Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، یکی دو روز بیش از یک سال است که از لنگراندازی میهمانی ناخوانده در کشورمان می‌گذرد؛ ویروسی ریزاندام و جان‌گیر!

موجودی کوچک و زشت که همه این روزها را سراسر با دلهره و نگرانی همراه کرده است؛ اکنون یک سال گذشته و خیلی‌ها دیگر در میان ما نیستند.

روایت همه نامهربانی‌های این تاجدار کوچک که فقط در استان سمنان، ۹۱۳ نفر را تا امروز راهی دیار باقی کرده، ما را بیش از همیشه نهیب می‌زند تا هم مراقب باشیم و هم هوشیار و عامل!

فعلاً انگلیسی نداریم

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در بررسی شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه در یک سال گذشته می‌گوید: در یک سال گذشته در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان، چهار هزار و ۵۸۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زیرپوشش این دانشگاه بستری شده و همچنین ۱۲ هزار و ۶۳۲ نفر نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: بیش از ۸۳.۸ درصد از افراد بستری شده بر اثر کرونا در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان با وضعیت عمومی خوب از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان کرد: متأسفانه در یک سال گذشته، ۶۷۱ نفر از مبتلایان به کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سمنان فوت کرده‌اند.

در مجموعه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان، موارد تست کرونای انگلیسی هیچ‌کدام مثبت نبوده است

دانایی اضافه کرد: در یک سال گذشته، عملاً سه پیک کرونا در استان سمنان مشاهده شد که دو پیک آن اصلی و یک پیک کوتاه نیز در تابستان امسال به انجام رسید.

او بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر در کل کشور شرایط افزایش‌یابنده را در حوزه کرونا شاهدیم و به‌ویژه در برخی از استان‌های کشور به دلیل شیوع ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی میزان ابتلا به این بیماری افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: خوشبختانه در مجموعه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان موارد ارسال‌شده برای انجام تست کرونای انگلیسی هیچ‌کدام مثبت نبوده است.‌

دانایی بیان کرد: نداشتن تست کرونای انگلیسی مثبت در استان سمنان به معنای عدم وجود این ویروس جهش‌یافته در استان نیست؛ بلکه شاید ما هنوز نتوانسته‌ایم این افراد را شناسایی و کشف کنیم یا افراد مبتلا به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند.

او گفت: با شروع طرح شهید سلیمانی در استان سمنان میزان انجام تست کرونا در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان افزایش یافته و به عدد ۸۰۰ تست در هر روز رسیده است.

ردیابی کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: میزان تست‌های انجام‌شده در استان سمنان با توجه به جمعیت استان، عدد قابل‌توجه و پراهمیتی است؛ به نحوی که این دانشگاه رتبه دوم کشور را در میزان تست‌های ردیابی در موضوع کرونا اختیار دارد.

دانایی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی فارغ از انجام کنترل‌های مرسوم در شهرها و دانشگاه‌های علوم پزشکی باید انجام سه کار مهم را در برنامه کاری خود قرار دهند که شامل شناسایی بیماران به هر شیوه ممکن اعم از علائم یا تست، انجام قرنطینه و بستری و درمان است.

او افزود: اگر قرار است مبتلایان به کرونا به‌صورت گسترده شناسایی شوند، افزایش تست‌ها بهترین و مناسب‌ترین اقدام است. در حال حاضر، با مثبت شدن تست هر فرد حداقل از ۱۰ نفر از اطرافیان فرد نیز تست گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: یکی از مشکلات موجود کشور در کنترل کرونا این است که متأسفانه برخی از مبتلایان به کرونا شرایط قرنطینه در منزل را رعایت نمی‌کنند؛ روز دوم اسفندماه سال گذشته اولین بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان سمنان بستری شد.

نداشتن تست کرونای انگلیسی مثبت در سمنان به معنای عدم وجود این ویروس جهش‌یافته در استان نیست

دانایی عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از مبتلایان کرونا به‌محض از بین رفتن علائم بیماری، از منازل خود خارج می‌شوند و شرایط قرنطینه را رعایت نمی‌کنند.

دانایی بیان کرد: کرونای انگلیسی به‌شدت سن ابتلا به بیماری را کاهش داده است و حتی موجب درگیری کودکان و نوجوانان با این ویروس شده است.

او گفت: اگر کرونای انگلیسی در استان ما گسترش یابد، قطعاً با پیک جدید و بدی مواجه خواهیم شد که نه‌تنها موجب ابتلای جوانان و بچه‌ها می‌شود، بلکه موجب ایجاد زحمت و تهدید برای کل استان خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: با وارد کردن کد ملی افراد به‌محض تأیید مثبت شدن تست کرونا در سامانه ماسک به رنگ قرمز درآمده و این وضعیت تا ۱۴ روز ادامه پیدا خواهد کرد.

خطر را جدی بگیرید

رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم گفت: در یک سال گذشته، بالغ بر ۱۵ هزار نفر با علائم مشکوک کرونا به مراکز درمانی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود مراجعه کردند که از این تعداد، چهار هزار و ۳۸ نفر بستری شدند.

او افزود: در یک سال گذشته، کل موارد مثبت شناسایی‌شده کرونا در حوزه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود ۷۲۲۰ نفر است و متأسفانه ۲۴۲ نفر از افراد مبتلای مثبت قطعی کرونا در حوزه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود جان باخته‌اند.

چمن اضافه کرد: در حوزه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود در دی‌ماه گذشته و مرحله مهار (آذر و دی‌ماه) در حالی که در دوره پیک سوم میزان مراجعه به مراکز درمانی این دانشگاه به عدد ۵۰ نفر در ۲۴ ساعت رسیده بود، این عدد در مرحله مهار به ۳۰ تا ۳۵ نفر کاهش یافت.

بسیاری از مبتلایان کرونا به‌محض از بین رفتن علائم بیماری، شرایط قرنطینه را رعایت نمی‌کنند

او ادامه داد: در همین مدت، میزان بستری در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود که در پیک سوم به عدد ۳۰۰ نفر در آن واحد رسیده بود، در مرحله مهار به ۳۵ نفر کاهش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تصریح کرد: از چهار هفته گذشته تاکنون، شاهد افزایش نسبی میزان شناسایی هستیم که به‌تدریج منجر به تغییر وضعیت از زرد به نارنجی شده است.

چمن گفت: در حال حاضر، میزان مراجعان سرپایی رشد یافته و از عدد ۲۰ به ۴۰ افزایش یافته است و در میزان بستری نیز از متوسط پنج نفر بستری در روز به عدد ۱۰ بستری در روز رسیده‌ایم.

او افزود: در حال حاضر، ۶۷ نفر از بیماران کرونایی در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود بستری هستند که از این تعداد، ۱۲ نفر در بخش ویژه و مابقی در بخش جنرال بستری شده‌اند؛ هر چه سطح هشدار و خطر را جدی‌تر بدانیم مطلوب‌تر است.

ویروس یک‌ساله

حبیب‌الله خجسته‌پور، سخنگوی ستاد کرونای استان سمنان نیز اظهار کرد: هم‌اینک در سالگرد پیدایش ویروس کرونا در کشور قرار داریم و در سال گذشته در همین روزها که هم درگیر برگزاری انتخابات بودیم و هم این خبر منتشر شد، اقداماتی را به‌صورت کاملاً جهادی در کشور و استان آغاز کردیم.

او بیان کرد: معمولاً در هیچ موضوعی مشاهده نمی‌شود که ستادی در سطح ملی تشکیل شود و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس‌جمهور هر هفته دو جلسه برای آن اختصاص دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بیان کرد: برگزاری جلسه با رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد کرونا در روزهای پنجشنبه هر هفته و ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا با حضور ویدئوکنفرانسی استانداران سراسر کشور در روزهای شنبه، نشان از اهمیت موضوع مقابله با کروناست.

از چهار هفته گذشته تاکنون، شاهد افزایش نسبی میزان شناسایی هستیم

خجسته‌پور گفت: مطابق مصوبه شورای عالی امنیت ملی در اسفندماه سال گذشته، تمام مصوبات ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا در حکم قانون است و عدم اجرای آن تخلف از قانون محسوب می‌شود.

او بیان کرد: در یک سال گذشته، فرازوفرودهای ویروس کرونا و ابتلای هم‌وطنانمان را به آن شاهد بودیم و در این مدت کشور ما سه موج کرونا را سپری کرد و پشت سر گذاشت.

تجربه کرونایی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: موج اول کرونا در اواخر اسفند و اوایل فروردین در حالی سپری شد که بسیاری از مردم یا بیماری را باور نکرده بودند یا شیوه‌های مقابله با آن را نمی‌دانستند و تجهیزات و امکانات مناسب را به‌منظور انجام ضدعفونی در اختیار نداشتند.

خجسته‌پور بیان کرد: مرحله دوم کرونا در تابستان گذشته، خوشبختانه در استان سمنان موجب دغدغه خاطر زیادی نشد؛ اما برابر با پیش‌بینی‌های گذشته مبنی بر در پیش بودن پاییزی سخت در سال ۹۹ شاهد پیک سوم سخت کرونا در سطح کشور و استان سمنان بودیم.

تمام مصوبات ستاد ملی کرونا در حکم قانون است و عدم اجرای آن تخلف از قانون محسوب می‌شود

او افزود: در حال حاضر، متأسفانه نشانه‌هایی از موج چهارم کرونا در کشور قابل مشاهده بوده که این موج به علت دارا بودن نوع جهش‌یافته کرونای انگلیسی از خطر بیشتری برخوردار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: تجربه یک ساله کرونایی ما ثابت کرده است که باید بیش از پیش موارد بهداشتی را رعایت کنیم؛ ایام پایانی سال و حضور مردم در مراکز خرید، دیدوبازدیدها و مسافرت‌های احتمالی تهدید شیوع پیک چهارم کرونا را افزایش داده است.

خجسته‌پور ادامه داد: بنا بر فرمایشات رئیس‌جمهور باید به دنبال تغییر سبک زندگی مردم باشیم؛ نه اینکه با افزایش محدودیت‌ها موجب آزار و اذیت آنان شویم؛ باید آموزش بدهیم و یاد بگیریم که سبک زندگی را تغییر دهیم و راه‌های زندگی با ویروس کرونا را فرابگیریم.

فعلاً هست

میهمان ناخوانده اما حالا حالاها گویا همچنان پیش ما هست؛ پس تنها راه اساسی برای دوری از آسیب‌های آن، خودمراقبتی، رعایت اصول پیشگیری و فاصله‌گذاری اجتماعی و در عین حال، توجه به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی است.

برای اینکه کرونا این روزها عزیزان بیشتری را از میان ما نچیند، همه باید به دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا جامعه عمل بپوشانند و به‌خصوص جوانان و نوجوانان که گفته می‌شود بیشتر نسبت به رعایت موارد ابلاغی بی‌توجه هستند، کرونا را جدی بگیرند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۲/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: ستاد ملی کرونا سبک زندگی ویروس کرونا ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دانشگاه علوم پزشکی سمنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تست کرونای انگلیسی یک سال گذشته استان سمنان بیمارستان ها ویروس کرونا حال حاضر خجسته پور تست کرونا سمنان گفت جهش یافته ستاد ملی بستری شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۰۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب بیش از 150 بهورز در مشهد ؛ امسال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه همایش پیشکسوتان بهورزی و گسترش قطب ۹ کشور، در جمع خبرنگاران گفت: ۱هم اکنون هزارو 100  بهورز در مناطق روستایی حوزه تحت پوشش این دانشگاه شاغل هستند و  دست کم ۶۵۰ نفر دیگر نیاز است که به وضع ایده‌آل در تامین نیروی انسانی موردنیاز در این حوزه برسیم.

دکتر عبدالله‌زاده  افزود: ۵۰۰ دانش آموز بهورزی هم‌اکنون در حال گذراندن دوره آموزشی هستند و در مهر و بهمن سال آینده فارغ‌التحصیل  وبلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی به‌کارگیری می‌شوند.

وی گفت: طبق وعده معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با موافقت رئیس سازمان استخدامی کشور یک آزمون دیگر در ۳ ماه آینده برگزار خواهد شد تا که مابقی کسری نیروی بهورزی در  کشور از جمله ۱۵۰ نیروی مابقی به‌کارگیری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تامین شود.

مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: این ۱۵۰ نیرو پس از طی دوره آموزشی ۲ ساله و فارغ‌التحصیلی در این دوره در مراکز و خانه‌های بهداشت روستایی مشغول به کار می‌شوند.

در این مراسم از بیش از ۱۰۰ پیشکسوت و مربی بهورزی تجلیل شد..

دیگر خبرها

  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • بیمارستان نیایش به ابر بیمارستان تبدیل خواهد شد
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند
  • جذب بیش از ۱۵۰ بهورز در مشهد؛ امسال
  • بهورزان دیده بانان عرصه سلامت هستند
  • جذب بیش از 150 بهورز در مشهد ؛ امسال
  • واژگونی پژو یک‌ نفر را به کام مرگ کشاند
  • چارت سازمانی مرکز بهداشت گلشن تصویب شد
  • جدیدترین نتایج اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی کشور اعلام شد