Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:28:32 GMT

احتمال وجود سیاراتی مشابه زمین در کهکشان راه‌ شیری

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۰۹۲۸۴

احتمال وجود سیاراتی مشابه زمین در کهکشان راه‌ شیری

آب مایع و جو دو پیش‌نیاز اصلی برای ایجاد حیات هستند اما سوال اینجاست چند سیاره در جهان این دو عنصر را دارند؟

به گزارش ایسنا، یافتن حیات در فضا کار آسانی نیست و ما قبلا آن را امتحان کرده‌ایم. تاکنون می‌دانیم زمین حیات دارد، محققان کمی در مورد اینکه چه چیزی برای تشکیل حیات لازم است گیج شده‌اند اما تقریبا همه‌ی آن‌ها موافقند که آب مایع و جو دو پیش‌نیاز اصلی برای ایجاد حیات هستند اما سوال اینجاست چند سیاره در جهان این دو عنصر را دارند؟

مطالعه‌ای که در مجله‌ی(Science Advances) منتشر شده به دنبال پاسخ این سوال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان نحوه‌ی شکل‌گیری سیارات را براساس آنچه در مورد نحوه‌ی تشکیل زمین و سایر سیارات می‌دانیم شبیه‌سازی کردند. براساس این شبیه‌سازی و چند فرضیه در مورد موادی که به دور ستاره‌های کهکشان راه شیری می‌چرخند، محققان باور دارند زمین یکی از بسیار سیاره‌های کهکشان است که آب و قاره دارد که به این معناست که احتمال زیادی از وجود حیات در کهشکان ما وجود دارد.

آندرس یوهانسن(Anders Johansen) نویسنده‌ی اصلی این مقاله در بیانیه‌ای گفت: هنگامی که زمین یک درصد جرم کنونی‌اش را داشت با جذب سنگ‌ریزه‌هایی که سرشار از کربن و یخ بودند رشد کرد. زمین پس از آن بزرگ و بزرگ‌تر شد و بعد از گذشت پنج میلیون سال به اندازه‌ی امروزی رسید. در طول این مدت دمای سطح زمین به شدت بالا رفت و باعث تبخیر آب سنگ‌ریزه‌هایی شد که به سمت سطح زمین می‌آمدند. بنابراین امروز تنها ۰.۱ درصد سیاره زمین از آب تشکیل شده حتی با اینکه ۷۰ درصد سطح آن را آب پوشانده است.

براساس این اطلاعات محققان نحوه‌ی تشکیل جهان‌های اطراف ستاره‌های دیگر را شبیه‌سازی کردند. براساس مدل‌های کامپیوتری که محققان استفاده کردند، سیارات میزان یکسانی آب به صورت یخ در فرآیند تشکیل‌شان دریافت می‌کنند اینکه این یخ‌ها تبدیل به اقیانوس‌های بزرگ شود بستگی به فاصله‌ی آن سیاره با ستاره‌ی میزبان دارد.

با این حال اگر شرایط متفاوت شود و بعضی سیارات آب بیشتری دریافت کنند، سیاراتی که مثل زمین ترکیب مناسبی از آب و خشکی دارند کمی نایاب‌تر خواهند شد اما این همچنین به این معناست که حیات در اعماق اقیانوس‌های سیاره‌ای که آب بیشتری به نسبت باقی سیارات همان منظومه دارد نیز می‌تواند به وجود بیاید.

براساس مشاهدات دیگر ستاره‌ها به نظر می‌رسد موادی مشابه آنچه منظومه‌ی شمسی ما را تشکیل داده در اطراف ستاره‌های جدید وجود دارند. اینکه این مواد چگونه به هم می‌پیوندند احتمال تشکیل حیات را تقویت می‌کند یا کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زمین کره زمین منظومه شمسي حیات فرازمینی حیات در سیارات دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۹۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول

در پی بارش‌های اخیر سد شهید قنبری آذربایجان غربی، سد جگین در هرمزگان، سد ایلام، سدهای ماشکید علیا، خیرآباد، زیردان و پیشین در سیستان‌وبلوچستان، سدهای آزاد و قشلاق در کردستان، سد رودبار لرستان و سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد به‌طور کامل پُر شدند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 218 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا هشتم اردیبهشت 1403) در مجموع 26 میلیارد و 570 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 29 میلیارد و 30 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 8درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، 16 میلیارد و 690 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی 16 میلیارد و 520 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی یک‌درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود 31 میلیارد و 560 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، 64 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 36 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز هشتم اردیبهشت 1402 بالغ بر 31 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده برابری میزان ذخایر سدها با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

همانطور که در جدول بالا مشخص است، سد شهید قنبری آذربایجان غربی، سد جگین در هرمزگان، سد ایلام، سدهای ماشکید علیا، خیرآباد، زیردان و پیشین در سیستان‌وبلوچستان، سدهای آزاد و قشلاق در کردستان، سد رودبار لرستان و سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد پرشدگی 100درصدی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرایط مشابه گرایی با رقیب برادرش؛ در ۸۲ کیلو کشتی نمی‌گیرد
  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • با خرید امتیاز نهضت ملی گرفتار نشوید؛ احتمال سلب پروژه مسکن
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • پرسپولیسی‌ها به شیری در این بازی نگاه ویژه دارند
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است