Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون انرژی مجلس، وجود رانت را دلیل عدم تامین خوراک پتروشیمی‌ها به اندازه کافی دانست و گفت: خوراک پتروشیمی‌ها به اندازه کافی در بورس عرضه نمی‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین حسین زاده با بیان اینکه به دلیل وجود رانت، پتروشیمی‌ها در تامین خوراک خود با مشکل روبه رو شده‌اند، گفت: صنعت پتروشیمی که یکی از صنایع مهم در حوزه نفت و گاز به شمار می‌آید و توانسته در زمان تحریم‌ها برای کشور به خوبی ارزآوری داشته است اما در کنار همین محاسن نقاط ضعفی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوراک پتروشیمی‌ها به اندازه کافی در بورس عرضه نمی‌شود

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از این ضعف‌ها، مشکلات پیرامون تامین خوراک پتروشیمی‌ها است هرچند بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی باید خوراک مورد نیاز خود را از بورس تهیه کنند اما به اندازه کافی خوراک در بورس عرضه نمی‌شود؛ بنابراین یک سری شرکت‌های صوری در قالب شرکت‌های پتروشیمی موافقت اصولی گرفته و این خوراک را دریافت و انبار می‌کنند و چند برابر قیمت واقعی به شرکت‌های پتروشیمی می‌فروشند و این مسئله موجب بالا رفتن قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های پتروشیمی شده است.

وی افزود: باید راستی‌آزمایی کرد و نظارت دقیق بر موافقت اصولی‌هایی -که وزارت صمت انجام می‌دهد- داشت؛ چراکه کارخانه‌ای تاسیس نمی‌شود، بنابراین باید با تقویت بعد نظارتی مانع از آسیب دیدن پتروشیمی‌ها شد.

ضربه خصوصی‌سازی نادرست به صنعت پتروشیمی

این نماینده مجلس با اعتقاد به اینکه کمک به بخش خصوصی به معنای اصلاح قوانین و افزایش نظارت‌ها است، افزود: کارشناسان متفق‌القول هستند؛ آنچه به نام خصوصی‌سازی در عرصه پتروشیمی کشور بر مبنای واگذاری کارخانجات و سرمایه‌های عظیم به هلدینگ‌های خصولتی‌، بدون در نظر گرفتن زنجیره ارزش آنان صورت گرفته، ضربه مهلکی به برند بین‌المللی این صنعت وارد کرده است.

به گفته وی واگذاری‌های مذکور از زوایای مختلف اعم از کاهش بهره‌وری، کاهش اعتبار بین‌المللی، افزایش هزینه‌های شرکت‌ها، کاهش تاثیرگذاری بر بازارها، افزایش ریسک و کاهش جذب منابع بین‌المللی قابل بررسی است.

تداوم افت معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه استفاده خصولتی‌ها از رانت‌های متعدد همچون رانت خوراک، مانع از رقابت خصوصی‌ها با آن‌ها شده است، اظهار کرد: از آنجا که دولتی‌ها و خصولتی‌ها به منابع قدرت و ثروت بیشتری دسترسی دارند عملا گوی سبقت را از خصوصی‌ها ربوده‌اند و در عین حال خروجی قابل ملاحظه‌ای در تولید محصولات پتروشیمی ندارند اما اگر بخش خصوصی به معنای واقعی به کار گرفته شود بازدهی آن‌ها چندین برابر خواهد شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بورس تهران صنعت پتروشیمی بورس تهران صنعت پتروشیمی بورس عرضه نمی شود تامین خوراک شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۴۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، به‌نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی عصر روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت‌) در جمع مدیران و مجریان طرح‌های پتروپالایش کنگان و پتروشیمی سروش، نگین و آلای مهستان، با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری به نام «سال جهش تولید با مشارکت مردم» بیان کرد: مهم‌ترین وظیفه ما تهیه «برنامه عملیاتی و پیگیری ویژه» برای تحقق شعار سال در صنعت بزرگ پتروشیمی است.

وی با تأکید بر پیگیری رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر نفت بر حمایت از سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی تصریح کرد: خوشبختانه با قوانین و مشوق‌های موجود، بسیاری از مشکلاتی که در روند ساخت طرح‌ها موجود بود، کاهش یافته است و شاهد تسهیل و شتاب‌بخشی اجرای طرح‌های پتروشیمی که امسال و سال آینده عملیاتی می‌شوند، هستیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، بر حمایت قاطع شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ساخت و تکمیل طرح‌های مختلف پتروشیمی تأکید کرد و از مجریان طرح‌های پتروشیمی خواست بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌ها و سازندگان داخلی را در دستور کار قرار دهند.

شاهمیرزایی افزود: همواره به هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی اعلام شده است که در کنار آن‌ها هستیم و نهایت همکاری و کمک در روند ساخت طرح‌ها را بر اساس دستورعمل‌ها و قوانین موجود خواهیم داشت.

وی رویکرد اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را ادامه روند حداکثر بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی در اجرای پروژه‌ها دانست و بیان کرد: فعالیت‌های انجام‌شده از سوی واحدهای مختلف پتروپالایش کنگان می‌تواند الگوی مطلوبی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش باشد.

شایان ذکر است در این نشست مدیران عامل شرکت‌های انتخاب کنگان، پیشگامان سیراف انرژی، ویستا انرژی ارغوان و سپهر کنگان نیز حضور داشتند و گزارشی از روند ساخت طرح‌های خود ارائه کردند.

کد خبر 6098463 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • تامین مالی ۸۰۰ همتی تولید از بورس در سال ۱۴۰۲
  • تامین اعتبار مطالعات چهار پروژه شیلات استان اردبیل
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند
  • توماس توخل: وقتی به اندازه کافی بازیکن ندارد، نمی‌توانید از ترکیب دوم استفاده کنید
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت