همایون شجریان هم پاپ میخواند؟
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۷۷۶۴
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، در این نشست کارن کیهانی آهنگساز، نوازنده و مدرس دانشگاه درباره ژانرهای موسیقی گفت: اگر از تاریخ موسیقی غرب مثال بزنیم، در قرون وسطی موسیقی به موسیقی مذهبی و غیرمذهبی تقسیم شده است. هر چقدر به سمت قرن 20 و 21 میرسیم گونههای موسیقی مذهبی تنوع بیشتری پیدا میکند و گونه موسیقی غیرمذهبی به طرز عجیب و غریبی زیاد میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه احسان ذبیحیفر آهنگساز، نوازنده و استاد دانشگاه که به صورت تلفنی در این گفتگو شرکت کرد، گفت: لازم است که تأکید کنیم در همه انواع هنرها در طول تاریخ این انواع ژانرها وجود داشته تا تکلیف هر هنر و موسیقی با مخاطب و محدودههایی که در آن حیطه خلاقیتها انجام میشود، مشخص شود. فکر میکنم موسیقی عامهپسند طبقهبندیهایی دارد. بهتر است که موسیقی عامهپسند یا مردمی را بهعنوان یک دسته بزرگتر در نظر بگیریم و بعد انواع آن را مشخص کنیم.
کیهانی اظهار داشت: شما اگر به دایرهالمعارف موسیقی مراجعه کنید، در تمام دنیا وقتی به تعریف موسیقی پاپ میرسند ابتداً در مقدمه میگویند این یکی از پیچیدهترین طبقهبندیها است. موزیکولوژها تا یک دورهای سعی میکردند مشخص کنند چه چیزی پاپ است ولی به مروز زمان به این نتیجه رسیدند که چه چیزی پاپ نیست. یک موزیکولوژیست ژاپنی میگوید کنسرتی که 20 هزار نفر تماشاگر دارد، اصلاً مهم نیست که چه صدایی از آن کنسرت بیرون میآید، قطعاً آن کنسرت موسیقی پاپ است. با این تعریف از موسیقی پاپ شاگر سمفونی پنجم بتهوون اجرا شود و تماشاگران زیادی آن را تماشا کنند، آنوقت از یک اجرای جدی هنری فاصله میگیرد و پاپگونه خواهد شد.
ذبیحیفر گفت: فکر میکنم مخاطبان موسیقی در هر فرهنگی باید متناسب با نوع جریانهای موسیقی که در آن جغرافیا وجود دارد تصمیمگیری کنند. مثلاً در هندوستان ممکن است تکنوازی سیتار که موسیقی هنری هم محسوب میشود دو هزار مخاطب کاملاً جدی دارد. نکتهای که آقای کیهانی گفتند درباره تمام کشورهای اروپایی میتواند صادق باشد. پیشنهاد میکنم ملاک را اسم خوانندهها و نوازندهها قرار ندهیم، بلکه باید براساس نوع موسیقی این دستهبندیها انجام شود. به طور کلی دو رویکرد داریم. نخست مخاطبان و نوع جامعهای که به نوعی از موسیقی علاقهمند میشود و دوم خود بنیانهای موسیقیایی یک نوعی از موسیقی. ما داریم درباره مخاطبان و چهرهها صحبت میکنیم. البته اینها میتوانند مصداقهایی باشند برای آن دسته دومی که عرض کردم. به نظرم کار همایون شجریان در آلبوم “آرایش غلیظ” با کار او در آلبوم “ناشکیبا” دو ژانر مختلف است. همایون شجریان میتواند در انواع متعددی از گونههای مختلف موسیقی فعالیت کند.
کیهانی که داور بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر است، درباره آثار ارسال شده به جشنواره گفت: آثاری که در این جشنواره شرکت کردند در یک فرمی ارائه شدند. مثلاً یک آلبوم میآمد در بخش موسیقی دستگاهی باکلام ارائه میشد. طبیعتاً وقتی هنرمندی اثرش را در حوزه موسیقی دستگاهی باکلام طبقهبندی میکند، آنوقت ما باید با آن تعریف به آن آلبوم نگاه کنیم. برخی از هنرمندان به اشتباه طبقهبندی آثارشان را انتخاب کرده بودند ولی ما موضوع را بسیار فنی و براساس ادعای خود هنرمند میدیدیم.
