Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت: از ۵ اسفند تعداد بازرسی‌ها بسیار پایین‌تر می‌آید و در حالی که این پروتکل به بازرسان اجازه بازرسی‌های سرزده را می‌داد خروج از آن بازرسی‌ها را به صورت تعیین شده و دوره‌ای مشخص می‌کند.

حسین آبنیکی، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص آنچه بناست تهران در پنجم اسفند ماه مطابق مصوبه مجلس در کاهش اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی انجام دهد، گفت: آنچه الان به طور جدی برای پنجم اسفند ماه به آن تاکید می‌شود و مصوبه مجلس هم براساس آن بود توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که از مهر ۸۲ ایران به صورت داوطلبانه آن را پذیرفته و امضا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: البته این به معنی توقف همه نظارت‌های آژانس در فعالیت‌های هسته‌ای ما نیست ایران همچنان عضو پادمان و NPT است، اما نظارت‌های فراپادمانی براساس ماده ۶ مصوبه مجلس مثل پروتکل الحاقی که جمهوری اسلامی داوطلبانه آن را امضا کرده و اجرا می‌کند، متوقف خواهد شد.

آبنیکی تصریح کرد: بر این اساس اتفاقی که در عمل رخ خواهد داد این است که تعداد بازرسی‌ها بسیار پایین‌تر می‌آید و در حالی که این پروتکل به بازرسان اجازه بازرسی‌های سرزده را می‌داد خروج از آن بازرسی‌ها را به صورت تعیین شده و دوره‌ای مشخص می‌کند.


رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: با این حساب در صورت خروج ایران از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تعداد بازرسی‌ها و تعداد بازرسان آژانس کاهش خواهد یافت و یکسری از دسترسی‌های بازرسان آژانس نیز کاهش می‌یابد، اما ما همچنان در اجرای NPT با آژانس بین المللی انرژی اتمی همراهی خواهیم داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اساسا ایران براساس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گسترده‌ترین رژیم‌های بازرسی را در جهان را داشته است به طوری که بسیاری از هزینه‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی صرف بازرسی‌ها از ایران می‌شده و در صورت عدم لغو تحریم‌ها تا ۲۱ فوریه (۳ اسفند) جمهوری اسلامی نیز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

 

گفتنی است:کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، امروز عصر تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.


غریب‌آبادی افزود: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام و به‌علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است. نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: در این نامه از آژانس خواستیم در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به‌عمل آورد.

وی افزود: از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفاً بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به‌صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آبنیکی پروتکل الحاقی ایران برجام خروج از npt اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی انرژی اتمی بین المللی بازرسی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۱۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که امیدواریم به زودی حل شود و از نظر ما بیانیه اسفند ۱۴۰۱ همچنان پابرجاست.

او افزود: گروسی در ایران دیدارهایی خواهد داشت و با بنده هم مذاکراتی انجام خواهد شد و مطمئنیم این گفتگو کمک می کند ابهامات بیشتر و بیشتر برطرف شود و بتوانیم در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط مان را با آژانس تقویت بکنیم. بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز هستند برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند و ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم.

کد خبر 848661 برچسب‌ها محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی خبر ویژه هسته‌ای - انرژی

دیگر خبرها

  • تاکید سازمان بازرسی بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • حضور ۱۳۰ بازرس آژانس در ایران
  • از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید
  • ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم | آخرین وضعیت ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود | چند بازرس مجازند در ایران باشند؟
  • ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند