Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، استفاده غیرمجاز از برق ارزان برای استخراج ارزهای مجازی به یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت برق تبدیل شده است که در این زمینه، شیوه‌ها و طرح‌های جدید برای تامین برق ماینینگ، ارایه شده است.

استفاده از برق ارزان کشورمان برای استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ) از حدود دو سال پیش مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای علاوه بر استخراج کنندگان داخلی، استخراج کنندگان خارجی نیز در کشورمان فعال شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه براین ارزانی برق در کشورمان به گفته متولیان و دست اندرکاران صنعت برق، پای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال داخلی و بین المللی را به گاو داری ها، زمین های کشاورزی و مزارع بازکرده است.

استخراج ارزهای مجازی نیاز به استفاده از برق ارزان قیمت دارد تا حاشیه سود را برای استخراج کنندگان افزایش دهد، از طرف دیگر افزایش قیمت جهانی ارزهای دیجیتال سبب شده تعداد کسانی که می‌خواهند از این بازار برای خود کسب درآمدی داشته باشند روز به روز افزایش یابد.

تعرفه پایین، عامل جذاب استخراج رمز ارز در ایران

«محمود رضا حقی فام» معاون وقت هماهنگی توزیع شرکت توانیر به فعالیت تولیدکنندگان بین المللی ارزهای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: پایین بودن تعرفه برق در ایران، موجب استقبال این تولیدکنندگان شده است.

وی با اشاره به به یارانه‌دار بودن برق در کشور که عامل افزایش فعالیت این تولیدکنندگان ارز مجازی شده است، گفت: اکنون نگرانی ما حضور بیشتر تولیدکنندگان ارز مجازی بین المللی با توجه به نرخ پایین برق و استفاده بیش از حد از برق است.

همزمان با افزایش ارزش ارزهای مجازی تعداد بیشتری از استخراج کنندگان وارد این عرصه شده‌اند و آنگونه که «همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو اعلام کرده است: افزایش روز افزون رمزارزها نیاز به برنامه ریزی دقیق تری دارد که باید در این زمینه بیشتر تلاش کرد.

برخی این فعالان با رعایت قوانین نسبت به استفاده مجاز از برق اقدام کرده و حقوق مربوط را پرداخت کرده و به فعالیت ادامه می‌دهند.

اما مشکل اینجاست که تعداد زیادی از ماینرها با نادیده گرفتن قوانین تلاش دارند با سو استفاده از برق ارزان، حاشیه سود بالاتری نصیب خود کنند که این موضوع با واکنش‌های فراوان متولیان برق قرار گرفته و از برخورد قانونی با این افراد خبر داده اند.

تامین برق بدون یارانه

در تازه ترین موضوع گیری متولیان صنعت برق، سخنگوی صنعت برق از روشی جدیدتر برای تامین برق این نوع مراکز خبر می‌دهد.

آنگونه که پایگاه خبری شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق آورده، «مصطفی رجبی مشهدی» در این رابطه گفت: تلاش شده تامین برق مراکز استخراج رمز ارز از نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تجدید پذیر، بدون اختصاص یارانه انرژی انجام شود.

وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران و ابلاغیه وزارت نیرو، نیروگاه‌های مقیاس کوچک باید جدید باشند و به شبکه سراسری برق متصل نباشند همچنین سوخت این نیروگاه‌ها یارانه دریافت نکرده و قیمت گاز آن‌ها معادل۷۰ درصد قیمت گاز صادراتی محاسبه می‌شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: هم اکنون یک هزار و ۶۵۰ مگاوات ظرفیت مصوبه نیروگاه‌های مقیاس کوچک در کشور وجود دارد و سالانه ۲۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در کشور به شبکه برق متصل می‌شوندکه قیمت خرید تضمینی برق آن‌ها نیز ۶۰۰تومان به ازای هر پرکیلووات ساعت و ۸ برابر قیمت فروش برق به مشترکان است.

سخنگوی صنعت برق گفت: مراکز استخراج رمز ارز می‌توانند علاوه بر نیروگاه‌های مقیاس کوچک، برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تازه تاسیس تامین کنند که این نیروگاه‌ها علاوه بر مصرف نداشتن سوخت یارانه ای،  می‌توانند به شبکه برق متصل باشند.

وی افزود: اینگونه مراکز استخراج رمز ارز، برق را بدون یارانه دریافت خواهند کرد.

رجبی مشهدی به مراکز غیر مجاز توصیه کردپیش از برخورد قضایی و پرداخت خسارت به دلیل استفاده غیر مجاز از برق برای استخراج رمز ارز، مجوز فعالیت را از وزارت صمت دریافت کنند تا وزارت نیرو نیز برق این مراکز را از روش‌های تعیین شده اختصاص دهد.

معاون هماهنگی و توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) هم پنجشنبه گذشته گفت: تاکنون و در چهار مرحله برگزاری مانور اصلاح و تعدیل روشنایی معابر ۵۰ هزار رمز ارز غیرمجاز جمع آوری شده است.

  «غلامعلی رخشانی مهر» در چهارمین مرحله رزمایش سراسری اصلاح و تعدیل روشنایی معابر افزود: جمع آوری این تعداد رمزارز غیر مجاز منجر به صرفه جویی ۱۰۰ مگاواتی در مصرف برق شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این و در روزهای اخیر ۲۰ هزار رمز ارز غیر مجاز دیگر جمع آوری شده اند که ۳۰ مگاوات صرفه جویی را به همراه داشته است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: برخورد با رمز ارزهای غیرمجاز با جدیت دنبال می شود بنابراین به همه فعالان این بخش توصیه می شود برای استفاده از برق مجاز اقدام کنند.

رخشانی مهر ادامه داد: استفاده از برق به صورت مجاز هم به نفع استخراج کنندگان ارز است و هم مانع آسیب دیدن شبکه خواهد بود.

کد خبر 586765 برچسب‌ها ارز دیجیتال

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ارز دیجیتال نیروگاه های مقیاس کوچک استخراج کنندگان استخراج رمز ارز استفاده از برق برای استخراج ارزهای مجازی برق ارزان کنندگان ارز نیروگاه ها تامین برق صنعت برق غیر مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۵۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ارزهای دیجیتال پیشرو جهان نزول کردند و اتریوم بیش از سه درصد از دست داد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین در مسیر سقوط قرار گرفت / قیمت روز ارزهای دیجیتال

این حرکت یک روز قبل از برنامه‌ریزی هنگ‌کنگ برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس لحظه‌ای روی بیت‌کوین و اتریوم اتفاق افتاد.

تحلیلگران بازار انتظار دارند ۲۵ میلیارد دلار به صندوق‌های بیت‌کوین نقدی هنگ‌کنگ وارد شود.

به نقل از مارکت، بیت‌کوین در ساعت سه و یک دقیقه بعد از ظهر به وقت شرقی ۰.۵۵ درصد سقوط کرد و به قیمت ۶۲هزار و ۷۶۲ دلار فروخته شد، در حالی که اتریوم با افت ۲.۹۲ درصدی به قیمت ۳۱۶۹ دلار در همان زمان رسید.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۴۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۴۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۳۱ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۶.۰۶ میلیارد دلار است که ۱۷.۸۱ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۷۳ میلیارد دلار است که ۸.۶۷ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۱.۵ میلیارد دلار است که ۹۳.۱۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۰:۴۲ دقیقه به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۶۳ هزار و ۳۹۹.۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۵۳ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۱۷۲.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۲ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۶۰۱.۵۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۸۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۴ درصد کاهش

۵- سولانا

قیمت: ۱۳۵.۶۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۰۵ درصد کاهش

۶- یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۰ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۵۱۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۶.۶۵ درصد کاهش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۴۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۱.۱۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۵۴ درصد کاهش

۹ – تون کوین

قیمت: ۵.۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۳.۰۳ درصد کاهش

۱۰- کاردانو

قیمت: ۰.۴۵۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۹۹ درصد کاهش

انتهای پیام/

کد خبر: 1228994 برچسب‌ها ارز

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم
  • جزییات قیمت ارزهای مبادله‌ای؛ دلار ثابت ماند
  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار ثابت ماند
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • جزییات قیمت ارزهای مبادله ای؛ ثبات دلار و درهم و رشد یورو
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • روند نزولی بیت کوین آغاز شد؟
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • استخراج کنندگان غیر مجاز رمزارز ۱۰۰ برابر نرخ انرژی را باید جریمه پرداخت کنند+ فیلم
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند