Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد حوزه علمیه گفت: ولایت اهل‌بیت(ع) را بر دل داشتن یعنی اطاعت محض و التزام عملی به دستورات آنها است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «محسن آتشکار» شامگاه یک‌شنبه ۳ اسفند به مناسبت ولادت امام جواد(ع) در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: قدر سه ما رجب، شعبان و رمضان را بدانید که می‌تواند سرمایه بزرگی برای ماه‌های دیگر سال باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به دعای «اللهم عرفنی نفسک و ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک ...» افزود: دعا مسالت و مسکنت مقابل خداوند متعال است، در ۵ خط پایانی این دعا از خداوند درخواست می‌کنیم که خدایا ما را جزو دشمنان اهل‌بیت(ع) قرار نده، کسی که این دعا را می‌خواند قلب او مملو از محبت اهل‌بیت(ع) است پس چرا باید چنین دعایی کند. ای بسا کسانی زیر پرچم اهل‌بیت(ع) باشند اما با آنها دشمنی کنند تاریخ نمونه‌های آن را بسیار معرفی کرده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه محور این دعا ولایت است، عنوان کرد: در تاریخ اسلام به میزانی که مسلمانان درباره ولایت سقوط کردند درباره هیچ مفهوم دیگری سقوط نکردند، این اتفاق هم بر اساس عدم آگاهی یا بر اساس اهمال بوده است.

حجت‌الاسلام آتشکار با بیان اینکه ما باید در باب ولایت مطالعات عمیقی داشته باشیم، اظهار کرد: ولایت بر اساس آنچه از قرآن برداشت می‌شود چهار مرحله دارد، مرحله نازله ولایت محبت است، کسی که موحد و مسلمان نیست محبت به اهل‌بیت(ع) را در دل داشته باشد در مرحله ولایت نازله است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرحله دیگر ولایت اطاعت از اهل‌بیت(ع) است، ابراز کرد: مرحوم آیت‌الله مرعشی می‌فرمودند اگر فرصت نداشتید حداقل هفته‌ای یک بار زیارت جامعه کبیره را مطالعه کنید، عبارات جامعه کبیره درباره اهل‌بیت(ع) مفاهیمی عرشی دارد و حلقه مفقوده دینداری ما است، اگر به شرح آن توجه کنید به طور قطع در وجود شما تحولات معنوی خوبی ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام آتشکار با بیان اینکه عبارات قرآن کریم درباره ولایت بسیار نغز هستند به مرحله دیگر ولایت اشاره کرده و گفت: ولایت در معنای دیگر نوعی رهبری کردن است که در قرآن به چند معنا آمده است، گاهی منظور از زعامت و رهبری در مسائل اجتماعی است؛ در قرآن خداوند می‌فرماید ای مسلمانان خود را جلوتر از رسول خدا قرار ندهید؛ یعنی شما می‌توانید نظر بدهید اما در مسائل اجتماعی از ولی خود تبعیت کامل کنید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یکی از برداشت‌ها در مرحله سوم در مسائل قضایی و حقوقی است، خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرمایند «قسم به پروردگار آنها مومن نشدند تا زمانی که در مشاجرات و رتق و فق امور خود شما را به عنوان حکم قرار دهند».

حجت‌الاسلام آتشکار با بیان اینکه مرحله چهارم ولایت امامت است، اظهار کرد: خداوند برای ابراهیم(ع) سه مرحله نبوت، رسالت و خلیل بودن را قرار داد و در انتهای عمر ایشان را امام کردند، در دل امامت نبوت، رسالت و مقام خلیل بودن نهفته است، حق ولایت به معنای پذیرش اصل امامت است، یعنی اهل‌بیت(ع) را به عنوان امام خود بپذیرید.

استاد حوزه علمیه  با بیان اینکه شیعه باید التزام عملی به دستورات اهل‌بیت(ع) داشته باشد، جلوتر از ولی خدا و فقیه نباید حرکت کند، امر و نهی آنها را اطاعت کند، گفت: یکی از مشکلات ما در ترقی و اعتلای دینی این است که به مجموعه دارائی‌های دینی و دعاها صرفا برای کسب ثواب توجه کردیم. نماز روزه خمس را صرفا برای کسب ثواب انجام ندهید، بهشتیان باخرد برخورد کردند دین را جاهلانه برداشت نکردند بلکه حکیمانه و باخرد دین را درک کردند.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: ولایت پذیری امامت و ولایت ولایت مداری ولایت استاد حوزه علمیه حجت الاسلام اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۶۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: برنامه‌ای عملی برای حفاظت از جان غیرنظامیان در رفح دیده نمی‌شود

رفح، جنوبی‌ترین منطقه در باریکه غزه که یک میلیون و ۵۰۰ هزار فلسطینی را در خود جای داده است اکنون در خطر جدی عملیات ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارد. تل آویو که تا این لحظه از هیچ شقاوتی برای نسل کشی فلسطینیان کوتاهی نکرده است، انتظار می‌رود در صورت آغاز تهاجم به رفح حمام خون راه بیاندازد؛ موضوعی که جبهه غرب حامی اسراییل نمی‌تواند آن را برای مردم خود توجیه کند. 

به گزارش الجزیره، وزارت خارجه آمریکا از نبود برنامه‌ای عملی برای محافظت از جان غیرنظامیان در رفح خبر داد. 

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز (سه شنبه) در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد: ما تاکنون شاهد برنامه‌ای عملی از سوی اسراییل به منظور حفاظت از جان غیرنظامیان طی عملیات در منطقه رفح نبوده ایم تا به نگرانی‌های ما در این زمینه پاسخ دهد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است از عملیات زمینی در رفح بدون برنامه قابل اتکا و عملی برای حفاظت از جان غیرنظامیان حمایت نخواهد کرد. 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اما تاکید دارد با توافق یا بدون توافق متعهد به انجام عملیات نظامی در رفح است. 

مقامات صهیونیست می‌گویند انجام عملیات نظامی در رفح برای پیروزی مطلق در جنگ غزه لازم است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • آمریکا: برنامه‌ای عملی برای حفاظت از جان غیرنظامیان در رفح دیده نمی‌شود
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در ۸۵ حوزه امتحانی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • دستورات و تاکیدات اژه‌ای در راستای اقناع افکار عمومی
  • سرپیچی سربازان اسرائیلی از دستورات آماده شدن برای عملیات رفح
  • نظامیان صهیونیست: از دستور آمادگی برای حمله به رفح اطاعت نمی‌کنیم
  • لواندوفسکی: بازیکنان، چشم‌بسته دستورات آنچلوتی را انجام می‌دهند؛ او یک مرد بزرگ است