Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد ازکش و قوسهای فراوان و رد کلیات بودجه 1400 در دو هفته گذشته، نهایتا لایحه اصلاحی بودجه با منابع 854 هزار میلیارد تومانی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. دولت در لایحه جدید خود همچنان بر حفظ ارز 4200 تومانی جهت واردات کالاهای اساسی تاکید کرده و همچنین برخی اصلاحات ذکر شده در نامه مقام معظم رهبری در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی نیز در  اصلاحات مربوطه اعمال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین کمیسیون تلفیق بار دیگر موضوع بررسی لایحه بودجه را در دستور کار خود قرار داد و این بار از مهمترین موضوع چالشی یعنی حذف ارز 4200 تومانی بنا بر دلایلی عقب نشینی کرد. بر این اساس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس موافقت کرد تا 8 میلیارد دلار بابت واردات 5 قلم نهاده کشاورزی به همراه دارو تخصیص یابد.

به هر ترتیب این موضوع معانی مختلفی را به همراه داشته است، بر این اساس در دور قبلی رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، با حذف ارز ترجیحی حدود 70 هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه ریالی لحاظ میشد که این موضوع کاملا کنار گذاشته شد. از طرف دیگر با تغییر نرخ ارز در بودجه از 11500 تومان به 17500 تومان عملا مجلس می توانست سقف فروش روزانه نفت را تا حوالی 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

لازم به ذکر است در لایحه بودجه هیچ گونه اشاره ای به ارقامی مثل فروش روزانه نفت، نرخ محاسباتی دلار،  قیمت هر بشکه نفت نمی شود و در مجموع یک عدد ریالی به عنوان سهم دولت (بعد از کسر سهم صندوق توسعه ملی و وزارت نفت) در ردیفهای مربوطه ذکر میشود. این عدد در لایحه بودجه اولیه 199 هزار میلیارد تومان بود که در لایحه اصلاحی نیز تغییر نکرد. روز گذشته نیز در در جریان بررسی تبصره های بودجه در صحن علنی مجلس درآمد ریالی صادرات نفت همان 199 هزار میلیارد تومان تصویب شد.

نکته جالب توجه اینکه بعد از تایید کلیات لایحه بودجه و بررسی آن در کمیسیون تلفیق،‌ در جریان بررسی تبصره مربوط به درآمد نفتی، پیشنهاد کاهش درآمد حاصل از فروش نفت به 145 هزار میلیارد تومان نیز مطرح شد که این پیشنهاد رای نیاورد.

همانطور که اشاره شد در سند بودجه هیچ اشاره مستقیمی به میزان فروش نفت و نرخ محاسباتی ارز نمی‌شود اما از آنجا که ارز 4200 تومانی همچنان در بودجه ابقا شده است به نظر میرسد نرخ ارز محاسباتی همان 11500 تومان باشد، با این پیش فرض ظاهرا درآمد 199 هزار میلیارد تومانی  نفت، بر مبنای فروش روزانه ای است که ابتدا توسط دولت  لحاظ شده است.

دلیگانی در این باره گفت: به این دلیل همان عدد 199 هزار میلیارد تومان اولیه برای درآمد صادرات نفت، در صحن مجلس تصویب شد که کمیسیون هر قیمت جهانی هر بشکه نفت را از 40 دلار به 50 دلار تغییر داد. بر این اساس به جای 2.3 میلیون بشکه، فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت در محاسبات لحاظ شد.

البته در این بین اظهار نظرهای مختلفی مطرح شده (مانند فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت) اما به جهت شفاف شدن و اهمیت ویژه بحث کاهش وابستگی به نفت و  احتمال تداوم شرایط تحریمی کشور لازم است نمایندگان محترم مجلس در این زمینه اعلام نظر صریح کنند.

پیگیریها از سازمان برنامه و بودجه نشان میدهد، بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق،‌ درآمدهای عمومی 437 هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه ای 225 هزار میلیارد تومان و واگذاری داراییهای مالی 263 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. مجموع این ارقام 925 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رقم مذکور سقف جدید منابع بودجه بر اساس مصوبات نلفیق است و باید منتظر مصوبات مجلس نیز ماند.

به این ترتیب حدود 70 هزار میلیارد تومان به سقف منابع و مصارف بودجه اضافه شده است که افزایش 8 درصدی به هیچ عنوان شاکله بودجه را تغییر نداده و دولت نیز نمی تواند در این خصوص مدعی شود.

223224

کد خبر 1488839

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بودجه مجلس شورای اسلامی درآمد صادرات نفت دولت هزار میلیارد تومان کمیسیون تلفیق میلیون بشکه لایحه بودجه فروش روزانه بشکه نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۳۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش میلیاردی یک تئاتر در دو هفته

به گزارش خبرآنلاین، نمایش «بیژن و منیژه» در پیش‌فروش دو هفته‌ ابتدایی، فروش یک میلیارد تومانی را با حضور بیش از ۳ هزار تماشاگر پشت سر گذاشت.

نمایش «بیژن و منیژه» به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی و تهیه کنندگی مهدی بخشیانی از ۲ اردیبهشت ماه اجراهای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است.

گفتنی‌ست در این تئاتر قربان نجفی، شهرام نجاتی، رضا عمرانی، محسن بهرامی، سحر یافتیان،پارمیس هوبخش، اشکان شریعتی، سیاوش خادم حسینی،علی‌رضا عابدی، زهره کدخدازاده، آیسان نوریان،اسد پورحمزه و شکرخدا گودرزی ایفای نقش می کنند.

سایر بازیگران این اثر نمایشی عبارتند از: یوسف نکویی، صادق اکبری، مهدیه خوش فطرت، رزا کاوه، سویل محمدنژاد، ماتیسا توسلی، ملیحه زمان پور، مهنا میرقادری، خورشید خلج، مستانه علایی، غزل حسینی کاردر و صبا حسینی کاردر.

«بیژن و منیژه» با حضور بازیگران تئاتر و هنرمندان موسیقی و به صورت موزیکال با همراهی خوانندگان پس از ۹ ماه تمرین اجرا می‌شود.

این نمایش داستان بیژن سردار جوان ایرانی است که دلباخته منیژه می‌شود که دختری تورانی است.

سایر عوامل عبارتند از:مجری طرح: فاطمه کریمی،دستیار کارگردان: سحر ‌یافتیان،طراح پوستر: ابراهیم ‌حقیقی طراح صحنه: منیر ملکی، طراح گریم و طراح ماسک: افسانه ‌قلی ‌زاده، طراح لباس: فطیما زعفرانی، طراح حرکت: اصغر فریدی ماسوله، آهنگساز: صادق چراغی، طراح گرافیک: سینا ‌افشار،طراح صدا: عرفان ‌یزدی، تطبیق اشعار: فریال آذری، دستیار تطبیث اشعار: سپیده اسکندر زاده ، دستیار دوم کارگردان: روشنک ‌عبدی، مدیر صحنه: وحید غفارزاده، خواننده و سرپرست خوانندگان: یلدا یزدانی، خواننده: سبحان مهدی پور، گروه موسیقی نوازندگان: آرش سیاه چشم، همایون مهرنیا، سعید سنگسری، مژگان آقا صادقی، مریم مهرابی، معصومه روح افزا، صدابردار: سجاد مهدی پور، دستیار صدا: علی محمودی، دستیاران لباس: سپیده ‌حسینی، سوسن لطفی جامه دار: مهسا شاپوری، ساخت آکسسوار: افسانه ‌قلی ‌زاده، رویا اخوندان، افسانه ‌نصیریان، عسل قادری، اجرای گریم: افسانه ‌قلی ‌زاده، رویا اخوندان، افسانه ‌نصیریان، عسل قادری، حسین تبریزی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: مریم ‌رودبارانی، هماهنگی تبلیغات مجازی: سیدمحمدصادق ‌سیادت همکار روابط عمومی: محمد نیکبخت ساخت تیزر: امیرحسین ‌نجاح ،علی ‌بنایی ‌طاهری تدوین: محمدسجاد ‌آقاجانی، مانی حمیدی شاد مشاور رسانه: مطهره ‌کشاورز ‌محمدیان، مرجان سمندریان ساخت موشن: مانی حمیدی شاد، سعید ‌حشمتی عکاس: امیر ‌خدامی عکاس تبلیغات: رضا ‌جاویدی

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903334

دیگر خبرها

  • فروش میلیاردی یک تئاتر در دو هفته
  • خبر خوش شورای نگهبان برای بازنشستگان | افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان از این ماه
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • ۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیان‌ده بودند
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