Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب گفت: در کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» توجه به جزئیاتِ رویداد‌ها با عبور از گزارش صِرف، شناخت و شخصیت‌پردازی انسان پشت خاکریز، باعث می‌شود تصاویر ارائه شده از خاطرات دوران دفاع مقدس، تاثیرگذار و واقعی باشد.

ساسان ناطق در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» گفت: راوی کتاب تشنگان قله‌های برفگیر بیشتر از آن که از خود بگوید، از انسان‎‌هایی گفته که روزگاری در کنار او برای حفظ عزت و استقلال کشور جنگیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بیشتر راویان دفاع مقدس اینگونه‌اند، آنان با گذر از «من» به «ما» می‌رسند تا ما بتوانیم به واسطه روایت‌ها صدای رزمندگان دیگر را هم بلند و رسا بشنویم. چاپ دوم کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» در ۱۰ فصل از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

وی به نگاه نویسنده در کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» اشاره و بیان کرد: در کار‌هایی که از من منتشر می‌شود، انسان در کانون توجه قرار دارد؛ چراکه شناخت انسان می‌تواند به بیشتر سوال‌های ما از چرایی و چیستی رویداد تلخ و سیاهی مثل جنگ پاسخ دهد. در «تشنگان قله‌های برفگیر» هم به این مهم توجه کرده‌ام تا خواننده با شناخت کامل از راوی و همرزمانش، آنچه را که می‌بیند و می‌شنود، بپذیرد و باور کند.

ناطق شیوه نگارش کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: در کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» توجه به جزئیاتِ رویداد‌ها با عبور از گزارش صِرف، شناخت و شخصیت‌پردازی انسان پشت خاکریز، باعث می‌شود تصاویر ارائه شده از خاطرات دوران دفاع مقدس، تاثیرگذار و واقعی باشد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

نویسنده کتاب «آسمان مال من بود» پیرامون ادبیات دفاع مقدس بیان کرد: مصاحبه یک گفت‌وگوی دو طرفه و هدفمند است در این روش نویسنده می‌کوشد تصاویر ذهنی راوی را با شیوه‌هایی که به آن تسلط دارد، پیش روی مخاطب قرار دهد. طی درست این مسیر و میزان دستیابی به آن، خاطرات جنگ را متفاوت می‌کند و اگرنه بیشتر خاطرات شبیه هم می‌شوند، به همین خاطر، سعی کردم با حفظ مستندات و صداقت راوی از اتفاق‌های پیش رویش، تصاویری داستانی، اما واقعی ارائه بدهم تا پس از خوانده شدن، جایی در گوشه ذهن مخاطب بماند و او را شگفت‌زده کند.

وی ویژگی کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» را ابراز و افزود: کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» تصویری از زندگی بومی، شوخی‌ها و غم و غصه‌های راوی کتاب و رزمندگانی است که بیشترشان بین ما نیستند، ولی با خاطراتی که روای از آن‌ها گفته، پیش چشم‌مان زنده هستند، به گونه‌ای که گاهی گمان می‌کنیم این کتاب، خاطرات چند نفر دیگر هم است. ثابتی جوانی خودساخته و برآمده از زندگی سخت و عشایری روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد است که با روایتش از جغرافیای متفاوت جنگ، تصویری دردناک، اما واقعی را از شجاعت و شهادت همرزمانش برایمان به یادگار می‌گذارد؛ تصویری که غرورانگیز هم هست.

وی نحوه نگارش «تشنگان قله‌های برفگیر» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: روایت خاطرات یکی از راه‌های مبارزه با فراموشی است و انتشار خاطرات با تجربه‌های تازه و قرائت‌های درست، بازتاباندن نور به بخش‌های تاریک و ناگفته‌های جنگ تحمیلی است؛ این کتاب هم تصویری کوچک از حماسه بزرگ رزمندگان غیور لُر است، اما هنوز تصاویر و صدا‌های نشنیده زیادی وجود دارد که باید از گنجینه خاطرات رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد بیرون کشیده شود. این خاطرات دارایی ملتی است که در شرایطی سخت و نابرابر، خوب جنگیده و تاوان سختی برای آزادی خود پرداخته است.

نویسنده کتاب «سرباز نیار» به یکی از فصل‌های جذاب کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» اشاره و اظهار کرد: گذشتن از روی ارتفاع صعب‌العبور و برفگیر «شیخ‌محمد» از نفس‌گیرترین فصل‌های کتاب است. در این فصل رزمنده‌ها قبل از رویارویی با دشمن، با طبیعت وحشی و کوهستانی پر از برف شیخ‌محمد می‌جنگند.

وی ابراز کرد: خاطرات ثابتی در یاسوج مصاحبه و نوشته شده بود، اما برای اینکه سر و شکل بهتری داشته باشد، به من واگذار شد. وقتی کار را خواندم، متوجه شدم بعضی از دوستان و همرزمان راوی را نمی‌شناسم و به همین میزان، جای بعضی چیز‌ها هنوز خالی بود و باید جواب‌های درست و قانع‌کننده‌ای برای آن‌ها پیدا می‌کردم. برای همین، در چند نوبت با راوی صحبت کردم تا جنبه‌های ناشناخته رفتاری او و علت بعضی رویداد‌ها را بهتر به خواننده منتقل کنم در این مسیر تلاش کردم مخاطبان کتاب، در کنار اتفاقات جنگ، راوی و جغرافیای زندگی او را هم بشناسد.

ناطق نقش مطبوعات در معرفی کتاب را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر به مطبوعات به منزله سخنگویان جامعه نگاه کنیم، کتاب‌های خاطرات هم سخنگویان نسلی از مردمان جامعه هستند برای کشورشان جنگیده‌اند؛ این کتاب‌ها باید حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشند، چه تلخ چه شیرین چرا که تاریخ گذشته عبرت‌آموز است و ملتی که نخواهد عبرت بگیرد، دچار زیان می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات معرفی کتاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات معرفی کتاب تشنگان قله های برفگیر دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۸۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» ویژه بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از ایثارگری و حماسه‌آفرینی‌های آن دوران در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

این اختتامیه با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار نادر ادیبی مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم پاسدار مهدی امیریان رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس کشور، سردار علی‌اصغر محسن‌شیخی جانشین مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جعفر طباطبایی رییس عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همراه بود.

در ابتدای اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» سردار ادیبی گفت: یکی از وظایف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس معرفی حماسه‌های جاودان دوران دفاع مقدس برای نسل حاضر و بعدی است. رسالت بزرگی که بر دوش ما نهاده شده این است که تلاش کنیم آنچه به دفاع مقدس تعلق دارد، به نسل جوان منتقل شود. دورانی را پشت سر گذاشته‌ایم که همه دنیا برابر ما قد علم کرده بودند و مجاهدان خدا سد راهشان شدند و موفقیت‌های پی در پی را در دفاع مقدس برای کشور به یادگار گذاشتند. ملت ایران در دفاع مقدس ثابت کرد توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد و این اقتدار نشات گرفته از تربیت دینی و اسلامی است.

وی افزود: جهاد در دفاع مقدس مظهر توانایی ملت ایران بود و شخصیت‌هایی در آن بُرهه خلق شدند که سزاوار معرفی شدن به نسل فعلی و آینده هستند. شناخت زحمت‌های جانبازان و کسانی که بر عهد خود وفادار ماندند و در حال تداوم این راه هستند و همچنین حوادث آن دوران، مساله مهمی است که باید به فکر آن باشیم تا عمق اعتقادات جوانان ما نسبت به آن دوران افزایش یابد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه سخنان خود گفت: یکی از برنامه‌ها در سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت، موضوع ایجاد ارتباط عمیق‌تر خانواده‌ها با ایثارگری ایثارگران است. این موضوع کمک می‌کند در جهاد تبیین موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم و این جشنواره با همین هدف توسط ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال انجام است. قرار است امسال نیز فراخوان دیگری از این جشنواره منتشر شود که پیشبرد کارهای آن، همت همه ما را می‌طلبد تا فعالیتی گسترده‌تر صورت گرفته و ملت ایران ارتباطشان با دفاع مقدس بیشتر شود.

سردار ادیبی با اشاره به آثار رسیده به این جشنواره افزود: در پی انتشار فراخوان جشنواره، تولیدات خوبی دریافت کردیم، ولی انتظار ما از استان‌ها بیشتر است. امیدواریم در جشنواره چهارم، شاهد افزایش ارسال آثار باشیم. در مجموع شش هزار اثر شامل فیلم، دستنوشته و داستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در این مراسم آثار برگزیده معرفی و از خالقان آثار به صورت ویدئوکنفرانس توسط ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6092937 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی