Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@08:37:02 GMT

پل زمانخان، یادگار زمان صفوی +تصاویر

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۰۴۵۱۷

پل زمانخان، یادگار زمان صفوی +تصاویر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، پل‌های تاریخی همیشه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اند، سازه‌هایی که معمولا بر روی رودخانه‌ها ساخته می‌شوند و با سبک معماری زیبای خود مناظر جذابی را خلق می‌کنند.

ایران پل‌های تاریخی زیادی دارد که یکی از آن‌ها پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود است و قدمت آن به زمان صفویه برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودخانه پر آب و باغ‌های سرسبز اطراف پل، این منطقه را به یکی از جذاب‌ترین نقاط استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان سامان تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید

ممنوعیت ورود به کانون سیاحتی پل زمانخان

گردشگری مجازی تجربه‌ای جدید در سایه کرونا است که می‌تواند شما را با پیشینه تاریخی، آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری شهر‌های مختلف ایران آشنا کند.

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان چهارمحال و بختیاری پل زمانخان در فاصله ۲۵ کیلومتری از مرکز استان است. پلی که بر روی رودخانه زاینده رود کشیده شده و سبک ساخت آن به صورت دو دهنه طاق قوسی است.

در سال‌های گذشته پل‌ها معمولا از جنس چوب و سنگ ساخته می‌شدند و امروز نمونه‌های جذابی از پل‌های سنگی برجای مانده است که ارزش گردشگری دارد.

پل دو دهانه دارد و بر روی سه پایه سنگی طبیعی جای گرفته است و به دلیل ارزش تاریخی زیادی که دارد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. افراد زیادی به خصوص در ماه‌های گرم تابستان به کنار این پل می‌روند تا به غیر از بازدید از یک اثر تاریخی از آب و هوای خنک و چشم انداز‌های سرسبز اطراف لذت ببرند و تفریحاتی مثل رفتینگ را تجربه کنند.

در زمان‌های دور ایلات برای عبور و مرور از روی این پل می‌گذشتند و گذر آن‌ها از روی رودخانه خروشان زاینده رود بدون این پل ممکن نبود.

قدمت پل زمانخان به زمان صفویه برمی گردد و یکی از معماری‌های شاهکار زمان خود به شمار می‌رود. پل دارای ۳۰ متر طول، ۱۳ متر ارتفاع و دو دهانه نامساوی به طول‌های ۵ و ۵.۶ متر است و ستون وسط آن به یک تکه سنگ بریده تکیه داده است. مصالح به کار رفته در ساخت پل ملاط گچ، سنگ آجر و ساروج است و برای ساخت طاق آن هم از ساروج استفاده شده است.

در زمان‌های دور و از زمان ساسانیان برای عبور از رودخانه زاینده رود پل‌های زیادی بنا شده که به دلیل طغیان آب رودخانه از بین رفته اند. اما دلیل پابرجا ماندن این پل پایه‌های سنگی بسیار مقاومی است که برای ساخت آن به کار رفته است.

اما چرا زمانخان؟ چرا پل به اسم زمانخان نامگذاری شده؟

چون باعث و بانی ساخت پل کسی نبود به جز زمانخان، رئیس یکی از طوایف ایل بیگی در استان فارس که در روستای ایلبیگی زندگی می‌کرد و گاهی کوچ آن‌ها تا سامان هم می‌رسید.

از زمانی که پل بر روی این رودخانه کشیده شده تا به حال ۳ بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است که آخرین باز آن به سال ۱۳۲۱ شمسی برمی گردد.

زمانخان برای ساخت این پل و جلوگیری از تخریب آن با بهره گیری از تفکر هوشمندانه‌ صخره‌ای را به عنوان پایه و موج شکن قرار داده و دهانه‌های پل را بر روی آن اقرار داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پل های تاریخی پل های تاریخی پل زمانخان شهرستان سامان روی رودخانه زاینده رود پل زمانخان بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۴۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری

هادی قاسمی اظهار داشت: برای ساخت این هتل ۱۴۰ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از این هتل در شهرستان شهرکرد زمینه اشتغال مستقیم برای ۱۶ نفر فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید

رشد ۱۰۰ درصدی صدور مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی

قاسمی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری معروف به بام ایران، بیشترین ارتفاع از سطح دریا را دارد و سرچشمه رودخانه‌های بزرگی مانند زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز بوده که به‌واسطه جاذبه‌ها بی‌شمار در حوزه طبیعت‌گردی به‌عنوان بهشت بوم‌گردی ایران معروف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • اتمام مطالعات ساخت نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های مازندران
  • توصیه‌های ایمنی برای هشدار نارنجی بارندگی
  • شناسایی ۱۰۰ نقطه مازندران برای ساخت نیروگاه برق آبی
  • سرانجام ساخت فاز تکمیلی بزرگراه یادگار امام
  • ساخت ۱۳ نیروگاه برقابی در مازندران
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • ۱۳ نیروگاه برق‌آبی در مازندران ساخته می‌شود
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی
  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان