Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ شهردار شیراز در مراسم رونمایی از سامانه «سیستم اطلاعات مدیریت پروژه» موسوم به PMIS گفت: رونمایی از این سامانه مهمترین و عملی‌ترین گام مدیریت شهری در مسیر تحقق شهر الکترونیک, یکپارچه سازی مدیریت شهری و شفاف‌سازی در اجرای پروژه ها است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز،  افتتاح پنجمین سایت G5 ایران و ایرانسل در شیراز و به عبارت دیگر دسترسی شهر شیراز به شبکه اینترنت پرسرعت نسل پنجم و نصب اولین دکل استانی آن در کشور در شیراز پس از کلان‌شهر تهران، اتفاق خوبی بود که در اولین روزهای آخرین ماه از آخرین سال قرن اخیر شاهد آن بودیم تا بستر و زیرساخت دیگر اقدامات فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال این ریل‌گذاری نرم‌افزاری، بعد از ظهر امروز و با رونمایی از سه سامانه «سیستم اطلاعات مدیریت پروژه» یا همان (PMIS) و به گفته عموم، اتاق مدیریت شیشه‌ای، سامانه «مدیریت حمل و نقل بار» و سامانه «سبزینه» فصل جدیدی رو به روی شهرداری و شهروندان شیراز گشود و شیراز را به رویای شهر هوشمند و الکترونیک چند گام نزدیک‎‌‌تر کرد.

حال اکنون می‌توان امیدوار شد که تجهیز شهر شیراز به زیرساخت‌های اکترونیکی از فاز خودکار سازمانی امور اداری و ارتباطات درون سازمانی فراتر رفته و به خدمات شهری برسد.امری که علاوه بر افزایش سطح رضایت عمومی به توسعه شهر هوشمند، ریل‌گذاری و بسترسازی برای ظهور اینترنت اشیا و استفاده بیشتر از ساز و کارهای الکترونیکی در کلان‌شهر شیراز منجر خواهد شد.

شهرداری زیرساخت‌های عملی مبارزه با فساد را فراهم کرد

در ابتدای این آیین، شهردار شیراز با اشاره به اینکه سامانه‌ای که در چند ثانیه از آن رونمایی شد حاصل سه سال کار مداوم کارشناسان بوده، افزود: وایفای رایگان در نقطه کنونی و تجهیز باغ جهان‌نما به اینترنت رایگان به عنوان اقدامی عملیاتی اما نمادین، در واقع مقدمه و بخشی از پروژه‌ای بزرگتر است که در اولین گام، دسترسی رایگان شهروندان به اینترنت رایگان را به میزان روزانه 200 مگابایت تحقق می‌بخشد.

حیدر اسکندرپور افزود: در این راستا و در فاز بعدی ایستگاه‎‌های مترو میرزای شیرازی و نمازی تا پایان سال و ایستگاه‌های احسان، امام حسین، زندیه و وکیل‌الرعایا و مراکز گردشگری شهر شیراز تا روز شیراز به وایفای رایگان مجهز خواهند شد.

اسکندرپور با اشاره به اینکه در روزهای ابتدای مدیریت شهری فعلی بر شیراز، منتقدین در مواجهه با اذعان شهرداری به رویکرد نرم‌افزاری، فکر می‌کردند ما قرار است پروژه‌های های عمرانی را تعطیل کنیم در حالی که ما معتقد بودیم فراهم‌کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و اجرای پروژه‌ها بر بستر الکترونیکی و نرم سبب شتاب و شفافیت در پروژه‌ها می‌شود.

وی در خصوص شفاف‌سازی و ابهاماتی که در خصوص اجرای برخی پروژه‌ها در کشور و شهر شیراز وجود دارد نیز افزود این ابهامات به سبب این است که ما مدیران اطلاعات کافی و جامع در اختیار شهروندان قرار نداده‌ ایم و یا اطلاعات متناقضی از سوی ما به گوش آنها رسیده و حق دارند اطلاعات و آمار ما را نپذیرند و بعضا باور نکنند و دچار سوء تفاهم شوند ولی راه اندازی این پروژه و این سامانه در بحث مدیریت اطلاعات پروژه، به شهروندان و نهادهای نظارتی کمک خواهد کرد که از ابتدا تا انتهای پروژه را رصد کرده، پرداخت‌ها، صورت وضعیت‌ها و براوردهای مالی را ببینند و سوء تفاهمات و ابهامات رفع شود.

