Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهین شادنیا، فلوشیب سم شناسی بالینی و مسمومیت و رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان لقمان حکیم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حدود یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد. در این مدت میزان الگوی مسمومیت تغییر یافت و تنها یکسری از مسمومیت‌ها به خاطر مصرف برخی ترکیبات شایع مانند الکل‌های سمی بروز پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در حال حاضر دوباره وضعیت به حالت الگوهای قبل از دوران کرونا برگشته است. بر این اساس عمده مسمومیت هایی که مشاهده می کنیم همان دارویی و شیمیایی است که در زمان قبل از کرونا هم در کشور وجود داشت.

این فلوشیب سم شناسی بالینی گفت: مسمومیت‌های دارویی زمانی اتفاق می افتند که دارو‌ها  به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گیرند. برای مثال مصرف دارو‌های آرامبخش و مسکن، خواب آور می توانند تاثیرات بدی را به همراه داشته باشند و یا ژلوفن و ایبوپروفن که در دسته بندی مسکن ها قرار دارند، مصرف نادرست آن ها می‌تواند به مسمومیت تبدیل شوند.

شادنیا بیان کرد:  دارو‌های قلبی به طبع در زمره مسمومیت‌های شایع بعدی قرار دارند که همگی به دلیل در دسترس بودن بین مردم و امکان خریداری با نسخه یا بدون نسخه شانس مسمومیت بالاتری را ایجاد می‌کنند. در رابطه با موارد مسمومیت های شیمیایی هم مانند مواد سو مصرف و سموم کشاورزی، به صورت شایع‌تر مشاهده می‌شوند. این دو دسته بالاترین موارد مسمومیت را در بین مواد شیمیایی دارند و بحث مسمومیت با الکل‌های سمی نسبت به اوایل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.

مرگ ناشی از مسمومیت در اثر مصرف بالای داروها اتفاق می افتد

او تصریح کرد: مسمومیت‌ها بسته به داروی مورد نظر فرق دارند. مراجعه فرد به مراکز درمانی زمانی اتفاق می افتد که فاکتور‌های زیادی در او ظاهر شود. برخی از دارو‌ها از پتانسیل خطرزایی کمتری برخوردارند و برخی دیگر آسیب فراوانی وارد می‌کنند که حتی موجب مرگ و میر خواهند شد. بنابراین نمی‌توان به روشنی اعلام کرد که چه اتفاقی برای یک فرد پیش خواهد آمد زیرا به دارویی بستگی دارد که او مصرف کرده است .

رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان لقمان گفت: زمان مصرف دارو نیز بسیار مهم است و هر چه فرد سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کند، شانس مداخلات درمانی و کاهش عوارض بیشتری را تجربه خواهد کرد و می‌توان عوارض مسمومیت را کاهش داد؛ و برعکس، هرچه فرد دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کند به دلیل جذب شدن دارو، اثرات خود را روی نقاط مختلف بدن گذاشته و طبیعتا عوارض دارو را افزایش می دهند. 

او بیان کرد: شرایط جسمانی فرد یعنی اطفال، افراد مسن و خانم‌های باردار جزو گروه‌های با ریسک بالاتر هستند و بالطبع در این افراد مسمومیت می‌تواند شدت و عوارض بیشتری داشته باشد تا افرادی که سالم و جوان هستند و مشکلات زمینه‌ای ندارند، تمامی این موارد در میزان مسمومیت نقش دارند.

شادنیا تصریح کرد: افرادی که سنین بالاتر داشته و بیماری‌های قلبی دارند ممکن است بدون قصد، دارو مصرف کرده باشند و دارو منجر به مسمومیت آنها شده باشد. چند شکل موارد مصرف داریم که یکی از آنها مصرف خودسرانه است برای مثال بیماری سر درد دارد و مسکن مصرف می‌کند؛ در این حالت، زمانیکه سر درد بیمار خوب نشود باز هم دارو مصرف کرده و متاسفانه دچار مسمومیت خواهد شد. یعنی فردی برای برطرف شدن مشکل خود به صورت خودسرانه دارویی را مازاد بر دوز پزشکی مصرف می‌کند و به این ترتیب مسموم می‌شود.

او گفت: شکل دیگر هم در افراد مسن وجود دارد که به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای که دارند دارو‌های متعددی را استفاده می‌کنند. از لحاظ شرایط جسمانی ممکن است فراموش کنند که آیا دارو خود را مصرف کرده‌اند یا خیر.  به دلیل فراموشی، برخی داروها مصرف می شود که می تواند پرخطر بوده و مسمومیت ایجاد کند.

شادنیا بیان کرد: دسته بعدی نیز کودکان هستند که به دلیل مشاهده یک قرص که ظاهری جذاب است، آن را خورده و دچار مسمومیت می‌شوند. بیشتر مسمومیت‌های بین افراد در این دسته قرار می‌گیرند که مسمومیت‌های تصادفی گفته می‌شوند. آخرین دسته نیز مسمومیت‌های عمدی است که فرد به دلیل مشکلات فردی یا روحی یک دارو را بیش از حد مجاز مصرف می‌کند تا از این طریق خودکشی کند.

بیشتر بخوانید

مسمومیت غذایی کشنده‌ای که باید آن را جدی بگیرید + راه‌های درمان علائم و روش‌های درمانی مسمومیت غذایی/ حواستان به مصرف سبزیجات باشد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسمومیت دارویی بیماری قلبی مسمومیت ها مصرف کرده دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟

مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین دی باعث بروز عوارضی مانند تجمع کلسیم در خون، حالت تهوع، استفراغ و ضعف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی ضروری هستند، زیرا نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت استخوان دارد؛ با این وجود، زمانی که مواد معدنی و ویتامین‌ها بیش از حد مصرف شوند می‌تواند عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد و منجر به مسمومیت شود.

ویتامین دی برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب سیستم ایمنی و حفظ سلامت اسکلتی ضروری است، البته مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مسمومیت شود، این نوع مسمومیت معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد مکمل‌ها به جای رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می‌دهد، یکی از علائم اصلی مسمومیت ویتامین دی تجمع کلسیم در خون است که به عنوان هیپرکلسمی شناخته می‌شود.

علائم مسمومیت با ویتامین دی شامل حالت تهوع، استفراغ، ضعف، تکرر ادرار، استخوان درد و مشکلات کلیوی می‌‏شود، حتی در موارد شدیدتر نیز می‌تواند منجر به کما و مرگ شود؛ اغلب پیشنهاد می‌شود که افراد بین ۳۰ تا ۶۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر ویتامین دی مصرف کنند، مصرف بیش از ۱۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر می‌تواند مضر باشد و با مشکلاتی برای سلامت بدن همراه باشد.

کد خبر 748305

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا