اجرای گروه های کر و نوازندگان ایتالیایی
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۴۱۳۴
در ششمین روز از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه دوم اسفندماه، اجرای گروههای بانگ نو، سپندار، آیریتین و هاوار، دوئت پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیایی و گروههای کر تهران و اردیبهشت پخش شد.
به گزارش خبرگزاری شبستان، اجرای گروه بانگ نو نخستین اجرای روز ششم جشنواره بود که در ساعت ۱۷ پخش شد. این کنسرت در دو بخش اجرا شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قسمت دوم اجرای گروه «بانگ نو» با پیش درآمد رضا محجوبی شروع شد و در ادامه تلفیق «رقص چوبی» یکی از قطعات استاد صبا و تصنیف «دوش دوش» علی اکبر خان شیدا را اجرا کردند.
نسترن هاشمی (نوازنده سنتور)، مهیار شادروان (خوانند)، سام خواجهوند (نوازنده دف)، میلاد قریشی (نوازنده سازهای کوبهای)، پارسا شرافتی (نوازنده کمانچه) و کوروش کشاورز (نوازنده ویولنسل) اعضای ارکستر گروه "بانگ نو" را در این کنسرت تشکیل میدادند. گروه «بانگ نو» از سال 1395 شروع به کار کرده و ایده اصلی آن آهنگسازی براساس شعر معاصر و موسیقی ردیف دستگاهی و با علم به موسیقی جهانی است.
نسترن هاشمی درباره تجربه اجرا و پخش به صورت مجازی گفت: قاعدتاً اجرایی که شنونده در سالن حضور نداشته باشد، آن حسی را که باید باشد، برای نوازنده ایجاد نمیکند. اما فکر میکنم همین اینکه دور هم جمع شدیم خودش انگیزه خوبی بود. امیدوارم این اجرا باعث شود که موسیقی کلاسیک ایرانی بیشتر به خانهها راه پیدا کند.
هاوار/ آیریتین
در دومین اجرای روز ششم جشنواره موسیقی فجر، در ساعت 18:30 موسیقی فولکلور کردستان با اجرای گروه هاوار پخش شد.
این گروه موسیقی که در دورههای گذشته جشنواره موسیقی فجر با اعضای بزرگسال و جوانان خود در جشنواره حاضر میشد، این بار با یک گروهی در رده سنی نوجوانان در جشنواره به اجرا پرداخت.
اجرای گروه موسیقی هاوار به دو بخش تقسیم میشد که در بخش ابتدایی 10 دقیقه نوازندگی دهل و سرنا داشتند و سپس به اجرای مقامها و آوازهای «گورانی» پرداختند. در زبان عامه به تمام شیوهها و آوازهای موسیقی كردی گورانی گفته میشود. گورانی باشكوهترین و بزرگترین شیوه موسیقی كردی است و کهنترین بخش ادبیات موسیقی كردی را شامل میشود.
در بخش آوازی این کنسرت نیز ابتدا آواز« قطار آی آی» شنیده شد که این قطعه مربوط به منطقه کرمانشاه است. قطعه « قطار و خاوکر» نیز دیگر قطعهای بود که توسط این گروه اجرا شد و هماهنگی شایسته اعضای گروه را به نمایش گذاشت.
اعضای گروه موسیقی هاوار را یثنا عارفی بهعنوان نوازنده سرنا، آرین پورشکری بهعنوان نوازنده سازهای کوبهای و فرزین حیدری بهعنوان خواننده تشکل میدادند. آنها در بخش پایانی کنسرت قطعاتی را در ریتمهای ده هشتم یا سیجار، شش چهارم یا ریتم مجلسی و چهار چهارم با یک لهجه خاص اجرا کردند.
یکی دیگر از اجراهایی که در این ساعت پخش شد اجرای گروه موسیقی آیریتین بود که اعضای این گروه با لباسهای اترکمن به اجرای کنسرت پرداختند.
در ابتدای این کنسرت، گروه موسیقی آیریتین ایدیم «بگلر» را اجرا کردند. «گؤزل سن» و «زولپونگ سنینگ» نیز سایر قطعاتی بود که توسط باغچی تاج محمد یلقی اجرا شد.
ترکمنها به نوازنده دوتار و خوانندهای که مرحله استادی را پشت سر گذاشته باشد، "باغچی" یا "بخشی" میگویند و اگر کسی در سنین پایین به چنین درجهای برسد، او را "اوغلان بخشی" خطاب میکنند. دوتار و کمانچه که ترکمنها به آن قیجاق میگویند، آلات اصیل موسیقی ترکمن هستند.
اعضای گروه آیریتین در این کنسرت را کمال اصفهانیان (نوازنده کمانچه)، عبدالرشید یلقی (نوازنده دوتار) و تاج محمد یلقی (خواننده) تشکیل میدادند.
تاج محمد یلقی خواننده درباره این اجرا گفت: تعداد اعضای گروه ما بیشتر است ولی به خاطر کرونا سه نفری به تهران آمدیم تا راحتتر باشیم. اجرای آنلاین ما هم اجرای خوبی بود.
سپندار
برنامه ساعت 20:30 روز ششم جشنواره موسیقی فجر به گروه موسیقی سپندار اختصاص داشت.
گروه سپندار در این برنامه ترکیب خلوت و کارایی داشت که تمام محدودههای صوتی لازم برای اجرای یک ارکستر را پوشش میداد. این گروه قبلاً نیز یک آلبوم به نام «صدایی نیست» را ضبط کرده بود و اکثر قطعاتی که در این کنسرت اجرا کرد از قطعات همین آلبوم بود. «صدایی نیست» اثری با چهارچوبهای کلاسیک موسیقی ایرانی است که با آواز حسین علیشاپور در این کنسرت شنیدنی شد. علاوه بر قطعاتی که از آلبوم «صدایی نیست» اجرا شدند، دو، سه قطعه جدید نیز توسط این گروه نواخته و خوانده شد.
صابر سوری (نوازنده عود)، نوید توسلی (نوازنده سنتور) حمید قنبری (نوازند تنبک و سازهای کوبهای) و سیاوش ولیپور (نوازنده کمانچه آلتو) اعضای گروه موسیقی «سپندار» را در این کنسرت تشکیل میدادند.
نوید توسلی در سال ۱۳۸۸ گروه موسیقی سپندار را تأسیس کرد و در طول این سالها اجراهای متفاوتی را با این گروه به صحنه برده است. گروه سپندار در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب عنوان نخست جشنواره رنسانس ارمنستان در بخش موسیقی جهانی شد.
حسین علیشاپور خواننده گروه در رابطه با اجرا در جشنواره موسیقی فجر و پخش مجازی اجرا گفت: در حال حاضر چاره دیگری جز این کار وجود ندارد. همیشه اجرا در برابر تماشاگر بهتر بوده ولی برای اینکه موسیقی نفس بکشد چارهای نداریم که اجراها را به این صورت برگزار کنیم. تمهیدات مناسب بود و امیدوارم خروجی کار نیز خوب در بیاید.
دوئت جیانا فراتا و دینو دی پالما
دونوازی پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیایی در ششمین روز جشنواره موسیقی فجر در ساعت ۲۱:۳۰ پخش شد.
در ابتدای برنامه جوزپه پرونه سفیر کشور ایتالیا در ایران در بازدید از ضبط اجرای دوئت پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیا در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، از مدیرکل دفتر موسیقی و مسئولان این جشنواره تشکر کرد.
پرونه، ضمن معرفی یانا فراتا و دینو دی پالما، نوازندگان این گروه ایتالیایی، گفت: آنها 20 سال است که با هم برنامه اجرا میکنند و دارای شهرت بینالملی هستند. این دو هنرمند در مهمترین رویدادهای جهانی کنسرت اجرا کردهاند.
سفیر کشور ایتالیا در ایران با اعلام اینکه نوازندگان ایتالیایی اولین بار است که در ایران اجرا میکنند، ابراز خوشحالی کرد و گفت: ما از مسئولان جشنواره موسیقی فجر تشکر میکنیم که به این گروه از ایتالیا این فرصت را دادند تا در این جشنواره روی صحنه بروند. آنها موزیسینهای بسیار خوبی هستند و امیدوارم مخاطبان نیز از اجرای آنها لذت ببرند.
اولین قطعه این برنامه اسکرتسو در دو مینور از برامس بود. این کار از اولین ساخته های این آهنگساز محسوب می شود.
ادوارد گریگ، سونات شمارهی 2 در دو مینور، اپوس.45 ، آلِگرو مُولتُو و آپاسیوناتُو ، آلگرتو اکسپرسیوو آلا رومانزا ، آلِگرو انیماتُو ، نیکولو پاگانینی، واریاسیون بر اساس مضمونی از آهنگ موسی ساختهی جواکینو روسینی، کامی سن سانس، رقص مردگان، اپوس.40. و قطعات پیوسته از اپرای ایتالیایی رپرتوار اجرایی این دونوازی را تشکیل می داد.
جیانا فراتا از نوجوانی یادگیری پیانو را آغاز کرد. او تاکنون در رقابتهای داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده و در بسیاری از شهرهای دنیا مانند برلین، نیویورک، بمبئی، کلکته، استانبول، ویلنیوس، رم، سئول، مونتهویدئو و بوینسآیرس روی صحنه رفته است.
دینو دی پالمو دانشآموخته رشتههای ویولن و ادبیات است. او که از نوازندگان پُرآوازهی موسیقی مجلسی و همچنین تکنوازی زبردست است تاکنون در سالنهای مطرح بسیاری در سراسر جهان روی صحنه رفته است.
کر تهران/ کر اردیبهشت
گروه کر تهران به رهبری مهدی قاسمی و گروه کر اردیبهشت به رهبری حمید عسگری آخرین اجراهای روز ششم جشنواره بودند که در ساعت 23 پخش شدند.
ابتدا اعضای گروه کُر شهر تهران روی صحنه آمدند و قطعه «ما جهانیم» به آهنگسازی لیُنل ریچی و تنظیم راجر اِمرسون را اجرا کردند. قطعه «برای زیبایی زمین» قطعه بعدی بود که توسط این ارکستر اجرا شد. اعضای ارکستر شهر تهران در ادامه دو قطعه دیگر با نامهای «گذشتیم» با آهنگسازی محمدرضا تفضلی و «موریکونه عزیز» به آهنگسازی اِنیو موریکونه را اجرا کردند.
مدیر هنری و رهبر گروه: مهدی قاسمی ، خوانندگان گروه کر: سوپرانو: روناک پورانپیر، اعظم جعفری، فهیمه جعفری، یاس چکاد، رومینا ساده، نگار صدیقی، یگانه صفری، نسیم قرهداغی، غزاله مکی، نیلوفر ملکلو، شهرزاد منصوری، پردیس نیکبخش
آلتو: طناز احمدیآذر، ستاره بیاتی، زهرا توفیقی، سارا توفیقی، شیرین درویش، نیوشا طهماسبی، بهاره عامری، ساحل عبایی، صبا غروری، دیبا قاسمی، حنانه قبادی، مریم کلهر/ تنور: آرش اسحاقبخشی، محمد زارع، کیوان سیار، احسان شاهرخی، سهراب شهیدی، مصطفی شیخ، علی علیزاده اعضای این گروه را تشکیل میدادند.
آخرین اجرای روز ششم جشنواره موسیقی فجر به آواز گروهی کُر اردیبهشت اختصاص داشت و آنها قطعات مختلفی را در این کنسرت اجرا کردند. قطعه «افتتاح» (ترجمهی سوره حمد) با آهنگسازی حمید عسگری، «بوز، بوز، تو ای باد زمستانی» به آهنگسازی جان راتر و شعری از ویلیام شکسپیر قطعاتی بودند که در بخش ابتدایی این کنسرت اجرا شدند.
در بخش دیگر از اجرای گروه کُر اردییهشت، اعضای این ارکستر آوازهای محلی بختیاری «دی بلال» و محلی مازندران «گل پامچال» را با تنظیمی از پیام میرجعفری اجرا کردند.
رهبر گروه: حمید عسکری، خوانندگان گروه کر: سوپرانو: دلارام محمدنبی، راضیه دورفرد، آتنا بالایی، مهناز محمدنبی، دریا ریاحی، نسترن شهنازینیا، نسرین سلیم/ آلتو: مهدیس فاطمی، حدیث حسینیان، ساناز صالحی، عارفه ونکی، مهشید کلانتری، مهشید دری/ تنور:محمدرضا نظری، نادر مولایی، حبیب روحانی، علی فردایی، امیر فاطمی، مجید اصانلو، علی استادحسن خیاط، امین مرتضیقلی/ باس: بهادر نوربخش، حمیدرضا جوادینیا، رضا خسروی، علی شمخال، بابک اسماعیلیراد اعضای گروه کر اردیبهشت را تشکیل میدادند.
