Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@12:03:19 GMT

پیشرفته‌ترین سالن اُتیسم جهان در قزوین تأسیس شد

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۰۹۵۲

پیشرفته‌ترین سالن اُتیسم جهان در قزوین تأسیس شد

ایسنا/قزوین پیشرفته‌ترین سالن اُتیسم جهان برای اولین بار در قزوین طراحی و ساخته‌شده است، چند کشور پیشرفته ازجمله کانادا پیشنهاد دادند تا حامی مالی آن باشند و طرح با نام کشور آن‌ها به اجرا درآید، اما تیم مهندسان جوان ایرانی تحت تأثیر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر «تلاش برای رونق تولید و تحمل سختی‌های این مسیر» تصمیم گرفتند در ایران بمانند و طرح اولین و پیشرفته‌ترین اتاق اُتیسم جهان را در کشور خود اجرایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایده شکل‌گیری سالن اُتیسم برای اولین بار توسط گروهی از مهندسان جوان ایرانی شکل گرفت، ازآنجایی‌که این طرح برای اولین بار در جهان به اجرا درمی‌آمد، چند کشور پیشرفته ازجمله کانادا پیشنهاد دادند تا حامی مالی آن باشند و طرح با نام کشور آن‌ها به اجرا درآید؛ اما تیم جوان ایرانی تحت تأثیر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر «تلاش برای رونق تولید و تحمل سختی‌های این مسیر»، تصمیم گرفتند در ایران بمانند و طرح اولین و پیشرفته‌ترین اتاق اُتیسم جهان را در کشور خود به مرحله اجرا برسانند.

با شروع آزمایش‌ها و درمان گروه اول کودکان اُتیسم در این پروژه، با وجود سختی بسیار زیاد و کمبود منابع مالی، امیدواری خانواده کودکان بیمار، تیم جوان را تشویق به ادامه مسیر کرد و پس از گذشت ۳ ماه از آغاز پروژه شرکت «دُرنیکا» با هدف «جهش تولید» و «کاهش هزینه‌های درمانی برای خانواده‌های کودکان مبتلابه اُتیسم»، حمایت همه‌جانبه مالی این طرح را متقبل شد و پروژه با هزینه ۳ میلیارد تومانی انجام شد.

جلال نیکنام سرپرست تیم و مخترع دُرنیکا در این خصوص می‌گوید: در روش درمانی اتاق اُتیسم، اولین مرحله، شناسایی و ریشه‌یابی مشکلات کودکان و عوامل به وجود آورنده مشکلات است، در این مرحله تمام این مشکلات با دقت بالا شناسایی می‌شود و در مرحله بعد مؤلفه‌های حسی مانند نور، صدا، بو و عوامل دیگر که مولد این مشکلات است، کنترل یا حذف می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: پس‌ازاین مرحله، متخصصان تلاش می‌کنند، توجه و تمرکز ذهنی کودکان را افزایش و اضطراب و استرس آن‌ها را کاهش دهند تا فعالیت مغزی کودک به حالت نرمال رسیده و کودک بتواند در حالت تعادل قرار گیرد، پس از طی همه این مراحل، آموزش‌های مختلف به کودکان اُتیسمی داده می‌شود.

سرپرست تیم و مخترع دُرنیکا یادآور می‌شود: گذراندن مراحل درمان اتاق اُتیسم موجب می‌شود تا این کودکان بتوانند آموزش‌ها را به‌صورت کامل و جامع دریافت کنند و مغز توانایی تجزیه‌وتحلیل را به‌طور کامل کسب کند، حواس پنج گانه در این روش به‌سرعت رو به تعدیل رفته و بعد از چندین جلسه مشکلات کودک بهبودیافته و حالت کاملاً طبیعی پیدا می‌کند.

وی یادآور می‌شود: تمامی مراحل مذکور درروند درمان، توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و تمام عملگرها به هوش مصنوعی متصل هستند؛ با اطلاعاتی که از هر کودک به اتاق داده می‌شود، هوش مصنوعی اتاق را برای کودک آماده می‌کند و شرایطی را برای بچه‌ها فراهم می‌کند که به تعادل ذهنی برسند.

نیک‌نام بیان می‌کند: در اتاق همچنین با کودکان تمرین‌های حسی حرکتی هم انجام می‌شود تا در کنار برطرف شدن مشکلات حسی حرکتی‌شان بتوانند در استدلال اطلاعات عمومی و ارتباط اجتماعی هم ارتقا پیدا کنند. تلاش متخصصان اتاق اُتیسم بر آن است تا در تمامی مراحل، زمان درمان را کوتاه‌تر کنند.

ساز و کار فعالیت اتاق درمانی اُتیسم

فاطمه علی‌آبادی، مدیر بخش روانشناسی نیز در این خصوص می‌گوید: والدین و کادر درمان تا زمانی که در شرایط یک کودک اُتیستیک قرار نگرفته باشند نمی‌توانند درک درستی از وضعیت او داشته باشند و در صورت نداشتن درک درستی از وضعیت یک فرد اُتیستیک تمامی آموزش‌ها و مداخلات درمانی بی‌فایده است.

وی تأکید می‌کند: به همین منظور در کنار اتاق درمانی اُتیسم یک بخش دیگر نیز وجود دارد که با استفاده از هوش مصنوعی درنیکا، با اطلاعاتی که از کودک در اختیارش قرار می‌گیرد تمامی شرایط کودک را برای والدین و کادر درمان شبیه‌سازی می‌کند. این کار موجب می‌شود کادر درمان بادید کامل‌تری که از کودک پیدا می‌کنند، به مداخلات درمانی بپردازند.

علی‌آبادی بیان می‌کند: همچنین والدین نیز مشکلات کودک خود را به‌صورت عینی تجربه می‌کنند که این کار باعث افزایش همکاری و ارتباط قوی‌تر با کودکشان شده و باعث قوی‌تر شدن مثلث درمانی یعنی ارتباط والدین، کودک و درمانگر می‌شود و تأثیر بسزایی در پیشرفت کودک دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: وظیفه دیگر این اتاق تشخیص و حل مشکلات شایع ازجمله استرس، اضطراب، فشارهای روانی افسردگی والدین کودکان استثنایی است که از طریق نقشه مغزی، نوردرمانی، رنگ درمانی، اکسیژن درمانی، ماساژ درمانی و مشاوره روان‌شناختی انجام می‌شود.

مدیر بخش روانشناسی سالن اُتیسم خاطرنشان می‌کند: در صورت کلی اگر درک والدین نسبت به مشکلات کودکشان به مرحله عینی برسد و همین‌طور میزان استرس، اضطراب و فشارهای روانی والدین کاهش پیدا کند، تأثیر بسزایی در پیشرفت درمان کودک اُتیسم خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، اتاق اُتیسم از فروردین ماه سال آینده فعالیت خود را با ارائه خدمات به ۲۰ کودک اُتیسم آغاز می‌کند، با توجه به طراحی اتاق کودکان ۳ تا ۷ سال امکان حضور در اتاق رو دارند اگرچه استقبال گسترده از این اتاق سبب شده امکان خدمات‌دهی به کودکان ۸ تا ۱۱ سال نیز فراهم شود؛ کودکان در ۴ گروه ۵ نفره وارد اتاق می‌شوند، هر گروه بر اساس طیف سنی کودک و دیگر ملاک‌ها سنجیده می‌شود و زمانی که کودکی بهبود پیدا می‌کند کودک دیگری جایگزین او می‌شود، با توجه به حمایت خیرین از این طرح در مراحل اول استفاده از اتاق رایگان است و در صورت ادامه‌دار بودن حمایت‌ها همچنان خدمات به‌صورت رایگان عرضه می‌شود.

تیم طراحی پیشرفته‌ترین اتاق درمانی اُتیسم در قزوین

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اوتيسم درمان اوتیسم پیشرفته ترین مشکلات کودک هوش مصنوعی درمانی ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۰۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، دکتر سید مهدی هاشمی باجگانی افزود:این اقدام در راستای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی جهت ارائه خدمات درمانی مناسب و ارزان قیمت به آحاد مردم صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: از امروز هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کلیه بیمارستان‌های دولتی و واحد‌های تابعه دانشگاه مکلف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیصی – درمانی و ترخیص کودکان زیر هفت سال بیمه شده را به صورت رایگان انجام دهند.
رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال به ویژه درمناطق محروم و روستایی در شورای عالی بیمه، مصوب شده است.

دیگر خبرها

  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جدید سهند 
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد افتتاح شد
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد