Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا به نقل از شبکه «السومریه» عراق، سرلشکر «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق درباره اعلام قصد ناتو برای افزایش شمار نیروهایش در این کشور گفت: نیروهای ناتو برای آموزش نیروهای عراقی در این کشور حضور دارند.

وی افزود: آمار مربوط به تعداد نیروهای اضافی ناتو در عراق دقیق نیست و ماموریت رزمی ائتلاف بین المللی فقط هوایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرلشکر الخفاجی درحالی این مطلب را بیان کرد که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پنجشنبه گذشته در پایان نشست وزیران دفاع این ائتلاف نظامی به طور رسمی اعلام کرد که ناتو تصمیم گرفته تا شمار پرسنل خود در عراق را هشت برابر کرده و از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر افزایش دهد.

دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی خود گفته بود: "ناتو تصمیم به توسعه ماموریت های خود در عراق به درخواست دولت عراق گرفته و با احترام به حاکمیت عراق اجرا خواهد شد".

در همین حال، «جسیکا آل مک نولتی» سخنگوی پنتاگون نیز روز جمعه به شبکه تلویزیونی «سی. ان. ان» آمریکا گفت: واشنگتن در روند شکل دهی به نیروی (جدید) ناتو در عراق مشارکت خواهد کرد و با سهم عادلانه ای در این ماموریت فراگیر و مهم سهیم خواهد شد.

همزمان با این خبر، روزنامه «دیلی میل» انگلیس نیز روز جمعه به نقل از منابعی نظامی بدون ذکر نام نوشت که نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش قصد افزایش شمار نیروهای خود به ۵ هزار نفر را دارند.

این روزنامه افزود: صدها نظامی انگلیسی به عراق اعزام خواهند شد که بیشترین افزایش شمار نظامیان انگلیسی در آنجا از زمان جنگ سال ۲۰۰۳ میلادی علیه عراق به شمار می‌رود.

برپایه این گزارش، پیش بینی می شود که شمار نظامیان انگلیسی در قالب ماموریت ناتو در عراق، امسال به ۲ یا سه برابر افزایش یابد. هم اکنون یکصد نظامی انگلیسی در عراق برای آموزش نیروهای امنیتی عراق در قالب ماموریت ائتلاف بین المللی موسوم به داعش - همراه با امکان ایفای نقش های امنیتی- حضور دارند.

این تصمیم ناتو درحالی انجام می گیرد که شماری از نمایندگان پارلمان، سیاستمداران، تحلیلگران و شخصیت های دینی عراق طی پنج روز اخیر از توسعه ماموریت ناتو و افزایش شمار نیروهای آن در این کشور انتقاد کرده و آن را "اشغالگری جدید تحت عنوانی بین المللی" توصیف کرده و گفته اند که "ساختار ناتو را نیروهای آمریکایی تشکیل می دهند و این سازمان تحت فرماندهی آمریکا قرار دارد و از این رو، آمریکا از این دریچه، بدنبال باقی ماندن در عراق در پوشش جدیدی است".

برخی نمایندگان پارلمان عراق نیز گفته اند که دولت عراق بدون کسب موافقت پارلمان نمی تواند چنین افزایشی را انجام دهد.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق جمعه شب در توییتی نوشته بود: "پیمان ناتو در عراق با موافقت دولت عراق و هماهنگی با آن کار می کند و ماموریتش مشورتی- آموزشی است و نه رزمی".

وی افزود: "با کشورهای جهان همکاری می کنیم و از تجربیات آنها در مشورت دهی و آموزش برای تقویت امنیت استفاده می کنیم و درباره تعداد مشاوران تا این لحظه توافقی صورت نگرفته است".

در اولین واکنش به این مخالفتها نسبت به تصمیم ناتو برای افزایش ۸ برابری نیروهای خود در عراق، سرلشکر ستاد «پیر اولسن» فرمانده هیات ناتو در عراق روز گذشته به دیدار قاسم الاعرجی رفت و تاکید کرد که هر گونه توسعه ماموریت این سازمان تنها با موافقت دولت عراق خواهد بود.

الاعرجی در این دیدار گفت: عراق برای استفاده از تجربیات ناتو تلاش خواهد کرد و تبادل تجربیات مهم است، زیرا داعش همچنان تا این لحظه خطر به شمار می رود.

سرلشکر اولسن نیز گفت که وجود هیات ناتو به درخواست دولت عراق بوده و هرگونه توسعه ماموریت آن بنا بر درخواست دولت عراق است و این هیات از عراق در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی حمایت می کند.

 شماری از مقامات و سران احزاب و مردم عراق تاکنون در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده اند.

برچسب‌ها ناتو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ایالات متحده آمریکا مصطفی الکاظمی بغداد ینس استولتنبرگ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ناتو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ایالات متحده آمریکا ناتو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ایالات متحده آمریکا مصطفی الکاظمی بغداد ینس استولتنبرگ اخبار کنکور توسعه ماموریت ناتو در عراق افزایش شمار دولت عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۳۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها

امیر کویت و پادشاه اردن با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند تنش‌ها در منطقه باید کاهش یابد، از تشدید تنش نظامی اجتناب شود و راهکارهای مسالمت‌آمیز، عادلانه و جامعی برای درگیری‌ها ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و عبدالله دوم، پادشاه اردن امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم اتخاذ تصمیمی در راستای برقراری فوری آتش‌بس در غزه و حفاظت از غیرنظامیان تاکید کردند.

براساس گزارش الجزیره، دو طرف در این بیانیه مشترک اعلام کردند تنش‌ها در منطقه باید کاهش یابد، از تشدید تنش نظامی اجتناب شود و راهکارهای مسالمت‌آمیز، عادلانه و جامعی برای درگیری‌ها ایجاد شود.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت امنیت و ثبات دریانوردی در گذرگاه‌های دریایی منطقه مطابق با قوانین بین‌المللی تاکید شده است.

پادشاه اردن و امیر کویت در این بیانیه مشترک مخالفت خود را با هر چیزی که منجر به توسعه جنگ، حملات زمینی به رفح یا کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین‌هایشان شود، اعلام کردند.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت تکمیل ترسیم مرزهای دریایی میان کویت و عراق براساس معاهده‌های بین‌المللی و نیز احترام گذاشتن به حاکمیت کویت در مرزهای دریایی و زمینی‌اش براساس قطعنامه ۸۳۳ شورای امنیت سال ۱۹۹۳ تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین بر پایبندی به توافقنامه تنظیم کشتیرانی دریایی در خور عبدالله بین کویت و عراق و لزوم پایبندی به پروتکل مبادله امنیتی و تجدید نظر عراق در تصمیم‌گیری برای لغو آن تاکید شده است.

توافق خور عبدالله یا توافق تنظیم کشتیرانی دریایی در خورعبدالله، یک توافقنامه مرزی بین‌المللی بین عراق و کویت است. این توافق در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ در بغداد و در راستای اجرای قطعنامه شماره ۸۳۳ صادر شده توسط شورای امنیت در سال ۱۹۹۳ پس از چندین قطعنامه پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ و نیز در ادامه فرایند تعیین مرز بین دو کشور به تصویب رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصاویر دوربین مداربسته از لحظه حمله پهپادی به میدان گازی در عراق | جزئیات جدید از حمله پهپادی | ویدئو
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • واکنش سخنگوی دولت به افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‎ساز در سریلانکا
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه