Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@17:03:54 GMT

قالیباف: مدیریت ETF در دست دولت نقض غرض است

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۸۰۴۸

قالیباف: مدیریت ETF در دست دولت نقض غرض است

رئیس مجلس گفت: همه بر این اتفاق نظر دارند که مدیریت "etf" در دست دولت نقض غرض است.

به گزارش مشرق، نمایندگان در نشست علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، با ارجاع ردیف های ۲ و ۱-۲ بند (الف) تبصره ۲ این لایحه به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه جهت بررسی بیشتر و رفع ابهامات آن موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: ارزش روز پالایشی یکم در ۳‌اسفند ۹۹ +جدول

براساس ردیف ۲ ارجاعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاههای اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی‌مانده سهام متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در بنگاههای مشمول واگذاری را مطابق روشهای مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۲۰/۳/۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی عرضه نماید و منابع حاصله را به ردیف ۳۱۰۵۰۲ واریز کند.

بیشتر بخوانید: چرخش بورس در میانه زمستان

علاوه بر روشهای فوق و صلاح و صرفه بیت المال واگذاری سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (etf) مشروط به اینکه تشکیل این صندوق‌ها با مدیریت دولتی برای بلندمدت نباشد و یا عرضه سهام به روش ثبت سفارش با شرایط زیر نیز مجاز است:

همچنین در ردیف۱-۲ ارجاع شده نیز آمده، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است سهام شرکتهای تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاههای اجرائی یا شرکتهای تابعه آنها و یا بانک‌های دولتی قرار دارند در چهارچوب روشهای مندرج در این جزء واگذار نماید. در صورت واگذاری در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، پس از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات بین صندوق‌ها و عرضه واحدها و صندوق‌های یادشده به عموم امکان‌پذیر است. عرضه سهام شرکتها به روش ثبت سفارش یا در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا سقف ۳۰درصد مشمول تخفیف است. میزان تخفیف توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود.

در جریان بررسی این ردیف ها، پیشنهادات مختلفی مبنی بر حذف عبارت "etf" و همچنین تغییر کلمه «بلندمدت» به «یک سال»، «دو سال» و... مطرح شد که مقرر شد این ردیف به منظور رفع ابهام و بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ردیف ۲ جزء (الف) تبصره ۲ گفت: همه بر این اتفاق نظر دارند که مدیریت "etf" در دست دولت نقض غرض است، از سوی دیگر کلمه «بلندمدت» ابهام دارد، بنابراین برای رفع این ابهام این ردیف ها باید به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

محمدباقر قالیباف ادامه داد: منظور از این صحبت ها نبودن صندوق ها نیست، بلکه صندوق ها در بورس هستند و به کار خود ادامه می دهند. مجلس و دولت نیز نظر مثبتی نسبت به آنها دارند.

رئیس قوه مقننه با "etf"ها حتماً ماندگار بوده و تقویت خواهند شد، بیان کرد: محور بحث در مورد چگونگی مدیریت دولت بر "etf"ها و اینکه دولت تا چه زمانی باید بر آنها مدیریت داشته باشد، است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مجلس فرابورس بورس تهران محمدباقر قالیباف وزارت امور اقتصادی و دارایی لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی صندوق های سرمایه گذاری صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۸۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!

به گزارش خبرآنلاین ،در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۵۴ درصدی، معادل ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۶۸ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۸ درصدی (معادل ۶ هزار و ۳۲۱ واحد) تا پله ۷۵۰ هزار و ۸۰۴ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، دو هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه شنبه بورس، خبر از خروج ۲۳۷ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاید اگر دنبال بهترین کلمه برای توصیف معاملات بازار سرمایه در دومین هفته اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ بگردید، فرسایشی و خسته‌کننده کلمات متناسبی برای این مقصود به شمار رود. در همین حین، معاملات بازارهای طلا و ارز جان دوباره‌ای گرفته است.

ربع‌سکه برای اولین بار از هفته گذشته بالاتر از سطح ۱۵ میلیون تومانی قرار گرفت. از سوی دیگر نیز پس از اصلاح تندوتیز دلار تا محدوده ۶۰ هزار تومانی، اهالی این بازار شاهد برگشت قیمت هستند. این موضوع در کنار عملکرد ضعیف نماگرهای بازار سهام، تالار شیشه‌ای را در رقابت بازدهی هفتگی در جایگاه‌ آخر قرار داده است.

سرمایه‌گذاران و سهامداران انتظار دارند اوضاع معاملات با اصلاح بند س ماده ۶ قانون بودجه بهبود پیدا کند. همچنین محرک دیگری که بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد تعیین تکلیف وضعیت دلار نیماست. در صورتی که گپ میان دلار نیما و آزاد کاهش یابد، یا حداقل در مسیر کاهش قرار گیرد، تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به خرید سهام افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر، بدون مشخص شدن ابهاماتی که در ذهن سهامداران راجع به سقف مالیات و وضعیت دلار نیما وجود دارد، نمی‌توان انتظار متحول شدن وضعیت بازار را در روز پایانی هفته داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901504

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • رای دادگاه تجدیدنظر به محکومیت کقزوی!
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد