Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-30@08:49:30 GMT

نشانه‌های سرطان پوست که نادیده گرفته می‌شوند

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۲۱۸۶

نشانه‌های سرطان پوست که نادیده گرفته می‌شوند

عوامل مختلفی باعث ایجاد سرطان پوست می‌شود بنابراین توجه به برخی از نشانه‌های اولیه، امکان تشخیص زودهنگام را فراهم می‌کند.

به گزارش شریان نیوز،ملانوما یا سرطان پوست اغلب نادیده گرفته می‌شود، زیرا مردم فکر نمی‌کنند که به اندازه انواع دیگر سرطان ها جدی باشد. متأسفانه، سرطان پوست می‌تواند به سادگی جوش‌هایی که از بین نمی‌رود یا خال‌هایی که فراتر از مرز خود رشد می‌کنند، خود را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش با ۸ نشانه سرطان پوست آشنا خواهیم شد.

 

۱. جوشی که از بین نمی‌رود

با افزایش سن، برجستگی‌هایی به رنگ پوست مشاهده می‌شود که ممکن است بیایند و بروند. با این حال، اگر جوش صورتی دارید که به نظر می‌رسد از بین رفتنی نیست، جای نگرانی وجود دارد. هر جوشی که بیش از چند هفته بماند، باید توسط یک متخصص پوست ارزیابی شود.

۲.  برجستگی پوست که قهوه‌ای یا سیاه نیست

یک تصور غلط در بین مردم وجود دارد که برجستگی پوست به رنگ قهوه‌ای یا سیاه سرطانی است. درحالی که نگران‌کننده‌ترین‌ها، مواردی هستند که خود را به صورت یک لکه نشان می‌دهند. هر برجستگی پوستی صورتی یا سفید می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد (اگر خطرناک‌تر نباشد).

۳. نوار تیره روی ناخن

گاهی اوقات، سرطان پوست به صورت یک خط عمودی روی انگشت شست پا یا ناخن‌های دست مشخص می‌شود. اولین تصور این است که این نواحی ضربه خورده‌اند. با این حال، اگر نوار قهوه‌ای یا سیاه باشد و تغییر رنگ متنوعی داشته باشد، باید موضوع را بررسی کنید، زیرا می‌تواند نشانه سرطان پوست باشد. نکته دیگر این است که نوار باید از سه میلی‌متر پهن‌تر باشد.

۴. سیستم ایمنی شما ضعیف شده است

سیستم ایمنی ضعیف، شما را در معرض انواع آکنه‌ها قرار می‌دهد. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شامل افرادی هستند که ایدز یا HIV مثبت یا سرطان دارند و شیمی درمانی می‌کنند.

هر فردی که از دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کند، خطر ابتلا به سرطان پوست را دارد. در میان مبتلایان به بیماری‌های خود ایمنی نیز خطراتی وجود دارد.

۵.  بریدگی که خونریزی‌اش متوقف نمی‌شود

طبیعی است که بعد از اصلاح کمی خونریزی کنید اما اگر سرطان پوست داشته باشید، خونریزی زیاد خواهد بود. تیغ می‌تواند سطح پوست را دچار خراش کند. اگر یک خراش در طول اصلاح مرتباً خونریزی می‌کند، باید توسط یک متخصص پوست ارزیابی شود.

۶. خالی که مرز‌های نامنظم دارد

خال‌هایی که شکل عجیب و غریب و لبه‌های نامنظم دارد، می‌تواند نشانه‌ای از دردسر باشد. اگر خال‌های زیادی داشته باشید، می‌توانید یکی را که شبیه بقیه خال ها نیست به راحتی تشخیص دهید. بیشتر خال‌ها خوش خیم هستند، اما اگر متفاوت به نظر برسند، بهتر است آن‌ها را بررسی کنید، زیرا ممکن است نشانه سرطان پوست باشند.

۷. خالی که رنگ متفاوتی دارد

اگر رنگ همه قسمت‌های خال یکسان نباشد و سطح آن سایه‌هایی متفاوت از قهوه‌ای و سیاه یا حتی گاهی لکه‌های صورتی، قرمز، سفید یا آبی داشته باشد جای نگرانی وجود دارد.

۸. خالی که در حال تغییر است

اگر خالی دارید که اندازه، شکل یا رنگ آن در حال تغییر است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

فاکتور‌های خطر سرطان پوست

– سابقه آفتاب‌سوختگی. یک یا چند آفتاب سوختگی شدید می‌تواند خطر ابتلا به ملانوم یا سرطان پوست را افزایش دهد.

– قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ماوراء بنفش (UV).

– زندگی در نزدیکی خط استوا یا در ارتفاعات بالاتر.

– داشتن خال‌های زیاد یا غیرعادی. داشتن بیش از ۵۰ خال معمولی روی بدن نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به ملانوم است. همچنین، داشتن یک نوع خال غیرعادی خطر ابتلا به ملانوم را افزایش می‌دهد.

– سابقه خانوادگی ملانوما.

– سیستم ایمنی ضعیف. خطر ابتلا به ملانوم و سایر سرطان‌های پوست در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بالاتر است.

منبع: شریان

کلیدواژه: خطر ابتلا به ملانوم سیستم ایمنی ضعیف سرطان پوست قهوه ای خال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۲۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مو روی لاله گوش نشانه چیست؟

حضور موی گوش یا موی درون گوش را نباید به آسانی نادیده گرفت. اگر چشمان پنجره‌های روح هستند، گوش‌ها پنجره‌هایی به سمت قلب محسوب می‌شوند. به همین دلیل، ما در بخش سلامت می‌خواهیم به شما بگوییم که حضور موی گوش شما می‌تواند به عنوان یک هشدار جدی درباره سلامتی شما باشد. به گفته علم، موهای درون مجرای گوش، مانند یک باغ کوچک پر از موهای سیاه، یک نشانه شایع برای حمله قلبی است.

به گزارش نمناک، در سال 1973 دکتر ساندرز تی. فرانک و تیم تحقیقاتی اش پژوهشی را در ژورنال پزشکی نیو اینگلند منتشر کردند که مدعی بودند چین و چروک مورب نرمه‌ی گوش، که بعداً به نام "علامت فرانک" شناخته شد، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود بیماری سرخرگ های قلبی (سی اِی دی) باشد.

سی اِی دی یک مشکل گرفتگی عروق است که در آن پلاک‌های مومی درون رگ‌ها جمع می‌شوند و با نام تصلب شرایین نیز شناخته می‌شود. هنوز هم نمی‌دانیم چگونه این ایده به ذهن این پزشکان رسید، اما پژوهش‌های بعدی نیز نشان داده‌اند که علامت فرانک می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی دیگری نیز باشد.

گروهی از پزشکان که به این ارتباط غیب‌گویانه بین گوش و قلب معتقد شده بودند، برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش که آیا موی داخل مجرای گوش می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ های قلبی باشد، با متخصصان پوست همکاری کردند.

در سال 1984، مطلبی در ژورنال پزشکی نیواینگلند منتشر شد که در آن ادعا شده بود وجود چین و چروک مورب نرمه گوش، که علامت فرانک نامیده می‌شود، می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ های قلبی باشد. در این مطالعه که بر روی 43 مرد و 20 زن صورت گرفته بود، 90 درصد از شرکت کنندگانی که این علامت را داشتند، نارسایی قلبی را تجربه کرده بودند.

در گذشته، برخی پزشکان از جمله ریچارد اف. واگنر از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، باور داشتند که بالا بودن سطح هورمون آندروژن در بدن به دلیل افزایش تولید سلول‌های قرمز خون، می‌تواند منجر به ایجاد لخته در عروق شود.

در سال 1991، پژوهش دیگری نیز در ژورنال قلب انگلستان منتشر شد که بیان می کرد در بین 602 بیمار مرد مبتلا به سی ای دی و 300 مرد سالم، وجود چین و چروک مورب نرمه ی گوش با افزایش ریسک بروز سی ای دی مرتبط است.

همچنین در سال 1992، یک پژوهش دیگر نیز در ژورنال قلب آمریکا منتشر شد که نتایج مشابهی را تأیید کرد. این پژوهش ها به معنای قطعی وجود رابطه ی میان چین نرمه ی گوش و موی گوش با بروز سی ای دی نیستند، اما این نتایج باعث شدند که این موضوع مورد توجه پزشکان و پژوهشگران قرار گیرد.

مطابق با یافته‌های ادستون ای، چین نرمه ی گوش و موی گوش با بیماری سی ای دی در مردان و زنان به شدت مرتبط است. همچنین چین نرمه ی گوش با مرگ ناگهانی قلبی (اس سی دی) در مردان مرتبط است. همچنین، بیماران جوان‌تر باعث بالا رفتن ارزش اخباری مثبت می‌شوند.

در پژوهش ای، 520 کالبدشکافی مورد بررسی قرار گرفته بود و برخی ویژگی‌های بدنی مانند بی ام آی، وزن طحال، ضخامت چربی شکمی و شش ویژگی دیگر نیز ارزیابی شده بودند. این مقاله در نسخه ی ماه ژوئن 2006 ژورنال امریکایی آسیب شناسی پزشکی قانونی منتشر شده بود.

حرف آخر:هر مویی روی لاله گوش علامت بیماری نیست

هنوز دلایل دقیق ارتباط بین موی گوش و حمله ی قلبی مشخص نیست. برخی افراد معتقدند که مصرف مکمل های تستوسترون ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشد، در حالی که دیگران فکر می کنند که افزایش وزن و چاقی باعث افزایش خطر حمله قلبی می شود. با این حال، هیچ کس نمی تواند موی داخل گوش را به طور مستقیم به عنوان عاملی برای این ارتباط مرتبط با حمله ی قلبی معرفی کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • کنعانی: آمریکا با سرکوب دانشجویان حقوق‌بشر را نادیده گرفت
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • جایگاه شورا در اداره امور کشور نادیده گرفته می‌شود
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران