Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، از تولد کرونا بیش از یک سال می گذرد و طولانی شدن حضور این میهمان ناخوانده باعث شده تا خیلی از مردم آنطور که باید و لازم است نسبت به رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های ارایه شده برای مقابله با این ویروس کم توجه باشند.

ترافیک خیابان ها، شلوغی بازارها و مراکز خرید، ازدحام عابران در پیاده روها همگی نشانگر این است که بیم جامعه نسبت به کرونا کمرنگ شده و خیلی ها دیگر کرونا را جدی نمی گیرند و یا سیاست هرچه بادا باد را در پیش گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که ویروس کرونا این روزها رنگ و رو عوض کرده و با شکل دیگری در میان ما حاضر شده است، قدرت سرایت کرونا انگلیسی بسیار بالاتر از نوع قبلی است و می تواند در زمانی کوتاه جمعیت قابل توجهی را به خود درگیر کند.

شهرستان آبیک واقع در شرق استان قزوین از نخستین مکان هایی در کشور بود که شیوع کرونا انگلیسی در آن به تایید مراجع پزشکی رسید، فرد مبتلا به شکل جهش یافته کرونا در این شهرستان ۴۸ سال سن داشت که تاب مقاومت در برابر این ویروس منحوس را نداشت و در بیمارستانی در هشتگرد استان البرز جان باخت.

پس از آن روستای زادگاه این فرد به سرعت قرنطینه و از اهالی آن تست گیری شد و در نهایت هفت بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان آبیک شناسایی شد، به دنبال این موضوع در استان قزوین شرایط فوق العاده کرونایی اعلام و مقرر شد تا  نظارت بر اجرای محدودیت های کرونایی و شیوه نامه های بهداشتی با جدیت بیشتری دنبال شود.

با این حال مسوولان این استان از عادی انگاری شرایط نگران هستند و تاکید دارند بدون همکاری و مشارکت همگانی امکان مهار و پیشگیری از شیوع موج جدید کرونا وجود ندارد.

آمار بیماران مبتلا به کرونا انگلیسی در قزوین، فعلا همان هفت نفر

کرونا انگلیسی حتی می تواند افراد سالم و بدون بیماری زمینه ای را نیز به سرعت و به شدت درگیر کرده و از پا بیاندازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با اشاره به اینکه کرونا انگلیسی محدودیت سنی قائل نیست و حتی بیشتر جوان ها را نشانه گرفته است، از جدی نگرفتن نکات بهداشتی در سطح جامعه و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی به شدت اظهار نگرانی کرد.

او در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کرونا انگلیسی با سرعت غیرقابل باوری قابلیت انتشار و شیوع دارد و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید شاهد افزایش رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشیم  و فاصله اجتماعی را حفظ کرده و از هرگونه اجتماع خودداری کنیم.

دکتر پیمان نامدار با بیان اینکه کرونا انگلیسی حتی می تواند افراد سالم و بدون بیماری زمینه ای را نیز به سرعت و به شدت درگیر کرده و از پا بیاندازد،افزود: براساس بررسی های انجام شده استفاده همزمان از ۲ ماسک می تواند تا حد زیادی مانع ابتلای افراد به کرونا شود.

این مسوول گفت: افراد به محض مشاهده علائم مربوط به کرونا باید سریعا به مراکز تشخیصی و درمانی مراجعه کنند چرا که دیر مراجعه کردن می تواند خطرات جدی از جمله مرگ را برای بیماران به همراه داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه تاکنون کرونا انگلیسی در استان قزوین یک نفر فوتی و هفت تن مبتلا داشته است،افزود: این افراد مربوط به آبیک هستند و در حال حاضر روستای فرد متوفی در این شهرستان در قرنطینه کامل است و اجازه ورود و خروج به این روستا داده نمی شود و مایحتاج عمومی و غذای مورد نیاز ساکنان آن نیز تامین شده است.

این مسوول همچنین گفت: متاسفانه با وجود شرایط کرونایی موجود و خطر شیوع کرونا انگلیسی شاهد شلوغی بازارها و مکان های عمومی در پایان سال هستیم و بسیاری از شهروندان با خیال راحت و بدون رعایت فاصله  گذاری مشغول گشت و گذار و انجام خرید هستند که این ازدحام می تواند خطرساز بوده و ما را وارد موج جدیدی از این بیماری کند.

نامدار با بیان اینکه کرونا دیگر پیرو جوان نمی شناسد، افزود: قصد نگران ساختن مردم را نداریم اما باید گفت اگر نکات بهداشتی و فاصله گذاری رعایت نشود شرایط خطرناک تری را نسبت به موج های قبلی شاهد خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: عادی انگاری شرایط از سوی جامعه موجب می شود تا تلاش های کادر درمان برای مقابله با کرونا هدر برود و با موج های شدید و پی در پی این بیماری روبرو شویم.

این مسوول پیشنهاد کرد تا شهروندان از انجام خریدهای غیرضروری در این شرایط صرف نظر کرده و از خدمات الکترونیکی موجود در فضای مجازی در حوزه امور اداری، خرید و نقل و انتقالات بانکی و بهره مند شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین افزود: نشست های استانی و شهرستانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا با جدیت در حال برگزاری و مصوبات آن در حال اجرا و پیگیری هستند که محوریت آنها تمهیدات لازم برای پیشگیری از موج جدید و شیوع کرونا انگلیسی و همچنین افزایش انجام تست گیری و نظارت بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی و محدودیت های کرونایی است.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی با مشاهده کرونا انگلیسی باید به ۱۰۰ درصد برسد

عادی انگاری از شرایط موجود یعنی به استقبال خطر رفتن و بله و بفرما گفتن به ویروسی که می تواند جان ما، خانواده مان و دیگر افراد جامعه را به خطر بیاندازد و باعث از دست رفتن عزیزانمان شود.

رئیس کمیته بازرسی و نظارت ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا استان قزوین نیز میزان رعایت دستوالعمل های بهداشتی از سوی شهروندان را برای مقابله و رویارویی با کرونا جهش یافته کافی نمی داندو

او در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: براساس آخرین بررسی های به عمل آمده استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان قزوین ۸۰ درصد است که این رقم اگرچه نسبت به برخی مناطق کشور بالاست اما با توجه به خطر شیوع کرونا انگلیسی و قدرت بالای انتشار این بیماری این رقم باید به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

محمد افشار افزود: انتشار خبر شیوع کرونا انگلیسی در آبیک موجب شد تا رعایت دستور العمل های بهداشتی و استفاده از ماسک در استان قزوین مقداری افزایش یابد اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و به نظر می رسد با توجه به ازدحام جمعیت در اماکن های عمومی و عدم استفاده برخی از ماسک هنوز خیلی ها این ویروس جهش یافته و بسیار خطرناک را دست کم گرفته و آنرا چندان جدی نگرفته اند. 

این مسوول با بیان اینکه بازرسی از اصناف و اماکن اداری و خدماتی استان قزوین برای نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تشدید یافته است،افزود: بانک ها و ادارات ملزم هستند تنها به افراد دارای ماسک خدمات ارایه کنند، ضمن اینکه از قبل تدابیر و تمهیدات لازم در این مکان ها برای جلوگیری از تجمع و ازدحام و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز اندیشده شده و با مدیران کم توجه و خاطی برخورد می شود و واحدهای صنفی متخلف نیز بدون مساحمه پلمب خواهند شد.

افشار با تاکید بر اینکه مصوبات ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در سطح ملی و استانی به موجب قانون لازم الاجرا هستند،اظهار داشت: در شرایط کنونی حفظ سلامت و جان مردم اولویت نخست دولت به شمار می رود که در تحقق این هدف باید همه اقشار همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

این مسوول با بیان اینکه شهروندان باید برای حفظ سلامت خود و دیگران به رعایت شیوه های نامه بهداشتی همچنان پایبند باشند، خاطرنشان کرد: عادی انگاری از شرایط موجود یعنی به استقبال خطر رفتن و بله و بفرما گفتن به ویروسی که می تواند جان ما، خانواده مان و دیگر افراد جامعه را به خطر بیاندازد و موجب از بین رفتن عزیزانمان شود.

 عدم میزبانی قزوین از مسافران نوروزی برای پیشگیری از انتشار کرونا انگلیسی 
۱۰ روز از قرنطینه کامل روستای حسین آباد کرد آبیک که زادگاه فرد متوفی ناشی از کرونا انگلیسی است می گذرداز همه اهالی این روستا تست کرونا گرفته شده و در پایان هفته جاری نیز دوباره تست گیری می شود و پس از نتایج در مورد تداوم قرنطینه تصمیم گیری خواهد شد.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین نیز می گوید عادی انگاری مردم نسبت به شرایط موجود می تواند باعث دوباره قرمز شدن وضعیت شهرها و مناطق شده و شیوع کرونا انگلیسی شده و  از نوروز ۱۴۰۰به جای خوشحالی و لحظات خوب، خاطرات تلخی را در ذهن ما به یادگار باقی بگذارد.

این مسوول در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با مشاهده کرونا انگلیسی نظارت بر اجرای محدودیت های کرونایی در استان قزوین تشدید یافته است.

منوچهر حبیبی با اشاره به اعلام شرایط فوق العاده کرونایی در استان قزوین، افزود: محدودیت های تردد خودرویی از ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح با جدیت دنبال می شود و پلیس و دوربین های نظارتی اقدام به ثبت شماره پلاک رانندگان مختلف کرده و آنها را جریمه و اعمال قانون می کنند.

این مسوول با بیان اینکه متاسفانه در این شرایط برخی اوقات شاهد ازدحام و برگزاری مجالس شادی و عزا از سوی شهروندان هستیم که می تواند به بهای مرگ ده ها انسان بی گناه تمام شود، گفت: برگزاری مراسمات عروسی، ترحیم و هرگونه اجتماع تا اطلاع بعدی در استان قزوین ممنوع بوده و بازار از ساعت ۲۰:۳۰ و سایر اصناف به جز مشاغل ضروری نیز باید تا ساعت ۲۱ تعطیل کنند و با افرادی که از مقررات تعیین شده تمرد کنند برخورد خواهد شد.

حبیبی با بیان اینکه عادی انگاری نسبت به شرایط موجود بدون شک ما را وارد موج جدید شیوع کرونا می کند،اظهار داشت: اگر خواهان داشتن نوروزی آرام و بدون التهاب هستیم باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را در این روزها بسیار جدی بگیریم.

حبیبی همچنین با اشاره به اینکه ۱۰ روز از قرنطینه کامل روستای حسین آباد کرد آبیک که زادگاه فرد متوفی ناشی از کرونا انگلیسی است می گذرد،اظهار داشت: از همه اهالی این روستا تست کرونا گرفته شده و در پایان هفته جاری نیز دوباره تست گیری می شود و پس از نتایج در مورد تداوم قرنطینه تصمیم گیری خواهد شد.

این مسوول با بیان اینکه شرایط در آبیک تحت کنترل است و تاکنون بیمار جدید دیگری که مبتلا به کرونا انگلیسی باشد شناسایی نشده است،افزود: تیم های بهداشتی و نظارتی به شکل ویژه در این شهرستان حضور دارند.

حبیبی اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت هیچ کدام از شهرهای استان قزوین از حیث ابتلا به کرونا قرمز نیست اما نگرانی ما از عادی انگاری و کم توجهی مردم نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و شیوع کرونا انگلیسی است که قدرت سرایت بسیار بالایی دارد.

حانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین گفت: استان قزوین در نوروز ۱۴۰۰ میزبان و پذیرای مسافران نیست و به شهروندان استان نیز توصیه می کنیم تا به دلیل شرایط کرونایی و مشاهده نوع جهش یافته یا انگلیسی آن در نقاط مختلف کشور به مسافرت نرفته چرا که انجام سفر در این وضعیت می تواند ریسک انتقال و ابتلا به کرونا را به شدت افزایش دهد.

این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر خیلی از خدمات به شکل الکترونیکی قابل دریافت است و نیاز به مراجعه حضوری ندارد،افزود: توصیه می شود مردم از این خدمات استفاده کنند و همچنین خریدهای خود را به جای حضور در فروشگاه ها و بازار به شکل اینترنتی سفارش دهند چرا که حضور در مکان های عمومی و ایجاد ازدحام در آنها خطر شیوع کرونا را افزایش داده و باعث می شود تا زنجیره انتقال قطع نشود.

رهاورد:

کرونا در استان قزوین تاکنون جان بیش از ۱۳۰۰ نفر را گرفته است، ۱۳۰۰ نفری که اگر نکات بهداشتی بیشتر رعایت می شد شاید خیلی از آنها هنوز در کنار خانواده های خود بودند و نفس های گرمشان مایه امید و نشاط عزیزانشان بود.

حال با سرکش شدن کرونا و شیوع نوع جهش یافته آن با قدرت بالای سرایت و انتقال، آمار تلفات می تواند به سرعت افزایش پیدا کند و کسی نیز تضمین نکرده که نشانه و هدف این ویروس این بار ما یا عزیزانمان نباشیم، بنابراین باید همچنان با قوت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم تا باعث نشویم گرما و امید خانه ای به سرما و ناامیدی تبدیل شده و خانواده ای عزیزش را در آستانه نوروز از دست بدهد.

برچسب‌ها ویروس کرونا آبیک استان قزوین بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آبیک استان قزوین ویروس کرونا آبیک استان قزوین بهداشت و سلامت اخبار کنکور رعایت دستورالعمل های بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی فاصله گذاری اجتماعی شیوع کرونا انگلیسی کرونا انگلیسی مقابله با کرونا استان قزوین نکات بهداشتی عادی انگاری شرایط موجود جهش یافته تست گیری موج جدید مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۴۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با شیوع بیماری کرونا بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال واکسن کرونا بودند در این میان چند مدل واکسن در کشور وارد و توزیع شد، در این میان یکی از واکسن‌هایی که بسیاری از مردم ایران استفاده کردند آسترازنکا بود، در این میان از همان ابتدایی که واکسن آسترازنکا وارد کشور شد نظریه‌های مختلفی در مورد این واکسن در نشریه‌های مختلف منتشر می‌شد که قطعا واکسن آسترازنکا دارایی عوارضی است که می‌تواند به بدن گیرنده واکسن آسیب جدی وارد کند.

آسترازنکا چه نوع واکسنی است؟

واکسن آسترازنکا یک واکسن کووید ۱۹ است که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا توسعه داده شده و از طریق عضلانی تزریق می‌شود. این واکسن، با استفاده از آدنو ویروس ChAdOx۱ شامپانزه به عنوان ناقل ویروسی ساخته شده‌است. این واکسن از دسامبر سال ۲۰۲۰، در حال انجام تحقیقات بالینی فاز III بوده‌است.

واکسن آسترازنکا، به‌صورت دو دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود. دوز دوم نیز پس از ۶ تا ۱۲ هفته از دوز نخست، تزریق می‌شود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد و اثربخشی آن پس از تزریق دوم، به ۸۱ درصد می‌رسد.

اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون

شرکت داروسازی آسترازنکا اعتراف کرد واکسن کووید ۱۹ که با نام «کووید شیلد» عرضه شده بود، ممکن است به عوارض جانبی نادری از جمله لخته شدن خون و تعدادپلاکت‌های کم منجر شود.

واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در ۱۵۰ کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن ۶۰ تا ۸۰ درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است، اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود ۵۰ قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار ۱۰۰ میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی‌تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد، اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می‌شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در ۲۰۲۳ میلادی مبنی بر این است که قبول نمی‌کند TTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

باید نگران واکسن آسترازنکا بود؟

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد عوارض واکسن آسترازنکا اظهار کرد: این واکسن از جمله واکسن‌هایی است که بر پایه وکتور و آدونا ویروس به شمار می‌رود که غیر فعال است و نسبت به سایر واکسن‌ها عوارض بیشتری دارد.

وی افزود: واکسن‌های برپایه وکتور عوارض بیشتری نسبت به سایر واکسن‌ها دارند و باید حداقل تا ۱۰ سال مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما با توجه به شرایط پاندمی کرونا بسیاری از واکسن‌ها خیلی زودتر وارد بازار شدند.

اکثر واکسن‌ها دارای عوارض هستند

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در نهایت برخی از واکسن‌های کووید ۱۹ باید بگیم دارای برخی عوارض خفیف یا بیشتر هستند؛ البته بیشتر واکسن ساز‌های داخلی عوارض واکسن را بررسی می‌کنند و افرادی که این واکسن هارا دریافت کردند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند برای مثال واکسن پاستور از جمله واکسن‌هایی است که مورد ارزیابی پس از دریافت قرار می‌گیرند.

وی در مورد ایجاد لخته خون توسط واکسن گفت: احتمال ایجاد لخته‌ی خون برای همه‌ی افراد وجود دارد، اما بسیار بسیار کم بوده و حدود یک در ۱۰۰ هزار نفر این عارضه خود را نشان می‌دهد که این عارضه نیز اغلب در زنان در سن باروری شایع است مخصوصا زنانی که از دارو‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی در البرز در روزهای پایانی هفته
  • ناقوس جنگ را چه کسی به صدا درآورد؟/ زیباکلام: ما باعث حمله‌ی صدام به ایران شدیم/ حبیب احمدزاده: این ساده‌لوحی است صدام کینه‌ی قرارداد الجزایر را داشت
  • سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده در خراسان رضوی فعال خواهد بود
  • پیکان درخواستی برای میزبانی از استقلال در قزوین نداشته است
  • باران در راه خراسان رضوی