ذبیحیفر نیز در این رابطه اظهار داشت: ما بعضی از موسیقیها را داشتیم که در هیچکدام از ژانرهای موجود نمیگنجیدند. این خودش یک بحث است ولی بحث دیگر این است که ما کارها را با کد میشنیدیم و نمیدانستیم اثر متعلق به چه کسی است. البته ما در جامعه موسیقی زندگی میکنیم و ممکن بود برخی از آثار را بشناسیم و حدس بزنیم آن آثار متعلق به چه کسی است.
کیهانی با اشاره به اینکه بزرگترین مساله جشنواره موسیقی فجر رویکرد است، ادامه داد: اگر به دوسالانه ونیز در عرصه موسیقی نگاه کنید، نام آن دوسالانه موسیقی کلاسیک معاصر است. آنجا دیگر موسیقیدانهای پاپ ایتالیا ناراحت نیستند که چرا آثارشان ارائه نمیشود. فکر میکنم پیچیدگیهای جشنواره موسیقی فجر نیازمند کار سالیانه است.
در ادامه این گفتوگو ذبیحیفر گفت: امسال در در جشنواره موسیقی فجر در بخش حقوقی اقداماتی انجام دادند تا رضایت هر کسی که در جشنواره شرکت کرده است، گرفته شود. فکر میکنم جشنواره موسیقی فجر از این نظر دارد یک سمت و سو پیدا میکند و ایمنتر میشود. نیاز است که دفتر موسیقی فعالان و متولیان موسیقی را دور هم جمع کند تا بتوانند نوعبندیها را برای سالهای آتی مشخص کنند. فکر میکنم این جشنواره با این وسعت ژانر حتی باید رویکردهای دقیقتری درباره نوع برگزاری بخش مسابقه جشنواره داشته باشد. جشنواره موسیقی فجر باید در سالهای آتی به یک سیاست مشخصی برسد تا بخش مسابقه جشنواره به لحاظ فنی و تخصصی کیفیت بالاتری باشد.
ذبیحی فر اضافه کرد: هر چقدر آگاهی عمومی و تخصصی بالاتر برود تکلیف روشنتر میشود. ما برای بسیاری از شرایط موسیقی نداریم و موسیقیهایی به شکل نادرست پخش میشود. ما در همین ژانرهای محدودی که داریم هم، آهنگساز اثر خودش را در ژانر دیگری معرفی میکند. چرا باید یک نوعی از موسیقی را ارائه کنیم که خودمان نمی دانیم این ژانری که ارائه میکنیم چه ژانری است؟ به نظرم لازم است که یک کار تخصصیتری انجام شود و یک سری واژگان رمزگشایی شود و نتیجه آن به آگاهی عموم و متخصصان برسد.
کیهانی درخصوص برخی واژهها از جمله موسیقی معاصر و موسیقی ملی اذعان کرد: مادامی که شما طبقهبندی تاریخی نداشته باشید، معاصر بودن هم معنا ندارد. درباره واژه ملی تحقیق زیادی کردم. این جریان به کلمه ناسیونالیسم در قرن 19 میلادی برمیگردد که آهنگسازان متفاوتی از کشورهای مختلفی مانند روسیه، نروژ و لهستان سر و کلهشان پیدا شد. عملاً موسیقی ملی که در ایران جا افتاده هم به همان جریان برمیگردد. موسیقی که کاملاً در ژانر موسیقی کلاسیک اروپایی قابل درک است ولی ناسیونالیستی است و المانهای موسیقی ایران را دارد.
ذبیحیفر در بخش پایانی این برنامه گفت: تأکیدی که بر نوعبندیها داریم به معنای ارزشگذاری هیچ نوع موسیقی بر نوع دیگری نیست. اگر یک نوعی از موسیقی مخاطبان بیشتری دارد و در یک منطقهای از ایران بیشتر کاربرد دارد، دلیل نمیشود که ما به هر دلیلی غیر از موضوع موسیقیایی ژانربندیها را انجام ندهیم. ما نباید فکر کنیم اگر یک اسمی را روی یک موسیقی میگذاریم، یعنی داریم آن را ارزشگذاری میکنیم. ما به خاطر اینکه در ارکستر ملی چند ساز ملی وجود دارد نام آن را ارکستر ملی گذاشتهایم، در حالیکه در ارکستر سمفونیک هم این سابقه وجود دارد. اگر میگفتیم ارکستر موسیقی ملی تکلیف مشخصتر میشد.
کیهانی نیز در پایان خاطرنشان کرد: قطع رابطه دانشگاه بهعنوان یک نهاد پویا و بسیار مهم با جشنواره یکی از مهمترین چیزهایی است که به نظرم باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود.
نشستهای بخش پژوهش این دوره از جشنواره در برنامه گفتوگوی فرهنگی رادیو گفتوگو در شش شب از ۲۸ بهمن تا سوم اسفندماه برگزار شد.
5858
کد خبر 1489017منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: موسیقی جشنواره موسیقی فجر همایون شجریان جشنواره موسیقی فجر نوعی از موسیقی موسیقی پاپ فکر می کنم طبقه بندی بندی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۷۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
ایسنا/همدان «امام خمینی(ره) از طرف من و آیتالله علمالهدی از طرف همسرم وکیل شدند و خطبه عقد جاری شد. بعد از عقد دست امام را بوسیدیم و ایشان توصیه و تکرار کردند «با هم بسازید؛ همدیگر را بسازید؛ زندگی را بسازید» و ما نیز این را سرلوحه زندگی خود قرار دادیم و زندگی مشترک خود را با این جمله آغاز و تمام کردیم.»
دکتر سیدمرتضی هزاوهای، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی و یکی از پژوهشگران و اساتید مطرح دانشگاه بوعلیسینا در سال ۱۳۴۰ در خانوادهای مذهبی و روحانی در شهر همدان متولد شد.
او تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه علمی همدان گذراند و دوران دبیرستان را در دبیرستان امام خمینی(ره) همدان سپری کرد. رشته علوم سیاسی را تا مقطع کارشناسیارشد در دانشگاه امام صادق(ع) تحصیل کرد و پس از آن در جبهههای جنگ تحمیلی حضور یافت.
دکتر هزاوهای توانست بورسیه تحصیل در یکی از دانشگاههای انگلیس را کسب کند اما به دلایل شخصی تمایلی به ادامه تحصیل در خارج از کشور را نداشت بنابراین در آزمون دکتری دانشگاه امام صادق(ع) پذیرفته شد.
در دوران فعالیت علمی مرحوم هزاوهای در دانشگاه بوعلیسینا بیش از ۱۰ها مقاله علمی و کتاب از او منتشر شده است. او پس از سالها تدریس در دانشگاه بوعلیسینا در سال ۹۲ با بیماری مواجه شد و در اردیبهشت سال ۹۹ به علت بیماری درگذشت.
همزمان با فرارسیدن چهارمین سالگرد درگذشت دکتر سیدمرتضی هزاوهای، استاد علوم سیاسی دانشگاه بوعلیسینا ایسنا با همسر مرحوم دکتر هزاوهای که از اساتید بنام همدان بود، به گفتوگو پرداخت.
اهدای ۶۰۰۰ جلد کتاب به دانشگاه و حوزه علمیه
همسر دکتر هزاوهای با تأکید بر اینکه همسرم بسیار اهل مطالعه بود، گفت: مرحوم هزاوهای در وصیتنامه خود توصیه کرده بود کتابهایم را به حوزه و دانشگاه اهداء کنید که پس از فوتش ۶۰۰۰ جلد کتاب نفیس به دانشگاه بوعلیسینا و حوزه علمیه اهداء کردیم.
سرور سادات جوادینیک در گفتوگو با ایسنا، یکی از ویژگیهای خاص مرحوم هزاوهای را تلاوت قرآن با تدبر دانست و اظهار کرد: مرحوم هزاوهای روزی یک جزء قرآن را تلاوت میکرد و حتی در شرایط سخت و بیماری در حالت خوابیده هم قرآن میخواند.
وی با اشاره به اینکه همسرم مرکزیت صله رحم در اقوام بود، تصریح کرد: مرحوم هزاوهای بسیار مهربان بود و به خانواده و پدر و مادر اهمیت میداد. به پدر و مادر خود و بنده بسیار احترام میگذاشت و به کارهای آنها رسیدگی میکرد.
همسر مرحوم هزاوهای با بیان اینکه دیماه سال ۱۳۶۵ توسط امام خمینی(ره) عقد شدیم، از جریان عقدشان توسط امام خمینی(ره) گفت: مرحوم هزاوهای قبل از عقد به بنده گفت قرار است امام خمینی(ره) ما را عقد کنند و به کسی در اینباره چیزی نگو. نکته جالبی که در این زمینه وجود داشت این بود که خواهرم در خواب برادر شهیدمان را میبیند که او نیز میگوید از امام وقت گرفتیم و قرار است «سرور» را امام عقد کند.
وی ادامه داد: وقتی خواهرم موضوع خوابش را برای مادرم تعریف میکند مادرم با تعجب میگوید ما هنوز درباره عقد صحبت نکردهایم! که مرحوم هزاوهای با مادرم تماس میگیرد و میگوید قرار است امام ما را عقد کند.
جوادینیک با تأکید بر اینکه برای عقد در محضر امام به اتفاق پدر و مادرم و پدر و مادر همسرم به تهران رفتیم و به حضور امام خمینی(ره) رسیدیم، اظهار کرد: مراسم عقد ما ساده و مختصر برگزار شد اما به نظرم با شکوهترین عقد بود.
وی با اشاره به حضور آیتالله علمالهدی در زمان عقدش با مرحوم هزاوهای خاطرنشان کرد: آقای علمالهدی در زمان عقد ما نیز حضور داشت و با اشاره به بنده به حضرت امام گفتند ایشان خواهر شهید هستند و امام نیز فرمودند اینها خانواده شهید هستند. سپس امام خمینی(ره) از طرف من و آیتالله علمالهدی از طرف همسرم وکیل شدند و خطبه عقد جاری شد. بعد از عقد دست امام را بوسیدیم و ایشان توصیه و تکرار کردند «با هم بسازید؛ همدیگر را بسازید؛ زندگی را بسازید» و ما نیز این را سرلوحه زندگی خود قرار دادیم و زندگی مشترک خود را با این جمله آغاز و تمام کردیم.
جوادینیک یادآور شد: اول دیماه سال ۱۳۶۵ عقد کردیم و به علت شرایط جنگ در سال ۶۷ ازدواج مختصری برگزار شد. حاصل ازدواج ما دو فرزند دختر است که دختر بزرگمان در سال ۱۳۷۰ به دنیا آمد و هماکنون دانشجوی دکتری رشته برق دانشگاه علم و صنعت است و دختر دومم در سال ۱۳۷۹ متولد شد که وی نیز در رشته مشاوره در دانشگاه تهران مشغول تحصیل است.
همسر دکتر هزاوهای با اشاره به پذیرش دکتر هزاوهای در یکی از دانشگاههای انگلیس، افزود: بعد از ازدواج و زمانی که فرزند اولمان به دنیا آمده بود، همسرم در خارج از کشور پذیرفته شد اما گفت صلاح نمیدانم به خارج از کشور برویم، شاید در تربیت فرزندمان تأثیر داشته باشد.
وی با بیان اینکه مرحوم هزاوهای همواره به دانشجویان خود کمک میکرد، گفت: برای دانشجویان ارشدی که مشکل مالی داشتند، قانونی گذاشته بود که بتواند به صورت غیرمستقیم به آنها کمک کند. براساس این قانون هر کدام از دانشجویان مقطع ارشد که بتوانند دفاع کنند کمکهزینه دریافت میکرد، در واقع مرحوم هزاوهای با این روش به همه دانشجویانش حتی دانشجویی که از نظر مالی هم نیازمند نبود به یک دید نگاه میکرد تا دانشجوی نیازمند احساس حقارت نکند.
جوادینیک با تأکید بر اینکه مرحوم هزاوهای به مسأله حج و خمس اهمیت زیادی قائل بود، تصریح کرد: مرحوم هزاوهای فردی ولایتمدار بود و خط قرمزش مقام معظم رهبری بود. او در تمام راهپیماییها شرکت میکرد و در ایام دهه محرم در هیات سخنرانی میکرد و هزینهای دریافت نمیکرد.
همسر دکتر هزاوهای با بیان اینکه بیماری مرحوم هزاوهای در سال ۹۲ شروع شد، مطرح کرد: از سال ۹۲ تحت شیمیدرمانی، پرتودرمانی و جراحی بود و این مراحل را با صبوری طی میکرد و صحیفه سجادیه قرائت میکرد و همیشه شاکر بود.
وی با اشاره به اینکه مرحوم هزاوهای همیشه آماده رفتن بود، یادآور شد: همسرم به افطار دادن در ماه رمضان بسیار اهمیت میداد. قبل از فوتش آخرین افطاری را به روزهداران داد.
جوادینیک با بیان اینکه دکتر هزاوهای در ۱۱ اردیبهشت سال ۹۹ مصادف با نخستین شب جمعه ماه مبارک رمضان به دیار باقی شتافت، اظهار کرد: زندگی خوب و مفیدی داشتیم و خوشحالم که با یک «مرد» زندگی کردم و هیچ وقت از دستش ناراحت نشدم.
معلمی دکتر هزاوهای صرفاً معلمی در کلاس درس نبود
رئیس سازمان بسیج اساتید استان همدان نیز با بیان اینکه مرحوم هزاوهای یکی از اساتید خوب دانشگاه بود، گفت: معلمی دکتر هزاوهای صرفاً معلمی در کلاس درس نبود بلکه در بُعد تربیتی هم بسیار تأثیرگذار بود.
دکتر حسن رحیمیروشن در گفتوگو با ایسنا، تصریح کرد: بنده از سال ۱۳۸۳ دکتر هزاوهای را میشناختم و در جلسات مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با وی ارتباط داشتم.
وی با بیان اینکه زمانی که بنده به دانشگاه بوعلیسینا منتقل شدم مرحوم هزاوهای معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه را برعهده داشت، افزود: بیشتر عمر علمی مرحوم دکتر هزاوهای همراه با کارهای اجرایی گذشت.
رحیمیروشن با اشاره به اینکه کارها و پایاننامههای مشترک زیادی با دکتر هزاوهای داشتم، اظهار کرد: مرحوم هزاوهای حدود چهار سال مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه بود و کتابها و مقالات زیادی تألیف کرد.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان همدان با بیان اینکه بیش از ۱۰ تا ۱۵ مقاله همایشی و پژوهشی از دکتر هزاوهای منتشر شده است، خاطرنشان کرد: در دو سه سال آخر حیات خود به رتبه دانشیاری رسید و فعالیتهای علمی و پژوهشی زیادی داشت.
وی ریاست دانشگاه پیامنور همدان و ریاست دانشگاه پیامنور کبودراهنگ را از مسئولیتهای دکتر هزاوهای دانست و گفت: یکی از خاطرات بنده با مرحوم هزاوهای که بُعد معنوی داشت و برای بنده یک الگو شد، این بود که دکتر هزاوهای برای بنده تعریف کرد هر شب جمعه برای مرحوم پدرش سوره یاسین قرائت میکند و این موضوع برای بنده هم یک الگو شد.
انتهای پیام