Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مدرک فروشی درد کهنه‌ نظام آموزشی که سالهاست آموزش عالی با آن دست به گریبان است و هر روز گره‌های کور دیگری می‌خورد.  مرکز ثقل فروش این مدارک زیر زمین‌های میدان انقلاب است، میدانی پر از کتاب فروشی‌های رنگارنگ که در پشت ظاهر زیبای خود هر کدام پستویی دارند که در آن فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر برای شکستن شاخ غول بیکاری، دود لپ تاپ می‌خورند و  اقدام به فروش مدرک، نگارش پایان نامه و مقاله می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این سال‌ها وزارت علوم، پلیس فتا، قوه قضائیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی همگی پای کار آمدند اما همچنان چرخ پر رونق کاسبی دلالی مدرک جعلی می‌چرخد؛ همچنان مسئولان اندر خم یک کوچه مانده و دانشجویان هم انگیزه‌ای برای تلاش جهت گرفتن مدرک معتبر ندارند.  

تصویب قانون مبارزه با تقلب علمی 

آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، پس از تصویب در هیئت دولت در سال ۹۸ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. براساس این قانون؛ پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب پژوهشی - علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات می‌شود.

آیین‌نامه فوق با هدف برخورد با مراکز فروش پایان‌نامه، مقالات علمی و امثال آن و نیز با رویکرد پیشگیری و مقابله با تقلب علمی در سطح مؤسسه تهیه و تدوین شده است.

اما نتیجه این قانون آن چیزی نشد که مسئولان انتظار آن را می‌کشیدند، وضعیت به همان منوال قبل ادامه یافت و در مواقعی شدت هم گرفت.

بیشتر بخوانید

مشخص شدن جعلی بودن مدارک دانشگاهی با یک استعلام ساده

سکان دار وزارت علوم درباره نحوه برخورد با این متخلفان به خبرنگار دانشگاهی می‌گوید: متاسفانه برخی‌ها در حوزه جعل مدارک دانشگاهی در حال فعالیت هستند و انتشار این موضوع باعث سست شدن آموزش عالی کشور می‌شود. وجود مدارک جعلی در کشور امری است که نباید وجود داشته باشد، اما حجم تبلیغات و اخبار درباره جعلی بودن مدارک دانشگاهی بسیار فراتر از واقعیت است.

غلامی درباره نحوه استعلام مدارک جعلی تصریح کرد: وزارت علوم در این رابطه دو اقدام انجام داده است. یکی قانون اجرای مقابله با تقلب است که به این وسیله با مراکز و موسساتی که جعل مدرک را انجام می‌دهد، برخورد می‌کنیم.

او اضافه کرد: اقدام دومی که در حال انجام است و این تقلب‌ها را بی اثر می‌کند، سامانه جامع "استعلام صحت مدارک" است که در حال تکمیل آن هستیم. به وسیله این سامانه هر دستگاه، سازمان و یا نهادی می‌تواند برای هر مدرک تحصیلی که از شخصی دریافت می‌کند، با وارد کردن اطلاعات برخط استعلام صحت مدرک را هم از نظر تعلق به موسسه و هم از نظر محتوای مدرک بگیرد.

سامانه‌ای که وزیر علوم معتقد است جلوی جعل را می‌گیرد «سجاد» نام دارد و جلوی جعل مدرک را می‌گیرد. اما گشت و گذار در سایت‌های اینترنتی، فضای مجازی و میدان انقلاب نشان می‌دهد که این سامانه نتوانسته در مقابل آنان قد علم کند.  

گفتگو با چهار مدرک فروش از ایران  تا ترکیه

یکی از فروشندگان مدارک دانشگاهی که در داخل کشور نبوده و به گفته خودش در ترکیه ساکن است از امکان خرید مدارک دانشگاهی می‌گوید.

این مدرک فروش می‌گوید: مدرک دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد ۴۰ میلیون و مدرک دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۷۵ میلیون آن هم با استعلام از سامانه سجاد امکان پذیر است.  

او با بیان اینکه مدارک را از طریق واسطه‌هایی در خود دانشگاه‌ها دریافت می‌کنیم و کاملا معتبر است، می‌افزاید: این مدارک با استعلام از سامانه سجاد است.  

مدرک دانشگاه دولتی جعلی و قانونی ۱۰۰ میلیون تومان!

یک فروشنده دیگر که در میدان انقلاب کار می‌کرد، گفت: نرخ مدرک دانشگاهی بدون استعلام، ۴۰ میلیون تومان است و فقط می‌توانید به ارگان‌هایی ارائه دهید که آشنا داشته باشید و استعلام نگیرند اما اگر مدرک دانشگاه دولتی بخواهید خیلی سخت است، ولی حدود ۱۰۰ میلیون تومام هزینه دارد.

کاردانی دانشگاه دولتی ۷۵ میلیون تومان

یک فروشنده دیگر که در دیوار هم آگهی خود را ثبت کرده است، می‌گوید: مدرک دانشگاه آزاد را به راحتی جعل می‌کنیم. قیمت فوق لیسانس ۴۵ تا ۵۰ میلیون است، ولی بستگی دارد که بخواهید به چه ارگانی مدرک را ارائه دهید اما جعل مدرک دانشگاه خیلی سخت است و مدرک کاردانی حدود ۷۰ میلیون به بالا است.  

این جاعل مدرک همچنین درباره سامانه استعلام آنلاین مدارک دانشگاهی گفت: این سامانه راه اندازی شده، ولی هنوز یک میلیون مدرک هم در آن بارگذاری نشده است. نباید نگران استعلام این سامانه بود زیرا اصلا مشخص نیست که چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید.  

چهارمین فروشنده مدرکی که خبرنگار ما او را در زیر زمین‌های کتاب فروشی‌های میدان انقلاب پیدا کرد از قیمت‌های ۳۰ میلیون تا ۲ میلیارد خبر می‌دهد و می‌گوید: مدرک دانشگاه دولتی قیمتش خیلی بالا و دردسرهایش هم به مراتب بیشتر است اما با ۱۲۰ میلیون انجام می‌شود.

این فروشنده مدرک در ادامه قیمت ۳۲ تا ۳۳ میلیون را برای دانشگاه آزاد ارائه می‌دهد و می‌گوید: از صحت مدارک مطمئن باشید زیر ما فقط واسطه هستیم و اصل کار را رابطه‌هایی در دانشگاه انجام می‌دهند. یک بار هم یک صندلی پزشکی به مبلغ ۲ میلیارد تومان به یک متقاضی فروختیم.  

بیشتر بخوانید

۲۰ سال است با پایان نامه فروشی درگیریم/ مواجه با متقلبان کار وزارت علوم نیست

۲۰ سال است که درگیر پایان نامه فروشی هستیم

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: حداقل ۲۰ سال است که کشور درگیر پایان نامه فروشی است و خیابان انقلاب هم، محل این اقدام ناپسند محسوب می‌شود. مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم به این مسئله ورود کرده‌اند و حل برخی مسائل با دست به دست هم دادن مجموعه‌ای از عوامل زمینه ساز، اتفاق می‌افتد.

آهنچیان با بیان اینکه در آموزش عالی برخی مسائل به آسانی ریشه کن نمی‌شوند، زیرا همیشه مشتری دارند، افزود: نمی‌توان از چیزی که مشتری داشته باشد مثل پایان نامه فروشی، مقاله نویسی، همیار تقلب و... جلوگیری کرد.

جعل مدرک با راه اندازی سامانه سجاد کاهش پیدا می‌کند

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویاندر گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت الکترونیکی شدن مدارک دانشگاهی گفت: مدارک فارغ التحصیلان مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها که توسط سازمان امور دانشجویان پیگیری می‌شد، همه به «کیوآرکد» مجهز شده و با همان کد می‌شود مدرک دانش آموختگان را جستجو کرد و به اصالت مدرک و محتوای آن آگاهی یافت.

او ادامه داد: به ۸۰ دانشگاهی هم که مدارک فارغ التحصیلان را صادر می‌کنند اعلام شده که وارد این سیستم (سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان) شوند که به تدریج در حال وارد شدن هستند، دانشگاه‌ها هر مدرکی که صادر می‌کنند براساس «کیوآرکدی» است که از سیستم مرکزی دریافت کرده‌اند.  با راه اندازی این سامانه امکان جعل مدرک  فوق العاده کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید

کشف ۳ هزار مدرک جعلی در میدان انقلاب

دوای درد کهنه مدرک فروشی چیست؟

با نگاهی به راهی که آمده ایم، راهی که در پیش داریم، اقداماتی که انجام شده و اقداماتی که هنوز کلید هم نخورده اند، متوجه می‌شویم که مدرک فروشی و جعل آن امری است که همواره وجود داشته و به اذعان وزارت علومی‌ها تا زمانیکه مشتری داشته باشد، همچنان ادامه خواهد داشت. تنها  و تنها راه کساد کردن بازار این جاعلان و دلالان، نرفتن به سمت آن‌هاست تا کاسبی آن‌ها از رونق بیفتد. قطعا زمانیکه این جاعلان مراجعه کننده‌ای نداشته باشند، دیگر جعل مدرک و مدرک فروش هم نخواهد بود.  

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدرک تحصیلی نظام آموزشی وزارت علوم پایان نامه فروشی مدارک دانشگاهی دانشگاه دولتی میلیون تومان مدرک دانشگاه میدان انقلاب سامانه سجاد مدرک فروشی آموزش عالی وزارت علوم دانشگاه ها مدرک فروش جعل مدرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۹۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«رحمت‌الله مرزوقی» از حوزه شیراز و زرقان به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که تقسیم‌بندی حزبی و سیاسی مجلس آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید گفت: مجلس آینده از حیث آرا و افکار و جناح‌بندی‌ها مجلسی با تنوع آرا خواهد بود و گروه‌های مختلف سیاسی به خصوص از جناح اصولگرا از جمله جمنا، شانا، مصاف، پایداری و … در آن حضور خواهند یافت و مجلسی متکثر خواهد بود و با تعیین تکلیف مابقی نماینده‌ها این تنوع و نامتجانسی بیشتر نیز خواهد شد.

رحمت الله مرزوقی یکی از چالش‌های ابتدای مجلس آتی را انتخاب رئیس مجلس و هیأت رئیسه دانست و گفت: البته اگر این تنوع سبب تأمین منافع مردم و نظام شود به خودی خود مثبت ارزیابی می‌شود.

۲۰ میلیون دانش‌آموز و دانشجو ظرفیت عظیمی برای توسعه کشور است

وی با اشاره به مهم‌ترین موضوعاتی که با توجه به حوزه تخصصی‌اش باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد در پاسخ به این سوال که اولویت شما در مجلس آینده حضور در کدام کمیسیون خواهد بود گفت: با توجه به تخصص بنده که بیشتر در حوزه علمی و پژوهشی است و به سبب اینکه حل بسیاری از مشکلات کشور را در نظام آموزشی و در آموزش و تربیت صحیح می‌دانم عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را ترجیح می‌دهم زیرا حدود ۲۰ میلیون دانش‌آموز و دانشجو در کشور حضور دارند.

وی افزود: سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش و تحقیقات بر اساس برنامه هفتم توسعه اصل نوزدهم و بیستم باید به سمتی برود که آنجاهایی که لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات طرح‌هایی ارائه بدهد و یا لوایحی برای بهبود وضعیت آموزشی کشور، معیشت فرهنگیان و معلمان و دانش‌آموزان و دانشجویان تنظیم کند و در جهت رفع نیازهای این قشر عظیم دانشگاه‌های مختلف گام بردارد تا دولت نیز ملزم به حمایت بیشتر از این جامعه بزرگ علمی شود.

مرزوقی اضافه کرد: تأسیس دانشگاه‌هایی که در عرصه‌های مختلف بتواند از ظرفیت عظیم انسانی ما استفاده کند و تنظیم رابطه صحیح بین دانشگاه با صنعت و بازار کار و حمایت از رشته‌های جدید و کارآمد نیز از جمله مواردی است که پیگیری خواهم کرد زیرا اگر وضعیت آموزشی کشور اصلاح شود بسیاری از بخش‌ها کارامدتر خواهند شد.

مهمترین چالش استان فارس مساله آب است

نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان مهمترین چالش استان فارس را مساله آب دانست و گفت: چون فارس استان کشاورزی است باید اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته را پیگیری کرد.

وی افزود: در حوزه صنعت نیز انتظاراتی وجود دارد که محقق نشده و با توجه به اینکه بیش از ۳۰ ماده معدنی در استان فارس وجود دارد باید اقدام به کشف و استفاده علمی و کاربردی از این ذخایر عظیم برای توسعه استان کرد.

مرزوقی افزود: علاوه بر همه این‌ها فارس ظرفیت‌های فرهنگی عظیم و مفاخر بین‌المللی بسیاری دارد که این ظرفیت شگرف نیز باید در مسیر توسعه استان و معرفی ظرفیت‌های آن به تمام دنیا قرار گیرد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش کشور افزود: در عرصه‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری و در حوزه درمانی و سلامت پتانسیل عظیمی در استان فارس وجود دارد که باید شناسایی و استفاده شود تا مسیر توسعه فراهم گردد.

رحمت الله مرزوقی خاطرنشان کرد: انجام این امور نیاز به همگرایی و انسجام میان ۱۸ نماینده مجلس استان فارس دارد و ابتدا باید نیازهای استان شناسایی و سپس بر اساس ظرفیت‌های استان اقدام به رفع آنها شود.

وی در پایان گفت: برنامه جامع راهبردی توسعه استان فارس باید با راهبری نماینده عالی دولت در استان و نمایندگان مجلس، همه بخش‌ها و ظرفیت‌ها را با توجه به هر شهرستان بررسی کرده و منجر به توسعه متوازن استان شود.

کد خبر 6093899

دیگر خبرها

  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت
  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • برگزاری آزمون کتبی تخصصی حفظ قرآن در سیستان وبلوچستان
  • مقیمی: مأموریت تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز به دانشگاه تهران واگذار شد
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فردا در ۱۱ شهر فارس
  • جایگاه معلم در سند تحول بنیادین کجاست؟
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • تعطیلی دانشگاه لهستانی به جرم فروش مدرک/ مدیران سیاسی و نظامی مشتریان مدرک تقلبی بودند