Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@06:11:13 GMT

پیشنهادهای بخش خصوصی و درهای بسته

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۱۵۱۷

پیشنهادهای بخش خصوصی و درهای بسته

مدیران ارشد نظام تصمیم‌گیری دولتی هر گاه به اتاق بازرگانی می‌آیند و گلایه‌های بخش خصوصی را از نزدیک گوش می‌کنند یا در نشست‌هایی که تشکیل می‌دهند تا خواسته‌های خود را به بخش خصوصی ابلاغ کنند یک حرف مشترک دارند و آن این است که «دولت باید به پیشنهادهای بخش خصوصی توجه کند»؛ واقعیت اما این است که این حرف در همان نشست‌ها به نقطه آخر می‌رسد و البته هستند برخی از مدیران که گام‌هایی را در مسیر پوشاندن لباس عمل به این حرف بر می‌دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این همه و بنابر تجربه اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار، شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی و همچنین تصمیم‌های دولت‌های نهم تا دوازدهم، تأیید می‌شود که پیشنهادهای بخش خصوصی تا پشت در کمیسیون‌های دولت می‌رود و شاید مطرح می‌شود اما شانس اندکی دارد تا از این مرحله عبورکرده و در دولت تصویب شود.  پرسش این است چرا چنین جریانی در ایران جریان استیلا یابنده شده است و بخش خصوصی ایران توانایی ندارد پیشنهادهایش را در دولت مصوب کند یا اینکه چرا دولت تمایل و آمادگی ندارد پیشنهادهای بخش خصوصی را قبول، تصویب و اجرا کند؟
نخستین دلیل و سد بزرگ به تقسیم قدرت نامتوازن میان نهاد دولت (منظور همه نهادهای اصلی تصمیم گیرنده است) و بخش خصوصی برمی گردد که در سده حاضر به مرور شاهد زاد و رشد آن بوده‌ایم. واقعیت این است تا همین دو الی سه سال پیش و حتی همین امروز دولت‌های ایران آنقدر درآمد ارزی و ریالی و بنگاه تولیدی و توزیعی وبانک داشته و دارند که بدون نیاز به بخش خصوصی مسائل خود را حل کرده و نیازی به بخش خصوصی احساس نمی‌کرده و نمی‌کنند.
دومین دلیل این است که بوروکرات‌های ایرانی و مدیران دستگاه‌ها، سازمان‌ها، بنگاه‌ها و مؤسسه‌های بزرگ که یک قشر ذی نفوذ را تشکیل داده‌اند و دارای قدرت حکمرانی بالایی نیز شده‌اند، بخش خصوصی را رقیب خود می‌دانند و اجازه نمی‌دهند پیشنهادهای بخش خصوصی که در نهایت به کاهش قدرت و نفوذ آنها منجر می‌شود به مراکز اصلی تصمیم‌گیری دولتی راه یابد.
سومین دلیل، بدبینی تاریخی نظام دولتی به بخش خصوصی به‌دلیل آموزه‌های برخاسته از اندیشه‌های ضد بخش خصوصی ست که یادگار مردان دانش آموخته درمکتب‌های سیاسی و اقتصادی جمع گرای روسی و فرانسوی است. موارد عنوان شده تنها دلایل عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی نیست، باید قبول کنیم بخش خصوصی ایران درک دقیق، بلندمدت و یکپارچه از منافع طبقاتی خود ندارد و در ایران شوربختانه ذهن خصوصی نداریم. بخش خصوصی ایران نیز در سده حاضر برپایه وضعیت استیلا یابنده شکل و ماهیت پیدا کرده و هنوز از حالت جنینی و بسته شدن به ناف دولت رها نشده است.  بخش خصوصی ایران نهادهای نیرومندی که برای استقلال از دولت نیاز دارد را به میزان کافی در اختیار ندارد و برای آن سرمایه‌گذاری کافی نکرده است. به طور مثال اگر اتاق بازرگانی ایران را نماد و نماینده بزرگ بخش خصوصی در ایران بدانیم، می‌بینیم این نهاد به تازگی و پس از دهه‌های طولانی به مرکز پژوهش‌هایی تأسی کرده است تا بتواند از مسیر این مرکز گزارش‌های کارشناسانه نیرومند، توانایی متقاعد کردن دولت را در امور بخش خصوصی داشته باشد.  بخش خصوصی ایران شوربختانه صدای واحدی ندارد و تضاد منافع درونی خود را نمی‌تواند حل کند و دولت از پراکندگی خواسته‌ها و تمناهای بخش خصوصی استفاده می‌کند و حرف بخش خصوصی را نمی‌خواند. بخش خصوصی ایران نهادهای اطلاع‌رسانی نیرومند و تأثیرگذار که بتواند آنها را با شهروندان پیوند بدهد ندارد، از سوی دیگر این عوامل هر کدام نیاز به بازکاوی دارند تا شاید روزی در همین روزنامه بشود درباره آنها گفت‌و‌گو کرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پیشنهادهای بخش خصوصی بخش خصوصی ایران بخش خصوصی بخش خصوصی بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۱۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس : پاسخ رسمی تل آویو به پیشنهادهای خود را دریافت کردیم

معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) خلیل الحیه بامداد امروز شنبه اعلام کرد که حماس پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهادهای خود درباره تبادل اسرا و آتش‌بس را دریافت کرده است.   به گزارش فارس، «جنبش حماس امروز پاسخ رسمی رژیم اشغالگر به موضع این جنبش را که چند روز پیش به میانجیگران ارائه شده را دریافت کرد».   این بخشی از بیانیه امروز خلیل الحیه درباره روند مذاکرات غیر مستقیم درباره آتش‌بس و تبادل اسرا است.   پیشنهاد حماس برای مذاکرات، پیشتر در ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ماه) به میانجی‌گران مصری و قطری تحویل داده شده بود.   وی طی بیانیه‌ای کوتاه و بدون اشاره به جزئیات افزود که حماس پاسخ تل‌آویو را بررسی خواهد کرد و پس از پایان بررسی‌، پاسخ خود را به میانجیگران مصری و قطری تحویل خواهد داد.   پیشتر یکی از رهبران فلسطینی در گفت‌وگو با المیادین از فشارهای شدید آمریکا و اسرائیل علیه قطر برای اعمال فشار بر حماس در خصوص مذاکرات آتش بس خبر داده بود.   این منبع آگاه سه‌شنبه پیش گفته بود که این پیش‌زمینه واقعی اظهارات اخیر نخست‌وزیر قطر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بود که گفت دوحه در حال «ارزیابی میانجی‌گری‌هایی است که انجام می‌دهد».   به گفته وی، جنبش حماس به همه طرف‌های ذیربط ابلاغ کرده که «به میانجی‌گری قطر متعهد است» و «هیچ جایگزینی برای آن نمی‌پذیرد».   این منبع همچنین با اشاره به اینکه حماس از حضور آنکارا در پرونده فلسطین استقبال می‌کند گفت که واشنگتن از ترکیه خواسته در روند مذاکرات مداخله کند و بر حماس برای انعطاف بیشتر در مذاکرات فشار بیاورد.   جنبش حماس فلسطین همواره در مذاکرات آتش‌بس بر برقراری آتش‌بس دائم و خروج کامل رژیم صهیونیستی از نوار غزه تاکید کرده است.   «خلیل الحیه» معاون رئیس حماس در نوار غزه چند روز پیش به روزنامه سعودی «الشرق» گفته بود که از حماس خواسته شده تا در روند تبادل اسرا انعطاف به خرج دهد تا رژیم اشغالگر نیز انعطاف پذیری مثبت بالایی از خود نشان دهد و توافق حاصل شود.   به همین دلیل نیز حماس از خود انعطاف نشان داد و درخواست برای آزادی ۵۰۰ اسیر فلسطینی به ازای هر سرباز مرد یا زن اسرائیلی را به ۵۰ اسیر کاهش داد اما همچنان تل‌آویو مانع‌تراشی می‌کند.  کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران
  • گام عملی برای جهش تولید
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • حماس : پاسخ رسمی تل آویو به پیشنهادهای خود را دریافت کردیم