Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی درویشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از این ۴۵ اثر تاریخی ، ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بهمن ماه امسال نیز ۲ اثر ناملموس پیشنهاد شده از سوی اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال از جمله ۳۷ اثر ناملموس میراث ‌فرهنگی ثبت شده در وزارت میراث فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارکرد: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور که روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۹۹ در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، هشت اثر از استان‌های آذربایجان‌غربی، ۱۱ اثر از استان اردبیل، ۱۴ اثر از استان آذربایجان‌شرقی، سه اثر از استان‌های سیستان و بلوچستان و یزد ثبت ملی شد.

درویشی گفت: از آثار ملی ثبت شده استان اردبیل می‌توان به ثبت ملی مراسم "باران‌خواهی چمچه خاتون" یا "چمچه گلین" و آیین و مراسم برپایی "قارقارا" اشاره کرد، همچنین آیین و مراسم "خیدیر نبی" به پیشنهاد استان اردبیل ، منطقه‌ای (استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی) و مراسم "گلین چیخدی" (عروس بران) به پیشنهاد استان اردبیل ، منطقه‌ای (عشایر استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان) و از استان سیستان و بلوچستان مهارت خمک‌دوزی (خامه‌دوزی) به عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد که اثر مذهبی قارقارا مربوط به عزداری ایام ماه محرم و همچنین مراسم و آیین سنتی آستانه سال نو خیدرنبی از آثار پیشنهادی شهرستان خلخال است. 

وی اظهارکرد: برای ثبت ۱۰ اثر ناملموس منطقه خلخال از جمله آثار تاریخی ، ملی و مذهبی جهت ثبت در لیست آثار ملی کشور اقدام لازم صورت گرفته و منتظر تصمیم نهایی مرکز کشور در این خصوص هستیم.   

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شهرستان کوثر نیز گفت: ۲ اثر ارزشمند بومی و فرهنگی شهرستان کوثر در فهرست آثار ناملموس کشور بهمن ماه امسال به ثبت ملی رسید.

جهانگیر شهبازی افزود: ۲ اثر ناملموس آیینی و مذهبی چومچه خاتون و آش سنتی گیلدیک آشی این شهرستان که از سوی این اداره پیشنهاد و به تایید اداره کل میراث فرهنگی استان رسیده بود، در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

او افزود: این ۲ اثر ملی از جایگاه بالایی در فرهنگ بومی منطقه برخوردار هستند و هنوز هم به شکل‌های مختلف در سبک زندگی مردم جاری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوثر گفت: رسم دیرین و کهن و مذهبی چومچه خاتون که آیین طلب باران است، هر سال در این شهرستان برپا می‌شود.

خلخال و کوثر در جنوب اردبیل قرار دارند.

برچسب‌ها گردشگری خلخال کوثر استان اردبیل میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری خلخال کوثر گردشگری خلخال کوثر استان اردبیل میراث فرهنگی اخبار کنکور میراث فرهنگی استان اردبیل اثر از استان لیست آثار آثار ملی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۹۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم اظهار کرد: در این جشنواره تاکید بر غذاهای بومی محلی شهرستان و آش کمای انغوزه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح ارزش غذایی بالایی دارد، شهرستان چناران غذاهای سنتی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هدف از برگزاری این جشن‌ها احیا سنن و آداب رسوم گذشتگان است که با شناسایی و حفظ آن‌ها می‌توان به سلامت خانواده کمک کرد.

وی با بیان این که برپایی جشنواره عاملی برای افزایش شور و نشاط در خانواده‌ها است، تصریح کرد: جشنواره غذاهای سنتی، موسیقی محلی و همچنین بازدید از مزارع گیاهان دارویی با مشارکت اقامتگاه بوم‌گردی منیژگان در روستای آبگاهی در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

طاهریان‌مقدم افزود: برنامه‌های این جشن شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای سرود و جشنواره غذاهای سنتی، نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات خانگی، دست بافته‌های زنان و دختران روستایی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران یادآور شد: آش انغوزه یکی از غذاهای سنتی این شهرستان است که بیشتر در دامنه کوه‌های هزار مسجد در بهار رشد می‌کند.

دیگر خبرها

  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است