Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رؤسای‌جمهور آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه در موضوعات کلان سیاست خارجی اعلامی خود با یکدیگر هم سو هستند، اگر به سیاست‌های بایدن در خاورمیانه نگاهی داشته باشیم می‌بینیم که اولویت‌های او به ترتیب، برنامه هسته‌ای ایران، امنیت رژیم صهیونیستی و پیشبرد صلح اعراب و رژیم صهیونیستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهور تازه‌کار آمریکایی همچنین مدعی است که برای پایان دادن به جنگ لیبی و یمن تلاش می‌کند و موضوعات حقوق بشری حسابی ذهن او را مشغول کرده است!

با تبدیل دولت دموکرات‌ها به جمهوری‌خواه در سال ۲۰۱۶ به دلیل استراتژی دولت جمهوری‌خواه آمریکا در عراق، نوع تحرکات داعش بطور خاص در عراق دچار تغییراتی شد و کاهش پیدا کرد و استقرار نیرو‌های آمریکایی در عراق به بهانه تروریسم باعث شد تا دولت ترامپ خود را ضامن امنیت این کشور معرفی کرد.

همچنین بمب‌گذاری‌های اخیر بغداد فرصت خوبی برای بایدن بود تا بتواند حمایت خود را از عراق نشان دهد. بعضی از کارشناسان غرب آسیا معتقدند که وضع فعلی عراق به عنوان یک بازیگر اصلی در منطقه به ویژه بعد از ظهور مجدد داعش فرصت مناسبی را برای واشنگتن فراهم کرده تا نقش خود را به عنوان یک رهبر و ناجی جهانی معرفی کند. البته نباید فراموش کرد که خود بایدن به عنوان رئیس سنای آمریکا در سال ۲۰۰۲ به قطعنامه‌ای رای داد که یک سال بعد منجر به حمله آمریکا به عراق شد. او همچنین به عنوان معاون رئیس‌جمهور در دوران اوباما خدمت کرد و نقشی اساسی در عقب‌نشینی ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ داشت. اگرچه بسیاری از این اقدام حمایت کردند، در میان منازعات داخلی در عراق، خلاء امنیتی ایجاد کرد که زمینه ظهور داعش را فراهم کرد. تا سال ۲۰۱۴ این گروهک تروریستی مناطق وسیعی از خاک عراق را اشغال کرد و این تحول بهانه‌ای شد تا نیرو‌های آمریکایی به عنوان بخشی از یک ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش دوباره به عراق بازگردند.

گروه تروریستی داعش علاقه غیرمعمول و نگران‌کننده‌ای به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نشان داده است و گویا با روی کار آمدن دولت جدید در حال آماده‌سازی حملات جدید هستند. بمب‌گذاری انتحاری در بغداد، دقیقا قبل از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آمریکا، خبر از ظهور دوباره افراط‌گرایی و خشونت در عراق با روی کار آمدن بایدن می‌دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل اظهار کرده است که تهدیدات داعش دوباره در حال قدرت گرفتن است. داعش و بایدن دشمن مشترکی در سوریه دارند و نئولیبرال‌های واشنگتن مصمم هستند تا اسد را برکنار کنند. به همین دلیل ممکن است داعش دوباره در دولت بایدن شکوفا شود. همانطور که در دوران اوباما تشکیل شد. دولت سوریه در تلاش است تا بایدن از پشتیبانی نیرو‌های داعش دست بردارد، اما به نظر می‌که بایدن قصد دارد مبارزه را تا برکناری اسد ادامه دهد.

با توجه به سیاست‌های اعلام شده آمریکا مبنی بر کاهش تعداد نیرو‌های مستقر در غرب آسیا، تحلیل‌گران معتقدند ممکن است این اقدام به ضرر عراق باشد. زیرا با کاهش نیرو‌های آمریکایی در عراق ناامنی‌ها و تحرکات تروریستی افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود تا نیرو‌های آمریکایی به بهانه مبارزه با داعش، مجددا به عراق بازگردند.

هشام الهاشمی، یکی از اعضای مرکز سیاست جهانی، اظهار کرد که داعش توانسته است از تحولات اخیر عراق مانند اعتراضات مردمی و تغییر دولت آمریکا و عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از عراق، به‌عنوان فرصت‌های عملیاتی استفاده کند و دوباره به رویکرد‌های خشونت‌آمیز خود روی بیاورد.

بایدن در گفت‌وگوی اخیر خود گفته است: «آمریکا برگشته است. ما به عقب برنمی‌گردیم و دنیا می‌تواند از آمریکا انتظار داشته باشد تا دوباره به سیاست خارجی اهمیت بدهد و برای حل مشکلات چندجانبه تلاش کند. دموکراسی اتفاقی نیست و باید برای آن جنگید.»

راشا العقدی، تحلیلگر ارشد در نیولاینز، گفته است: «در دوران دولت ترامپ، عراق صرفاً جبهه‌ای برای مقابله با ایران بود. به نظر می‌رسد که دولت بایدن سیاست دوران اوباما را مجدداً بکارگیرد.»

رویکرد واشنگتن در عراق به تدریج در دوران اوباما کمرنگ‌تر شد و در سال‌های اخیر بیشتر بر روی ایران متمرکز بود.

در واقع، سه عنصر اصلی سیاست بایدن دموکراسی، دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی است. او برخلاف ترامپ سعی می‌کند تا از سلطه‌جویی و استبداد آشکار چهار‌ سال گذشته عقب‌نشینی کند و هنجار‌های دموکراتیک را بازگرداند. اما در واقع او به دنبال سلطه‌جویی و ارتقا جایگاه آمریکا در جهان از طریق قدرت نرم است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ، گفته است که «بایدن می‌تواند با سیاست خارجی خود، داعش را به زمانی بازگرداند که قلمروی خلافت خود را به اندازه انگلیس گسترش داده بود.» 

در دوران ترامپ رژیم صهیونیستی توانست دستاورد‌های استراتژیکی مانند به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل در بلندی‌های جولان از سوی آمریکا و انتقال بحث برانگیز سفارت این کشور به قدس اشغالی را بدست بیاورد.

همکاری آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل هم در دوران بایدن نیز با کمی تفاوت ادامه خواهد داشت. یعنی آمریکا به ارسال کمک به اسرائیل ادامه خواهد داد و از طرف هم به دنبال بهبود رابطه با فلسطین خواهد بود. البته فلسطینی‌ها در این امر تردید دارد، ولی از تغییرات سیاست‌های تهاجمی ترامپ نیز استقبال خواهند کرد.

با گذشته هفته‌ها از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور آمریکا انتظار می‌رود که تاثیر سیاست‌های ترامپ تا مدت‌ها در غرب آسیا ادامه یابد.

منابع
کرستن فونتنروز (۳۱ ژانویه ۲۰۲۱) /بایدن چگونه قصد تغییر سیاست آمریکا در غرب آسیا را دارد؟. برگرفته از
https://nationalinterest.org/feature/how-joe-biden-hopes-shift-us-policy-middle-east-۱۷۷۳۸۸
الکس وارد (۱۶ فوریه ۲۰۲۱) / چرا بایدن حتی اگر بخواهد نمی‌تواند عراق و افغانستان را نادیده بگیرد؟. برگرفته از
https://www.vox.com/۲۲۲۸۵۴۹۵/biden-afghanistan-iraq-taliban-rocket
فردریک سی هوف (۱ فوریه ۲۰۲۱) سوریه:راه پیش روی بایدن چیست؟ /. برگرفته از
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/syria-which-way-forward-under-biden/
محمد مختار قندیل (۱۱ ژانویه ۲۰۲۱) /پیام داعش به دولت بایدن/. برگرفته از
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/isis-messaging-new-biden-administration
فرانتزمن (۲۲ ژانویه ۲۰۲۱) /حمله انتحاری بغداد اولین چالش بایدن. /. برگرفته از
https://www.jpost.com/middle-east/baghdad-bombing-could-be-the-biden-administrations-first-challenge-۶۵۶۲۳۶
اروا ابراهیم (۲۰ نوامبر ۲۰۲۰) / جو بایدن و آینده روابط عراق و آمریکا. /. برگرفته از
https://www.aljazeera.com/news/۲۰۲۰/۱۱/۹/biden_and_the-_future_of_us_iraq_relations
پاتریک هالیوی (۱۱ فوریه ۲۰۲۱) تهدید داعش دوباره در حال افزایش/. برگرفته از
https://nationalfile.com/un-under-secretary-general-says-isis-threat-is-on-the-rise-again/
رامی جی خوری (۱۶ فوریه ۲۰۲۱) / دولت بایدن می‌تواند تغییراتی در غرب آسیا ایجاد کند. /. برگرفته از
https://www.aljazeera.com/opinions/۲۰۲۱/۲/۱۶/the-biden-administration-can-make-a-difference-in-the-middle-east
الیزابت دنت (۲۱ اکتبر ۲۰۲۰) سیاست آمریکا و شکوفایی دوباره داعش در عراق و سوریه/. برگرفته از
https://www.mei.edu/publications/us-policy-and-resurgence-isis-iraq-and-syria#pt۶
برادلی براون (۱۰ فوریه ۲۰۲۱) دو اشتباه نظامی ترامپ که بایدن باید آن را حل و فصل کند/. برگرفته از
https://foreignpolicy.com/۲۰۲۱/۰۲/۱۰/trump-worst-military-mistakes-biden-fix/
عبدالرحمن المرسی (۳ دسامبر ۲۰۲۰) / دولت بایدن و چشم انداز سیاست او در سوریه/. برگرفته از
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/limited-and-constrained-the-biden-administration-and-the-prospects-of-a-syria-policy/

