Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:40:30 GMT

مبارزه با آفت سن در گراش آغاز شد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۳۹۱۵

مبارزه با آفت سن در گراش آغاز شد

حسن مرادی، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری به دلیل بروز خشکسالی و کم بارشی و همچنین از بین رفتن زیستگاه های طبیعی سن ، سطح مبارزه با این حشره نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی سن زدگی را یکی از آفت های اساسی در مزارع کشاورزی دانست و گفت: در صورت طغیان جمعیت این آفت ، محصول تولیدی کشاورزان با کاهش عملکرد از نظر کیفی و کمی مواجه  خواهد شد و برای مقابله با آن هرساله نیز مبارزه با سن غلات طی دو مرحله  مادری و پوره  انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی گراش گفت: همچنین کشاوزان باید توصیه های کارشناسان کشاورزی را مد نظر قرار دهند و در خصوص زمان انجام عملیات  پایش، سمپاشی ومیزان سم مصرفی از آنها مشاوره بگیرند.

مرادی اضافه کرد: سمپاشی علیه سن غلات باید به صورت  یکپارچه و هماهنگ انجام شود و چنانچه در یک مزرعه این آفت از بین برود اما در مزرعه مجاور وجود داشته باشد ، سن از مزرعه مجاور به مزرعه سم‌ پاشی شده سرایت می‌کند و مزرعه را دوباره  آلوده خواهد کرد.

وی گفت: البته کشاورزان نیز باید برخی اقدام های کنترلی و پیشگیرانه را در طول سال زراعی و بدون مبارزه شیمیایی و استفاده از آفت کش ها درسطح مزارع خود انجام دهند تا مانع از طغیان های جدی سن گندم و حتی بروز سایر خسارات از جمله سرما زدگی به محصولات شوند.

مرادی برخی از این اقدامات را شامل کاشت و برداشت زودهنگام، کاشت ارقام و واریاته های مقاوم تر در برابر آفت ها ، از بین بردن کامل علف های هرز در تمام طول فصل ، تناوب کشت با محصولاتی غیر از غلات و همچنین به زراعی و استفاده از بذرهای مرغوب و نژادهای پر بازده در کشت محصولات و غلات (گندم و جو) که سبب می شود گیاه بهترین رشد ونمو را داشته و در نتیجه زودتر برداشت شود، عنوان کرد.

یکی از آفات مهم مزارع گندم و جو در کشور ما،آفت سن گندم است. این آفت مهاجر است و در فصل زمستان، مزارع را ترک کرده و برای زمستان گذرانی به مناطق کوهستانی  و ارتفاعات پناه می برد و در اواخر زمستان و اوایل بهار، مجددً به مزارع برگشته و شروع به تخم گذاری می کند.

به گفته مرادی شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

این شهرستان در فاصله ۳۵۹ کیلومتری شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گراش گندم لارستان فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گراش گندم وزارت جهاد کشاورزی گراش گندم لارستان فارس اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۳۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب  گفت: پیش بینی می‌شود با میانگین تولید دو تن در هر هکتار بیش از هزار و ۳۰۰ تن کلزا از مزارع  شهرستان گیلانغرب برداشت شود.  
ولی‌پور افزود: این میزان برداشت نسبت به سال گذشته  یک ونیم برابر بیشتر است.  
 

دیگر خبرها

  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر