Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@17:37:00 GMT

ترک فعل در نظام اسلامی

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۰۵۰۵۱

ترک فعل در نظام اسلامی

حجت الاسلام قلعه بالایی در یادداشتی به بررسی مبحث مهم «ترک فعل» یا «اهمال در وظایف قانونی مسئولین»، از دیدگاه شارع مقدس و عواقب آن از نظر قانونگذار پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، یکی از مباحثی که امروزه در عرصه سیاسی مورد مناقشه قرار گرفته است، عبارت از «ترک فعل» با «اهمال در وظایف قانونی مسئولین» می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با توجه به اینکه مسئولیت در اسلام امر مقدسی است که نسبت به آن باید شخص مسئول اهتمام داشته باشد، هم از جنبه اخلاقی و قانونی به این موضوع می پردازیم.

 

 از جنبه اخلاقی به چند روایت و داستان بسنده می شود: در زمان دفن صحابه گرامی پیامبر اسلام(ص)، از جمله: «سعد معاذ»، پیامبر(ص) خودش وارد قبر می شود و قبر را با دقت را فراوان و صرف وقت زیاد می چیند لحد را محکم می کند، آجرها را می چیند و بعد از محکم کاری به صحابه فرمودند: إِنِّی لَأَعْلَمُ أَنَّهُ سَیَبْلَی وَ یَصِلُ الْبِلَی إِلَیْهِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْکَمَه‏.

 

من می دانم قبر به زودی پوسیده و خراب می شود و لکن خداوند دوست دارد وقتی بنده ای عملی را انجام میدهد با محکم کاری انجام دهد و همچنین در روایت دیگر فرمودند: إنَّ اللّه َ تعالی یُحِبُّ مِنَ العامِلِ إذا عَمِلَ أن یُحسِنَ.

 

خداوند تبارک و تعالی دوست دارد اگر کسی کاری انجام داد آن را نیکو انجام دهد. در هر دو روایت و روایات مشابه محکم کاری و اتقان در کار مورد اهتمام قرار گرفته است.

 

 با توجه به روایاتی که حتی در کارهای کوچک مثل تعمیر قبر دستورالعمل آن احکام و اتقان وجود دارد به قیاس اولویت امور اجتماعی، سیاسی باید به بهترین نحو و بالاترین برنامه ریزی و بهره وری مفیدتر انجام شود تا شاهد نشاط و پویایی در جامعه باشیم.

 

اما از جهات قانونی قانو نگذار همانطور که بر قتل مجرمانه جزا و تعزیز قرار داده است در مورد « ترک فعل » و شانه خالی کردن از مسئولیت های محوله نیز مسئولیت کیفری و استحقاق مجازات در نظر گرفته است.

 

با توجه به موارد قانونی متعدد «ترک فعل» که سبب به وجود آمدن گناه باشد مورد مجازات قرار می گیرد، حالا که چنین مواردی از قانون وجود دارد،آثا بهتر نیست از باب « جری » بر مصادیق چند نمونه عنوان شود.

 

به عنوان مثال مسئولانی که از وظیفه خود که ساخت مسکن بوده، اهمال کرده و یکی از موانع ازدواج زوجین جوان و به گانه افتادن آنها شده، آیا مستحق مجازات نیست؟

 

مسئولانی که با اهمال نتوانسته بازار مسلمانان و جامعه اسلامی را سر و سامان داده و زمینه احتکار شده یا فقر و بیکاری را به جامعه تزریق نموده یا در برخی خانواده بعلت فقر مالی خود کشی صورت گرفته و دچار بزهکاری، و ناهنجاری اجتماعی شده، آیا این مسئول مستحق عقاب نیست؟

 

مسئولانی که با اهمال راه را برای رانت و اختلاس در جامعه باز کرده و موجب تعدی به مردم و بیت المال و تضییع حقوق شهروندان جامعه می گردد، آیا نباید مورد تعقیب قانون قرار بگیرند؟ و موارد بسیار زیادی که در این مقوله نمی گنجد.

 

حجت الاسلام برهان قلعه بالایی معاون پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه 

پایان پیام/712

منبع: شبستان

کلیدواژه: ترک فعل مسئولان حفظ نظام اسلامی نظام اسلامی ترک فعل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۵۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاطمه حمیدی‌فر رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع مدیران گروه رشته‌های علوم تربیتی، تکنولوژی آموزشی، آموزش مجازی کشور که در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار شد، دانشگاه مطلوب در نسل چهارم را دانشگاه جامعه‌محور و تمدن‌ساز توصیف کرد.

وی عنوان کرد: جامعه دانشگاه آزاد اسلامی سراسر از نظراتی است که اتفاقات ویژه‌ای را رقم خواهد زد و این نشست‌ها به نظارت و بازبینی شرایط محیطی و ارائه نظرات موثر کمک خواهد کرد.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امام راحل توجه بسیاری به بحث تربیت و آموزش همراه با تربیت در جامعه داشتند و افرادی در مقام معلمی و استادی باید باشند که در کنار آموزش، مسائل اعتقادی و ارزشی را به نسل جوان ما انتقال دهند.

حمیدی‌فر ادامه داد: ما در جامعه‌ای که دچار شرایط بین نسلی و سیاسی و اطلاعاتی است، قرار داریم و با خانواده‌هایی نوین و مدرن مواجه هستیم که نسبت به گذشته تغییرات بنیادین داشته زیرا جایگاه پدر و مادر به مهد کودک‌ها داده شده است و در این مقطع باید نهادهای آموزشی رویکرد قوی‌تر و محکم‌تری داشته باشند.

وی بیان کرد: نظام‌های ما در دانشگاه آزاد از قبیل نظام‌های علمی، فرهنگی و فناوری است که همه حول نظام تربیتی بوده و متصدی جریانات قوه عاقله است و اگر ما هدف‌های دانشگاه را دنبال کنیم، باید بتوانیم جریانی در حوزه علم بسازیم و انتظار می‌رود که این نظام به جامعه کارآمد و دانا منتج شود.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: در نظام فرهنگی ما نیز با توجه به جریانات ارزشی و اعتقادی، جامعه فرهیخته را تربیت کنیم و در نظام فناوری دانایی، متربیان دانشجو و دانش‌آموز را به توانایی آنها در جامعه تبدیل کنیم.

حمیدی‌فر تبیین کرد: راهبردهای اصلی دانشگاه برای تربیت شهروند متخصص، متعهد و خلاق، ایجاد نوآوری‌ها در راستای نیازهای جامعه است و تربیتی را ایجاد کند که دانشجوی فارغ‌التحصیل ما موثر در جامعه باشد و دانشگاه سرآمدی باشد که از انسان‌سازی به جامعه‌پردازی برسد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاهی که می‌خواهد محیط تعلیم و تربیت باشد، باید بسترهای این مسئله را بسازد و فرهنگ این جریان را ایجاد کند و از این طریق، پیاده سازی کند و این نیازمند همراهی متولیان امر تربیت از جمله شما مدیران گروه است.

 رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در گذشته با دانشگاه آموزش‌محور همراه بودیم، اما در نسل دوم دانشگاه‌ها، واحد‌ها وارد دانشگاه آموزشی و پژوهشی شدند و در نسل سوم، شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شد و دانشگاه در ارتباط با صنعت جریان‌ساز شد که عرضه دانش مهم بود اما در نسل چهارم دانشگاه ها، به دنبال دانشگاه جامعه محور هستیم تا از این جامعه‌پروری به یک جریان تمدن‌ساز و تربیت افراد متعهد و اخلاق مدار و ارزشی برسیم.

حمیدی‌فر عنوان کرد: دانشکده‌های تعلیم و تربیت باید در حوزه‌های آموزش، پژوهش و تربیت در چارچوب‌های اسلامی باشد تا جریانات دانشی و عملیاتی را در زیست بوم ایرانی و اسلامی برده و به همه ذی‌نفعان جهت دهد برای اینکه جریان‌ساز باورهای‌مان باشد.

وی تشریح کرد: ما امروز با چهار چالش در جریان تعلیم و تربیت مواجه هستیم؛ نخست آنکه فقر نگاه جامعه به نظام تعلیم و تربیتی است، چرا که تاکنون تاکید ویژه‌ای بر این مبنا نبوده است و هنوز در رشته‌های تربیتی شاهد کرسی نظریه‌پردازی نیستیم.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: چالش دیگر، ضعف نظام منسجم بومی و اسلامی به مسائل تربیتی و آموزشی است و جنس دروس نظام‌های آموزشی ما در کشور، متناسب با تعلیم و تربیت نیست و سیاست واحدی در این زمینه برای اقدام وجود ندارد.

حمیدی‌فر تشریح کرد: چالش بعدی، نیاز مبرم به ظرفیت‌های کاربردی در تربیت حرفه‌های مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت است و گاهی دانش آموختگان ما تنها به صورت نظری با این حوزه آشنا هستند و فضای آموزش و تربیت را تجربه نکرده اند؛ چالش چهارم هم فقدان مدل‌سازی و شاخص‌سازی برای ارزیابی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی است و جریانات آموزشی و پژوهشی هر کدام روال خود را پیش می‌برد و شاخصی برای ارزیابی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: رسالت ما این است که زمینه‌های لازم برای ارتقای دانش، تولید علم و نظریه‌پردازی در حوزه تعلیم و تربیت را فراهم کرده، سپس الگوی مناسب برای تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع انسانی مورد نیاز را طراحی و اشاعه دهیم.

 رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسالت دیگر ما، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت‌های منابع انسانی در مدارس و دیگر محیط‌های آموزشی و سپس پایش و رصد مستمر تحولات علمی و فرآیندها در نظام تربیتی و آموزش و پرورش است.

حمیدی‌فر یادآور شد: آخرین رسالت ما، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تولید، گسترش و توسعه فناوری‌ها، نوآوری‌ها و خدمات آموزشی و تربیتی مبتنی بر آموزه‌ها و تعالیم قرآن کریم و اهل بیت(علیهم‌السلام) است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • توجه همزمان به حقوق و مطالبات کارگری و کارفرمایی در نظام اسلامی
  • گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم می‌کند
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است
  • پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت روز معلم