Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد کرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سد گاوی از نوع خاکی با هسته رسی است که حجم مخزن آن در تراز نرمال ۴۷.۷ میلیون مترمکعب خواهد بود.

وی افزود: این سد در ۲۵ کیلومتری شهر مهران در حال ساخت بوده و ارتفاع سد از پی ۱۰۲ متر و طول تاج آن حدود ۸۰۰ متر است.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: هدف از اجرای این سد مشروب کردن چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مهران، کنترل و ذخیره‌سازی جریان نابهنگام و سیلاب‌های ورودی و توزیع مناسب آب از طریق احداث شبکه آبیاری و زهکشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرمی میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه سدسازی را ۱۵ درصد عنوان کرد که برای تکمیل نهایی آن هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی همچنین به روند ساخت سد میمه در شهرستان دهلران اشاره کرد و گفت: این سد نیز از نوع خاکی با هسته رسی است و عملیات ساخت آن از سال ۸۹ آغاز شده است.

معاون عمرانی استاندار ایلام اضافه کرد: حجم مخزن این سد در تراز نرمال ۷۵ میلیون مترمکعب است که برای تامین آب کشاورزی ۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان دهلران احداث می شود.

کرمی میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۵۵ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: امسال ۷۶ میلیارد ریال برای ادامه ساخت سد میمه تخصیص یافت ولی بهره برداری نهایی از آن به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، حجم مخازن سدهای استان پیش از فعالیت دولت یازدهم تنها ۷۰ میلیون مترمکعب بود که با اجرای چندین پروژه سدسازی این مقدار هم اکنون به سه میلیارد و ۵۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

قبل از دولت تدبیر و امید حدود ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال و ۵۰ میلیون یورو در حوزه امور آب استان ایلام سرمایه‌گذاری صورت گرفته بود اما در دولت های یازدهم و دوازدهم این رقم به بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد ریال و  ۲۴ میلیون یورو رسیده است.

تنها در ۲.۵ سال گذشته ۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال برای تامین آب در این استان سرمایه‌گذاری شده است.

هم‌اکنون نیز روند اجرایی سدهای میمه، چناره، سیکان و گدارخوش به منظور استفاده هرچه بیشتر از منابع آبی استان ایلام در حال اجراست.

استان ایلام با وسعتی در حدود ۱۹۰۴۵ کیلومتر مربع حدود ۵.۱ درصد مساحت کل کشور و جمعیتی بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر حدود ۷۳ صدم درصد جمعیت کشور را داراست.

ریزش های جوی بر پهنه جغرافیایی استان حدود هشت میلیارد مترمکعب در سال برآورد شده است که از آن ۹.۴ میلیارد مترمکعب (۶۱ درصد) تبخیر و تعرق می شود و ۲.۱ میلیارد متر مکعب (۱۵ درصد) نفوذ می کند ، ۹.۱ میلیارد متر مکعب (۲۴ درصد) نیز در رودخانه ها جریان می یابند.

برچسب‌ها مهران توسعه ایران استان ایلام اراضی کشاورزی آبرسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهران توسعه ایران استان ایلام مهران توسعه ایران استان ایلام اراضی کشاورزی آبرسانی اخبار کنکور میلیون مترمکعب میلیارد ریال استان ایلام میلیارد متر ۶ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۴۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه درصد کشت بهاره نسبت به کل سطح زیر کشت ۴۱ درصد است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال میزان تولید محصولات بهاره خراسان رضوی سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

حمید حاجی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به تفکیک، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی بهاره در خراسان رضوی شامل ۲۰ هزار هکتار چغندر قند، ۲۲ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای، ۲۱ هزار هکتار پنبه، سبزی و صیفی و محصولات جالیزی ۵۰ هزار هکتار و یونجه ۳۰ هزار هکتار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تأثیر خشکسالی بر وضعیت زراعت استان عنوان کرد: میانگین بارندگی از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۷ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است اما نسبت به میانگین طولانی‌مدت شاهد کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها هستیم، لذا این کاهش بارندگی ۲۵ درصد خسارت کاهش محصول در شرایط نرمال را به همراه دارد.

حاجی‌نژاد مهمترین مشکلات بخش زراعت را خاموشی چاه‌های کشاورزی، تداوم خشکسالی و اعلام دیرهنگام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید با توجه به وضعیت منابع آبی استان و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی به سمت روش‌های نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی کشاورزان باید از سطح موجود تولید را افزایش دهند و الگوی کشت خود را محصولات کم‌آب‌طلب با درآمد اقتصادی بالا قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • سد کنجانچم دشت مهران پرآب شد
  • سد کنجانچم دشت مهران را آبیاری می‌کند
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری