Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@19:03:55 GMT

ترکیه در سیاست‌های خود پرنوسان عمل می‌کند

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۰۰۴۸

ترکیه در سیاست‌های خود پرنوسان عمل می‌کند

زرگر با بیان اینکه موضع مخالف ترکیه و اردوغان علیه تحریم‌های ضدایرانی آمریکا مسبوق به سابقه است، در عین حال تصریح کرد: نباید فراموش کنیم ترکیه در خیلی از سیاست‌های خود ثبات ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص موضع ضد آمریکایی اردوغان و حمایت از لغو تحریم های ایران با دکتر افشین زرگر، کارشناس مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افشین زرگر موضع مخالف ترکیه و اردوغان در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران را مسبوق به سابقه دانست و گفت: اروغان از گذشته تاکنون همیشه مخالف تحریم ها علیه ایران بوده است و در پرونده هسته ای نه تنها در موضع سیاست های اعلامی بلکه در سیاست های اعمالی نیز شاهد بوده ایم روابط خود را با ایران حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه ترکیه در بعضی از زمینه ها در مقابل تحریم های وضع شده توسط آمریکا، از حقوق ایران دفاع کرده است، اظهار کرد: این موضع را در طول چند سال اخیر به طور مستمر دیده ایم و اخیراً نیز مجدداً مورد تأکید رئیس جمهور ترکیه قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره دلایل اتخاذ سیاست های ضد آمریکایی در مواجه با تحریم ها علیه ایران بیان کرد: ترکیه به روابط خود با ایران به ویژه در حوزه های اقتصادی همواره اهمیت داده است و اساساً به جایگاه ایران در معادلات آسیای غرب و جنوب غربی کاملاً واقف است و برای پیشبرد سیاست های منطقه ای خود به همکاری با ایران نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان می توان به مواضع اردوغان اعتماد و تکیه کرد گفت: به طور کلی در سیاست خارجی ترکیه باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که این کشور و شخص اردوغان کاملاً بر محوریت پیشبرد منافع کشور خود رفتار می کنند. آن‌ها کاملاً عملگرا هستند و در حقیقت واقع گرایانه به مسائل نگاه می کنند.

زرگر یادآور شد: ترکیه روابط خوبی را با کشورهای دیگر از جمله غرب دارد و همچنان نیز همکاری های خود را تداوم می بخشد. هر چند ترکیه در برخی مواقع مواضع انتقادی نسبت به غرب به ویژه آمریکا اتخاذ می کند اما نمی توانیم فراموش کنیم که ترکیه عضوی از ناتو محسوب می شود و به این عضویت متعهد شده است.

وی با تصریح بر اینکه سیاست خارجی ترکیه بر محور پیشبرد منافع ملی قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به چنین سیاستی، نمی توانیم در خیلی از موضوعات به سیاست های اعلامی ترکیه توجه کنیم. ترکیه همزمان روابط خیلی خوبی با کشورهای عربی دارد زیرا منافع خود را محور سیاست خارجی قرار داده است. نباید فراموش کنیم ترکیه در خیلی از سیاست های خود ثبات ندارد و پرنوسان عمل می کند.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران و ترکیه ایران ترکیه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه

وزیر خارجه حکومت طالبان در دیدار با سفیر ترکیه در کابل از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه قدردانی کرد.

به گزارش مشرق، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان در دیدار با «جنک اونال» سفیر ترکیه در کابل از موضع این کشور در خصوص تحریم تجاری رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان، دو طرف در این دیدار همچنین در مورد روابط دوجانبه، تحولات مثبت اخیر در افغانستان، سفر هیئت‌های سیاسی و اقتصادی چندین کشور به افغانستان گفتگو کردند.

متقی همچنین در این دیدار بر آغاز تجارت با ترکیه از طریق مسیر لاجورد و افتتاح نمایشگاه‌های مشترک در ترکیه و افغانستان تأکید کرد.

سفیر ترکیه نیز در این دیدار با تأکید بر افزایش تلاش‌های مشترک برای گسترش بیشتر روابط ترکیه و افغانستان گفت در چند روز آینده خطوط هوایی ترکیه پروازهای خود را به کابل از سر می‌گیرند.

«هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان پیش از این در پیامی گفته بود: «قضیه فلسطین، قضیه تمام امت اسلامی می‌باشد، ما بار دیگر تجاوز و اشغالگری اسرائیل بر غزه را شدیداً محکوم می‌کنیم».

وی تصریح کرده بود: جای تأسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، نظاره‌گر ظلم بر فلسطین هستند و تاکنون هیچ جناح بین‌المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم‌ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • کشتی‌گیران اسرائیلی به دلیل تحریم ترکیه، از حضور در المپیک پاریس محروم شدند
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • رژیم صهیونیستی در حال بررسی اعمال تحریم علیه ترکیه