منبع: شبستان
کلیدواژه: سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر اجراهای جشنواره موسیقی فجر نوازندگان ایتالیا روز ششم جشنواره نوازنده کمانچه تشکیل می دادند اجرا کردند گروه موسیقی کنسرت اجرا اجرای گروه اعضای گروه روی صحنه گروه کر اجرا شد پخش شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۴۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رویداد «ایران اکسپو» از امروز ۸ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۲ اردیبهشت میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور در محل نمایشگاه بینالمللی خواهد بود. در همین راستا اما نهادهای ذیصلاح دستور لغو کنسرتهای موسیقی که قرار بود از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت در دو سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی و اسپیناس پالاس برگزار شوند را صادر کردهاند و بدین ترتیب برگزاری این کنسرتها به تاریخ دیگری موکول شده است.
کنسرتهایی که لغو شدهاند شامل کنسرتهای مهدی احمدوند پنجشنبه ۶ اردیبهشت، فرزاد فرزین جمعه ۷ اردیبهشت (اسپیناس پالاس)، معین زندی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، امید حاجیلی سهشنبه ۱۱ اردیبهشت، کنسرت گرشا رضایی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت میشوند؛ البته اجرای ناصر زینلی که قرار بود چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در اسپیناس پالاس برگزار شود، هنوز در وضعیت بلیتفروشی قرار دارد و مشخص نیست که برگزاری آن لغو میشود یا خیر!
به گزارش ایسنا، زمانی که خبر لغو یک کنسرت موسیقی منتشر میشود، شاید اولین مقولهای که به ذهن متبادر شود بحث احترام به مخاطب است؛ زیرا زمانی که یک هنرمند یا گروه موسیقی خبر برگزاری کنسرت خود را اعلام میکند، طرفداران او برای حضور در کنسرت برنامهریزی و هزینه میکنند. گاه این برنامهریزیها برای حضور در یک کنسرت وقت و هزینه زیادی را میطلبد؛ چراکه به هر حال مخاطب باید چند ساعتی را برای حضور در یک کنسرت در نظر بگیرد و خرید بلیتها حتی برای یک نفر هم هزینه سنگینی به همراه دارد.
با این وجود بارها شاهد بودهایم که کنسرتهای موسیقی پس از بلیتفروشی و در حالی که در چند قدمی برگزاری بودهاند، لغو شدهاند؛ گویی که وقت و پول مردم هیچ ارزشی نداشته باشد.
برگزاری «ایراناکسپو» نیز رویدادی نیست که همین هفته پیش برای برگزاری آن تصمیم گرفته شده باشد که بخواهند کمتر از یک هفته مانده به برگزاری، کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه را لغو کنند. درحقیقت زمانی که قرار است بیش از ۲هزار نفر آن هم از ۸۰ کشور جهان در یک رویداد شرکت کنند، برگزارکنندگان باید همه جوانب از محل اقامت این افراد تا ایجاد ترافیک در محل برگزاری و اطراف آن را در نظر بگیرند که نخواهند دقیقه ۹۰ پول و زمان مردم را به هیچ بشمارند و به راحتی و بدون اینکه گویا اهمیتی داشته باشد، ۵ کنسرت را لغو کنند!
اما این در حالی است که کنسرت ناصر زینلی که قرار است ۱۲ اردیبهشت برگزار شود، در حال بلیتفروشی است؛ اگرچه که این روز مصادف است با روز آخر «ایران اکسپو» و از آنجایی که هتل اسپیناس در محدوده برگزاری این رویداد قرار دارد و احتمالا محل اقامت تعدادی از میهمانان باشد، با هجوم مخاطبان کنسرت به سالن و با وجود فعال بودن اکسپو، ترافیک سنگینی در آن محدوده ایجاد خواهد شد. از طرفی مشخص نیست که چرا وقتی که اعلام شده تمامی کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه تا روز ۱۲ اردیبهشت باید لغو شوند، چرا این کنسرت هنوز بلیتفروشی میکند؟!
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900224