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دولت آمریکا گروه تروریستی داعش نیرو های آمریکایی برگرفته ازhttps دوران اوباما داعش دوباره غرب آسیا دولت بایدن فوریه ۲۰۲۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۳۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری رسانه آمریکایی درباره انبوه گاف‌های بایدن در ۲۰۲۴

یک رسانه آمریکایی به افشای تعداد گاف‌هایی که از جو بایدن در برابر انظار عمومی سر زده است، پرداخت.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی «دیلی کالر» فاش کرد دستیاران کاخ سفید در مدت گذشته از سال جاری میلادی تا کنون نزدیک به ۱۵۰ بار مجبور به تصحیح گاف‌هایی که از جو بایدن در اظهارات علنی سر زده، شده‌اند.

به نوشته این پایگاه اینترنتی تجزیه و تحلیل متون صحبت‌های بایدن در کاخ سفید نشان داده «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در مدت گذشته از سال ۲۰۲۴ به حدی در بیانات علنی خود گاف داده که دستیاران او دست کم ۱۴۸ بار مجبور به تصحیح اشتباهات او شده‌اند.

این بررسی انجام شده توسط دیلی کالر که روز دوشنبه منتشر شد مشخص کرد که بایدن به طور میانگین در هر روز از سال ۲۰۲۴ بیش از یک بار گاف داده که رقم دقیق آن معادل ۱.۳ گاف در هر روز می‌شود. این رسانه به تحلیل ۱۱۸ بیانیه، سخنرانی و گفتگوی مطبوعاتی جو بایدن در ۲۰۲۴ که از سوی کارمندان کاخ سفید تصحیح و توسط این نهاد صادر شده، پرداخته است.

دیلی کالر نوشته است، دسته‌بندی مواردی که در صحبت‌های بایدن تصحیح شده‌اند شامل اشتباه در بیان حقایق، اضافه کردن لغاتی که باید بیان می‌شدند و تغییر کامل منظور اظهار نظرهای او می‌شوند.

به عنوان مثال یک مورد از گافهای بایدن مربوط به زمانی است که گفت «هر آمریکایی» ضد بیمه درمانی موسوم به «برنامه نجات آمریکا» رای داد، در حالی که در اینجا منظور بایدن «هر جمهوریخواه» بوده است. در یک مورد دیگر بایدن در یک جمله اظهار کرد «از تهدید علیه دموکراسی باید دفاع شود» در حالی که باید می‌گفت «باید بر تهدید علیه دموکراسی غلبه شود.»

سخنرانی سراسری سالانه بایدن موسوم به سخنرانی «وضعیت اتحاد» در ماه مارس نیز ۱۴ مورد تصحیحی داشته است.

اشتباهات بایدن در بیان حقایق شامل این ادعای او که «۷۲۰ میلیون آمریکایی» (بیش از ۲ برابر جمعیت این کشور) واکسن‌های کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند، می‌شود. در یک مقطع دیگر بایدن به اتفاق رخ داده برای یک زن در ایالت جورجیا که توسط یک مهاجر غیرقانونی کشته شد اشاره کرد و جمهوریخواهان او را تحت فشار گذاشتند که «اسم او را بگو» و بایدن به اشتباه نام او را «لینکن» ذکر کرد در حالی که نام درست وی «لیکن» بود. او همچنین در یک مقطع دیگر به اشتباه درباره عبارت «سالمندان مبتلا به معلولیت» گفت «سالمندان مبتلا به دیابت»!

دیلی کالر گفت، خیلی از تصحیح‌هایی که تاثیری در منظور ایراد شده از سوی بایدن نداشته‌اند را حساب نکرده که شامل اضافه کردن یک حرف s به انتهای یک نام یا اضافه کردن کلمه‌ای که برای شفافیت ضروری بوده، می‌شوند.

جو بایدن که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه انگلیسی «سان» اخیرا با استناد به یک نظرسنجی تازه نوشت بسیاری از رای‌دهنگان آمریکایی نگرانند که «جو بایدن» پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در صورت پیروزی مجدد در دور بعدی انتخابات، حین ریاستش فوت کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقاد تند «برنی سندرز» از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»
  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح
  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • افشاگری رسانه آمریکایی درباره انبوه گاف‌های بایدن در ۲۰۲۴
  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی