Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا جنگل‌های قلب زاگرس یعنی استان لرستان هر روز حالشان وخیم‌تر شود، اینجا آتش‌سوزی، زوال، قاچاق چوب، تغییر کاربری و چرای بی‌رویه دام نیستی را در بلوطستان رقم زده است.

همه مصائب بلوط‌های لرستان

جنگل‌های لرستان با قرارگیری در قلب زاگرس اهمیت حیاتی برای این زیست بوم منحصر به فرد دارند چرا که از وسعت ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلیون هکتاری جنگل‌های ۱۱ استان زاگرسی ۱.۲ میلیون هکتار در لرستان قرار دارد تا این استان حائز رتبه دوم وسعت جنگل‌ها باشد، عنوانی که وقوع مخاطرات مختلف طبیعی و انسانی آن را تهدید می‌کند.

استان لرستان به رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصر به فرد در زمینه اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می‌رود عرصه‌های طبیعی این دیار را به دشت‌های بدون آب و علف تبدیل کند.

وقوع آتش سوزی‌های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه‌های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، اجرای پروژه‌های عمرانی غیرکارشناسی و… هر کدام زخمی را بر تن جنگل‌های بلوط زده‌اند تا سکته‌های مختلف، قلب این اکوسیستم را هر روز ضعیف‌تر کند.

تشکیل ۲۵۰۰ پرونده تخریب مراتع و جنگل‌ها

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این رابطه، اظهار داشت: امسال بیش از دو هزار و ۵۰۰ فقره پرونده تخریب مراتع و جنگل‌ها را در استان داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: این پرونده‌ها در حوزه‌های مختلف شخم اراضی مرتعی، قطع درختان، تهیه زغال از چوب درختان بلوط و… بوده است که متخلفان در این رابطه به محاکم قضائی معرفی شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان داشت: متأسفانه در حال حاضر روند تخریب جنگل‌ها و مراتع در برخی از شهرستان‌های استان زیاد است.

نجفی گفت: از هم استانی‌های عزیز تقاضا داریم که بدون شناخت و نقشه دقیق اقدام به شخم مراتع نکنند چرا که جرایمی که برای متخلفان شخم مراتع در نظر گرفته می‌شود به ازای هر هکتار حدود هفت میلیون تومان است.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ نفر در این رابطه دستگیر و به محاکم قضائی معرفی شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: همچنین ۸۱ دستگاه خودروی حامل زغال و چوب جنگلی را از متخلفان توقیف کرده‌ایم.

کد خبر 5154016

منبع: مهر

کلیدواژه: درختان بلوط اداره کل منابع طبیعی لرستان ویروس کرونا زلزله کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه بوشهر سی سخت شیراز اردبیل مشهد بارش برف عکس استانها شهرکرد جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۳۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد

علی جورابلو مدیر جهاد کشاورزی گرمسار گفت: در بیشتر از ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان گرمسار اکنون عملیات کشاورزی حفاظتی شامل کم‌خاک‌ورزی و بی خاک‌ورزی اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: طبق برنامه پیش بینی می‌شود سطح خاک‌ورزی حفاظتی در این شهرستان در سال‌های آتی افزایش پیدا کند و به بیش از یکهزار هکتار برسد.

وی گفت: افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک مهم‌ترین عامل تولید درمناطق خشک وکم‌بارش است و باقی ماندن بقایای گیاهی بر روی سطح خاک و همچنین افزایش مواد آلی خاک، کاهش نیروی کار و انرژی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از مهمترین مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

این مسئول بیان کرد که کاهش تردد ادوات خاک ورزی در مزرعه و صدمه کمتر ساختمان خاک از مزایای اجرای خاک ورزی حفاظتی است. در خاک ورزی مرسوم ۶ تا هفت بار تردد در مزرعه برای کشت، علاوه بر تخریب ساختمان خاک هزینه بسیاری دارد و این در حالی است که در خاک‌ورزی حفاظتی رایج در گرمسار فقط ۲ یا حداکثر سه بار ادوات خاک ورزی به سطح مزرعه می‌روند.

مدیر جهاد کشاورزی گرمسار افزود: کشت محصول در بقایای گیاهی سال قبل با دستگاه‌های مستقیم کار، حذف شخم عمیق در خاک و جایگزینی شخم سبک و استفاده از ادوات کم‌خاکورزی از روش‌های متداول خاک‌ورزی حفاظتی توصیه شده به کشاورزان است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • ۳۹ درصد پروانه های کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد