخواهد تا راهی برای کاهش خشم کاخ سفید از ولی‌عهد سعودی بیابند.

بیشتر بخوانید: «بن سلمان» مهره سوخته آمریکا می‌شود؟

یک مقام آگاه به این وبسایت گفت که ملک سلمان از لحن تنش‌آمیز دولت جو بایدن در قبال عربستان سعودی و عدم تماس رئیس‌جمهور آمریکا با محمد بن سلمان عصبانی است و از مقامات و مشاورانش خواسته است تا هر چه سریع‌تر کانال‌های ارتباطی قوی با دولت بایدن جهت کاهش تنش باز کنند.

پادشاه سعودی در این نشست همچنین گفته است که در حال بررسی صدور یک عفو عمومی پیش از ماه رمضان برای صدها زن و مرد زندانی است تا از شدت لحن دولت آمریکا در خصوص پرونده‌های حقوق بشری در عربستان بکاهد.

اما از سوی دیگر، منابع دیگری در عربستان به ویکی‌لیکس سعودی گفتند که ملک سلمان در نامه‌ای محرمانه به جو بایدن گفته است که گزارش محرمانه اطلاعاتی در خصوص قتل جمال خاشقچی را منتشر نکند. این نامه به واسطه «ریما بنت بندر» سفیر ریاض در واشنگتن به کاخ سفید تحویل داده شده است.

در این نامه آمده است که عربستان سعودی آماده است با دولت بایدن در خصوص مسائل مختلف و خواسته‌های آمریکا گفت‌وگو کند.

نگرانی مقامات سعودی در حالی است روز جمعه یک منبع آگاه در آمریکا  به وبگاه عربی۲۱ گفت که دولت این کشور قصد دارد گزارش اطلاعاتی درباره ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی را در هفته اول ماه آتی میلادی منتشر کند.

در همین حال روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازتا» در مقاله‌ای نوشته است که اقدامات دولت بایدن به مثابه یک محاصره سیاسی برای «محمد بن سلمان» است و واشنگتن ترجیح می‌دهد به جای ولی‌عهد، با پادشاه سعودی در ارتباط باشد. علی‌رغم اینکه بن سلمان حاکم واقعی عربستان محسوب می‌شود و مسئولیت اقدامات سرکوبگرانه عمدتا بر گردن وی است.

این در حالی است که دونالد ترامپ روابط ویژه‌ای با بن سلمان داشت و اولین سفر خارجی خود را در سال ۲۰۱۷ به عربستان اختصاص داد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا جو بایدن سلمان بن عبدالعزیز رئیس جمهور آمریکا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بن سلمان جمال خاشقچی کنسولگری عربستان سعودی کاخ سفید محمد بن سلمان پادشاه سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۸۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است

به گزارش خبرآنلاین، عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند، از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیماهای اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

آمریکا از چند ماه گذشته درصدد پیش بردن یک توافق امنیتی با عربستان سعودی است تا از طریق آن به عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو دست یابد.

دولت بایدن پیش از ۷ اکتبر به سمت توافقی برای عربستان سعودی برای سازش با تل‌آویو پیش می‌رفت که منجر به موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن در ازای امتیاز دادن رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها می‌شد.

با این حال عملیات فلسطینی طوفان الاقصی و حمله تلافی‌جویانه صهیونیست‌ها به غزه این روند را تغییر داد، اما ایالات متحده و عربستان سعودی به بحث در مورد توافق احتمالی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ ادامه دادند.

اما عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که پس از هفتم اکتبر، رژیم صهیونیستی را ملزم به دادن امتیازات مهم‌تری به فلسطینی‌ها می‌کند و تاکید دارد که باید شاهد «گام‌های برگشت‌ناپذیر» به سوی تشکیل کشور فلسطین باشد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903142

دیگر خبرها

  • آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل
  • آکسیوس : آمریکا تحویل یک محموله مهمات به اسرائیل را به تعویق انداخت
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان