Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@00:24:32 GMT

«ناجی»، روایت پرواز محمدحسین ناجی دزفولی چاپ شد

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۸۳۴۶

«ناجی»، روایت پرواز محمدحسین ناجی دزفولی چاپ شد


به گزارش خبرگزاری فارس، «ناجی» روایت آغاز تا پرواز طلبه، عارف، و پاسدار شهید محمدحسین ناجی دزفولی که با همت و کوشش علی ‏موجودی تنظیم و تدوین شده است، به چاپ رسید.

این اثر حاصل جست‌‏وجو و تکاپوی گروه روایت‌گران شهدای شهرستان دزفول برای گردآوری و ثبت و ضبط خاطرات به ‏یاد‏مانده از شهید محمدحسین ناجی دزفولی است که با رعایت نسبی استانداردهای خاطره ‏پژوهی علمی، در قالب خاطرات کوتاه، نگارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده در مقدمه به نحوه شکل‌‌گیری کتاب ناجی می‌پردازد و این‌گونه می‌نویسد:

«گروه روایت‌گران شهدای دزفول، با همکاری و پشتیبانی «مرکز فرهنگی دفاع مقدس شهرستان دزفول»، پس از تحقیق و پژوهش‌‏های متعدد و مشخص کردن یک شهید برای ثبت خاطرات، اقوام و خویشان و رفقای او را یکی‏ یکی پیدا می‌‏کنند و روبه‏‌روی دوربین می‏‌نشانند؛ مصاحبه می‏‌کنند و مصاحبه‏‌ها پیاده‏‌سازی می‏‌شود و آنگاه ‏که مجموعه کامل شد، نویسنده‏‌ای از دیار دزفول را انتخاب می‏‌کنند تا خاطرات شهید را در قالب کتاب درآورد. وقتی بچه‏‌های روایتگران حدود هفتصد صفحه مصاحبه پیاده‏ شده را در خصوص شهید محمدحسین ناجی دزفولی به دستم دادند، هنوز سرگرم نگارش زمانه و زندگی شهید مدافع حرم شهرم، سید مجتبی ابوالقاسمی، بودم. باید کتاب را به سرانجام می‏‏‌رساندم. اما با تماس‏‌های خواهر و برادر بزرگوار شهید و تأکیدی که در کلامشان بود، حس کردم باید برای محمدحسین زودتر دست‏ به‏ قلم شوم و همزمان با سیدمجتبی از حسین هم بنویسم.

مطالعه هفتصد صفحه خاطره از شهیدی که در هفتم فروردین ۱۳۶۱، به شهادت رسیده بود، نخست مرا به مرز شیفتگی رساند. سپس در تلفیقی از حیرت و سرگشتگی چندین بار خاطرات را مرور کردم و هر بار تشنه‌‏تر و ریزبینانه‏‌تر خواندن را از سر ‏گرفتم. یکی از موضوعاتی که نظرم را جلب کرد آدم‏‌هایی بودند که از حسین گفته بودند و همین باعث شد که مراقب باشم با شهیدی خاص رو‏به‌‏رو هستم. هر یک از راویان روایت حسین امروز در گوشه‌‏ای از وسعت پهناور ایران حرفی برای گفتن داشتند. گمنامی حسین در شهر آبا و اجدادی‏اش از یک‏ سو و آشنایی با شخصیتی شگرف در ابعاد مختلف به من هشدار می‌‏داد که قرار است از جوانی گمنام پرده بردارم که تاکنون کمتر نام و نشانی از او به نسل سوم و چهارم رسیده است و همین بر دقت و حساسیت من در انتخاب تک‏‌تکِ واژه‌‏ه‌ایم می‌‏افزود.

با کنکاش در برگ برگ قصه زیستن او، دریافتم که برخلاف برخی شهدای هشت سال دفاع مقدس با شخصیتی روبه‌‏رو هستم که از همان دوران کودکی راه کمال را در پیش گرفته است. تأکید می‌‏کنم از کودکی، و این خود کم شاخص‌ه‏‏ای برای درگیر کردن ذهن من نبود. از طرف دیگر، محمد‏حسین ناجی دزفولی به قول حضرت امام خمینی (ره) چنان ره صدساله را یک‏شبه طی کرده، آن‏قدر زود به مقصد نهایی رسیده بود که خودش نیز متعجب از این اتفاق، چند روزی قبل از شهادت در مناجات‏‌هایش گفته بود: «خدایا، می‌‏دانستم که به دیدارت خواهم آمد. اما گمان نمی‌‏کردم قرار ملاقاتمان به این زودی باشد و من هنوز آماده دیدار نباشم. حالا چه چاره کنم؟»

باید از یک‏ سو حقایق را می‏‌گفتم و از دیگر سو مخاطب را نیز در نظر می‏‌گرفتم که نکند از حسین در ذهن خود ملائکه‏‌ای دست‏ نیافتنی بسازد و به جای اینکه به دنبال الگوگیری از تفکر و سبک زندگی حسین باشد، ناجی را بیشتر رمان تصور کند تا واقعیت و همین موضوع نوشتن را هر روز بیشتر از روز قبل برای من دشوارتر می‌‏کرد. لذا تلاش کردم قلم را به ‏گونه‏‌ای بچرخانم که مخاطب خود بتواند دلایل حسین شدنِ حسین را کشف کند تا گفتار و رفتار و کردار او در نهایت شگفتی، برای مخاطب باورپذیر باشد.

گاه مجبور می‏‌شدم به ملاقات راویان بروم تا به پاسخ‏ سؤالاتم برسم و آنگاه ‏که راوی با اشک از حسین می‏‌گفت، حساسیت نگارش ناجی برایم اهمیت بیشتری پیدا می‏‌کرد. باید تمامی آنچه را می‌‏شنیدم در قالب واژه درمی‌‏آوردم و گاهی ترسیم برخی از تصاویر زندگی حسین با کلمات و جملات امکان‏‌پذیر نبود. بیش از هشتاد راوی، «ناجی» را روایت کرده بودند. از این‏‌رو، برای امانت‏داری و به تصویر کشیدن بهتر شخصیت حسین از زوایای مختلف، خاطرات مطرح ‏شده از زبان راویان متعدد نگارش شد. ناجی حدوداً دو سال طول کشید تا زمانه و زندگی شهید محمدحسین ناجی دزفولی را به تصویر بکشد.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ناجی زندگی نامه شهدای دزفول سوره مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۸۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان گفت: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العاده‌ای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.

حجت الاسلام علی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: اگر فهم سیاسی بالاتر و تحلیل بهتری وجود داشته باشد، انقلابی و ضد انقلابی بهتر از یکدیگر تمایز داده می‌شوند و هم چنان که در ابتدای انقلاب انواع گروه‌ها و جریان‌های چپ و راست وجود داشت و اگر افراد تحلیل خوبی داشتند، جزئی‌تر وارد مسائل شده و فرق انقلابی و ضد انقلابی را بهتر درک می‌کردند.

وی با تاکید بر گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و نقش بارز ایشان در تفکر اسلامی تصریح کرد: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العاده‌ای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان خاطرنشان کرد: شهید مطهری به برخورد انفعالی اکتفا نمی‌کرد بلکه اول دیدگاه جهان بینی اسلامی را بیان و سپس تألیف می‌کرد.

نوری یکی از خصوصیات شهید مطهری را جدال احسن در مسائل مهم و افکار انحرافی مانند ماتریالیسم عنوان و تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شهید مطهری در نقد اندیشه‌های مخالف، پرهیز از مطلق گرایی است و این بدین معنا است که نه عینک خوش بینی میزند تا به اعمال دیگران نظر کنند و نه عینک بدبینی به چشم داشتند که دیگران را مقصر بدانند.

وی اضافه کرد: استاد شهید مرتضی مطهری، معلم بزرگی برای دیروز، امروز و فردای کشور است و ایشان متفکری دین شناس بود که در برابر التقاط، نفاق و تهاجم فرهنگی غرب و شرق ایستاد و اسلام ناب و اسلام فقاهتی را ترویج داد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان تصریح کرد: ایشان همچنین از دیگر ویژگی‌های این متفکر اسلامی را انصاف علمی عنوان کرد و ادامه داد: شهید مطهری در پاسخگویی به شبهات و نقد اندیشه‌ها، روحیه استکباری و بزرگ اندیشی نداشت و بر همین اساس ایام گرامیداشت مقام این استاد شهید تحت عنوان هفته عقیدتی سیاسی در سپاه نام گرفته است.

کد خبر 750079

دیگر خبرها

  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • پرواز نخستین کاروان زائران حج عمره
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • شهید حسین اسکندرلو را بیشتر بشناسیم
  • جنایات کومله به روایت تنها معلم بازمانده زندان «برده سور»
  • ببینید | خاطرات شنیدنی رهبر انقلاب از استادِ شهید مرتضی مطهری
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • پاکبان دزفولی چک یک میلیاردی را به صاحبش بازگرداند
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا (ع) می‌سازد