هوشمندسازی شیراز چالش‌ها و مزایا؛ دیتا سنتر شیراز بهمن ماه آماده به کار می‌شود

صفر تا صد "مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران"

شورای شهر شیراز به وجود دلالی و قانون‌گریزی در اداره شهر هشدار داد

شهردار شیراز افزود: اشکالی که در اجرای برخی پروژه ها وجود دارد این است که گاهی برآوردهای اولیه با صورت‌حساب‌ها همخوانی ندارد اما با رونمایی از سامانه فعلی اگر آیتمی در طول پروژه تغییر کند قابل رویت بوده و این مساله به نهادهای نظارتی و بازرسی کمک خواهد کرد که از تخلفات جلوگیری و اشتباهات احتمالی را متذکر شوند.

اسکندرپور در ادامه با اشاره به اینکه در تمام دوره‌ها شهروندان از تبعیض در اجرای پروژه‌های شهری در مناطق مختلف گلایه می‌کنند افزود: این سامانه شهر را در تمام زمینه‌های زیرساختی و مدیریتی مانیتور کرده و با محقق شدن تخصیص اعتبار به مناطق مختلف، عدالت فضایی و محیط نیز محقق می شود.که این مساله در مورد پارک‌ها و باغ‌ها و فضای سبز نیز نمود دارد.

وی در پایان گفت:این سامانه در وهله اول تصمیم‌گیری مدیران را علمی و کارشناسی‌تر خواهد کرد و همچنین امکان و حق رصد آنی و کامل امور شهری را به شهروندان داده و دست دستگاه‌های نظارتی را نیز جهت نظارت و رصد بهتر باز می‌کند.

شورا مهم‌ترین گام عملی در مسیر مدیریت صحیح پروژه‌های شهرداری شیراز را برداشت

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز دیگر سخنران این آئین بود و عبدالرزاق موسوی در ابتدا رونمایی از سیستم اطلاعات مدیریت پروژه را امری منحصر به فرد و حاصل رویکرد و نگاه شورای پنجم دانست و گفت: امروز اولین گام محکم و عملی در مسیر مدیریت صحیح پروژه‌های شیراز برداشته شد.

سید عبدالرزاق موسوی از شهردار و مدیران شهرداری خواست برای تکمیل و اجرای دقیق سامانه PMIS همت کنند تا این سامانه بتواند حجم قابل توجهی از تعارض منافع، تبعیض و فساد را کنترل کند.

وی ضمن اشاره به توفیقات شورا و شهرداری در مبارزه با فساد گفت: اقدامات زیرساختی صورت گرفته در خصوص شفاف‌سازی و مبارزه با فساد به گونه‌ای است که شهروندان شیراز از ثمرات آن در سال‌های آتی بهره‌مند خواهند شد.

با هوشمندسازی شاهد جایگزینی فرایندها به جای سلایق شخصی خواهیم بود

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شهر شیراز نیز نیز ضمن تبریک بابت رونمایی و آغاز به کار سامانه های فوق به ویژه سامانه مدیریت اطلاعات پروژه (PMIS ) گفت: یکپارچه‌سازی راهبردی مدیریت شهری علاوه بر افزایش هم‌ا‌فزایی عناصر و ذی‍‌نفعان شهری در توسعه شهر هوشمند شیراز باعث حاکم شدن فرآیندها به جای سلایق شخصی خواهد شد.

لیلادودمان افزود: بسترسازی جهت الکترونیکی شدن امور اداری و شفافیت در مدیریت شهری باعث ارتقای آگاهی در تصمیمات، افزایش رضایت‌مندی مردم و ارتقای سطح کیفی و دسترسی سریع و راحت‌تر مردم به فناوری اطلاعات و ارتباطات ، بهبود تصمیمات مدیریت شهری، توسعه کسب و کارهای نوآورانه و مراکز نوآوری شهری و گامی مهم برای شفاف‌‌سازی است.

دودمان در ادامه با قدردانی ویژه از معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک از رونمایی پروژه سامانه جامع مدیریت حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری نیز یاد کرد و افزود: این سامانه نیز در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان و الکترونیکی کردن امور اداری بوده و امکان ارائه پروانه‌ها و مجوزهای لازم را جهت وسایل نقلیه حمل بار و رانندگان فراهم می‌کند.

امیدواریم این سامانه مانع تاخیر و تعلل در اجرای پروژه‌ها شود

مدیرکل بازرسی استان فارس نیز ضمن ستودن تلاش‌های صورت گرفته در راستای راه‌اندازی سامانه‌ سیستم اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) بیان کرد رونمایی از این سامانه گام اول در راستای شفاف‌سازی است و باید در ادامه شاهد دسترسی و اجرای پایگاهی جامع، دقیق و هوشمندجهت مشاهده جزئیات مراحل و فرآیندهای تمام قراردادها، معاملات هم برای مردم و هم برای کارشناسان و دستگاه‌های نظارتی باشیم.

کاظم اکرمی اجرای غیرکارشناسی برخی امور و تاخیر و تعلل در اجرای پروژه‌ها را امری جبران‌ناپذیر و سبب تحمیل هزینه‌های بسیار به شهروندان و دارای عوارض و هزینه‌های منفی بسیار برشمرد و افزود یک مدیر باید قبل از اجرای پروژه از میزان اعتبار، هزینه و بودجه تخصیص یافته و سایر امور فنی آگاه باشد تا وعده های خود را به موقع محقق کند و به مرور احتمال خطا در اجرای آنها نزدیک به صفرشود.

شهروندان به عنوان صاحب اصلی شهر از هزینه‌کردها مطلع شوند

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس نیز در این آیین رونمایی ابتدا به کاستی‌هایی که در زمینه تحقق کامل حقوق شهروندی وجود دارند پرداخت گفت: امروز دوره ای نیست که حقوق شهروندان را صرفا بتوان از طریق پلیس محقق کرد.

ابراهیم ابراهیمی خاطر نشان کرد: اتاق شیشه ای مدیریت یا همان سامانه سیستم اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) باید به گونه ای باشد که مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر بتوانند اجرای امور را با ریز جزئیات و از نزدیک ببینند و بدانند مدیران ما با عوارض و بیت‌المال قرار است چه نوع خدماتی به آنها ارای بدهند.

وی ضمن مثبت خواندن رونمایی از این سامانه از مجموعه این سامانه‌ها به عنوان رصدخانه خدمات شهری یاد کرد و در ادامه گفت: مدیریت یکپارچه شهری به معنای انسجام‌بخشی به امور و پیشگیری از اقدامات جزیره‌ای، تحقق عدالت اجتماعی، ارتقای شفافیت و سلامت اداری و کاهش فساد از مهمترین نتایج این سامانه خواهد بود.

مدیریت یکپارچه و سیستمی پروژه‌ها منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود

سامانه اطلاعات مدیریت پروژه یا PMIS ، بنا به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز، سامانه ای فرآیندی و سلسله مراتبی است که پس از تخصیص و تامین اعتبار کلیه فرایندها شامل آگهی مناقصه، انتخاب پیمانکار،انعقاد قرارداد را به صورت سیستمی انجام می‌دهد.

هدف اصلی استقرار این سامانه در شهرداری شیراز به گفته مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز ابتدا یکپارچه‌سازی و استانداردسازی ساختار اطلاعاتی پروژه‌ها و سپس مدیریت یکپارچه و سیستمی پروژه ها و افزایش کارایی و اثربخشی سازمان است.

حمیدرضا جورکش همچنین برقراری یک سیستم جامع ارائه گزارش‌های سلسله مراتبی، ارایه اطلاعات و آگاه نمودن مدیران از وضعیت عملکرد فیزیکی، زمانی و ریالی پروژه‌های مصوب در سطوح مختلف سازمانی، حذف رانت و رفع وابستگی اطلاعات پروژه‌ها به افراد، مدیریت تعریف و تخصیص بودجه و در نهایت مدیریت تامین و تخصیص صحیح منابع در سطوح مختلف عملیاتی و اجرایی را از دیگر اهداف اصلی راه‌اندازی این سامانه در مدیریت شهری شیراز برشمرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در حاشیه این مراسم در خصوص سامانه جامع مدیریت حمل و نقل بار به ارایه صحبت‌های فنی و کارشناسی پرداخت. دیگر سخنران این مراسم که جهت از رونمایی از سامانه سبزینه از وی دعوت به عمل آمده بود رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز بود که محمدرضا زندیه نیز در خصوص سامانه سبزینه اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های کرونا سامانه سبزینه جهت تکریم شهروندان و جلوگیری از رفت وآمدهای غیرضروری و با هدف احیای محیط زیست سبز شهری شیراز راه‌اندازی شد.

زندیه افزود: در این طرح نهال به صورت رایگان به شهروندان داده می‌شود؛ به این صورت که شهروندان پس از حضور در وب‌سایت سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز، وارد منوی سبزینه شده و آدرس و نهال مورد نظر را انتخاب کرده و کارمندان این سازمان با حضور در آدرس مورد نظر اعم از منزل یا دفتر کار اقدام به کاشت نهال می‌کنند.

گزارش از سروش سلیمی

انتهای پیام /‌424/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اجرای پروژه ها مبارزه با فساد شهرداری شیراز مدیریت شهری راه اندازی شهر هوشمند شهر شیراز شفاف سازی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۰۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زنان به عنوان نیمی از پیکرۀ هر جامعه‌ به تناسب نقش خود، نقش‌های بسیار مهمی را در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند و باید گفت زنان از مهم‌ترین مخاطبان و گروه‌های اجتماعی مؤثر در فرایند توسعه به در اجتماع هستند و در هر جامعه‌ای عامل مؤثری در پیش‌برد اهداف توسعه‌اند.

صالح‌الدین قادری (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» به این موضوع می‌پردازد که زنان سرپرست خانوار یکی از گروه‌های اجتماعی هستند که ازنظر اجتماعی وظیفه‌های زیادی دارند و توانمندی آنها به قدرتمندی اعضای خانواده می‌انجامد.

قادری در پژوهشی به واکاوی طرح «سپکم» که اختصار «سامانه/ اپلیکشن پایش، کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» است، می‌پردازد، قادری به این نکته اشاره می‌کند که این سامانه خروجی نتایج یک پژوهش تجربی در مورد زنان سرپرست خانوار در استان البرز است که با مشارکت شهرداری و شورای شهر کرج، دانشگاه خوارزمی، امور بانوان استانداری البرز، کمیتۀ امداد، سازمان بهزیستی، انجمن‌های مردم‌نهاد حوزه زنان سرپرست خانوار، خیریه‌های حوزه زنان سرپرست خانوار و مصاحبه با خود زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است.

* طراحی اپلیکشن در راستای خدمات به زنان سرپرست خانوار

این پژوهشگر در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که در جهت ارائە خدمات به زنان سرپرست خانوار سامانه/ اپلیکشن با استفاده از بستر‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با این اهداف طراحی شد:

 سازمان‌دهی این گروه اجتماعی،  هم‌افزایی در ارائە خدمات به آنها، جلوگیری از هدررفت منابع، سوءاستفاده‌های خاص ازمنابع و...، به روزکردن اطلاعات پایه‌ای از زنان سرپرست خانوار و نیاز‌ها و مشکلات آنها مبتنی بر خروجی‌های نقش‌های طراحی شد. سامانه/اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان   را فراهم می کند


* تاثیر سامانه بر پیشبرد اهداف زنان سرپرست خانوار

به زعم این پژوهشگر در پی طراحی یک سامانه/ اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان شناسایی مسائل و نیاز‌ها را فراهم می‌شود که در راستای آن این سامانه، سازمان‌های خدمات‌رسان را به گروه هدف هدایت و عامل ایجاد هم‌افزایی و شراکت منجر به تحقق تقسیم کار ملی در زمینۀ آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

او در ادامه می‌نویسد در این راستا یک بستر مناسب برای پایش استفاده از سامانه/ اپلیکشن با کمک هوش مصنوعی و مشخص‌کردن ابعاد مورد استفاده از این فناوری در زمینۀ تشخیص و اجرا در تمامی مراحل فراهم خواهد شد.

از نظر این پژوهشگربرای طراحی یک سامانه/ اپلکیشن مناسب زنان سرپرست خانوار گروه‌های متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی، فعالان مدنی، متخصصان حوزه کسب‌وکار‌های خُرد و متخصصان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کنار هم فعالیت می‌کنند.

* تشکیل بانک اطلاعات زنان سرپرست خانوار 

به گفته این پژوهشگر با استفاده از اپلیکشن و با پُرکردن پرسش‌نامه به صورت خوداظهار اطلاعات زنان سرپرست خانوار وارد می‌شود و سپس اطلاعات مددجویان مختلف سازمان‌های دولتی و عمومی و خصوصی بارگذاری می‌شود.

قادری بیان می‌کند ازطریق هوش مصنوعی اطلاعات با لینک شدن به بانک اطلاعات ثبت احوال و سازمان خصوصی‌سازی و متوالی هدفمندسازی یارانه و سازمان‌های خدمات رسان راستی‌آزمایی می‌شود و اطلاعات خوداظهاری شامل خود فرد و اعضای تحت سرپرستی گردآوری می‌شود و در نهایت نیاز‌ها به تفکیک حوزه‌های معیشتی، مسکن، بهداشت و درمان، اشتغال و کارآفرینی، مناسبات و روابط اجتماعی و... دسته‌بندی می‌شوند.


* بستر اشتراک‌گذاری و اطلاع‌رسانی در مورد نوع و مکان و زمان خدمات نهاد‌ها و افراد خدمات‌رسان

قادری در ادامه این موضوع را مطرح می‌کند که بارگذاری اطلاعات دقیق و جامع در یک سامانه/ اپلکیشن  برای به اشتراک‌گزاری خدمات موجود برای زنان سرپرست خانواده اهمیت زیادی دارد و به‌ اشتراک‌گذاشتن فعالیت‌های خدماتی که ارائه می‌شود برای جلوگیری از هم‌پوشانی و ارتقاء هم‌افزایی بسیار مهم است.

لازم به ذکر است تعیین مسئولیت‌های سازمانی و نهادی براساس تقسیم کار ملی آسیب‌های اجتماعی و پایش و ارزیابی این نهاد‌های خدمات‌رسانی در این امر بسیار تاثیر‌گزار است.


* ارائه تجارب و راهکار‌های جدید مبتنی بر پژوهش‌های به‌روز برای ارائه به خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان

به زعم قادری با استفاده از هوش مصنوعی به صورت مداوم داده‌های سامانه استخراج، تحلیل و دسته‌بندی خواهد شد و به صورت مداوم توسط یک تیم پژوهشی تجارب و دانش و اطلاعات جدید برای استفاده کاربران سازمانی و خود زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود و این بخش می‌تواند شامل آموزش و توانمندسازی، ارتباط‌گیری و ... باشد.

براساس پیشنهادات پژوهش، اولین اقدام در راستای بهبود زنان سرپرست خانوار تشکیل یک بستر و سامانه‌ای است که وضیعت پراکنده، آشفته و غیرهمگرای خدمات را مدیریت و کنترل کند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • مبارزه با فساد در اولویت برنامه‌های عدلیه است
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ سازمان تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود